Skrivet av Moton:
Kollar man på deras support statistik så ser man att vid 22/12-2018 är dom uppe i mer än 250 000 förfrågningar och sedan 10/01-2019 är dom under 100 000 förfrågningar alltså tagit hand om mer än 150 000 problem på mindre än en månad. Under den tiden dom hade 250 000 förfrågningar så hade dom 50 000 som väntade på svar. Dom skrev dock själva 2016 att deras support var dålig men dom har arbetat väldigt hårt och öppet för att förbättra den och låta användare hjälpa till och påverka hur dom ska hantera olika saker. Jag anser att dom har lyckats väldigt bra men sedan är det en så fruktansvärt stor mängd support fall så vem som helst hade gått på knäna.
Förstår inte vad du menar, Steam har väldigt många features som du kanske tar för givet eller inte använder men som jag och väldigt många använder såsom en "ingame internet browser", integrerad röst chatt, sjukt bra servrar till nedladdningar och att du kan ladda ner hur mycket som helst, "Steam Workshop" för moddar, användar betyg på spel, sjuka reor, en streaming tjänst så att kompisar med bara ett klick kan se när du spelar. Kan fortsätta men orkar inte. Poängen är att Steam har under flera år utvecklats och gett alla andra en benchmark egentligen så att alla andra slipper gå igenom denna långa utvecklingsperiod. Men ändå har vi tex. EGS som inte har någon av dom här funktionerna vilket är extremt märkligt.
Ska EGS konkurera med Steam och deras funktioner samt förbättra allt och lägga till mer (Vilket som kommer behövas för att vinna över Steam användare) så kommer dom också inse att det är inte direkt gratis att driva något i den skalan och samt inse att dom måste ta större andel från utvecklare och utgivare.
Det är en fruktansvärt dålig siffra att mäta support på, hur många tickets som behandlats eller som väntar på svar. Den hanterar inte på något vis hur bra svaren är, det vill säga du kan dra det till extremen och säga att de svarar "Tyvärr, kan inte hjälpa dig" på alla tickets på ALLA tickets som kommer in. Grymt bra! Det finns tjänster som jobbar med att just utvärdera kvaliteten på kundtjänst hos olika företag, tyvärr är det inte ett segment man lägger ned så värst mycket tid, pengar eller energi på. Om man ändock tittar på betygen de fått i sånna utvärderingar är de usla. Personligen har jag själv tickets som väntar på svar, sen 2014, men det är givetvis anekdotiskt.
Vad gäller features hos steam får man dela in det i två grupper. Den ena är sånt jag alls inte skulle kalla features utan marknadsföring och tillgänglighet. Precis som att du inte ser det som en feature att du kan ringa när du vill med en telefon, eller att den inte har begränsningar i hur mycket du kan ringa. Samma sak gäller reor, det är ett utmärkt sätt att marknadsföra sig på, men det är inte en feature. Att Apple har fler timmar TV-reklam än Samsung, är inte en iphone feature - det är att de lagt mer på marknadsföring. Det ska dock inte förvirras med att ha lägre priser och/eller marginaler, men det är ju en poäng vi redan nämnt tidigare och har inte i sig något med reor att göra.
Den andra gruppen, är just features. Chatfunktioner, voicecalls, streaming, browser osv osv. Här har de absolut mängder av funktioner, av varierande kvalitet. De går att använda i brist av annat, men det är just det. Det finns en uppsjö av alternativ som är bättre på alla vis och de är inte obskyra eller okända. Discord är ett fantastiskt exempel här. Missförstå mig inte, steams halvmesyrer används, men det används av tillgänglighet inget annat. Att hävda att någon byter plattform för att kunna surfa i en osäker version av chromium känns väldigt otroligt.
Däremot, ponera att det kom en plattform som valde att ha en väldigt tunn klient men med riktigt bra kundtjänst. Där du kunde ringa, chatta eller skicka en ticket och vänta dig ett kvalitativt svar ganska snart. Eller en tjänst du vänder dig till för att kunna utnyttja finesserna med den, istället för att du tvingas köra den och då lika gärna kan använda finesserna däri. Eller att de satsar(vilket iofs även steam gör nu) på att kunna låta spelare spela med varandra oavsett vilken plattform de sitter på eller var de befinner sig. Eller att ha ett hårt kurerat utbud. Eller att erbjuda andra funktioner som ger mervärde tex att kunna hyra hosting, anonymisering direkt i plattformen. Eller varför inte kunna hyra hårdvara för att spela på i plattformen. Eller att ha bättre anpassning för individuella titlar, dvs jag kan starta mitt spel och alla verktyg som jag vill ha runtomkring på en gång, och att plattformen i sig ser till att de är up to date och stängs ned när jag spelat klart - om det är så jag vill ha det. Eller kombinera det med merch eller mat. Eller... det finns så sjukt många sätt att nicha sig på. Men att ha en egenbrandad chromium eller en chatfunktion som ligger decennier efter alternativen är knappast sättet. Det är inte gratis, men det är heller inte centralt.
Jag gillar steam, och använder det flitigt, men att hävda att det inte går att konkurrera med dem med något annat än exklusiva titlar är bara korkat. Det är samma visa som används så ofta att det handlar om att inskränka konsumenters möjligheter och tvinga dem till sin tjänst istället för att erbjuda en bättre tjänst. Insikten om att det fungerar att erbjuda en bättre tjänst istället för att försöka tvinga konsumeter till en sämre, är varför företag som Spotify och Netflix florerar och får piratkopiering att minska i de branscherna. Så länge tanken bakom din launcher eller store bara är att låsa kunder och sälja dem reklam kommer det vara svårt.