Spotify anmäler Apple till EU – anklagas för att hämma konkurrens

Permalänk
Melding Plague

Spotify anmäler Apple till EU – anklagas för att hämma konkurrens

Efter att ha vädjat till EU skickar Spotify nu in ett klagomål, där de pekar ut Apple för att bedriva konkurrenshämmande affärsmetoder genom extra kostnader i App Store.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Pff, glöm att EU gör något åt Apple..

Jag har faktiskt frågat nån som jobbar inom EU's marknad, eller vad de kallas.. varför de tillåter Apple ha egna kablar, lösningar och egen Browser utan att behöva visa alternativen som Microsoft och Google måste göra, personen jag frågade hade inga konkreta svar..''Vi för ditt ärende vidare'' sen en massa undanflykter.

Edit, grammatikrättelse.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Känns som ett hopplöst fall tyvärr. Apple är ett företag som om och om och om igen visar hur dom lurar sina kunder och tar ut hutlösa priser om något går sönder! Samt vägrar erkänna när dom gör något fel utan skyller istället på användaren! Så man blir inte direkt förvånad över detta och gud vet vad mer dom håller på med!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Apple hackade på 80-talet på IBM och har hackat på Microsoft men har senaste åren utvecklats till lika dåligt som sina älskade fiender.

Permalänk
Skrivet av VadSaDu:

varför de tillåter Apple ha egna kablar

Du menar Lightning? säger du att Micro-USB som användes kunde överföra både ljud och bild som en digital video-anslutning?.. Apple's kablar har alltid vart steget bättre, så varför får dom inte använda en bättre teknik?

Nu när USB-C med Thunderbolt finns så då ja, äntligen har vi en universal lösning. Det fanns inte innan. Det är ganska patetiskt på PC sidan just nu att "wow, USB4 med thunderbolt, 40gbit, år 2021", ja trevligt, det har min laptop haft i flera år, välkommen till nutiden.

Skrivet av VadSaDu:

egen Browser utan att behöva visa alternativen som Microsoft och Google måste göra

Egen browser, det kallas konkurrens. Vill du att Chrome blir nästa IE6 som marknaden dominerar efter? eller vill du ha Firefox, Safari, Opera m.fl. som alternativ.

När jag använder Android eller iOS, ingen frågar mig om vilken sökmotor jag vill använda, det e alltid en satt som default. För iOS så är det den som betalar mest som får vara default, har ofta vart google men inte varje år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Pff, glöm att EU gör något åt Apple..

Jag har faktiskt frågat nån som jobbar inom EU's marknad, eller vad de kallas.. varför de tillåter Apple ha egna kablar, lösningar och egen Browser utan att behöva visa alternativen som Microsoft och Google måste göra, personen jag frågade hade inga konkreta svar..''Vi för dit ärende vidare'' sen en massa undanflykter.

Misstänker att en stor anledning är marknadsandelar, MAC är försvinnande små jämfört med PC.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1337sweden:

Nu när USB-C med Thunderbolt finns så då ja, äntligen har vi en universal lösning. Det fanns inte innan. Det är ganska patetiskt på PC sidan just nu att "wow, USB4 med thunderbolt, 40gbit, år 2021", ja trevligt, det har min laptop haft i flera år, välkommen till nutiden.

Va? Vad har du för laptop som stödjer 40 Gbit/s?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Va? Vad har du för laptop som stödjer 40 Gbit/s?

Thunderbolt 3 år från slutet av 2015 laptops. Dock apple laptops fick det inte förren 2016.

Permalänk
Medlem

Men hur är det med Spotifys deals med olika tele-operatörer då, med frisurf i deras tjänst o.s.v.?

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1337sweden:

Thunderbolt 3 år från slutet av 2015 laptops. Dock apple laptops fick det inte förren 2016.

Nu är det ju skillnad på Thunderbolt och USB.

Dvs det är skillnad på att ha 40 Gbit/s via USB kontra Thunderbolt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Läkarn:

Men hur är det med Spotifys deals med olika tele-operatörer då, med frisurf i deras tjänst o.s.v.?

Nej det är ju bra eftersom du får gratis Spotify! /s

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VadSaDu:

Pff, glöm att EU gör något åt Apple..

Jag har faktiskt frågat nån som jobbar inom EU's marknad, eller vad de kallas.. varför de tillåter Apple ha egna kablar, lösningar och egen Browser utan att behöva visa alternativen som Microsoft och Google måste göra, personen jag frågade hade inga konkreta svar..''Vi för dit ärende vidare'' sen en massa undanflykter.

Jo då. EU granskar även apple.
Här är två exempel:
https://arstechnica.com/gadgets/2018/08/eu-taking-another-loo...
https://macworld.idg.se/2.1038/1.701434/efter-eu-domen-nu-bor...

När det kommer till egen webläsare så är det inte riktigt så enkelt som att google eller microsoft inte fick ha en egen webläsare. Det handlade snarare om hur bundling och intregration sett ut i samband med marknadsdominans. Märk väl att google gärna får skicka med chrome i android, men inte om de samtidigt ställer krav på att hela apppaketet de har måste följa med. Och även microsoft fortsätter ju idag skicka med sin webläsare i windows utan problem för internet explorer är inte längre sammanflätad med windows explorer (alltså filhanteraren).
Men ja, även dessa delar går att komma undan med om man bara inte är allt för stor. Det är just kombinationen med nästningen och att man använder sin marknadsdominans för att trycka undan alternativen och detta pågår under en längre tid som det är läge för granskning. Helt klart komplext område.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Det blir ju svårt för Spotify att konkurrera med Apple Music när Apple tar 30% av deras intäkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1337sweden:

Du menar Lightning? säger du att Micro-USB som användes kunde överföra både ljud och bild som en digital video-anslutning?.. Apple's kablar har alltid vart steget bättre, så varför får dom inte använda en bättre teknik?

Nu när USB-C med Thunderbolt finns så då ja, äntligen har vi en universal lösning. Det fanns inte innan. Det är ganska patetiskt på PC sidan just nu att "wow, USB4 med thunderbolt, 40gbit, år 2021", ja trevligt, det har min laptop haft i flera år, välkommen till nutiden.

Thunderbolt 2 var väl ändå inte 40gbit? Thunderbolt 3 kom väl dessutom typ samtidigt till både apple och PC, rätt hundra att till exempel XPS 15" (vilken modell det nu var 2015) var tidigare ut med TB3 än macbook? Givetvis är det "vanligare" på macbooks osv då bokstavligen alla har det nu, och på PC-sidan var det inte många av de lägre modellerna som hade det innan intel slutade ta licensavgift...

EDIT: tänkte på XPS 9350 men 9550 hade det med..

Eller, om du menar lightning, så var den väl aldrig egentligen standardiserad heller vad jag läst, den var ungefär samma hastighet som USB2 i början och senare enheter stödde bättre bandbredd osv...

Vi är tre ish år in i thunderbolt 3 på pc-marknaden, TB4 verkar bara vara lite mer av allt, USB generellt räcker mer än väl till för det mesta och har gjort det ett bra tag. Vad är det som är patetiskt? Kan inte folk bara få gilla nya saker?

Skrivet av 1337sweden:

Egen browser, det kallas konkurrens. Vill du att Chrome blir nästa IE6 som marknaden dominerar efter? eller vill du ha Firefox, Safari, Opera m.fl. som alternativ.

När jag använder Android eller iOS, ingen frågar mig om vilken sökmotor jag vill använda, det e alltid en satt som default. För iOS så är det den som betalar mest som får vara default, har ofta vart google men inte varje år.

Det är väl lite det som är poängen- att microsoft är tvungna att ge användare alternativet att välja en annan browser en edge, de måste faktiskt bygga in en funktion för att byta utan att behöva ladda ner något själv, och samma med sökmotor, meanwhile kan apple straffa spotify med extra avgifter i appstore gentemot sin egen tjänst... Att striden togs för att föra igenom browser-val i windows men apple fortfarande kan driva appstore som de gör är ju lite skevt.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Pff, glöm att EU gör något åt Apple..

Jag har faktiskt frågat nån som jobbar inom EU's marknad, eller vad de kallas.. varför de tillåter Apple ha egna kablar, lösningar och egen Browser utan att behöva visa alternativen som Microsoft och Google måste göra, personen jag frågade hade inga konkreta svar..''Vi för dit ärende vidare'' sen en massa undanflykter.

Att de gav apple en bot på 150 miljarder räknas inte då eller?

https://techcrunch.com/2018/09/18/apple-has-finished-paying-1...

Angående deras laddkontakt så har det dessutom diskuterats flera gånger inom EU sen de började trycka på att laddare ska fungera mellan tillverkare. Tror apples försvar har varit att de har samma kontakt för en stor del av sitt ekosystem och är oftast kompatibla rätt länge mellan generationer så användarna ändå kan återanvända sina laddare. Skulle dock tippa på att EU kommer lyfta detta igen så småningom.

https://www.reuters.com/article/us-eu-telecoms-charger/eu-reg...

Permalänk
Hedersmedlem

Angående avgiften kan väl soptify ta 30% högre avgift om man signar upp via appen och vanlig avgift via hemsidan.
Visst ger det delvis en konkurrensnackdel. Men ja det här med sänkta priser via webläsaren lär väl sprida sig rätt fort tänker jag.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Skulle det skada Spotify att bara inaktivera funktionen att köpa Premium i appen?
Jag menar, de kan väl bara dra en popup i webbläsaren för alla som vill uppgradera till Premium inifrån appen, eller vill Apple fortfarande ha en del av kakan då?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Lego Master

@Söderbäck:
Frågan är om inte Apple skulle sniffa upp det ganska snabbt och ge Spotify ett ultimatum: sluta tramsa med priserna, eller se er blockade från App Store. Gissa vilket de väljer?

Generellt förstår jag vad Spotify är ute efter. Apple har sitt eget ekosystem för att distribuera klienter för den nya tjänsten, och alla andra som vill vara med får en direkt nackdel eftersom Apple tar ut avgifter för de som vill vara med där.

Men jag förstår också att man inte kan förvänta sig att Apple ska tillhandahålla en gratis plattform för konkurrenter, det är inte heller rimligt. Frågan är var gränsen ska gå?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shudnawz:

@Söderbäck:
Frågan är om inte Apple skulle sniffa upp det ganska snabbt och ge Spotify ett ultimatum: sluta tramsa med priserna, eller se er blockade från App Store. Gissa vilket de väljer?

Jaha. Får man inte prissätta sina egna produkter som man vill?
Har sett det där med olika prissättning beroende på butik gällande både hård och mjukvara (och även region för den delen) så jag tänkte att i ens egen mjukvara kan man väl sätta de priser man själv önskar...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Söderbäck:

Jaha. Får man inte prissätta sina egna produkter som man vill?
Har sett det där med olika prissättning beroende på butik gällande både hård och mjukvara så jag tänkte att det borde man väl få även här...

Jo, men inte om du vill vara med på App Store. Det står Apple fritt att ställa de kraven (än så länge), det är ingen rättighet att finnas på App Store.
Det är ju motsvarande diskussion som alla spelbutiker nu, Steam, Origin osv. Vissa kräver att du ska ha en viss prissättning på produkten som helhet för att få vara med på deras butik. Du kan tex inte ha ett spel på Steam med ett visst pris, justerat för Steams marginaler och sedan släppa samma spel på typ GOG för mindre pengar för att de har mindre marginaler. Det kommer Steam säga "NEIN" åt, och du tappar en stor del av den potentiella marknaden.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shudnawz:

Jo, men inte om du vill vara med på App Store. Det står Apple fritt att ställa de kraven, det är ingen rättighet att finnas på App Store.

Nä det är såklart ingen rättighet. Men har de faktiskt detta krav?
Vad händer om man bara kan signa abonnemang från hemsidan? Skulle det vara tillåtet?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

@Söderbäck:
Frågan är om inte Apple skulle sniffa upp det ganska snabbt och ge Spotify ett ultimatum: sluta tramsa med priserna, eller se er blockade från App Store. Gissa vilket de väljer?

Generellt förstår jag vad Spotify är ute efter. Apple har sitt eget ekosystem för att distribuera klienter för den nya tjänsten, och alla andra som vill vara med får en direkt nackdel eftersom Apple tar ut avgifter för de som vill vara med där.

Men jag förstår också att man inte kan förvänta sig att Apple ska tillhandahålla en gratis plattform för konkurrenter, det är inte heller rimligt. Frågan är var gränsen ska gå?

Fast det är faktiskt rimligt. Apples dominanta ställning på marknaden gör att det är rimligt att de erbjuder fri konkurrens för samtliga streamingtjänster, i linje med andra prejudikat som Google, MS etc

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Söderbäck:

Nä det är såklart ingen rättighet. Men har de faktiskt detta krav?
Vad händer om man bara kan signa abonnemang från hemsidan? Skulle det vara tillåtet?

Ingen aning. Det märker vi väl nu om stämningen leder nånstans, eller om de gör upp i godo för att inte behöva redovisa hur det blev i slutändan.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Mithras:

Fast det är faktiskt rimligt. Apples dominanta ställning på marknaden gör att det är rimligt att de erbjuder fri konkurrens för samtliga streamingtjänster, i linje med andra prejudikat som Google, MS etc

De ska inte begränsa VILKA som får vara med, men man har trots allt driftkostnader på sin plattform. Om ingen betalar avgift för att få vara med där (ponera att alla appar är en konkurrent till Apples egna), vem betalar då för infrastrukturen? Ska det hamna på de som köper Apples hårdvara, dvs konsumenterna, oavsett om man använder några appar från App Store eller inte?

Som reglerna är nu slipper gratisappar betala, medan betalappar (oavsett om det är direktköp eller köp i app) får betala. Om alla strömmande tjänster blir gratisappar där man måste signa upp för tjänsten på nätet istället för appen, så får ju Apple en konkurrensfördel eftersom de kommer kunna erbjuda signering direkt i appen, vilket Spotify inte kommer kunna om de vill komma undan avgifterna för att ha appen på App Store. Win/win för Apple oavsett.

Jag vill förtydliga att jag har inga vettiga svar, men jag förstår att det inte bara finns en sida av storyn, där Spotify vill kunna konkurrera schysst, och Apple måste kunna driva sin infrastruktur.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Skulle det skada Spotify att bara inaktivera funktionen att köpa Premium i appen?
Jag menar, de kan väl bara dra en popup i webbläsaren för alla som vill uppgradera till Premium inifrån appen, eller vill Apple fortfarande ha en del av kakan då?

Det skulle troligen gå emot Apples design guidelines och stoppas vid granskningen.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Angående deras laddkontakt så har det dessutom diskuterats flera gånger inom EU sen de började trycka på att laddare ska fungera mellan tillverkare. Tror apples försvar har varit att de har samma kontakt för en stor del av sitt ekosystem och är oftast kompatibla rätt länge mellan generationer så användarna ändå kan återanvända sina laddare. Skulle dock tippa på att EU kommer lyfta detta igen så småningom.

https://www.reuters.com/article/us-eu-telecoms-charger/eu-reg...

De behöver inte försvara sig nämnvärt eftersom det är tillåtet att använda en adapter, dvs sladden.

Svårt att se det som ett problem, man har sin sladd med sig och valfri laddare med USB-A fungerar.
Jag använder t ex fortfarande en laddare från en ipod som kom med 30-pin.
Snarare är det väl stökigt med USB-C nu.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Att de gav apple en bot på 150 miljarder räknas inte då eller?

https://techcrunch.com/2018/09/18/apple-has-finished-paying-1...

Angående deras laddkontakt så har det dessutom diskuterats flera gånger inom EU sen de började trycka på att laddare ska fungera mellan tillverkare. Tror apples försvar har varit att de har samma kontakt för en stor del av sitt ekosystem och är oftast kompatibla rätt länge mellan generationer så användarna ändå kan återanvända sina laddare. Skulle dock tippa på att EU kommer lyfta detta igen så småningom.

https://www.reuters.com/article/us-eu-telecoms-charger/eu-reg...

Nu verkar ju apple röra sig mot Typ C- får väl se om de håller fast vid lightning för telefoner- de tjänar nog en del på licens för tillverkare av tillbehör.

Hoppas att det rör sig mot en laddningstandard för protokoll- börjar bli korkat nu med power delivery, quick charge, huawei super charge, med mera.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

*Du kan tex inte ha ett spel på Steam med ett visst pris, justerat för Steams marginaler och sedan släppa samma spel på typ GOG för mindre pengar för att de har mindre marginaler. Det kommer Steam säga "NEIN" åt, och du tappar en stor del av den potentiella marknaden.

Jo det kan du hur fint som helst. Det du inte kan göra är att sälja rabatterade aktiveringskoder för Steam hos en återförsäljare och strunta i att ge motsvarande rabatt på Steam vid annat tillfälle. Ett spel på GOG kan du däremot sätta vilket pris du vill på. Ett spel som inte distribueras via Steam omfattas inte av ditt avtalsförhållande med Valve.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

De ska inte begränsa VILKA som får vara med, men man har trots allt driftkostnader på sin plattform. Om ingen betalar avgift för att få vara med där (ponera att alla appar är en konkurrent till Apples egna), vem betalar då för infrastrukturen? Ska det hamna på de som köper Apples hårdvara, dvs konsumenterna, oavsett om man använder några appar från App Store eller inte?

Som reglerna är nu slipper gratisappar betala, medan betalappar (oavsett om det är direktköp eller köp i app) får betala. Om alla strömmande tjänster blir gratisappar där man måste signa upp för tjänsten på nätet istället för appen, så får ju Apple en konkurrensfördel eftersom de kommer kunna erbjuda signering direkt i appen, vilket Spotify inte kommer kunna om de vill komma undan avgifterna för att ha appen på App Store. Win/win för Apple oavsett.

Jag vill förtydliga att jag har inga vettiga svar, men jag förstår att det inte bara finns en sida av storyn, där Spotify vill kunna konkurrera schysst, och Apple måste kunna driva sin infrastruktur.

Driftkostnaden kommer inte ur 30% av säljet på en streamingtjänsts premiumtjänst dock. Den kostnaden är endast belagd för att tjäna pengar. Vill Apple ha betalt för driftkostnader så får de ålägga det på samtliga appar på App Store. I dagens läge har de singlat ut Spotify och bestraffar dem mer eller mindre. Andra appar som har sales in-app som INTE konkurrerar med Apples egna produkter betalar nämligen inga 30%.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Varför bara Apple? Att ta ut 30% avgift (15% efter ett år) är ju branschstandard, Google har precis samma avgift. Vill man inte betala så gör som Netflix och så sluta erbjuda betalning via appen.

Ger inte mycket för Spotify. De har haft möjlighet att fixa stöd för Siri-shortcuts länge men om man skall tro det som de själva skrev på sitt forum så hade de inte ens börjat titta på det när iOS 12 släpptes. Konkurrenter som Pandora hade stöd för det sen dag ett.