Bästa sättet att (gratis) streama filmer från RPi 3B+ till iPhone, iPad och Apple TV.

Permalänk
Medlem

Bästa sättet att (gratis) streama filmer från RPi 3B+ till iPhone, iPad och Apple TV.

Om jag vill streama filmer från RPi 3B+ till iPhone, iPad och Apple TV - och EJ vill använda Plex (pga att den transcodar) och EJ vill använda Infuse (pga priset) - hur gör jag då?

Jag har funderat på att installera Kodi på RPi, men vad installerar jag då på iPhone, iPad och Android för att kunna streama från Kodi? Fungerar VLC eller någon annan app? Jag vill helst inte ha Kodi på klienterna pga för mycket meck med sideloading/jailbreak.

Finns någon annan lösning?

Permalänk
Medlem

Har inte testat med just kodi men att streama via vlc fungerade helt ok

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Emby är ett alternativ till Plex, men där sker transcoding också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Har inte testat med just kodi men att streama via vlc fungerade helt ok

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för tipset! Är det appen "VLC for Mobile" som du syftar på? Funkar den när du streamar från Raspberry Pi?

Edit: Jag testade VLC for Mobile. Den kan endast koppla upp sig via SMB, FTP eller Plex. Jag använder Netatalk - och det verkar inte stödjas. Jag har en plex-server på min RPi - men lyckades inte koppla upp mig mot den, och jag gissar att innehållet ändå transcodas om jag använder Plex-servern? Så det alternativet är ej intressant isåfall.

Permalänk
Medlem

Måste man sideloada Kodi till Apples produkter?
Trodde det var som till android, bara installera.

Det finns AirPlay stöd i Kodi, borde inte det fungera till Apples produkter i nån native-app? Kan tyvärr inte så mycket om vad som finns hos Apple. Det finns en uppsjö av add-ons till Kodi så det borde finnas nån lösning där.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Apex FPS Boost Configs | Killing Floor 2 Configs
CPU: R7 5800X Cooler: H110i Mobo: X570 Aorus Master RAM: 4x8Gb 3600mhz CL14-14-14-28 Videocard: RTX2080S Strix AD PSU: HX1000i Case: Evolv Flow Edition Monitor: Acer XB270HU 165hz Gsync TN-panel

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniska:

Om jag vill streama filmer från RPi 3B+ till iPhone, iPad och Apple TV - och EJ vill använda Plex (pga att den transcodar) och EJ vill använda Infuse (pga priset) - hur gör jag då?

Jag har funderat på att installera Kodi på RPi, men vad installerar jag då på iPhone, iPad och Android för att kunna streama från Kodi? Fungerar VLC eller någon annan app? Jag vill helst inte ha Kodi på klienterna pga för mycket meck med sideloading/jailbreak.

Finns någon annan lösning?

Skrivet av kniska:

Tack för tipset! Är det appen "VLC for Mobile" som du syftar på? Funkar den när du streamar från Raspberry Pi?

Edit: Jag testade VLC for Mobile. Den kan endast koppla upp sig via SMB, FTP eller Plex. Jag använder Netatalk - och det verkar inte stödjas. Jag har en plex-server på min RPi - men lyckades inte koppla upp mig mot den, och jag gissar att innehållet ändå transcodas om jag använder Plex-servern? Så det alternativet är ej intressant isåfall.

En tanke (jag gissar en del nu men kanske? om du inte måste använda netatalk?) samba + vpn/tunnel, dela ut mappen som en LAN/nätverksdisk och sedan lämplig media spelare.

Plex transcodar enbart om det behövs eller om du själv väljer det. Vill du enbart köra direct play gäller "Media can be Direct Played on a device if the source media is compatible with the client’s playback capabilities" lägger du enbart in filer som stödjs av din mobil så får du direct play, du kan även ha dubbla uppsättningar (multi version media), göra om filen via plex för flera enheter delvis en 4k atmos fil för din hemmabio och en 420p 2.0 fil för din telefon sedan listar plex ut vilken fil som ska spelar upp för direct play, se länk för mer info https://support.plex.tv/articles/200250387-streaming-media-di...

Permalänk
Medlem

Aktivera webbgränssnittet i Kodi så kan du på annan enhet välja en film och sedan visa den lokalt. Tror dock inte att det fungerar att välja/visa undertexter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniska:

Om jag vill streama filmer från RPi 3B+ till iPhone, iPad och Apple TV - och EJ vill använda Plex
(pga att den transcodar) och EJ vill använda Infuse (pga priset) - hur gör jag då?

Jag har funderat på att installera Kodi på RPi, men vad installerar jag då på iPhone, iPad och Android för att kunna streama från Kodi? Fungerar VLC eller någon annan app? Jag vill helst inte ha Kodi på klienterna pga för mycket meck med sideloading/jailbreak.

Finns någon annan lösning?

@kniska
Helt ärligt så är nog bästa sättet och streama film från sig själv just via Plex, Emby är också okey
Jag förstår att du inte vill ha omkodning (transcoding) via din RPi 3B+

Men du kan helt enkelt stänga av video omkodning eller all omkodning
Vad jag menar med det är att Tautulli har scripts som tillåter dig att förhindra omkodning.
stream, container, audio, drar inte så mycket på cpu för omkodning, men video & subtitles gör.

Ett sätt är att använda handbrake för att bädda in subs i film / serie, då slipper du sub problemet.
När de gäller video så se till att filerna är i .mkv, Codec H264, gärna AAC för ljud

Blir så här på min iphone / ipad / Apple TV4, oavsätt vilken media jag än spelar upp från mitt plex bibliotek.

Du behöver ändra på client side också.
@ iphone > plex > inställningar > kvalitet >

Skrivet av kniska:

Tack för tipset! Är det appen "VLC for Mobile" som du syftar på? Funkar den när du streamar från Raspberry Pi?

Edit: Jag testade VLC for Mobile. Den kan endast koppla upp sig via SMB, FTP eller Plex. Jag använder Netatalk - och det verkar inte stödjas. Jag har en plex-server på min RPi - men lyckades inte koppla upp mig mot den, och jag gissar att innehållet ändå transcodas om jag använder Plex-servern? Så det alternativet är ej intressant isåfall.

Kolla så plex port 32400 är öppen om du vill komma åt dig själv via nätet. https://portchecker.co/
Lokalt lan skall vara > IP:32400/web

t.ex. min plex server sitter lokalt på > 10.0.0.4:32400/web
Kommer åt denna adress så länge jag är på mitt nätverk.

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidichy:

@kniska

Men du kan helt enkelt stänga av video omkodning eller all omkodning
Vad jag menar med det är att Tautulli har scripts som tillåter dig att förhindra omkodning.
stream, container, audio, drar inte så mycket på cpu för omkodning, men video & subtitles gör.

Tautulli är ett Dashboard och gör inget annat med servern. Den påverkar inte omkodning eller serverns hantering av media alls.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Tautulli är ett Dashboard och gör inget annat med servern. Den påverkar inte omkodning eller serverns hantering av media alls.

@Elghinnarisa
Varför pratar du om sånt du inte vet något om ?
Tautulli är mer än bara ett " Dashboard "

Föreslår att du går och läser på vad man igentligen kan göra med tautulli.

Ska ge dig en liten hint
/tautulli/home > Settings > Notification Agents >

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidichy:

@Elghinnarisa
Varför pratar du om sånt du inte vet något om ?
Tautulli är mer än bara ett " Dashboard "

Föreslår att du går och läser på vad man igentligen kan göra med tautulli.

Ska ge dig en liten hint
/tautulli/home > Settings > Notification Agents >

Som namnet säger, så är det notiser, ja. Vad har notiser med något att göra? Om Tautulli tvingar direct play, varför måste du ändra på klienterna?
Finns ingen information på deras hemsida att Tautulli gör något sådant, finns enbart information om att det är ett dashboard.

Återkom gärna med konkreta exempel annars.

Tautulli kan där emot avbryta en ström som är omkodad, men ej ändra på beslutet annars.

Så ja, det är ett Dashboard.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Som namnet säger, så är det notiser, ja. Vad har notiser med något att göra? Om Tautulli tvingar direct play, varför måste du ändra på klienterna?
Finns ingen information på deras hemsida att Tautulli gör något sådant, finns enbart information om att det är ett dashboard.

Återkom gärna med konkreta exempel annars.

Tautulli kan där emot avbryta en ström som är omkodad, men ej ändra på beslutet annars.

Så ja, det är ett Dashboard.

@Elghinnarisa
Tror inte riktigt du läste igenom vad jag skrev här eller så missförstod du kanske?

"Som namnet säger, så är det notiser, ja. Vad har notiser med något att göra?"
Jag skrev " du ska få en liten hint " och fortsätt läs så kanske du förstår?

" Om Tautulli tvingar direct play, varför måste du ändra på klienterna? "
Nej Tautulli tvingar inte direct play, inte påstått det! Vart fick du det ifrån?
Man ändrar i client settings så inte omkodning sker från client till server, så inte server stänger ner streamen.

"Finns ingen information på deras hemsida att Tautulli gör något sådant"
Internet är stort, all info ang tautulli finns inte enbart på deras hemsida, stor del står på tautulli's github.
Och hade du forskat lite mer innan du citerar mig och påstår att jag ljuger i det jag skrev här
Så hade du sett detta!

Den länken går i sin tur till detta >
How to Use Custom Scripts: 1. Go to Settings > Notification Agents > Add new notification agent > Script

Här kommer vi till det jag skrev:
" Vad jag menar med det är att Tautulli har scripts som tillåter dig att förhindra omkodning. "

Om du istället tagit 2min och kollat vad som faktiskt fanns här hade du sett att man kunnat klicka på +

Och sen få upp en ny ruta.

Längre ner på tautulli's github finns detta >

Efter att blacktwin script är nerladdat & uppackat så kan de användas av tautulli för att kontrollera t.ex.
att inte nån form av omkodning sker på ens plex server!, vilket var precis det jag skrev!

" Återkom gärna med konkreta exempel annars. "
Du vet de är helt okey att vara okunnig, men att tjafsa och diskutera om sånt du inte kan något om, Varför?
Du hade istället kunnat gå en annan väg,
t.ex. så hade du kunnat fråga mig om hur man sätter upp så att omkodning förhindras i tautulli.
Men, nu gjorde du inte det....

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidichy:

@Elghinnarisa
Tror inte riktigt du läste igenom vad jag skrev här eller så missförstod du kanske?

"Som namnet säger, så är det notiser, ja. Vad har notiser med något att göra?"
Jag skrev " du ska få en liten hint " och fortsätt läs så kanske du förstår?

" Om Tautulli tvingar direct play, varför måste du ändra på klienterna? "
Nej Tautulli tvingar inte direct play, inte påstått det! Vart fick du det ifrån?
Man ändrar i client settings så inte omkodning sker från client till server, så inte server stänger ner streamen.

"Finns ingen information på deras hemsida att Tautulli gör något sådant"
Internet är stort, all info ang tautulli finns inte enbart på deras hemsida, stor del står på tautulli's github.
Och hade du forskat lite mer innan du citerar mig och påstår att jag ljuger i det jag skrev här
Så hade du sett detta!

https://imagez.to/i/D1KKYCB8.png

Den länken går i sin tur till detta >
How to Use Custom Scripts: 1. Go to Settings > Notification Agents > Add new notification agent > Script

Här kommer vi till det jag skrev:
" Vad jag menar med det är att Tautulli har scripts som tillåter dig att förhindra omkodning. "

Om du istället tagit 2min och kollat vad som faktiskt fanns här hade du sett att man kunnat klicka på +
https://imagez.to/i/EC7YTCWf.png

Och sen få upp en ny ruta.
https://imagez.to/i/rup67QcC.png

Längre ner på tautulli's github finns detta >

https://imagez.to/i/iVtcV6oZ.png

Efter att blacktwin script är nerladdat & uppackat så kan de användas av tautulli för att kontrollera t.ex.
att inte nån form av omkodning sker på ens plex server!, vilket var precis det jag skrev!

" Återkom gärna med konkreta exempel annars. "
Du vet de är helt okey att vara okunnig, men att tjafsa och diskutera om sånt du inte kan något om, Varför?
Du hade istället kunnat gå en annan väg,
t.ex. så hade du kunnat fråga mig om hur man sätter upp så att omkodning förhindras i tautulli.
Men, nu gjorde du inte det....

"Men du kan helt enkelt stänga av video omkodning eller all omkodning
Vad jag menar med det är att Tautulli har scripts som tillåter dig att förhindra omkodning. "

Mycket riktigt har du precis skrivit att tautulli förhindrar omkodning. Sluta larva dig nu. Om du redan ändrar klient inställningarna så är tautulli meningslöst. Fast du hävdar att det ska förhindra omkodning.

Du har skrivit i andra trådar att man ska använda tautulli för att stoppa plex från att omkoda, men egentligen hindrar du bara den funktionen. Inte att du tvingar direct play, vilket tråden handlade om. Där av att du bara svamlar på om massa onödigt.

Tl;dr tautulli behövs ej för detta och det är bara ett dashboard fortfarande.

Ett exempel i din form. Stänger du av plex servern förhindras omkodning!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

När det gäller ovanstående har jag redan hänvisat till Plex hemsida gällande direct play/direct stream, https://support.plex.tv/articles/200250387-streaming-media-di...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Mycket riktigt har du precis skrivit att tautulli förhindrar omkodning. Sluta larva dig nu. Om du redan ändrar klient inställningarna så är tautulli meningslöst. Fast du hävdar att det ska förhindra omkodning.

Skickades från m.sweclockers.com

Att enbart ändra om client inställningar löser inte omkodning, det är inte så simpelt.
Det ända som är meningslöst här är att fortsätta diskutera detta med dig då du har helt fel och inte vet vad du pratar om.

Skrivet av Elghinnarisa:

Du har skrivit i andra trådar att man ska använda tautulli för att stoppa plex från att omkoda, men egentligen hindrar du bara den funktionen. Inte att du tvingar direct play, vilket tråden handlade om. Där av att du bara svamlar på om massa onödigt.
Skickades från m.sweclockers.com

Nej tråden handlade inte om det, OP bad om alternativt sätt och spela upp film från sin RPi 3B+ till sina apple enheter.
Jag gav honom en alternativ lösning för att kunna fortsätta använda plex som han redan har installerad på sin RPi 3B+.
Så han slipper leta annan mjukvara för att kunna streama. ( han vill inte ha omkodning via sin plex )
Den andra tråden du syftar på är denna?

Skrivet av Elghinnarisa:

Tl;dr tautulli behövs ej för detta och det är bara ett dashboard fortfarande.
Skickades från m.sweclockers.com

Precis du läste inte vad jag skrev.
Åter igen, du vet inte vad du pratar om!
Du är okunnig när det gäller Tautulli, Plex, och förmodligen annan mjukvara.

Skrivet av Elghinnarisa:

Ett exempel i din form. Stänger du av plex servern förhindras omkodning!
Skickades från m.sweclockers.com

lol what?
Stänger man av plex servern, så förlorar man sin åtkomst till sitt bibliotek & streaming.

Väljer nu att inte fortsätta diskutera med dig ang detta ämne, då det är för svårt för dig och begripa hur mjukvaran fungerar.
Samt att jag lagt ner allt för mycket tid på dig...
Du bad om konkreta exempel, Fick det, men väljer och ignorerar det som skrevs.

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]