Uppgradera grafikkort för Apex Legends – SweClockers testar sju olika modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmust:

Hah! Det är inte alltid billigt med 60 fps heller när man har en 4k skärm och gillar detaljer kan jag nämna då.

haha nä men jämfört med 144fps så

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

@Chris_Kadaver: tror du har missförstått adaptiv sync. I teorin så ser du närmare vad som representeras i spelet på skärmen med synk påslaget för en hel korrekt bild eftersom skärmen väntar på grafikkortet istället för att den tuffar på i sin takt utan hänsyn till källan och därmed komma i otakt.

I praktiken däremot så spelar det roll mellan gsync, freesync, vilket grafikkort och dess drivrutiner samt spelen.
I vissa fall fungerar gsync bättre låst på 120 än på 140-300 fps i vissa spel (förr iaf) Hur just Apex fungerar vet jag inte då jag har inte sett tester på det.
Finns fall där sync fungerar riktigt bra, bättre på än avslaget men samtidigt i samma spel med andra inställningar mycket sämre.

Sen har gsync och freesync mognat så vet inte exakt hur det set ut idag. Hade varit intressant om sweclockers skulle testa sync med höghastighetskamera och lite leds som indikator för att beräkna intervallet mellan knapptryck och "effekt" på skärmen.

Hum.... Jag tänker att om det som faktiskt händer i spelet, om det så är stutter, så är det fortfarande något som händer i spelet även om bildrutorna sedan ordnas i en jämn ström med adaptiv sync påslaget? Det kan hända att jag missförstått exakt hur det fungerar, men min observation i just Quake Champions som har väldigt inkonsekventa drops är att motorn svarar bättre mot det jag ser om det så är lagg som inträffar, än en teknik som slätar ut allt?

Om nu skärmen behöver vänta, så måste det ju motsvara några millisekunders fördröjning? Kan bildpappa laxpudding klargöra det här på ett förståeligt sätt kanske?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Lite frågor. Är AMD korten som ni testade referensmodeller eller partnertillverkare typ Strix, Nitro+ mm? Tex så går länken till 56an inte direkt till ett kort utan till alla 56-kort som säljs just nu. Vilka versioner av drivrutiner användes? För övrigt så hade varit väldigt intressant med ett Vega64 med tanke på att det och 2070-kortet ligger i samma prisklass.

Permalänk

Speltest med 1660TI

7GB Ram och ca 5,5GBVRAM användes på MSI GTX 1660 TI Gaming X ihop parat med en Ryzen 5 2600x och 16gb Hyper X minne.
Spelet går mjukare med detta kort än med ett 1060 som jag även testat.

jag skulle säga att om du inte har en dator innan eller en dator utan grafikkort så är det värt att köpa ett 1660TI. har sett att de ökat lite smått i pris nu, Gillar denna artikel välskriven och ger bra information.

hoppas detta hjälpte någon ^^

Permalänk
Medlem

Hejsan ni med 1080ti och 2080~ hur beskriver ni lagg och grafik förbättringar på dessa tyngre online spelen, som 100 fps i hd 1080p är självklart men i 4k såg jag några er använda.
Jag kör redan 4k i 40+ fps med Palit 1060 klockat 2200mhz men funderar uppgradera och 1080ti är relativt billigt och någon större 4k tv med sen för ni ser säkert hur smått det blir på bara 2-3 meter på 60+ tum.
Men länge sen jag lira online spel så funderar lite på fps över 60hz tv hur upplever ni era riggar går eller bara server glitchar?

Det blir några år till jag uppgraderar datorn igen och då borde det kommit ut bra saker.
Bara undrar och hoppas ni kan beskriva hur jag menar =P

Visa signatur

CPU: Amd Ryzen 2600x 4Ghz. Kylare: Noctua DH-15. RAM: 16GB 3200mhz. GPU: Palit GTX 1060 6GB MB: Asus Rog Strix X470-F Gaming Chassi: Obsidian 550D. Lagring: Samsung ssd840/850 Pro 256GB/500GB ~24TB HDD. PSU: Cooler Master V850 Gold 850Watt.

Permalänk
Medlem

Hade varit fint med samma graph fast med allt på low, typ comp settings.

Permalänk
Medlem

Lite fundersam över vad som händer mellan 2070 och 2060 när man går från 1080p till 1440p.
I 1080p är 2070 ca 20% snabbare än 2060, men sedan i 1440p så är den ca 32% snabbare? Är detta möjligtvis resultatet av flera cuda cores som bättre kan fördela arbete mellan varanda eller något sådant?

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Ja GTX 970 vad kan man säga, åldras jävligt illa. varför detta kort sålde bättre än ett 390 vet vi. Folk stirrar sig blinda på då varande FPS även om dem drog lika då så nu nästan 4 år senare så springer 390 förbi 970 med rejäla skutt.
folk har redan glömt 970 fejkade Vram.

Varför 970 sålde bättre kan bero på att det var på marknaden närmare ett år längre än 390, personligen har jag tyckt AMD var prisvärt just vid 390 och 390X så det blev ett sånt jag rekommenderade till min kompis när han skulle uppgradera.
Personligen bytte jag ut mitt 970 för snart 2 år sedan till ett 1070 så beror ju som helt på hur länge man tänkt använda korten

Kikar man på ett relativt nytt test i BF5 https://www.techspot.com/review/1746-battlefield-5-gpu-perfor...
Så är det inte stor skillnad på 970 och 390 i varken 1080P eller 1440P så vet inte varför du måste kasta smuts direkt du ser 970 i ett test?

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av employed:

Lite frågor. Är AMD korten som ni testade referensmodeller eller partnertillverkare typ Strix, Nitro+ mm? Tex så går länken till 56an inte direkt till ett kort utan till alla 56-kort som säljs just nu. Vilka versioner av drivrutiner användes? För övrigt så hade varit väldigt intressant med ett Vega64 med tanke på att det och 2070-kortet ligger i samma prisklass.

För Vega 56 gäller det referenskortet rakt av. RX 590 så använder vi oss av XFX RX 590 Fatboy ställt till referensfrekvenser, samma med R9 390 som är Sapphire R9 390 Nitro.

Drivrutiner är 419.35 för Nvidia och Adrenalin 2019 Edition 19.3.1 Optional för AMD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Viochee:

Varför 970 sålde bättre kan bero på att det var på marknaden närmare ett år längre än 390, personligen har jag tyckt AMD var prisvärt just vid 390 och 390X så det blev ett sånt jag rekommenderade till min kompis när han skulle uppgradera.
Personligen bytte jag ut mitt 970 för snart 2 år sedan till ett 1070 så beror ju som helt på hur länge man tänkt använda korten

Kikar man på ett relativt nytt test i BF5 https://www.techspot.com/review/1746-battlefield-5-gpu-perfor...
Så är det inte stor skillnad på 970 och 390 i varken 1080P eller 1440P så vet inte varför du måste kasta smuts direkt du ser 970 i ett test?

för att 970 var ren falsk marknadsföring som borde tvingat nvidia att återkalla alla 970 kort och åkt oå grovaböter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Kör typ allt på low förutom models och har lite AA på.
Även stängt av shadows i config filen, det gav störst fps boost (shadows drar alltid en jävla massa fps)

Permalänk
Medlem

Är det någon som har hittat något test där dom faktiskt kör allt på lägsta inställningarna? Vill främst se hur olika CPU:er presterar (1080p).

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Oneirogen:

Lite fundersam över vad som händer mellan 2070 och 2060 när man går från 1080p till 1440p.
I 1080p är 2070 ca 20% snabbare än 2060, men sedan i 1440p så är den ca 32% snabbare? Är detta möjligtvis resultatet av flera cuda cores som bättre kan fördela arbete mellan varanda eller något sådant?

Det är faktiskt CPU:n som sätter stopp för fler FPS i 1080p för RTX 2070. annars hade kortet klivit upp på liknande prestandaskillnad som i 1440p.

Permalänk
Medlem

Sitter man och spelar APEX på ultra så man troligen ny eller mindre intresserad av att vinna.

APEX är också aningen buggat så berg och stenar blir större och minskar chansen att du ser fiender när du drar upp grafiken.

All kantutjämning samt texturer på högsta och resten på low.

klara nackdelar när du spelar på ULTRA på allt:
https://youtu.be/WPAC9hBLNHk?t=396

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

men nu är fuskarna där och swooshar med speedhack etc.. så knappt så man orkar spela

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

@Kenneth:

I see, tänkte inte alls på det.
Ändå lite märkligt att 2070 presterar så pass bättre än 2060 i Apex legends. 2070 bör ligga i snitt runt 10-15% över 2060, FE vs FE, OC vs OC, från vad jag sett och noterat i alla fall.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem

Om ni missat

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

@Monarchy: Onlinespel i allmänhet? FPS online i synnerhet?

Jag föredrar höga(ultra), ligger minimum FPS på 75+ så är jag nöjd. Jag vill inte spela ett spel i 144Hz där ett träd består av en grön och en brun rektangel. Tänk Zelda på NES vs Zelda på Switch. Jag skulle inte köra Zelda 1 bara för att det skulle flyta på som smör med 300 fps, hellre nya zelda med 60fps.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att hålla 100 fps i 1440p med allt på Low med ett 1080 och 6700K.
Måste använda adaptiv resolution grejen med target fps på 100.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Inaktiv

Jag spelar Apex med GTX1070 och I5 8400 och håller nästan konstant 144fps. Alla inställningar på lägsta möjliga förståss som i andra shooters. Jag upplever dock ibland att jag får stutter eller missar några bilder helt random fast jag har 144fps låst. Detta händer endast i Apex och jag vet inte vad det beror på, samma problem oavsett grafikinställningar.

Edit: 1080p förståss

Permalänk
Inaktiv

@Monarchy: Det är väl tur att vissa spelar på ultra så får vi som spelar på 144hz liti "easy-kills"

Permalänk
Medlem

Mitt gamla 1080Ti löste max (förutom Sun Shadow Coverage/Detail på Low samt Spot Shadow på Medium) i 3440x1440 @ 85-90fps.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

@Monarchy: Det är väl tur att vissa spelar på ultra så får vi som spelar på 144hz liti "easy-kills"

Säg inte det. Spelade mycket BF4 med en kille som pendlade mellan 50-60 fps och han både toppfragade och låg på en bra KD oftast.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv

@ClintBeastwood: Givetvis är det så. Men han hade nog också presterat bättre på 144fps!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

För Vega 56 gäller det referenskortet rakt av. RX 590 så använder vi oss av XFX RX 590 Fatboy ställt till referensfrekvenser, samma med R9 390 som är Sapphire R9 390 Nitro.

Drivrutiner är 419.35 för Nvidia och Adrenalin 2019 Edition 19.3.1 Optional för AMD

Skriv gärna ut exakt vilka modeller som testas nästa gång. Även fast alla körs med referensfrekvenser inställda så kan de faktiska värdena variera en hel del beroende på kylare och BIOS inställningar för korten. T.ex ett referens Vega56 når sällan upp till sina faktiska referensfrekvenser medan ett bättre 3:e parts kort inte har några problem att hålla referensfrekvenserna.

Permalänk
Medlem

Vega 56 är ett bra kort för priset nu
Kör vega 56 och i5 7600K. Apex flyter på en bra bit över 60fps. Lite trist att skärmen min endast är 60 dock. Ska köpa ny i år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Frida 🥐
Skrivet av hg:

Skriv gärna ut exakt vilka modeller som testas nästa gång. Även fast alla körs med referensfrekvenser inställda så kan de faktiska värdena variera en hel del beroende på kylare och BIOS inställningar för korten. T.ex ett referens Vega56 når sällan upp till sina faktiska referensfrekvenser medan ett bättre 3:e parts kort inte har några problem att hålla referensfrekvenserna.

Anledningen till att de inte benämns vid exakt modell i artikeln är för att just denna artikel är i samarbete med tillverkaren MSI. @Kenneth har dock nämnt vilka modeller det gäller här i kommentarsfältet. Hoppas det är ok som svar och att du förstår anledningen bakom. Tycker det är bra att du tar upp det som en åsikt här i tråden!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

bara jag som tycker att first person shooters flyter som bäst med 200+ fps?

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

bara jag som tycker att first person shooters flyter som bäst med 200+ fps?

Det är inte bara vad du tycker. Det är ett objektivt påstående.
Över 250fps blir skillnaderna mindre märkbara tror jag. Där blir hjärnan flaskhals och det krävs troligen större ökningar i bildfrekvens för att man ska kunna känna skillnad. Med det kan säkert en CS spemare bekräfta eller dementera? Men det man gör med skyhöga framerates är ju också att "bruteforcea" jämna renderingstider. Anta att renderingstider alltid var konstanta så skulle man troligen inte behöva skyhöga bildfrekvenser för att prestera på topp. Kan däremot tänka mig att man känner skillnad på 250fps och 500fps.

Hur som helst står jag fast vid att adaptiv synkteknologi är att på artificiell väg, i efterhand radda upp bildrutorna i en jämn mer konstant ström. Alltså inte helt i realtid representera det som händer i spelet eftersom skärmen ändå måste invänta bilderna som "sorteras" i jämnare ordning. Det kan inte ske utan någon form av latens? Folk här har påstått motsatsen och det kan hända att jag har fel. Men skulle behöva en bättre förklaring för att ändra min uppfattning.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Eftersom det här är i samarbete med MSI och ni använde moderkortet: MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon
Som jag själv byggde ihop en dator i helgen med och det blev några fundersamma minuter om att nu är det kört för det sitter 3 kontakter till strömförsörjningen här. En 24-pin "ATX_PWR1", en 8-pin "CPU_PWR1" och ytterligare en 4-pin "CPU_PWR2".

Det enda manualen säger är ju: Important! Make sure that all the power cables are securely connected to a proper ATX power supply to ensure stable operation of the motherboard.
Detta kan läsas på sidan 22 i manualen och inget mer än det, inget mer i pdf manualen heller.
Hälsa de på MSI att de gärna får förtydliga när man ska koppla in en 4-pin kontakt som dessutom inte följs med i dagens nätagg.

Strömadapter 4-pin Molex till P4 som finns på kjelle... Jag körde igång utan en sådan här, men hur har ni gjort här på swec?

För övrigt så verkade inte minnena som var bundlad i paketet vilja köra i XMP enl userbenchmark, men jag gissar mer på att det är dålig timing på dessa för XMP är påslaget i bios.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!