NĂ„gon intresserad av astronomi? 🌟🌙🌌

PermalÀnk
Inaktiv
●

Haha jÀklar dÀr ser man hur det eskalerar fort. FrÄn lite hobby bilder till riktigt fina bilder till byggande av ett satans monster till teleskop!

Jag började lite i pÄ andra sidan. Blev plötsligt lite intresserad av stjÀrnorna sÄ skaffade mig ett litet 6" teleskop. Var lite osÀker innan köpet hade lÀst att större var bÀttre men övertalades av sÀljaren som lovade öppet köp. InsÄg direkt nÀr jag satte upp det att jag hade gjort ett felköp och bytte till ett 12" och satan vilken skillnad! Enorm skillnad pÄ att anvÀnda 1,25" eller 2" okular! Större Àr utan tvekan bÀttre, och ett stort dobson tele kostar inte mycket sÄ köp det om ni köper teleskop!

TyvÀrr för min del sÄ var vÀdret sÄdÀr och tiden gick, plötsligt vart det att jag flyttade utomlands sÄ jag har knappt hunnit anvÀnda teleskÄpet utan det stÄr i stockholmstrakten nu och samlar damm.

hade varit grymt kul om ni har nÄgra trÀffar eller sÄ och kollar tillsammans? Det taskiga med Sverige Àr ju att sommarn Àr för ljus och vintern sÄ satans kall, resten av tiden regnar det.. haha

PermalÀnk
Medlem ★
●

Rolig trÄd ... Blev vÀldigt intresserad av astrofotografering för tvÄ Är sedan. Kollade oÀndligt mÄnga Youtube tutorials. Köpte ett CGEM 9.25" Schmidt-Cassegrain ... Sedan hÀnde grejer i livet ... Har fortfarande inte anvÀnt det ...

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Xcalibur:

Kan man se Uranus me den ?

Ja det gÄr att se Uranus, men det Àr inte nÄgot speciellt spÀnnande objekt att titta pÄ.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av MarkSix:

Ja det gÄr att se Uranus, men det Àr inte nÄgot speciellt spÀnnande objekt att titta pÄ.

Tycker du ska blÀddra tillbaka i trÄden och titta pÄ mina planetbilder sÄ ser du hur spektakulÀrt det kan bli med 8" teleskop. Om du gillar just planeter dvs.

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brÀnnare.

PermalÀnk
Medlem ★
●

@stoffe_83:
Jag svarade pÄ frÄgan om man kan se Uranus och av den erfarenhet jag har av att titta pÄ Uranus visuellt. De Uranus foton som jag sett av amatör astronomer har inte varit direkt jÀtte imponerad av. De vanligaste och enklaste Àr ju helt klart Jupiter och Saturnus. Dom imponerar Àven visuellt. Jag sÄg dina bilder och Àr super imponerad av bilden pÄ Mars. SÄg ocksÄ att du fotat ihop med Johan Warell, han Àr vÀl professionell astronom ocm jag inte kommer ihÄg fel?

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av stoffe_83:

Tycker du ska blÀddra tillbaka i trÄden och titta pÄ mina planetbilder sÄ ser du hur spektakulÀrt det kan bli med 8" teleskop.

Dina bilder pÄ Saturnus, Jupiter, och Mars Àr fantastiskt fina, men har du lyckats fÄ nÄgon bra bild pÄ Uranus? Som M6 skriver sÄ ser Uranus inte sÄ spÀnnande ut. Endast undantagsvis kan man se nÄgra detaljer pÄ den 3-4 bÄgsekunder stora blÄ-gröna skivan.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Jag kÀnner honom mycket vÀl och i somras sÄ Äkte vi pÄ gemensam resa för att bland annat planetfota och observera visuellt. Ja han Àr proffesionell aatronom, det stÀmmer.

Uranus har sÄ liten apparant storlek, de bÀsta bilderna jag sett tagna av amatörastronomer Àr tagna pÄ platser som Australiens vildmark, Bahamas, atacama chile eller frÄn philipinerna. Holland oxÄ.

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brÀnnare.

PermalÀnk
Medlem ★
●

En teknik (för förhÄllandevis ljusstarka objekt som planeter) Àr vÀl att ha en sensor som tar en stor mÀngd bilder i snabb följd, för att "frysa" luftens dallringar. Sen sorterar ett program ut de bilder som Àr skarpa och stackar dem för att fÄ fram en mycket skarpare bild Àn vad som skulle vara möjligt med vanliga, relativt lÄnga exponeringar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | SkÀrm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av cyklonen:

En teknik (för förhÄllandevis ljusstarka objekt som planeter) Àr vÀl att ha en sensor som tar en stor mÀngd bilder i snabb följd, för att "frysa" luftens dallringar. Sen sorterar ett program ut de bilder som Àr skarpa och stackar dem för att fÄ fram en mycket skarpare bild Àn vad som skulle vara möjligt med vanliga, relativt lÄnga exponeringar.

Ja, bra beskrivning. En populÀr gratis mjukvara för att processa en serie sÄdana bilder Àr registax.

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●

Jag Àr helt klart intresserad av astronomi, och har vÀl varit det mer eller mindre hela livet, Àven om intresset mer Àr av en passiv karaktÀr. Att lÀsa om nya upptÀckter och framsteg inom rymdteknik fascinerar mig och ger mig en ödmjuk kÀnsla över Universums storlek och komplexitet.

Jag köpte dock ett mindre teleskop för 2 Är sedan, ett SkyWatcher Skymax-102 Synscan. Första gÄngen man sÄg pÄ MÄnen med egna ögon var riktigt hÀftigt. Att kunna se rÀnderna pÄ Jupiter var ocksÄ rÀtt sÄ spÀnnande, samt att jag upptÀckte att man med en rÀtt sÄ enkel kikare faktiskt kan se Jupiters fyra största mÄnar ocksÄ.

NÄgon gÄng skulle jag vilja resa upp sÄ pass högt att man tydligt kan se Jordens krökning. Eller, om resorna hinner blir sÀkra och regelbundna, en tur och returtripp runt Mars.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

PermalÀnk
Medlem
●

Tjoo! Har inte riktigt lÀst igenom trÄden, men gillade verkligen fotona
Jobbade för nÄgra Är sedan pÄ ett projekt, OpenSpace, med NASA. Det Àr en open source-programvara för att i 3D visualisera rymden med data som bl.a. NASA samlar in. Kan vara vÀrt att kika pÄ om ni har intresset https://www.openspaceproject.com

PermalÀnk
Medlem ★
●

Planetfoto gÄr till sÄ att man filmar med en höghastighetskamera och sedan har man en enorm mÀngd data att jobba med efterÄt. Det kallas lucky imaging eller speckle interferometri. Registax Àr tyvÀrr bara 32 bit och förlegade stackprocesser. Men wavelets Àr ett mycket kraftfullt verktyg som jag anvÀnt mycket. Autostakkert Àr det som gÀller nu, 64 bit och stackar enligt de senaste rönen. Jag har idag en slö 3770k med endast 4 kÀrnor för detta. MultitrÄdsprestanda Àr det enda intressanta i sammanhanget och jag har lÀnge sneglat pÄ nya Ryzenserien för detta. En 1800x Àr nÀstan 3 gÄnger sÄ snabb som en 3770k. 32 gb ram Àr skönt, det tar inte slut lika fort som 16 gb ram.

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brÀnnare.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av stoffe_83:

Planetfoto gÄr till sÄ att man filmar med en höghastighetskamera och sedan har man en enorm mÀngd data att jobba med efterÄt. Det kallas lucky imaging eller speckle interferometri. Registax Àr tyvÀrr bara 32 bit och förlegade stackprocesser. Men wavelets Àr ett mycket kraftfullt verktyg som jag anvÀnt mycket. Autostakkert Àr det som gÀller nu, 64 bit och stackar enligt de senaste rönen. Jag har idag en slö 3770k med endast 4 kÀrnor för detta. MultitrÄdsprestanda Àr det enda intressanta i sammanhanget och jag har lÀnge sneglat pÄ nya Ryzenserien för detta. En 1800x Àr nÀstan 3 gÄnger sÄ snabb som en 3770k. 32 gb ram Àr skönt, det tar inte slut lika fort som 16 gb ram.

Skickades frÄn m.sweclockers.com

En frĂ„ga om Autostakkert. Är det den sista versionen frĂ„n 2017 (beta) som man ska köra med?

PermalÀnk
●

Jaaa! Jag Àr lejon! Vad Àr du?!?!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

PermalÀnk
Medlem
●

Hej,

Ja astronomi Àr jag intresserad av, t om lÀst Astronomisk Navigation dÄ jag lÀser till Sjökapten sÄ vi mÄste kunna det. SpÀnnande med astronomi har jag tyckt hela tiden, vad finns egentligen dÀr ute i rymden funderar jag pÄ sÄ fort rymden kommer i tankarna.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av jock3:

omg, du Àr typ coolast i landet!

Jag som bara har en talang och det Àr att snacka, hur ska jag göra för att komma bort frÄn att sÀlja skit till att jobba med nÄgot man brinner för utan att chansa pÄ 5+ Är med studier ?

Har nog tyvÀrr inga bra tips att ge. Det har varit (och fortfarande Àr) mycket slit och personliga uppoffringar för att fÄ jobba med vad man vill göra. Men det Àr mycket möjligt att det finns genvÀgar, dock Àr jag nog inte rÀtt person att ge förslag pÄ dem :/

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[i9 12900K] - [ASUS Prime Z690M-Plus D4 mATX] - [Corsair Vengeance LPX Black DDR4-3600 128GB] - [Cerberus mATX chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [SilverStone SX800-LTI] - [Noctua NH-C14S] - [2 x Huawei MateView 3:2] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

PermalÀnk
Medlem ★
●

Jag Àr inte sÄ insatt, men visst fÄr man intrycket att mycket utav vÄran natthimmel just i "Nordiska hemisfÀren" eller iaf sverige Àr betydligt trÄkigare/otympligare Àn te.x. USA eller sydligare stÀllen.

Dom fÄ gÄnger jag gett mig ut för att stjÀrnskÄda sÄ har man behövt Äka pÄ vÀldigt specifika datum/tider för att ens fÄ en chans att se vissa planeter O_o Anyway, Àr inte sÄ insatt

PermalÀnk
●

Har nyligen gÄtt ner frÄn 12" till 8" newton-reflektor. 12" var kul under jupiterÄret för tvÄ Är sedan men efter det hindrade det mig frÄn att komma ut alls. Att gÄ frÄn ca 300mm spegel till 200mm minskade vikten frÄn 27kg till drygt 8kg och med kortare brÀnnvidd kan jag köra pÄ balkongen ocksÄ vilket Àr skönt. Behöver fortfarande investera i autoguider för att fotografera mer seriöst. Gör ibland bilder av enskilda 40sek-exponeringar men blir mycket brus dÄ sÄklart.

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Visa signatur

It's not in the numbers, or in the statistics itself. It's in the method by which the numbers were collected.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Extremt hÀftiga bilder min önskan hade varit att kunna fÄ se vintergatan med blotta ögat, en svÄr sak i och med all ljusförorening

För er som tycker det Àr kul att fÄ perspektiv om storlek sÄ har jag Àntligen en anledning att slita fram denna karta jag haft sparad ett bra tag Man fÄr sjukt bra perspektiv om hur absolut enoooormt avstÄnd det Àr i bara vÄrt solsystem.
Om mÄnen bara var 1 pixel: http://joshworth.com/dev/pixelspace/pixelspace_solarsystem.ht...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Chromatic:

Jag Àr inte sÄ insatt, men visst fÄr man intrycket att mycket utav vÄran natthimmel just i "Nordiska hemisfÀren" eller iaf sverige Àr betydligt trÄkigare/otympligare Àn te.x. USA eller sydligare stÀllen.

Ingen större skillnad mellan USA och hÀr. Vi Àr lite lÀngre norrut, och har inte sÄ mörka nÀtter under sommarhalvÄret, men vi har ungefÀr samma saker pÄ natthimlen, med nÄgra timmars tidsskillnad.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | SkÀrm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

PermalÀnk
Relik 📜 ★
●

Skulle vara sjukt kul att börja titta ut i vÀrldsrymden pÄ riktigt, men.. bor i Solna och har svÄrt att ta mig ut nÄgonstans. HÀr ska man vara glad om man ens ser stjÀrnor alls pÄ natten.

En vacker dagℱ nĂ€r jag bor nĂ„gonstans icke ljusförorenat, dĂ„!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
â–Ș Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
â–Ș Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
â–Ș Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
â–Ș Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av cyklonen:

Ingen större skillnad mellan USA och hÀr. Vi Àr lite lÀngre norrut, och har inte sÄ mörka nÀtter under sommarhalvÄret, men vi har ungefÀr samma saker pÄ natthimlen, med nÄgra timmars tidsskillnad.

SedÀrja, dÄ har jag nog fÄtt fel intryck frÄn alla filmer... NÀr polarn och jag velat Äka ut sÄ har man blivit tvungen att vara uppe vid 5 vid senvintern för att ens kunna se nÄgot fint

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Chromatic:

SedÀrja, dÄ har jag nog fÄtt fel intryck frÄn alla filmer... NÀr polarn och jag velat Äka ut sÄ har man blivit tvungen att vara uppe vid 5 vid senvintern för att ens kunna se nÄgot fint

Man ska nog inte lita pÄ hur stjÀrnhimlen framstÀlls i filmer...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | SkÀrm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av cyklonen:

Man ska nog inte lita pÄ hur stjÀrnhimlen framstÀlls i filmer...

https://www.youtube.com/watch?v=8B6jSfRuptY

Haha jag minns den dÀr xD SÄ legendarisk!

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av Chromatic:

Jag Àr inte sÄ insatt, men visst fÄr man intrycket att mycket utav vÄran natthimmel just i "Nordiska hemisfÀren" eller iaf sverige Àr betydligt trÄkigare/otympligare Àn te.x. USA eller sydligare stÀllen.

Dom fÄ gÄnger jag gett mig ut för att stjÀrnskÄda sÄ har man behövt Äka pÄ vÀldigt specifika datum/tider för att ens fÄ en chans att se vissa planeter O_o Anyway, Àr inte sÄ insatt

En skillnad Àr, som följd av att vi befinner oss sÄ pass lÄngt norr ut, att observationer av huvudsakligen planeter kan vara nÄgot sÀmre. Detta eftersom planeterna befinner sig nÀrmare horisonten för oss Àn för de pÄ sydligare breddgrader, vilket betyder att ljuset frÄn planeterna ska ta sig igenom en större mÀngd av atmosfÀren som kan göra att bilderna blir lite otydliga och flimriga.

Sen att alla planeter inte gÄr att se hela tiden beror pÄ deras inbördes ordning i solsystemet. Befinner sig t.ex. en planet bakom, eller vÀldigt nÀra Solen sett frÄn oss sÄ kommer sÄ kommer ljuset frÄn solen att drÀnka ljuset frÄn planeten pÄ andra sidan, samt att de endast skulle gÄ att se pÄ dagen. En ljus blÄ himmel Àr inte bÀsta förutsÀttningarna för att observera ljussvaga objekt precis.

https://www.solarsystemscope.com/

T.ex. sÄ Àr Uranus, Venus, Mars och Merkurius vÀldigt svÄra att se den hÀr tiden pÄ Äret, och speciellt den sista dÄ dess bana Àr sÄ pass nÀra Solen. Jupiter och Saturnus bör dock gÄ att se hyfsat bra under de tidiga morgontimmarna, och kommer bara att bli bÀttre framÄt sommaren dÄ avstÄndet till Jorden nÀrmar sig sitt kortaste.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av MarkSix:

En frĂ„ga om Autostakkert. Är det den sista versionen frĂ„n 2017 (beta) som man ska köra med?

Ja precis, vet inte varför Emil inte uppdaterat programmet pÄ sÄ lÄng tid. Vet att han jobbat mycket och dessutom pÄ annan ort sÄ det tar kanske all hans tid.

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brÀnnare.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Casgar:

En skillnad Àr, som följd av att vi befinner oss sÄ pass lÄngt norr ut, att observationer av huvudsakligen planeter kan vara nÄgot sÀmre. Detta eftersom planeterna befinner sig nÀrmare horisonten för oss Àn för de pÄ sydligare breddgrader, vilket betyder att ljuset frÄn planeterna ska ta sig igenom en större mÀngd av atmosfÀren som kan göra att bilderna blir lite otydliga och flimriga.

Till viss del hjÀlper en dispersionskorrektor. Jag har den frÄn zwo, dÄ kan man Ätminstone fÄ bort brytningsfelet genom atmosfÀren.

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brÀnnare.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av stoffe_83:

Till viss del hjÀlper en dispersionskorrektor. Jag har den frÄn zwo, dÄ kan man Ätminstone fÄ bort brytningsfelet genom atmosfÀren.

Funkar det bra? Vid vilken höjd över horisonten börjar den ge resultat?

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av deltascu:

Funkar det bra? Vid vilken höjd över horisonten börjar den ge resultat?

Det fungerar bra, dispersionen Àr stÀllbar med tvÄ spakar som vrider in tvÄ glaskilar mot varandra. Korrektorn mÄste först linjeras upp med horisonten i teleskopet. Den kan korrigera frÄn 0 graders höjd och uppÄt. Behovet minskar drastiskt ju nÀrmare zenit man kommer.

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brÀnnare.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av stoffe_83:

Det fungerar bra, dispersionen Àr stÀllbar med tvÄ spakar som vrider in tvÄ glaskilar mot varandra. Korrektorn mÄste först linjeras upp med horisonten i teleskopet. Den kan korrigera frÄn 0 graders höjd och uppÄt. Behovet minskar drastiskt ju nÀrmare zenit man kommer.

Tack, bra att veta. Det jag undrar mest Àr om ADCn mest bara Àr effektiv för objekt vÀldigt nÀra horisonten (nÀrmare Àn 20 grader), och i stort sett onödig för objekt högre Àn, sÀg, 30 grader, eller om den fortfarande ger synbara resultat Àven för höga altituder.