Plex server mot LG Smart-TV - Behöver jag ny hårdvara?

Permalänk
Medlem

Plex server mot LG Smart-TV - Behöver jag ny hårdvara?

Tjena tjohej!

Sitter idag med följande hårdvara:

OS: Win 10
Mobo: MSI Z97i-AC ITX
CPU: Intel Core i3-4350 @ 3.6GHz
RAM: 8GB DDR3

Ansluten med Cat6 mot en Edgerouter PoE med 1x Ubiqiti AP AC Pro och TV'n är en LG EG910V som kör trådlöst mot accesspunkten som sitter ca 3 m bort, täckningen är bra.

Undrar mest hur framtidssäkert det är nu när jag kör den inbyggda plex klienten i TV'n mot NAS'en, vad jag märker så verkar inte 4K-filer fungera något vidare, det buffrar en massa men frågan är om det är hårdvaran i datorn som inte räcker till eller är det nätverket eller rent utav TV'n som inte är något vidare?

Har inte testat med kabel direkt mellan router och TV, det är iofs nästa steg men det trådlösa tordes väl räcka när det ändå går på 5GHz-bandet?

Permalänk
Medlem

Jag har inte Plex, men har märkt att android tv inte klarar 4k filmer alla gånger. Misstänker att det beror på en kombination av endast 100Mbit lan (wifi fungerar inge vidare för mig med många grannar) och lite för lite ram.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hej, jag har en LG oled 55 c7:a och hade den kopplad mot samma AC pro som du har. Började kolla 4K HDR material via den inbyggda YT appen i TV:n. Efter någon dag började den buffra som bara den och jag började felsöka.

Visade sig att LG:s wifi modul är askass och att den måste konfigureras om då och då när den buggar ur, detta blev typ varannan dag då även mitt 1080p material från min PLEX servern (typ samma som dig men med i5:a) också började lagga (inbyggda TV appen). Slutade med att jag satte i en cat6 sladd direkt i TV:n och nu flyter allt som smör. Dock har jag inte testat med hög bitrate 4K material från min PLEX server, men kan testa nu efter påsk.

Mitt första tips är att du testar att koppla in TV:n med en kabel direkt i ditt nätverk och undviker Wifi så mycket du kan.

Hoppas det löser sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tror det är din pc, och att Plex forsöker transcoda, du får se om du hittar någon app till din TV som garanterad forsöker köra utan att sserver sidan transcoder. Derför jag gick över till Emby på server sidan, och MrMc(som kanske inte finns? på WebOS).

Vet att ett tag använde jag någon klient till Plex som hette något på X... etc minns inte riktigt vad den hette, kostade typ 50:- där man kunne direkt välja att det inte skulle transcodas på server sidan.

Har inte LG tv nu mere så kan inte kolla vad den hette.

Om du har undertexter forsök stänga av dom och prova igen, med .srt undertexter verkar det som om plex server alltid ska transcode.

Rekommenderad för transcode av 4k HDR:

4K HDR (50Mbps, 10-bit HEVC) file: 17000 PassMark score (being transcoded to 10Mbps 1080p)

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Försökte köra en 4K-film på min dator i sig via Plex till min LG-tv och det bara buffrade hela tiden. Känns som man behöver orimlig hårdvara för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Kontrollera om plex försöker transkoda eller inte. För att inte belasta servern krävs det att klienten kan hantera det format som du försöker spela upp. Då står det direct play i serverns dashboard (annars transcoding).

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Den enda appen på LG-apparater som fungerar att spela 4K utan att transcoda är X-Play. Ladda ner den och testa. Den har inte jättebra gränssnitt men den sväljer allt.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Min LGOLEDC8 fungerar med 4k HDR med plex utan problem. allt handlar om att direct play måste vara aktiverat.

Permalänk
Medlem

Problemet är antagligen transcoding. Min NAS klarade inte av 4k till TVn.
Bytte till Kodi och då fungerade allt perfekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Ryzen 7 2700x | MSI X470 Gaming Pro Carbon | 16GB HyperX Fury 2933MHz | Noctua NH-D15 SE-AM4 | ASUS Rog Strix 1080Ti | 256GB 850EVO, 525GB MX300 | Corsair RM850x | Fractal Design R6 | ASUS ROG Swift PG279Q (IPS 1440p) | Acer Predator XB271H (TN 1080p) | Glorious Model O & Asus Rog Strix Flare | Bowers&Wilkins P7 | Marantz HD-DAC1 | Svive Hydra Mikrofon Pro

Permalänk
Medlem

Själv kör jag bara via TV (LG C7) egna mediaspelare, så varken Plex eller nått transkodande, funkar helt perfekt med tex 4K 10 bit HEVC HDR eller vadsomhelst, inget hackande eller buffrande.

Kör också över WIFI med AC protokoll, ja var en del trassel med AC på den TV men beror på att Routern dela ut en för hög kanal med autoläget, ställde in fast och lägre kanal problem löst

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Själv kör jag bara via TV (LG C7) egna mediaspelare, så varken Plex eller nått transkodande, funkar helt perfekt med tex 4K 10 bit HEVC HDR eller vadsomhelst, inget hackande eller buffrande.

Kör också över WIFI med AC protokoll, ja var en del trassel med AC på den TV men beror på att Routern dela ut en för hög kanal med autoläget, ställde in fast och lägre kanal problem löst

Därför xplay fungerar också, den använder lgs inbyggda spelare har jag för mig 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Jag har kört Plex på min server en längre tid och använder Xplay-appen på min LG C7
Har diverse 4k filmer, den som har högst bitrate ligger mellan 70-80Mbps och det är inte några större problem, har buffrat någon enstaka gång
Min server består av en Ryzen 1600@3.8GHz, 32GB DDR 2400MHz och 4 st 4TB WD Red i RAID0
Kör självklart trådat nätverk, har inte ens tänkt tanken på att köra det över Wifi

Permalänk
Medlem

Kablat eller inte verkar inte vara mitt problem, det buffrar med kabel också. Ska kika på xplay om det är lösningen på problemet annars kanske servern behöver ny hårdvara

Permalänk
Medlem

@Def_Dog: Kan vara hårdvaran som är problemet, på min server på de tyngsta filerna får cpu gå på 100% 6C/12T så det är slitsamt för den
Anledningen till att jag inte har valt trådat är att jag har haft problem med signalen i vissa delar av huset. Jag bor i ett jättegammalt timmerhus(byggt runt 1850) och jag är tvungen att ha router på övervåningen för sambon vill inte en så ful sak i vardagsrummet
Jag har en ASUS router. På nedervåningen har jag två områden med saker jag har anslutit till nätverket. Router -> Område1(Switch - gamingdator+plexserver+sambopc) -> Område2(Switch - LGC7+Bluray-spelare+XBoxOneS+Chromecast osv)
Så det är minimalt med kablar mellan de olika områdena
Ursäkta kanske lite onödig info men kände att jag ville dela med mig

Permalänk
Medlem

Låter absolut som transcoding problem. Tänk på att inte tvn via hdmi-arc har stöd gör Dolby TrueHd och Dts HD Master. Om något av dessa format är inställlda när media körs på tvn via plex kommer det transcodas på serversidan och problem att uppstå. Om du istället manuellt i tvns plex app ställer in "Dolby digital" eller "DTS" försvinner problem med transcoding (om det nu är så att detta är problemet i ditt fall).

Visa signatur

Cpu: i7 6700k 4.6Ghz Cpukylare: Corsair Hydro H100i V2 Gpu: Palit Gtx 1080 Gamerock Premium Mobo: Asus Z170 Pro Gaming Ram: DDR4 Corsair Vengeance 16Gb 3000MHZ Chassi: be quiet! Dark Base Pro Chassifläktar: be quiet! SilentWings 3 140mm x6 Psu: EVGA SuperNOVA G2 750W Os: Windows 10 SSD 1: Samsung 970 EVO 500Gb SSD 2: Samsung 750 EVO 500Gb SSD 3: Corsair Force 3 Series 120Gb Tangentbord: Logitech G810 Mus: Logitech G900 Chaos Spectrum Hörlurar: Akg K-701 Hörlursförstärkare/DAC: Head Box S2 Digital Mic: Blue Yeti Monitor 1: Asus MG279Q Monitor 2: Dell 23" Högtalare: Q Acoustics BT3

Permalänk
Medlem

Köpte Xplay och provade, samma lika. Upplever den appen som lite segare med att starta det man vill titta på.

Kan någon hårdvaruändring t ex montera ett Nvidia 1030GT i datorn göra någon skillnad? Eller funkar det bara när man har den kopplad direkt till TV'n?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Köpte Xplay och provade, samma lika. Upplever den appen som lite segare med att starta det man vill titta på.

Kan någon hårdvaruändring t ex montera ett Nvidia 1030GT i datorn göra någon skillnad? Eller funkar det bara när man har den kopplad direkt till TV'n?

Börja att kolla i plex så att strömmen kör direct-play och inte transcodas.

Direct play = något i tvn eller nätet som inte pallar.
Transcode = Din plex server orkar inte med det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Börja att kolla i plex så att strömmen kör direct-play och inte transcodas.

Direct play = något i tvn eller nätet som inte pallar.
Transcode = Din plex server orkar inte med det.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu har jag provat att stänga av direct play / direct stream och oavsett om det är av/påslaget så går Plex Transcoder i taket gällande CPU-belastning och man kan se upp emot 30 sekunder innan det börjar buffra.

Provade att ändra i ljudet så den skulle välja AC3 5.1 istället för TRUEHD 7.1 men det gjorde ingen större skillnad där heller. Inte heller om man ändrar så den använder subs eller inte.

Jag antar helt enkelt att felet är för klen CPU för Plex Servern?

Permalänk
Medlem

kom på att jag måste ju kunna prova med min stationära mot plex servern, har kunnat titta utan buffrande på den så det måste ju vara TV'n som är för klen.

Det här blev ju oerhört dyrt helt plötsligt att man måste köpa ny tv