Nvidia Geforce GTX 1660 – sann efterträdare till populära GTX 1060

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Chris_Kadaver:

Om 1660 slår RX 590 i DX11 med ganska god marginal, men förlorar i DX12, så är skillnaderna förhållandevis stora mellan DX11 och DX12 och de båda tillverkarna? Varför behöver du andra källor än sweclockers? Det finns just nu inget mer utförligt test än det som redaktionen har genomfört. Och är dessutom det den enda test jag känner till som jämför DX11 mot DX12 rakt av.

Stor marginal?

Tittar man på de fyra spel som testats i både DX11 och DX12 är det 4,5 % fördel 1660 i DX11 och 4,5 % fördel 590 i DX12. Skulle säga att redan där är skillnaden irrelevant.

I praktiken lär nog många välja det läge som presterar bäst om både DX11 och DX12 finns som val (skriver många, tror faktiskt de flesta inte har koll på detta och lämnar på det som är förval vilket lär vara DX11). Jämför man de bäst presterade fallet för varje titel sjunker skillnaden till 2,5 % (fördel 1660, men i det här läget är gissningsvis skillnaden i nivå med felmarginalen för mätningarna).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Bra, Utmärkt, Toppklass, från lågt till högt i den ordningen.

Ok tack! Ni borde göra så det går att trycka på omdömet så man kommer till egen betygsida där man kan läsa vad varje omdöme betyder, bara lite feedback från min sida. Kanske bara jag som är vilsen i erat betygsystem.

Iallafall..Finner det väldigt lustigt, att den här produkten endast förtjänar bra produkt, när ni ger MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio ett högre betyg fastän den sistnämnda har många flera negativa punkter. Själv är jag av åsikten att ett konsumentgrafikkort för cirka 15 000 kr aldrig kan förtjäna ett bra omdöme/rekommendation, om det inte krossar allt när det kommer till pris/prestanda.

Och om man ser sig runt på nätet så har dom flesta kommit fram till att det här är ett av dom bästa korten som Nvidia har släppt på länge för oss prismedvetna konsumenter, men Nvidia kanske har galen prissättning här i Norden för just det här kortet?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

@Burks: Nu är det 00orna, för var det 90talisterna och innan dess skyldes det på 80talisterna, snackat har varit det samma nu i herrejösses massa år.

Det är inte kvailtén som sjunker, det är dom där "det var bättre förr" brillorna som man inte vill lägga ifrån sig.

Det var inte mycket bättre förr här på forumet när jag började läsa här för några årsen, selektivt minne är lite förvillande ibland

OnT:

Måste dock säga att jag fortfarande inte är värst imponerad av Nvidias lanseringar på sista tiden med 20/16xx serien(inte AMDs radeon 7 heller för den delen)

Det var en helt annan femma innan om vi tar hoppet mellan amd 2900/3870(ungefär samma prestanda på dom modellerna) och till 4870, och från 4870 till 5870.

Typ dubbel prestanda för samma pengar.

Ganska uppenbart att det är svårare och svårare att kräma ur mer prestanda ur korten, precis som på CPU fronten.
Håller med om att det är trist att saker blir dyrare och dyrare, dock är det så inom allt känns det som... förutom utgående produkter man vill bli av med då

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

@Burks: Nu är det 00orna, för var det 90talisterna och innan dess skyldes det på 80talisterna, snackat har varit det samma nu i herrejösses massa år.

Det är inte kvailtén som sjunker, det är dom där "det var bättre förr" brillorna som man inte vill lägga ifrån sig.

Det var inte mycket bättre förr här på forumet när jag började läsa här för några årsen, selektivt minne är lite förvillande ibland

Jodå, var klar över att den "kängan" skulle komma

-----

Jag vill få påstå att kvaliteten har sjunkit.
Exempelvis,
Här om dagen kom intervjun med inet, då var redaktionen framme och försvarade sig själv eftersom folk klagade på det ena och det andra. Förstår inte dagens folk hur saker fungerar längre, man läser gärna en överskrift och lite snabbt igjenom texten för att så fastslå en dom "nej nu blir det bojkott"

Inte har jag sätt dom försvara sig förr.

Ta dom senaste testerna som SweClockers har skrivit.

Hur många är det inte som klagar på pris, utseende, faktafel eller felskrivningar, och annat. (att så många har missat rapport knappen, om du set ett problem så behöver inte alls alltid veta det)

All ära till SweClockers och hela crewet, jag har försökt att räkna ut på grafikkort testerna hur mycket tid dom lägger ner, för det kan inte vara lite per kort. Jag har inte landat på någon siffra men jag gissar på en full dag, och sen ska artikeln skrivas.

När det väl publiceras så får man en del goda och vänlig kommentarer, men folk som oftast "vet bättre" lägger igjen onödiga kommentarer som kan vara sårande och helt onödiga.

Jag blir så trött på folk som tycker att saker inte är bra nog, det ska prestera det ska se så ut blablabla.

Hoppas att flera kan tänka efter i framtiden när man vill ytra sig om något.

Just detta såg jag inte så mycket av förr.
Har själv en bror som blev född efter 00, jag kan klart se hur internet, mobilen och annat har påverkat hans uppväxt och hur man har "tappat respekt för verkligheten"

Beklager att jag går så långt utanför ämnet, men det känns viktigt att ta upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av EvonS:

Att kalla detta sann efterträdare till 1060 tycker jag är helt fel. Jo till 1050 kan jag hålla med om men inte 1060. Det är rimligtvis 2060 som är efterträdaren.

Hur tänker du här?

Först lite fakta. Har plockat det från Wikipedia, som i sin tur har källhänvisningar. Har inte tagit med alla kort, bara de som känns intressanta i denna diskussionen om efterträdare.

Modell

MSRP (partnerkort)

GTX 1050 2GB

$109

GTX 1050 Ti

$139

GTX 1060 3GB

$199

GTX 1060 6GB

$249

GTX 1070

$379

GTX 1660

$219

GTX 1660 Ti

$279

GTX 2060

$349

GTX 2070

$499

Hur man definierar efterträdare är väl lite svårt, men jag tror att en bra metod är att försöka titta på produkter med liknande MSRP. Att titta på modellnummer kan ge en viss indikation, men för mig är det supertydligt att Nvidia valt att försöka blanda bort korten genom att deras nyare kort hamnar i en lägre "klass" nummermässigt, även till samma pris. Det är en fint som man helst undviker att gå på.

I min värld måste en sann efterträdare vara snabbare än dess föregångare utan att vara mycket dyrare.

Man skulle kunna se GTX 1660 Ti som en efterträdare till GTX 1060 6GB trots att den är dyrare om det inte vore så att GTX 1660 existerar. Den levererar mer prestanda till ett lägre/samma pris. Ingen upphetsande utveckling, men ändå en utveckling.

RTX 2060 har jag omöjligt att se som en efterträdare till GTX 1060. Den ligger närmare ett GTX 1070 i prestanda och pris, och jag skulle se denna som efterträdaren till GTX 1070.

GTX 1050 har vi inte sett någon efterträdare till än. GTX 1650 som kommer snart ryktas med ett MSRP på 179 USD och blir snarare en naturlig efterträdare till GTX 1060 3GB.

Hur som helst har jag svårt att förstå hur GTX 1660 skulle vara en efterträdare till GTX 1050, när GTX 1660 kostar dubbelt så mycket och presterar långt mycket bättre.

Man kan diskutera hur rättvisande ett MSRP är utifrån vad produkten faktiskt kostar, men jag tycker ändå att det är en okej "metric" för att jämföra två kort från samma tillverkare, och den faktiska produktpositioneringen. Ska man jämföra två kort från två tillverkare gör man dock klokt i att kolla på vad det faktiska priset är.

Permalänk
Medlem

Känns som att grafikkortsmarknaden har stagnerat på samma sätt som processormarknaden hade gjort innan AMD lanserade Ryzen.

Intel släppte nya generationer processorer med marginella förbättringar till marginellt högre pris, där personerna som satt på den senaste eller t.om. de två senaste generationernas CPU hade mer eller mindre noll incitament att uppgradera.

Vem vill eller bör köpa GTX 1660?
Ingen som redan äger något som presterar likvärdigt/bättre än GTX 1060 6GB eller GTX 980 iallafall, vilket borde eliminera en stor del av (den väldigt mättade) marknaden. En ersättare till GTX 1060 är dagens sanning - marginellt bättre prestanda till marginellt högre prislapp, nästan 3 år senare.

Kul...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Allt snack om MSRP men hur ser verkligheten ut. Ser endast ett kort under 2500:- och det är ett blowerkort. Vill man tex ha en kompetent kylare från tex MSI så kostar det runt 3000:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Jodå, var klar över att den "kängan" skulle komma

-----

Jag vill få påstå att kvaliteten har sjunkit.
Exempelvis,
Här om dagen kom intervjun med inet, då var redaktionen framme och försvarade sig själv eftersom folk klagade på det ena och det andra. Förstår inte dagens folk hur saker fungerar längre, man läser gärna en överskrift och lite snabbt igjenom texten för att så fastslå en dom "nej nu blir det bojkott"

Inte har jag sätt dom försvara sig förr.

Ta dom senaste testerna som SweClockers har skrivit.

Hur många är det inte som klagar på pris, utseende, faktafel eller felskrivningar, och annat. (att så många har missat rapport knappen, om du set ett problem så behöver inte alls alltid veta det)

All ära till SweClockers och hela crewet, jag har försökt att räkna ut på grafikkort testerna hur mycket tid dom lägger ner, för det kan inte vara lite per kort. Jag har inte landat på någon siffra men jag gissar på en full dag, och sen ska artikeln skrivas.

När det väl publiceras så får man en del goda och vänlig kommentarer, men folk som oftast "vet bättre" lägger igjen onödiga kommentarer som kan vara sårande och helt onödiga.

Jag blir så trött på folk som tycker att saker inte är bra nog, det ska prestera det ska se så ut blablabla.

Hoppas att flera kan tänka efter i framtiden när man vill ytra sig om något.

Just detta såg jag inte så mycket av förr.
Har själv en bror som blev född efter 00, jag kan klart se hur internet, mobilen och annat har påverkat hans uppväxt och hur man har "tappat respekt för verkligheten"

Beklager att jag går så långt utanför ämnet, men det känns viktigt att ta upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Den intervjun med Inet var väl inte det bästa som Sweclockers har presterat precis, så den ska dom ha kritik för. Men ja folk är lite väl snabba att ropa bojkott nu för tiden.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

@jonasT står fel i utmärkelsen (1060) någon kanske redan påpekat det dock?

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk

Vilket skulle ni välja, detta eller ett 1070 för videoredigering? Eller något annat i liknande prisklass?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

@magma86: Man köper highend kort för å ha den bästa möjliga upplevelsen, inte för å va prismedveten direkt. För mig personligen är ett kort i den här prestanda klassen värt noll då inte kan leverea den prestanda som jag behöver. För en del är de värt å lägga dom pengarna för andra inte, finns inga rätt å fel.

Ja, precis.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Ungefär som nu då vi väntat 3 år sedan 10xx serien och mid-range presterar mellan ett 1060 och ett 1070?

Ja, något i den stilen

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Allt snack om MSRP men hur ser verkligheten ut. Ser endast ett kort under 2500:- och det är ett blowerkort. Vill man tex ha en kompetent kylare från tex MSI så kostar det runt 3000:-

Det kan du tacka Stefan Ingves för.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

@magma86: Man köper highend kort för å ha den bästa möjliga upplevelsen, inte för å va prismedveten direkt. För mig personligen är ett kort i den här prestanda klassen värt noll då inte kan leverea den prestanda som jag behöver. För en del är de värt å lägga dom pengarna för andra inte, finns inga rätt å fel.

Å ena sidan har du naturligtvis en poäng, men å andra sidan känns det som om du vill lägga locket på en diskussion som faktiskt är relevant.
Hur mycket är lite korrektare pixlar i ett datorspel faktiskt värt?
Hur utvecklas hårdvarumarknaden vi alla på det här forumet på ett eller annat sätt är en del av?
Vilka trender ser vi ekonomiskt, tekniskt och mjukvarumässigt?

Folks reaktioner på de senaste lanseringarna på GPU sidan är inte grundlösa, och behöver inte sopas under mattan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av employed:

Allt snack om MSRP men hur ser verkligheten ut. Ser endast ett kort under 2500:- och det är ett blowerkort. Vill man tex ha en kompetent kylare från tex MSI så kostar det runt 3000:-

Hur påkostad behöver en kylare för ett kort i den här klassen egentligen vara?

Kylning i all ära, men man bygger ju inte en custom waterloop med 360 mm radiator för en Athlon 200GE heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backsten:

Känns ju inte som ett spännande alternativ för de som sitter på ett 1060 och vill uppgradera.

Har det någonsin kommit en "spännande" uppgradering i det lägre mellansegmentet från en generation till nästa?
GTX 1060 var riktigt bra för FHD när den kom, och är fortfarande helt okej för FHD. Enda anledningen att uppgradera är om man vill >120 fps och/eller upp till 1440p. Då måste man också upp en prisklass eller två.

Skrivet av EvonS:

Men annars ett vettigt kort vilket 1660Ti inte är. ...

Ur teknisk synvinkel tycker jag 1660Ti är bättre, eftersom chipet nyttjas effektivare så att man får ut mer prestanda utan att öka effektförbrukningen.
Har man en FHD bildskärm med hög frekvens känns 1660Ti som ett vettigt alternativ.

Permalänk
Medlem

@EntropyQ3: Svaret var väl mer riktat mot antagandet att alla som köper highend är lite korkade då man kan få samma prestanda 2 år senare för en billigare peng, jag försvarar inte dagens pris på exempel 2080ti då de är helt galet högt eller Radeon VII och 2080 för den delen.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

....
Enligt mig är det en person som mobbar och såna människor är inte värda min tid eller respekt.

Man kan sätta etiketter på folk som "rättfärdigar" negativ särbehandling, eller möta eventuellla argument sakligt.

Det halvt ironiska är att du mer eller mindre gör en variant av det du säger att du ogillar. Härskar.

En dålig formulering som antagligen bottnar i frustration jämtemot företaget i fråga gör inte alla argument personen har irrelevanta. Även om alla bör sträva efter att hålla god ton och undvika nidord.

Poster som bara innehåller nonsens kan man ju däremot anmäla så att en moderator städar undan det.

Så tycker jag i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inte direkt intressant för denna målgrupp.... men ett hyfsat budgetkort.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Man kan sätta etiketter på folk som "rättfärdigar" negativ särbehandling, eller möta eventuellla argument sakligt.

Det halvt ironiska är att du mer eller mindre gör en variant av det du säger att du ogillar. Härskar.

En dålig formulering som antagligen bottnar i frustration jämtemot företaget i fråga gör inte alla argument personen har irrelevanta. Även om alla bör sträva efter att hålla god ton och undvika nidord.

Poster som bara innehåller nonsens kan man ju däremot anmäla så att en moderator städar undan det.

Så tycker jag i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast att inte vilja ha med en person att göra när jag tycker den gör fel är inte att härska. Jag sväljer inte vad som helst, vilket kommer med åldern. Man kommer till en ålder när man inte längre vill ha människor runt omkring en som inte ger något tillbaka. Livet är för kort helt enkelt. Så håller inte med dig där alls.

Nej, jag säger inte att argumenten är irrelevanta bara för att dom inte kan prata sakligt, jag har bara inte tid eller lust att prata med någon som inte kan hålla god ton och undvika onödiga ordval som inte för eller har med diskussionen att göra. Jag bemöter dom dock samtidigt som jag belyser det onödiga med att använda ökennamn och sen tackar jag för mig om dom fortsätter med så kallande nidord istället för att diskutera sakligt.
Jag tycker det är synd när människor gör så, för jag har inget emot diskussioner och jag har heller inte en strävan att "vinna" (jag har inget behov av att folk ska tycka som mig, all har rätt till sina åsikter) utan är intresserad av att höra andra sidan, för det kan lära en något som jag inte visste innan och kanske även ändra min egna åsikt jag hade innan diskussionen startade.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Hur tänker du här?

Först lite fakta. Har plockat det från Wikipedia, som i sin tur har källhänvisningar. Har inte tagit med alla kort, bara de som känns intressanta i denna diskussionen om efterträdare.

Modell

MSRP (partnerkort)

GTX 1050 2GB

$109

GTX 1050 Ti

$139

GTX 1060 3GB

$199

GTX 1060 6GB

$249

GTX 1070

$379

GTX 1660

$219

GTX 1660 Ti

$279

GTX 2060

$349

GTX 2070

$499

Hur man definierar efterträdare är väl lite svårt, men jag tror att en bra metod är att försöka titta på produkter med liknande MSRP. Att titta på modellnummer kan ge en viss indikation, men för mig är det supertydligt att Nvidia valt att försöka blanda bort korten genom att deras nyare kort hamnar i en lägre "klass" nummermässigt, även till samma pris. Det är en fint som man helst undviker att gå på.

I min värld måste en sann efterträdare vara snabbare än dess föregångare utan att vara mycket dyrare.

Man skulle kunna se GTX 1660 Ti som en efterträdare till GTX 1060 6GB trots att den är dyrare om det inte vore så att GTX 1660 existerar. Den levererar mer prestanda till ett lägre/samma pris. Ingen upphetsande utveckling, men ändå en utveckling.

RTX 2060 har jag omöjligt att se som en efterträdare till GTX 1060. Den ligger närmare ett GTX 1070 i prestanda och pris, och jag skulle se denna som efterträdaren till GTX 1070.

GTX 1050 har vi inte sett någon efterträdare till än. GTX 1650 som kommer snart ryktas med ett MSRP på 179 USD och blir snarare en naturlig efterträdare till GTX 1060 3GB.

Hur som helst har jag svårt att förstå hur GTX 1660 skulle vara en efterträdare till GTX 1050, när GTX 1660 kostar dubbelt så mycket och presterar långt mycket bättre.

Man kan diskutera hur rättvisande ett MSRP är utifrån vad produkten faktiskt kostar, men jag tycker ändå att det är en okej "metric" för att jämföra två kort från samma tillverkare, och den faktiska produktpositioneringen. Ska man jämföra två kort från två tillverkare gör man dock klokt i att kolla på vad det faktiska priset är.

Rimligtvis bör rtx2060 vara efterträdare till 1060. Att Nvidia passar på att höja priserna för att de kan pga brist på alternativ är en annan sak. 1660 ligger väldigt nära 1060 i prestanda eg o därför ser jag... O många andra det som 1050 ersättare .. med höjt pris... För att de kan....råna folk.
Ruskigt listig taktik också att ha 1660..1660ti...2060... Låt säga jag är intresserad av 1660.. hmm.. men 1660ti kostar "bara" så mkt till .tar nog den istället.. men 2060 kostar nu inte så mkt mer än 1660ti... Så för många slutar det nog att de köper ett 2060. För det har ju allt det är rtx mm o jag vill ju höra till "eliten. O Nvidia lyckades göra lite mer vinst

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Rimligtvis bör rtx2060 vara efterträdare till 1060.

Att Nvidia passar på att höja priserna för att de kan pga brist på alternativ är en annan sak.

Har du fortfarande inte förstått det här? Är ju ett halvår sen detta stöttes och blöttes...

Nvidia måste (iaf om de vill bibehålla vinstmarginalerna) höja priserna eftersom priset på de ingående komponenterna har gått upp.

Och nej, sett i perspektivet nvidias prissättning (samt i ett väldigt grundläggande tekniskt perspektiv) så är det inte särskilt rimligt att 2060 är efterträdaren till 1060.

Citat:

Nvidia lyckades göra lite mer vinst

Det är inte säkert att 2060 har större vinstmarginal än 1660, eller 1060 för den delen(då det släpptes)

Men det är en jäkla tur att du inte är elektronikkonstruktör iaf. Hade du som ERSÄTTARE till en 200 mm2 16 nm komponent föreslagit en 445 mm2 12 nm komponent hade du fått sparken direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Har du fortfarande inte förstått det här? Är ju ett halvår sen detta stöttes och blöttes...

Nvidia måste (iaf om de vill bibehålla vinstmarginalerna) höja priserna eftersom priset på de ingående komponenterna har gått upp.

Och nej, sett i perspektivet nvidias prissättning (samt i ett väldigt grundläggande tekniskt perspektiv) så är det inte särskilt rimligt att 2060 är efterträdaren till 1060.

Det är inte säkert att 2060 har större vinstmarginal än 1660, eller 1060 för den delen(då det släpptes)

Men det är en jäkla tur att du inte är elektronikkonstruktör iaf. Hade du som ERSÄTTARE till en 200 mm2 16 nm komponent föreslagit en 445 mm2 12 nm komponent hade du fått sparken direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Uttryckt mig oklart tydl. Skyller på influensan som manglar mig :).
Vad jag menar är att 1660 BORDE varit 1050 ersättare men lanseras som 1060 ersättare bara för att de idag kan göra så. De har rakt över hela linan höjt priset rejält för att de kan göra det, folk köper det ändå. De kan även sälja sämre kort till högre pris än sin motståndare och folk köper det. Bra ex är rx570/1050ti och rx580/1060. Motståndaren måste hålla 20-25% lägre pris och ändå säljer Nvidia 5=10 kort på 1. Menar att marknaden idag är så otroligt skev där Nvidia kan göra som de behagar nästan för det är ju Nvidia och det är de man ska ha. De kan höja pris nivåerna och folk köper deras produkter än mer. Det måste ju vara riktigt bra eftersom de kostar så mycket. (Apple?) Pratar inte om entusiaster som eg är en liten liten del av den breda massan. Folk i allmänhet köper Nvidia nästan oavsett pris/prestanda.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Uttryckt mig oklart tydl. Skyller på influensan som manglar mig :).
Vad jag menar är att 1660 BORDE varit 1050 ersättare men lanseras som 1060 ersättare bara för att de idag kan göra så. De har rakt över hela linan höjt priset rejält för att de kan göra det, folk köper det ändå. De kan även sälja sämre kort till högre pris än sin motståndare och folk köper det. Bra ex är rx570/1050ti och rx580/1060. Motståndaren måste hålla 20-25% lägre pris och ändå säljer Nvidia 5=10 kort på 1. Menar att marknaden idag är så otroligt skev där Nvidia kan göra som de behagar nästan för det är ju Nvidia och det är de man ska ha. De kan höja pris nivåerna och folk köper deras produkter än mer. Det måste ju vara riktigt bra eftersom de kostar så mycket. (Apple?) Pratar inte om entusiaster som eg är en liten liten del av den breda massan. Folk i allmänhet köper Nvidia nästan oavsett pris/prestanda.

Håller med om att nvidia har en väldigt stark position som ger dem många valmöjligheter (varav den tydligaste är införandet av de på många sätt kostsamma RTX-teknikerna; om det var en bra idé återstår dock att se...).

Håller dock inte med om att 1660 borde vara ersättare till 1050. Inte alls jämförbara med vare sig minneskonfiguration eller chip-storlek; olika teknik- och marknadssegment således. Sure, ett starkare AMD hade säkert tvingat ner priset på 1660 närmare 1050 men ända ner till $110 är helt orealistiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Detta är väl trevligt om man jämför med 1050. Nu har ju i och för sig 1050 gått ner i pris senaste tiden men det va inte längesen man fick ge 2500 ish för ett 1050 och nu kostar 1660 det med betydligt hopp i prestanda.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av gunnargren:

Vilket skulle ni välja, detta eller ett 1070 för videoredigering? Eller något annat i liknande prisklass?

1070 då det har mer grafikminne.
Jag valde i mellan 1070 och RTX2060 och valde 1070 av den anledningen.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Avstängd

Jag förstår inte hur 1060 kan vara 15% av alla kort på Steam. 570 och 580 är och 470, 480 var med mer Vram och billigare under perioder. 570/580 finns att få tag på i USA för typ ingenting just nu. prissänkningarna når ju inte Sverige förrns månader efter i USA.

När en "efterträdare" dyker upp på marknaden så borde den erbjuda lite mer än samma sak som den förra. Vilket är vad GTX 1660 är. det är som ett uppskruvat 1060 men kommer ändå sälja som 1060 eller 970 3.5GBvram "host" utan att behöva imponera.
AMDs 590 samma sak som 580 men säljer som skit. visst priset på 590 var högre än 580. även om den konkurerade "i en egen liga" då. 590 och 1660 är båda mer av samma skit som förut men till ett högre pris och ingen av dem borde ges bra produkt.

Ska mediokert ses som bra? Kraven på både AMD och Nvidia behöver höjas. Mer prestanda för samma pris och inte ett fjuttigt 5-20% Vi behöver 30-50% per klass.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Jag förstår inte hur 1060 kan vara 15% av alla kort på Steam. 570 och 580 är och 470, 480 var med mer Vram och billigare under perioder. 570/580 finns att få tag på i USA för typ ingenting just nu. prissänkningarna når ju inte Sverige förrns månader efter i USA.

En stor del av dem är från OEM-datorer. Även ignorans spelar en stor roll, folk får en dålig smak i munnen när de hör om AMD.

"De har kassa drivrutiner."

"Nvidia funkar utan problem."

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Hur påkostad behöver en kylare för ett kort i den här klassen egentligen vara?

Kylning i all ära, men man bygger ju inte en custom waterloop med 360 mm radiator för en Athlon 200GE heller.

Kollar man på amerikanska sidor så verkar 1660, 1660Ti, 2060 gå att få tag på nära MSRP, med kortdesign/kylare som helt klart duger för dessa kort (t ex MSI VENTUS-korten).

Säga vad man vill om dessa kort, men de verkar iaf ha rört om i grytan. Har ju gått väldigt trögt med aggressiv prissättning sen priserna stack iväg under miningboomen. Nu sen 2060-släpptes så har dyker det upp kraftigt rabatterade kort till höger och vänster! AMD som imo vart ovanligt passiva med prissättning på både vega och framförallt polaris har verkligen börjat pressa, newegg har liksom ett 580 8GB för 189dollar. Det var inte länge sen de korten kostade betydligt mer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zapa:

En stor del av dem är från OEM-datorer. Även ignorans spelar en stor roll, folk får en dålig smak i munnen när de hör om AMD.

"De har kassa drivrutiner."

"Nvidia funkar utan problem."

Problemet är att även när deras Nvidia GPU brinner upp så köper dem en ny oavsett hur många dem skickar tillbaka för att dem är fel på. bara kolla på RTX korten Stora problem med att dem blir artefakter på och inte funkar, Men folk köper fortfarande.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.