Köpråd, 3 st 27" eller 3st 32" för simracing surround

Permalänk

Köpråd, 3 st 27" eller 3st 32" för simracing surround

Håller på och planerar att köpa en surround racing simulator.
Som de ser ut just nu är de.
GT1 Evo Sim Racing Cockpit, med deras trippel monitor stand.
Fanatec ClubSport Wheel V2.5.

Är lite tagen när de kommer till skärmarna, dom ska va 1080p för att va lätt drivet och 144hz, men vet inte om jag ska ta 32" eller 27" kostnaden för 3 skärmar mellan dom är nästan identisk, vet att 1080p på 32" är inte så värst bra men i spel så kommer de nog inte va så farligt med tanke på att skärmen kommer en bit bort med en ratt framför.

https://www.inet.se/produkt/2213861/aoc-27-c27g1-curved-1800r...

https://www.inet.se/produkt/2213862/aoc-32-c32g1-curved-1800r...

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Hjälpsam

kolla på Asus VA326H

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Oavsett hur många och stora skärmar man har blir känslan i simracing alltid bättre med VR-brillor, tycker jag, trots färre pixlar. Första gången jag körde Ringen i Assetto Corsa VR blev jag överraskad över hur pass branta vissa backar är. Det hade jag aldrig uppfattat, trots hundratals varv med skärm eller skärmar framför mig. Man får ett helt annat djupseende (dvs. man får ett djupseende) och känslan av närvaro är nästan oslagbar (bara G-krafterna som saknas).

Permalänk
Skrivet av p.lindblom:

Oavsett hur många och stora skärmar man har blir känslan i simracing alltid bättre med VR-brillor, tycker jag, trots färre pixlar. Första gången jag körde Ringen i Assetto Corsa VR blev jag överraskad över hur pass branta vissa backar är. Det hade jag aldrig uppfattat, trots hundratals varv med skärm eller skärmar framför mig. Man får ett helt annat djupseende (dvs. man får ett djupseende) och känslan av närvaro är nästan oslagbar (bara G-krafterna som saknas).

kolla min sign jag har en htc vive och jag spelar bilspel till och från med vr, problemet är att jag har stora glasögon och jag får huvudvärk efter ett tag när jag spelar utan, men sen också en del bilspel jag spelar har inte stöd för vr alls och de är rätt så skönt att inte alltid spela bilspel i vr.
Kommer fortfarande spela med vr bara att jag vill ha bådeock så när jag känner för att spela med och utan vr så kan jag göra det.

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Skrivet av Fluf:

kolla på Asus VA326H

Har du haft den själv ?

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av wingman92:

Har du haft den själv ?

Inte personligen men på jobbet. Helt OK för pengarna

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

kanske en annan liga prismässigt .... men annars den ultimata "non VR surround"

https://www.simpit.co.nz/index.php/icarus-180-avenger

https://www.simpit.co.nz/images/2018/08/10/u0-weu-d4-5214197d...

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W

Permalänk
Medlem
Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

nja, dyrare, jag får bättre fov med 3 skärmar då man kan luta in dom mot en så man ser bara spelet, får mera skärm yta med 3 skärmar än dom där superultrabreda skärmen. lättare att sälja om man vill sälja skärmarna när man ska byta upp sig till 1440p när nästa generationens grafikkort kommer.

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk

Tror de blir AOC c27g1 känns som att 32"arn blir för pixlig för att spela andra spel än bilspel.
1440p på 32" vore najs men tror inte ett 1080ti pallar med den pixlarna ialla bil spel utan att köra allt på low och 30 fps.

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: hur skulle den funka i bilspel tro? vad behöver man för gpu för att driva den...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benno1:

@ClintBeastwood: hur skulle den funka i bilspel tro? vad behöver man för gpu för att driva den...

Du kan kolla qurkitized på twitch, han har ofta en kamera hur det ser ut för honom. Han använder en och är nöjd, tidigare använde han 3st 27''. Han har ett 1080Ti och ligger på lite drygt 100 fps i iracing vill jag minnas. Vet dock inte vilka inställningar han använder.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag hade kört på 32 tum om nu priset inte skiljer mycket.

Permalänk
Medlem

Kanske gammal input, jag kör 3x27" 1080p144 Hz. Min tanke var att 144Hz inte var lättdrivet i tripplar och att 1440px144Hzx3 inte kunde klara av det.

Jag kör (nästan) uteslutande iRacing och har absolut aldrig 144Hz hela tiden (och då maxar jag inte allt, men väldigt mycket). Jag har även en Rift som skapar extrem närvaro känsla men jag har svårt att sitta i 1,5h sessioner så jag gick tillbaka till tripplar. (Sen är wow känslan för folk som besöker oss för första gången mycket roligare när dom ser tripplarna. )

Dock märker jag att 144 Hz och racing gav mig nått helt annat än vad mina gamla 60Hz gav mig och det blev en skön kompromiss mellan min Rift och skärmarna.

Det blir också en kompromiss med utrymme. Beroende av setup så kan man ha 27" skärmar närmre ratten (i mitt fall direkt vid ratten). 32" brukar hamna bakom ffb motorn för att få en icke transformerade view när man vinklar skärmarna. Man behöver ha ögonhöjd lite över mitten på skärmarna. Så från ett FOV perspektiv kan det beroende på setup inte ge mer. Möjligtvis får du mer vertikal fov, som kanske inte tillför racing jättemycket (Om inte cockpiten behöver det... - hytter näven mot Porsche RSR i iRacing)

VR för immersion absolut, tripplar för endurance (och om du har hundar som smyger omkring!!!).

Om TS (@wingman92) besöker tråden, vad blev det för skärmar och hur upplever du det? Är intresserad av det monitorstativet du har. Kör själv ett ett GT Omega monitor stativ vilket inte är optimalt (svår justerat).

Permalänk
Medlem

Ska du ha en bit ifrån bakom ratten var absolut inte rädd för 32 även om det är 1080p.

Det enda argument jag hittar för 27" är att TN kan fungera i de storlekarna och du kan få skarpare bild i rörelse. Men de ger ju hemsk bild i övrigt.

Jag kör en Samsung 31.5" C32JG50 som jag misstänker har samma panel som AOCn och den duger då mer än väl för ändamålet för min del och duger till mycket mer än bara racing

Försök hitta sätt att montera den framför eller ovanpå rattbasen så nära du kan utan att händerna tar i när du styr. Jag kör bara enkelskärm och skaffat en skärmarm. Det gjorde en större skillnad än jag förväntade mig fov började kännas nära den jag har i VR!

Varför kör du glasögon i VR? Det finns ju insättningslinser du kan köpa så du slipper de mecket. Så kan du få större fov också och slipper repa linserna så de blir suddiga. Hade Vive gjorde ett test med glasögon där jag bara hade på dem och de skapade mikrorepor omedelbart.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av Oxies Husse:

Kanske gammal input, jag kör 3x27" 1080p144 Hz. Min tanke var att 144Hz inte var lättdrivet i tripplar och att 1440px144Hzx3 inte kunde klara av det.

Jag kör (nästan) uteslutande iRacing och har absolut aldrig 144Hz hela tiden (och då maxar jag inte allt, men väldigt mycket). Jag har även en Rift som skapar extrem närvaro känsla men jag har svårt att sitta i 1,5h sessioner så jag gick tillbaka till tripplar. (Sen är wow känslan för folk som besöker oss för första gången mycket roligare när dom ser tripplarna. )

Dock märker jag att 144 Hz och racing gav mig nått helt annat än vad mina gamla 60Hz gav mig och det blev en skön kompromiss mellan min Rift och skärmarna.

Det blir också en kompromiss med utrymme. Beroende av setup så kan man ha 27" skärmar närmre ratten (i mitt fall direkt vid ratten). 32" brukar hamna bakom ffb motorn för att få en icke transformerade view när man vinklar skärmarna. Man behöver ha ögonhöjd lite över mitten på skärmarna. Så från ett FOV perspektiv kan det beroende på setup inte ge mer. Möjligtvis får du mer vertikal fov, som kanske inte tillför racing jättemycket (Om inte cockpiten behöver det... - hytter näven mot Porsche RSR i iRacing)

VR för immersion absolut, tripplar för endurance (och om du har hundar som smyger omkring!!!).

Om TS (@wingman92) besöker tråden, vad blev det för skärmar och hur upplever du det? Är intresserad av det monitorstativet du har. Kör själv ett ett GT Omega monitor stativ vilket inte är optimalt (svår justerat).

De vart 3 st AOC CQ32G1, vart väldigt nöjd med dom, bra färger, märker dock av att VA inte är alls lika snabba som TN då jag kommer från en bra TN panel, och svart och grått är den väldigt dålig på, mycket smearing/ghosting när de är riktigt svart färg, men i bilspel så märker man inte av de så mycket då man har strålkastarna på, men för vad man får för pengarna så är ja nöjd.

Jag har Monitorstativ från dom jag köpte cockpiten ifrån "Simlab p1 cockpit" https://sim-lab.eu/product/triple-monitor-mount/ helt underbar köpte lilla modellen 75/100mm vesa, och den är otroligt bra och lätt att sätta upp, håller 3 st 32" en 24" så blir lite vikt men knappt nå flex alls trots vikten, super lätt att få skärmarna perfekta med varandra, rekommenderar starkt detta stativ!, dock köper man fjärde stativ dellet till dessa så får man borra ett nytt hål i brickan för att få upp den lite till då mina 32"are är lite för höga, så dom tar i brickan som vinklar ut den 4de skärmen, men lätt fixat, borra översta hållet 4 cm längre ner så va de löst.

Skrivet av oqvist:

Ska du ha en bit ifrån bakom ratten var absolut inte rädd för 32 även om det är 1080p.

Det enda argument jag hittar för 27" är att TN kan fungera i de storlekarna och du kan få skarpare bild i rörelse. Men de ger ju hemsk bild i övrigt.

Jag kör en Samsung 31.5" C32JG50 som jag misstänker har samma panel som AOCn och den duger då mer än väl för ändamålet för min del och duger till mycket mer än bara racing

Försök hitta sätt att montera den framför eller ovanpå rattbasen så nära du kan utan att händerna tar i när du styr. Jag kör bara enkelskärm och skaffat en skärmarm. Det gjorde en större skillnad än jag förväntade mig fov började kännas nära den jag har i VR!

Varför kör du glasögon i VR? Det finns ju insättningslinser du kan köpa så du slipper de mecket. Så kan du få större fov också och slipper repa linserna så de blir suddiga. Hade Vive gjorde ett test med glasögon där jag bara hade på dem och de skapade mikrorepor omedelbart.

Jag har mina 32"are mitt på fanatec hjulbasen, där känns de bra så man hamnar mitt i alla 3 skärmarna.
Bästa svaret jag kan ge dig är att jag är för lat att gå och få synen testad så jag vet vad jag har för fel, men kör utan, men nu på senare tid får jag spänningshuvudverk av låg upplösningen att mina ögon försöker fokusera långt bort på bilden, ska lösa de igenom att köpa en valve index eller en pimax 5k plus istället :).

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk

Så ser de ut iallafall, slängt ut bordet nu så detta är min rig för sim racing framförallt drifting Assetto corsa men också vanliga spel, köpt ett tangentbords arm från obutto revulution helt underbar.

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av wingman92:

De vart 3 st AOC CQ32G1, vart väldigt nöjd med dom, bra färger, märker dock av att VA inte är alls lika snabba som TN då jag kommer från en bra TN panel, och svart och grått är den väldigt dålig på, mycket smearing/ghosting när de är riktigt svart färg, men i bilspel så märker man inte av de så mycket då man har strålkastarna på, men för vad man får för pengarna så är ja nöjd.

Jag har Monitorstativ från dom jag köpte cockpiten ifrån "Simlab p1 cockpit" https://sim-lab.eu/product/triple-monitor-mount/ helt underbar köpte lilla modellen 75/100mm vesa, och den är otroligt bra och lätt att sätta upp, håller 3 st 32" en 24" så blir lite vikt men knappt nå flex alls trots vikten, super lätt att få skärmarna perfekta med varandra, rekommenderar starkt detta stativ!, dock köper man fjärde stativ dellet till dessa så får man borra ett nytt hål i brickan för att få upp den lite till då mina 32"are är lite för höga, så dom tar i brickan som vinklar ut den 4de skärmen, men lätt fixat, borra översta hållet 4 cm längre ner så va de löst.
Jag har mina 32"are mitt på fanatec hjulbasen, där känns de bra så man hamnar mitt i alla 3 skärmarna.
Bästa svaret jag kan ge dig är att jag är för lat att gå och få synen testad så jag vet vad jag har för fel, men kör utan, men nu på senare tid får jag spänningshuvudverk av låg upplösningen att mina ögon försöker fokusera långt bort på bilden, ska lösa de igenom att köpa en valve index eller en pimax 5k plus istället :).

Låter som en plan. Samt gå till optiker för synundersökning gjort på en kvart

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

@wingman92: Jag har också en sådan skärm bilden är dock mycket sämre än min Dell IPS skärm. Är ingen skärmexpert men jag antar att det är att förvänta sig med tanke på att AOCn är VA. Kan också vara att jag inte har lyckats ställa in den ordentligt. Har kört mest på racing-inställningen och det funkar helt ok när jag spelar. Ute i Windows ser det dock inget vidare ut tycker jag.

Riktigt nice rig för övrigt, synd bara om det blir chipsfläckar på den.

Visa signatur

Stationär: i7 870 - H55M USB3 - 8GB RAM - GEFORCE GTX 1050 Ti - 512GB SSD - 1TB HDD
Laptop: Gigabyte P34G v2 - i7 4710HQ - 8GB RAM - HD 4600/GTX 860M - 128GB mSATA SSD - 1TB HDD

Permalänk
Medlem

Intressant tråd då jag håller på att bygga en liknande lösning. Jag tänker köra 3st 27" till att börja med. Jag har förstått att det går att göra detta med Nvidia Surround. Jag har ett Geforce GTX 1060 6gb, och det ska stödja detta.

Mitt kort har 2xDP, 2xHDMI samt 1xDVI. Enligt beskrivningen på Nvidia's sida gällandes Surround står det:
"3D Vision Surround requires using three DVI or three DisplayPort connectors"
"Using DisplayPort connectors may require the use of DisplayPort to Dual-link DVI adapters"

Om jag då ska köra 3st skärmar, måste jag då köra enbart från DP portarna? I så fall måste jag väl splitta en signal eftersom jag bara har två portar? Eller kan jag köra 2st HDMI port och en DP och det funkar ändå?

Vore kanon om någon kan sprida lite ljus på detta, till en nybörjare inom detta.

Visa signatur

Sailing is a blow job