Hjälp med USB loader till Wii

Permalänk
Medlem

@kaput: Det var samma som jag hade redan men ska ändå testa att köra den igen tänkte jag, man vet ju aldrig

Permalänk

har du testat något annat program för usb backuper?

jag har Configurable USB Loader på min vet jag som alltid fungerat bra.

just bara för att utesluta att det verkligen inte har något att göra med någon konflikt i programmvaran.

finns ju även wiiflow att testa dock aldrig testat den själv så ingen koll på hur kinkig den är.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

har du testat något annat program för usb backuper?

jag har Configurable USB Loader på min vet jag som alltid fungerat bra.

just bara för att utesluta att det verkligen inte har något att göra med någon konflikt i programmvaran.

finns ju även wiiflow att testa dock aldrig testat den själv så ingen koll på hur kinkig den är.

Jag har försökt använda CFG USB loader med men fattar inte hur jag ska få igång det, står bara något om nån config.txt eller något sånt som inte finns.
Kan det vara något som är problem för allt tänker du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sealen81:

@kaput: Jag hittar inget konstigt med dom två raderna då skrev om, såhär ser det ut nu

SysCheck HDE v2.4.0 HacksDen Edition by JoostinOnline, Double_A, R2-D2199, and Nano
...runs on IOS58 (rev 6176).

Region: PAL
System Menu 4.3E (v514)

Drive date: 02.13.2007
Homebrew Channel 1.1.2 running on IOS58

Hollywood v0x11
Console ID: 60236034
Console Type: Wii
Shop Channel Country: Sweden (107)
Boot2 v4
Found 192 titles.
Found 45 IOS on this console. 14 of them are stubs.

IOS4 (rev 65280): Stub
IOS9 (rev 1034): No Patches
IOS10 (rev 768): Stub
IOS11 (rev 256): Stub
IOS12 (rev 526): No Patches
IOS13 (rev 1032): No Patches
IOS14 (rev 1032): No Patches
IOS15 (rev 1032): No Patches
IOS16 (rev 512): Stub
IOS17 (rev 1032): No Patches
IOS20 (rev 256): Stub
IOS21 (rev 1039): No Patches
IOS22 (rev 1294): No Patches
IOS28 (rev 1807): No Patches
IOS30 (rev 2816): Stub
IOS31 (rev 3608): No Patches
IOS33 (rev 3608): No Patches
IOS34 (rev 3608): No Patches
IOS35 (rev 3608): No Patches
IOS36 (rev 3608): No Patches
IOS37 (rev 5663): No Patches
IOS38 (rev 4124): No Patches
IOS40 (rev 3072): Stub
IOS41 (rev 3607): No Patches
IOS43 (rev 3607): No Patches
IOS45 (rev 3607): No Patches
IOS46 (rev 3607): No Patches
IOS48 (rev 4124): No Patches
IOS50 (rev 5120): Stub
IOS51 (rev 4864): Stub
IOS52 (rev 5888): Stub
IOS53 (rev 5663): No Patches
IOS55 (rev 5663): No Patches
IOS56 (rev 5662): No Patches
IOS57 (rev 5919): No Patches
IOS58 (rev 6176): USB 2.0
IOS60 (rev 6400): Stub
IOS61 (rev 5662): No Patches
IOS70 (rev 6912): Stub
IOS80 (rev 6944): No Patches
IOS222 (rev 65280): Stub
IOS223 (rev 65280): Stub
IOS249[56] (rev 65535, Info: d2x-v10beta53-alt): Trucha Bug, NAND Access, USB 2.0
IOS250[57] (rev 65535, Info: d2x-v10beta53-alt): Trucha Bug, NAND Access, USB 2.0
IOS254 (rev 65281): BootMii
BC v6
MIOS v10
Report generated on 03/22/2019.

Ja, cIOS-installationen har du lyckats med, inget konstigt i loggen.

Mjukvarumässigt är det egentligen inte så många ställen det kan bli fel på. Det enda där är just cIOS-installationen, USB-loaderns konfiguration, eller hårddiskens partitionslayout/filstruktur. Den förstnämnda ser som sagt bra ut, och har du installerat om GX och sedan ändrat drive i dess inställningar, så kan vi räkna bort felaktig konfiguration där också.

Det är lite av ett höftskott, men du skulle kunna testa att formatera om disken med Wii Backup Manager och lägga in något enstaka spel, för att se om det fungerar. WBM kommer ju i alla fall göra allt sånt på rätt vis. Du kan ju börja att testa med USB-minnet.

Jävligt märkligt att det upphört att fungera. Iofs jäkligt märkligt att det funkade när du inte hade nån cIOS installerad också, men kan ju vara att GX använder nån annan metod, typ AHBPROT eller nåt, och går via nån annan IOS som har USB-access om det inte finns nån tillgänglig cIOS.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Ja, cIOS-installationen har du lyckats med, inget konstigt i loggen.

Mjukvarumässigt är det egentligen inte så många ställen det kan bli fel på. Det enda där är just cIOS-installationen, USB-loaderns konfiguration, eller hårddiskens partitionslayout/filstruktur. Den förstnämnda ser som sagt bra ut, och har du installerat om GX och sedan ändrat drive i dess inställningar, så kan vi räkna bort felaktig konfiguration där också.

Det är lite av ett höftskott, men du skulle kunna testa att formatera om disken med Wii Backup Manager och lägga in något enstaka spel, för att se om det fungerar. WBM kommer ju i alla fall göra allt sånt på rätt vis. Du kan ju börja att testa med USB-minnet.

Jävligt märkligt att det upphört att fungera. Iofs jäkligt märkligt att det funkade när du inte hade nån cIOS installerad också, men kan ju vara att GX använder nån annan metod, typ AHBPROT eller nåt, och går via nån annan IOS som har USB-access om det inte finns nån tillgänglig cIOS.

Testat det också nu och den hittar inget då heller
Det kan inte vara någon annan inställning av alla olika i själva USB loadern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sealen81:

Testat det också nu och den hittar inget då heller
Det kan inte vara någon annan inställning av alla olika i själva USB loadern?

Visst, det kan det vara, men det känns inte så troligt. Har aldrig haft några problem att hooka upp hårddisken med defaultinställningarna, och du testade väl att installera om GX? Det enda "udda" du gör är ju att köra med driven i den övre porten, och inställningarna för det gjorde du ju.

Det ska väl dock sägas att det var evigheter sedan jag höll på med Wii, och altversionen var det sällan man höll på med då, var egentligen bara om det skulle köras spel som med specialtillbehör. Kan hända att jag glömt nåt.

Har hursom slut på idéer för stunden, och ska till skogs över resten av helgen alldeles strax. Får se om jag kommit på nåt när jag kommer tillbaks, om du inte själv löst problemet då

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Visst, det kan det vara, men det känns inte så troligt. Har aldrig haft några problem att hooka upp hårddisken med defaultinställningarna, och du testade väl att installera om GX? Det enda "udda" du gör är ju att köra med driven i den övre porten, och inställningarna för det gjorde du ju.

Det ska väl dock sägas att det var evigheter sedan jag höll på med Wii, och altversionen var det sällan man höll på med då, var egentligen bara om det skulle köras spel som med specialtillbehör. Kan hända att jag glömt nåt.

Har hursom slut på idéer för stunden, och ska till skogs över resten av helgen alldeles strax. Får se om jag kommit på nåt när jag kommer tillbaks, om du inte själv löst problemet då

Hmmm att jag skulle löst det själv är nog smått osannolikt
Kan man återgå till dom tidigare inställningarna, alltså avinstallera cIOS typ?
Tänkte se om det är så att den hittar hårddisken igen om man tar bort dom.

Ha så gött i skogen och idé storma lite för mig om du får tid

Permalänk
Medlem

@Sealen81: Någon som vet om man kan avinstallera cIOS eller hur funkar det?
Kan man nolla hela wiit med kanske och börja om helt från noll?
Kom på att jag glömt skriva med att det är chippat sen många år tillbaka, kan det spela någon roll här tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sealen81:

@Sealen81: Någon som vet om man kan avinstallera cIOS eller hur funkar det?
Kan man nolla hela wiit med kanske och börja om helt från noll?
Kom på att jag glömt skriva med att det är chippat sen många år tillbaka, kan det spela någon roll här tro?

Jodå, finns några sätt att göra det, är dock tveksam till att det skulle hjälpa i ditt fall. Känner mig mycket säker på att det är en trasig USB-port, eller nåt med loaderkonfigurationen. Jag hade fortsatt i någon av de ändorna om jag hade konsolen framför mig, förslagsvis det senare.

Vill du ändå testa är det nog enklast att just "nolla" konsolen med någon av de automatiserade programvaror för ändamålet som finns, länk. Avråder dock återigen från detta.

Förslagsvis gör du en NAND-backup först också, såg tidigare i dina loggar att du har Bootmii installerat. Starta det, sen är det väl ganska självförklarande.

Efter nollningen kan du hacka konsolen igen. Kör med Letterbomb som entrypoint för Hackmii, installera Bootmii och HBC via det, därefter cIOS och GX.

https://sites.google.com/site/completesg/hacking-guide/4-3-gu...
https://sites.google.com/site/completesg/backup-launchers/ins...
https://sites.google.com/site/completesg/backup-launchers/usb...

Eventuella chip ska inte vara av nån sexuell betydelse. I princip finns det två varianter, konventionella drivechips som patchar dataströmmen från ODDn, och ODD-emulatorer, som gör precis vad det låter som, presenterar en hårddisk som en ODD för konsolen. Inget av dem påverkar USB-loading eller bakomliggande grejor.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Jodå, finns några sätt att göra det, är dock tveksam till att det skulle hjälpa i ditt fall. Känner mig mycket säker på att det är en trasig USB-port, eller nåt med loaderkonfigurationen. Jag hade fortsatt i någon av de ändorna om jag hade konsolen framför mig, förslagsvis det senare.

Vill du ändå testa är det nog enklast att just "nolla" konsolen med någon av de automatiserade programvaror för ändamålet som finns, länk. Avråder dock återigen från detta.

Förslagsvis gör du en NAND-backup först också, såg tidigare i dina loggar att du har Bootmii installerat. Starta det, sen är det väl ganska självförklarande.

Efter nollningen kan du hacka konsolen igen. Kör med Letterbomb som entrypoint för Hackmii, installera Bootmii och HBC via det, därefter cIOS och GX.

https://sites.google.com/site/completesg/hacking-guide/4-3-gu...
https://sites.google.com/site/completesg/backup-launchers/ins...
https://sites.google.com/site/completesg/backup-launchers/usb...

Eventuella chip ska inte vara av nån sexuell betydelse. I princip finns det två varianter, konventionella drivechips som patchar dataströmmen från ODDn, och ODD-emulatorer, som gör precis vad det låter som, presenterar en hårddisk som en ODD för konsolen. Inget av dem påverkar USB-loading eller bakomliggande grejor.

Ok men hur fortsätter jag med USB loadern då?
Jag vet inte riktigt vad jag ska hitta på för att det ska finnas en chans för att det ska fungera