World Wide Web fyller 30 år

Permalänk
Medlem

Detta för ju genast tankarna till Nick Borgens odödliga hit i melodifestivalen från 1997:

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Kul! Var för liten när internet var helt nytt. Men även när man var gammal nog att börja använda det var det RÄTT basic om vi jämför med dagens infrastruktur så att säga.

Missade ju inte upplevelsen att ringa upp tex....Haha, var ju värsta grejen när man bestämde med polaren att vi skulle hem för att sitta med MSN och chatta lite!

Så fram till 2006 ca var vi egentligen helt offline hemma pga man fick ringa upp. Då vi skaffade bredband nämligen och det var enbart pga jag ville lira Wow, haha. Så var många månaders tjat där innan det till sist blev något!

Spola fram tiden 13 år och hela familjen är typ helt beroende av internet för allt vi gör på fritiden mer eller mindre.

Skickades från m.sweclockers.com

Menar du att ni hade dial up nätverk år 2006 innan ni skaffade bredband eller att ni fick ringa med telefon?

Grattis WWW. Ruskigt bra uppfinning som gjort hela världen mer lättillgänglig 👍

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk
Avstängd

Google kom ju sent.
Innan dess så var det Altavista som man använda som sökmotor.

Numera håller Tim-Berners Lee på med Solid för att decentralisera sociala applikationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Girighet vet jag inte men censur däremot pga PK-maffian, snowflakes, sjw och andra ideologiska krafter utan rationell förankring, ja.

Vet jag inte om jag kan hålla med om. Tycker det finns gott med sidor där hat och hot flödar fritt. Och inte bara skumma sidor gömda i skuggan.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Webben som idag är så självklar för alla. Minns att jag tyckte att folk som hade egen hemsida var riktigt coola Sen att det vara var typ gubbar som grävde och hoppande älgar spelade mindre roll. Kvaliteten var liksom helt oviktigt

Låter lite som min första hemsida

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Jag brukar tänka på 1995 som året då Internet (World Wide Web) fick genomslag i mitt liv, även om jag minns att jag sökte på Internet på gymnasiet redan 1993.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b00nde:

Menar du att ni hade dial up nätverk år 2006 innan ni skaffade bredband eller att ni fick ringa med telefon?

Grattis WWW. Ruskigt bra uppfinning som gjort hela världen mer lättillgänglig 👍

Vi hade dial up nätverk fram tills då, så var det jag syftade på

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Vi hade dial up nätverk fram tills då, så var det jag syftade på

Skickades från m.sweclockers.com

Okej wow dial up år 2006. Känns otroligt att folk ännu hade dial up på den tiden
Vilken hastighet kunde man nå på dom såpass moderna abonnemangen? Var det 56kbit ännu då?
På den tiden fanns ju redan 3g med mkt snabbare hastigheter på dom flesta ställen men kan tänka mig att ute i skogarna och landsbygden så fanns/finns kanske inte 3g/4g o ADSL.

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk
Medlem

Med tiden så har man hunnit varit med om många stora tekniska steg, i början när nån svarade på telefon så dog nätet.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Vet jag inte om jag kan hålla med om. Tycker det finns gott med sidor där hat och hot flödar fritt. Och inte bara skumma sidor gömda i skuggan.

Du missförstår. Nu framgår det kanske inte med önskvärd tyslighet men jag syftade på den bakomliggande anledningen till censur i vissa fall som är rent politisk och inte moralisk.
Att det även finns mycket hat är inget jag säger emot.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av b00nde:

Okej wow dial up år 2006. Känns otroligt att folk ännu hade dial up på den tiden
Vilken hastighet kunde man nå på dom såpass moderna abonnemangen? Var det 56kbit ännu då?
På den tiden fanns ju redan 3g med mkt snabbare hastigheter på dom flesta ställen men kan tänka mig att ute i skogarna och landsbygden så fanns/finns kanske inte 3g/4g o ADSL.

Haha, ja det är rätt galet egentligen. Tror fan alla i min omgivning hade bredband hemma innan mig xD. Men o andra sidan fanns inget behov heller innan jag ville lira WoW, så varför skaffa något som kostar några hundra i månaden när det finns noll behov.

Jadu, ingen aning vad det var för hastighet och vilka alternativ som fanns tyvärr. Var ju helt oinsatt i sånt när man var 15 bast Vet bara att vi aldrig använde det eftersom det kostade ju per minut och var ju inte snabbt heller för den delen, så mycket minns jag.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Ett grattis är väl på sin plats antar jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Ja, det har ju underlättat livet avsevärt.
Så den tackar vi för.

Underlättat och underlättat, det har väl snarare stängt in människor och fått dem anti-sociala.
Sen finns det självklart fördelar med det, men som med mycket annat skapar det ett beroende och missbrukas.

Permalänk
Medlem

Grattis på födelsedagen internet. Kommer ihåg morsans 56k moden.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk

Minns när vi fick internet, fiber hemma år 2004. Känns som en hel evighet sen.

Permalänk
Medlem

Minns när farsans jobbarkompis hade 128k modem.. man var ju blown away. Tjatade på farsan att skaffa det men var för dyrt.. sen kom adsl 2mbit..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

mycket gnäll på censur och allt skit som finns på nätet, för mig har då bara nätet underlättat livet, och jag tycker det är fantastiskt att kunna ta del av vad som sker runt om i världen på ett ögonblick-

Jag ser WWW som en gigantiskt uppslagsbok, och för att inte tala om alla vägar som öppnat för näthandeln, numera kan du shoppa varor från i stort sett hela världen hemma från din soffa.

Minns då man stod i postkön 1timme för att betala några räkningar, idag scannar man dom med telefonen på 10sec.

Permalänk
Medlem

Jag har fortfarande kvar mitt U.S.Robotics Courier V-Everything kvar i en låda. (hur man nu gör ett rött hjärta emojin)

Det känns inte längesedan man använde det. Kommer ihåg hur man var på BBSer och sedan Telnet servrar innan WWW kom igång på riktigt. Televerket drog in en andra linje i föräldrarnas hus så man kunde vara "online".
Hela sommarjobbslönerna gick till teleräkningar och importerad joltcola.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Al Gore gjorde verkligen världen en tjänst när han uppfann Internet.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av RaZman:

Al Gore gjorde verkligen världen en tjänst när han uppfann Internet.

Tyvärr har du fel och troligtvis läst fakenews från usa, alla vet det var Kim Jong un som
uppfann internet och Netscape Navigator.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Returtony:

Tyvärr har du fel och troligtvis läst fakenews från usa, alla vet det var Kim Jong un som
uppfann internet och Netscape Navigator.

Visste jag inte

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon910:

mycket gnäll på censur och allt skit som finns på nätet, för mig har då bara nätet underlättat livet, och jag tycker det är fantastiskt att kunna ta del av vad som sker runt om i världen på ett ögonblick-

Jag ser WWW som en gigantiskt uppslagsbok, och för att inte tala om alla vägar som öppnat för näthandeln, numera kan du shoppa varor från i stort sett hela världen hemma från din soffa.

Minns då man stod i postkön 1timme för att betala några räkningar, idag scannar man dom med telefonen på 10sec.

Om du tycker det är fantastiskt att kunna ta del av vad som verkligen händer i världen borde inte censur då vara ett enormt problem?
Eller du kanske nöjer dig med propaganda och läsa någon skittidning som aftonbladet för nyheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

mycket gnäll på censur och allt skit som finns på nätet, för mig har då bara nätet underlättat livet, och jag tycker det är fantastiskt att kunna ta del av vad som sker runt om i världen på ett ögonblick-

Jag ser WWW som en gigantiskt uppslagsbok, och för att inte tala om alla vägar som öppnat för näthandeln, numera kan du shoppa varor från i stort sett hela världen hemma från din soffa.

Minns då man stod i postkön 1timme för att betala några räkningar, idag scannar man dom med telefonen på 10sec.

Oerhört naiv inställning du har. Vill du ha en uppslagsbok som är censurerad? Vill du att stater eller kriminella organisationer som EU ska kunna bestämma för dig vilka åsikter eller fakta som ska vara tillgängligt? Tycker du att t.ex. Copyrightdirektivet är en bra grej?

Detta är vad de försöker göra:

Article 11 - Link Tax

Citat:

Reproducing more than “single words or very short extracts” of news stories will require a licence. That will likely cover many of the snippets commonly shown alongside links today in order to give you an idea of what they lead to. We will have to wait and see how courts interpret what “very short” means in practice – until then, hyperlinking (with snippets) will be mired in legal uncertainty.

Article 13 - Upload filters

Citat:

Commercial sites and apps where users can post material must make “best efforts” to preemptively buy licences for anything that users may possibly upload – that is: all copyrighted content in the world. An impossible feat.

Läs mer här: https://juliareda.eu/2019/02/eu-copyright-final-text/

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av xzv:

Oerhört naiv inställning du har. Vill du ha en uppslagsbok som är censurerad? Vill du att stater eller kriminella organisationer som EU ska kunna bestämma för dig vilka åsikter eller fakta som ska vara tillgängligt? Tycker du att t.ex. Copyrightdirektivet är en bra grej?

Detta är vad de försöker göra:

Article 11 - Link Tax
Article 13 - Upload filters
Läs mer här: https://juliareda.eu/2019/02/eu-copyright-final-text/

Att hänvisa till Julia Reda som fullständigt felciterar sagda artiklar (ironiskt nog) och samtidigt skrika censur och att EU är en kriminell organisation är bara oseriöst. Om du läser själva dokumenten ifråga så ser du hur vilse Julia är. Till att börja med verkar hon inte riktigt förstå att artikel 11 innefattar en exkludering av privatpersoner.

Nu säger jag inte att Artikel 11 och 13 direkt är genomtänkta.. finns för mycket otydligheter DÄREMOT ska kritik mot den baseras på fakta och inte på vad andra skrivit att man ska tycka.. som efter minsta källkritiskt granskade visar sig vara direkt felaktiga tolkningar.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |