Crytek demonstrerar ray tracing i realtid med AMD Radeon RX Vega 56

Permalänk
Medlem

@anon162230: Och sänka priset -_-

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt.
hoppas det kommer ett bra spel med denna motor bara.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Tanken med Microsofts DirectX Raytracing är ju liksom alla andra API-funktioner att det ska kvitta vilket grafikkort som körs i botten. Nu svarar väl ingen AMD-drivrutin på dessa instruktioner än så Crytek verkar ha Kodat egna generella algoritmer som passar både Nvida och AMD.

Om AMD väl kommer med en implementation som svarar väl med DirectX Raytracing så kanske det är en bättre väg att gå i längden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Jävligt snyggt iallafall, hoppas AMDs Navi kan spöa skiten ur Nvidia.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Vangen:

NVIDIA äger rättigheterna till "Ray-Tracing" eller vad?

Misstänker att det var skämtsamt menat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Ett halvår efter att Nvidia släppt RTX korten så hittar Crytek ett sätt att köra det med lika liten/stor prestanda förlust med "vanliga" grafikkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Det där är ju bara paranoia. Menar du att det hade varit mer troligt om de släppt det ett år tidigare eller ett år senare?
Jag tycker det är konstigt att du tycker det är konstigt att två parter gör liknande tekniska framsteg ungefär samtidigt.
Har hänt många gånger i historien att två olika [lag med] forskare gör samma upptäckt ungefär samtidigt.
Om något är det väl snarare mer troligt än otroligt.

Hela grejen med strålspårning är att vi behöver smartare algoritmer eller mer råkraft. nVidia löste det med någon slags blandning, men kanske har Crytek löst det med bara smartare algoritmer. Den som lever får se!

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Det tråkiga med dagen ray-tracing är att allt ser så plastigt ut, lite för mycket "allt är spegelblankt". Man måste ju börja i någon ände men känner ändå att det bara ser mer fake ut, i mina ögon.

Tänk typ; bumbibjörnarna var skitsött, dagens program trots blanka texturer ser ut som... Hahaha, finns säkert någon gammal sweclockare som hajar vad jag menar

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Det där är ju bara paranoia. Menar du att det hade varit mer troligt om de släppt det ett år tidigare eller ett år senare?
Jag tycker det är konstigt att du tycker det är konstigt att två parter gör liknande tekniska framsteg ungefär samtidigt.
Har hänt många gånger i historien att två olika [lag med] forskare gör samma upptäckt ungefär samtidigt.
Om något är det väl snarare mer troligt än otroligt.

Hela grejen med strålspårning är att vi behöver smartare algoritmer eller mer råkraft. nVidia löste det med någon slags blandning, men kanske har Crytek löst det med bara smartare algoritmer. Den som lever får se!

Hahaha, paranoia.. vad surrar du om? Enligt dig är det troligt och jag tror inte att prestandan kommer vara i närheten med förra generationens kort i spel. Ja, vi får se.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Misstänker att det var skämtsamt menat.

Precis.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Det tråkiga med dagen ray-tracing är att allt ser så plastigt ut, lite för mycket "allt är spegelblankt". Man måste ju börja i någon ände men känner ändå att det bara ser mer fake ut, i mina ögon.

Tänk typ; bumbibjörnarna var skitsött, dagens program trots blanka texturer ser ut som... Hahaha, finns säkert någon gammal sweclockare som hajar vad jag menar

Haha, precis. I flera vinklar såg regnpölarna ut som flytande metall

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Nästan; jag säger att det är rimligt, men du får det att låta orimligt, och jag ser inte varför.

Du har inte get något argument angående varför det skulle vara orimligt är vad jag satte pekpinnen mot.
Att det sker så pass nära inpå RTX är inte ett logiskt grundat argument pekade jag ut.
Därav kallade jag det paranoia, fast det var fel ordval av mig; någon slags logical fallacy är det ju snarare.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

CryEngine har även haft implementerat stöd för stereoskopisk 3d tidigare (även om "fuskvarianten" av stereoskopi användes i Crysis 3), så kanske raytracing och stereoskopisk 3d tillsammans blir en hit?

Permalänk
Medlem

imponerande!
även om det bara är 30fps , och kanske single bounce, så är det fortfarande imponerande.
Vi får väl se mera framöver huruvida detta kommer att gå att köra på nästa generations kort, eller inte. (rent praktiskt menat då)

Helt klart är det ju i vilket fall som helst den nya trenden som Alla spel motorer Måste ha. Så vi lär ju få se mera sådana här demos framöver, även om spelen dröjer.

Permalänk
Medlem

Skillnad på realtid och realtid... man kan ha en halv sekund delay och det är realtid och man kan ha 1ms i delay. Det är imponerande demo för att bara vara mjukvara, men misstänker att denna realtid inte är snabb nog för kräsna gamers.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Och vi vet inte heller hur komplex scenen som renderas är, i ett sånt här demo kan man ju fuska rätt vilt eftersom det bara måste se bra ut i utvalda kameravinklar. Vi vet heller inte vilka begränsningar tekniken har o.s.v. Så svårt att egentligen säga något alls baserat på videon, teknikvideos som visar upp snygga effekter finns det gott om men det måste ju vara användbart i praktiken också.

Enbart ett objekt som faktiskt flyttar på sig, 20-30 fps, bilddjup som baseras från polygoner istället för ray tracing (DoF blir inte realistiskt), enbart en studs från vad som syns.

Prestandan verkar definitivt inte vara helt 100 men jag är ändå otroligt intresserad av att veta hur dom lyckades klämma ut så mycket från ett vega 56.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Får hoppas dom jobbar på crysis 4 då med detta tillägg

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hjälpsam

https://docs.cryengine.com/pages/viewpage.action?pageId=25535...

"While at this time the technology is only available within a CryEngine tech demo, though the feature is set to be added to CryEngine's 2019 release roadmap. Crytek has also stated that the technique will be optimised for the latest graphics cards and supported APIs like Vulkan and DirectX 12. "

https://www.overclock3d.net/news/software/crytek_showcases_re...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

@ClintBeastwood: Nästan; jag säger att det är rimligt, men du får det att låta orimligt, och jag ser inte varför.

Du har inte get något argument angående varför det skulle vara orimligt är vad jag satte pekpinnen mot.
Att det sker så pass nära inpå RTX är inte ett logiskt grundat argument pekade jag ut.
Därav kallade jag det paranoia, fast det var fel ordval av mig; någon slags logical fallacy är det ju snarare.

Du skriver själv i ett inlägg att ingenjörer försökt i ett par decennium men nu har Crytek hokus pokus löst så att även förra generationens kort kan köra spel med raytracing i realtid, ~6 månader efter att Nvidia släppt kort med dedikerad hårdvara att köra det på som ändå med nöd och näppe klarar det. Det är mitt argument, om man kan kalla det de (snarare anledning?), för att det verkar orimligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Samlooh:

Oj då, du var visst snabb med att dra slutsatser.

Hade i stort sett alla spel skrivits i DX12 så hade AMD klarat sig betydligt bättre i prestandamätningar också.
De har fått enormt mycket från grunden som lades för många år sedan och som fortfarande används.
De gjorde många bra beslut.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Du kanske missat men det ska enligt uppgift vara realtid på demot, kan ju vara så att bara implementationen de gjort funkar bättre än nvidias cores.
Svårt att säga utifrån ett demo men snopet om så är fallet

Det handlar nog mer om att man kan pyssla med raytracing utan en viss modellserie. Sen vad det innebär i prestanda är en annan fråga, men såklart, ju kraftfullare hårdvara.. som med allt annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hela grejen med "dedikerade bitar av kärnan" till en specifik uppgift känns väldigt lökig, utan det jag önskar är snarare att råkraften ökar och ökar och sedan kan spelutvecklare göra vad de vill med den

Varför tror du vi har grafikkort till att börja med?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SuperNova:

Det tråkiga med dagen ray-tracing är att allt ser så plastigt ut, lite för mycket "allt är spegelblankt". Man måste ju börja i någon ände men känner ändå att det bara ser mer fake ut, i mina ögon.

Detta beror i mångt på grafikstilen; om vitsen med demon är att poängtera reflektioner så blir det ju lätt så att man gärna pumpar upp den biten extra mycket. Jämför många spel från 90/00-talen där tekniska eller artistiska genombrott gjorts - lens flares till exempel - som när de var nya tenderade att överanvändas för att det var så nytt och coolt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Det handlar nog mer om att man kan pyssla med raytracing utan en viss modellserie. Sen vad det innebär i prestanda är en annan fråga, men såklart, ju kraftfullare hårdvara.. som med allt annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast att det "går" att köra raytracing är ju inget nytt? Det är ju en extremt gammal teknik som nyttjades innan rasterisering, problemet är ju just att den är så tung att köra.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Men det har funnits realtidsraytracers till och med på GTX460-tiden, så varför skulle det här vara så lustigt?.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CubaCola:

Men det har funnits realtidsraytracers till och med på GTX460-tiden, så varför skulle det här vara så lustigt?.

Har du sett videon? Väldigt detaljerad ljussättning i mina ögon, bättre än vad Nvidias RTX klara av i spel!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Du skriver själv i ett inlägg att ingenjörer försökt i ett par decennium men nu har Crytek hokus pokus löst så att även förra generationens kort kan köra spel med raytracing i realtid, ~6 månader efter att Nvidia släppt kort med dedikerad hårdvara att köra det på som ändå med nöd och näppe klarar det. Det är mitt argument, om man kan kalla det de (snarare anledning?), för att det verkar orimligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Men det är ju det jag säger, det är en dålig anledning för den håller inte 100% rent logiskt. Jag har sett flera personer skriva om just "dedikerad hårdvara" nu. Men ingen verkar fatta att en stor del av problemet för nVidia just var att det var extremt svårt att komma på hur man ska accelerera detta i hårdvara. De lyckades, vilket är mycket imponerande på flera sätt, men det utesluter inte på långa vägar att detta är möjligt med smartare mjukvara. Flera drar hela tiden den falska slutsatsen att just det faktum att det finns dedikerad hårdvara betyder att det vore mycket långsammare utan den. Det är inte ett givet faktum just till stor del för att det är ett problem som det är svårt att utveckla dedikerad hårdvara till, vilket med god sannolikhet betyder att den dedikerade hårdvaran egentligen inte alls är speciellt effektiv, vilket allt vi sett av RTX hittills också verkar styrka. Sett till hur många transistorer/beräkningspotential som sänks in i problemet så verkar den bara vara något mer effektiv än de mjukvarualgoritmer som fanns hittills. Det känns därför inte alls konstigt att en inkrementell ökning av hur bra våra mjukvarualgoritmer är skulle räcka för att springa om denna hårdvara. Jensens snack om "giant leap" är marketing, RTX var ett stort kliv frammåt, men inte en månlandning.

"Hokus pokus" är resultatet av att ha försökt i väldigt länge. Vad är konstigt med att en lång tids försök plötsligt bär resultat.
Som sagt att två aktörer ser resultat under ungefär samma tidsperiod är mer troligt än att de inte gör det. Upptäckter brukar så att säga "ligga i tiden". Vet inte varför du hela tiden säger att det är tvärt om när den vetenskapliga historien säger något annat. I mina ögon tycks det vara för att du baserar din åsikt på felaktig grund.

Jag är helt ok med att du tycker vad du vill så klart.
Men jag vill belysa att ni är flera här vars argument tycks vila på vad ni tror är en sund grund, men som i mina ögon ser ut att vara ihålig.
Jag lutar själv bara svagt mot att detta kan vara korrekt, och risken att materialet de visat är missvisande är signifikant.
Så jag argumenterar svagt för att detta är troligt, och starkt mot att de argument som ni framfört är logiska. Det är två närbesläktade men faktiskt mycket skilda punkter.

Jag hoppas du vill förklara för mig exakt vad i mitt resonemang som är fel. Varför det skulle vara mindre troligt att detta stämmer bara för att nVidia har kommit på en bit ny hårdvara. Du presenterar det bara som en självklarhet, men jag ser många möjligheter till att det skulle vara falskt.

---

Men om jag är för otrevlig som lyfter detta på ett sätt där jag var den som valde ut dig som motdebattör i en fråga som är riktad mot många så släpper vi detta. Det är många som inte tycker om att pushas in i en sådan roll, så en ursäkt misstänker jag är på plats. :/

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Sötast

Haha *slap*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Fast att det "går" att köra raytracing är ju inget nytt? Det är ju en extremt gammal teknik som nyttjades innan rasterisering, problemet är ju just att den är så tung att köra.

Gammal o gammal, vad 2-3 år innan utvecklare började ta fram det i demos och spel?

I varje fall så är det ca 6 månader sen Nvidia gick ut med vad som krävs för raytracing. Är jag helt felt ute med att säga att du inte ens kan aktivera det i något annat nvidia grafikkort än RTX serien?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

älskar hårdvaruagnostisk utveckling

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Gammal o gammal, vad 2-3 år innan utvecklare började ta fram det i demos och spel?

I varje fall så är det ca 6 månader sen Nvidia gick ut med vad som krävs för raytracing. Är jag helt felt ute med att säga att du inte ens kan aktivera det i något annat nvidia grafikkort än RTX serien?

Skickades från m.sweclockers.com

Raytracing fanns innan det fanns grafikkort. Den allra första datorgenererade videosekvensen gjordes med raytracing. Sen kom man på det där med rasterisering och grafikkort...

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)