Intels kapacitetsproblem förvärras under andra kvartalet 2019

Permalänk
Melding Plague

Intels kapacitetsproblem förvärras under andra kvartalet 2019

Ökad efterfrågan på Intels instegsprocessorer gör att företagets tillverkningsproblem håller i sig längre än väntat. Problemen tros dock vara lösta senast i augusti 2019.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Gör fler Chromebooks med i5:or.. Datakraft behovet på en Chromebook är ofta underskattat.
Google Pixelbook finns med i7, 16 GB RAM, 512 GB ssd
https://www.amazon.com/Google-Pixelbook-i7-RAM-512/dp/B075JLP...
Och det kan behövas om man kör tyngre saker i webbläsare och har fjärranslutningar till väldigt många maskiner.

Nå det blir intressant om de får upp produktionen innan Ryzen 3.

Permalänk
Medlem

Verkar ju bli precis lagom så att Ryzen 3000 får ett fint fönster på några månader att "härja fritt", vilket är väldit fint för konkurrensen

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Får hoppas AMD har laddat sina lager

Perfekt tajming vore att släppa Ryzen 3000 nu direkt.

De borde verkligen snabba upp releasen av Ryzen 3000, AMD lär inte få en så här gyllene position ingen någonsin.

Man kan säga att AMD har snubblat på högsta vinsten i konkurrenslotteriet, de är precis på väg att släppa sin extremt kraftfulla Ryzen 3000 cpu serie och samtidigt får den enda konkurrenten tillverkningsproblem som bara blir värre och kommer vara i månader om inte resten av året.

Permalänk
Medlem

@anon162230: Jag tänkte samma sak men Ryzen 3000 ska väl inte släppas förrän i juni? Fast enligt den där prognosen har ju Intel fortfarande problem då.

Permalänk
Avstängd

Amd grabbarna är snabbt ute som vanligt

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

@FYNXER: Jag tänkte samma sak men Ryzen 3000 ska väl inte släppas förrän i juni? Fast enligt den där prognosen har ju Intel fortfarande problem då.

Problemen kommer troligen ej heller att lösas över en natt. Om de börjar få ordning på produktionen i augusti lär det dröja x antal månader innan detta slagit igenom hos datortillverkare och återförsäljare.
Sedan tror jag Ryzen 3000 skulle stå sig bra även om Intel skulle haft full kapacitet

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Amd grabbarna är snabbt ute som vanligt

Finns ju en anledning till att dessa "amd grabbar" finns.
Opposition växer fram ur tyranni

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Hjälpsam

YES!

Eh... jag menar dåligt för Intels priser, bra för minnespriser och AMD.

Det paradoxala är att Intel kan tjäna pengar på detta, priserna på deras CPUr går upp vilket gör att deras margionaler ökar.
På lång sikt är det inte bra, eftersom de riskerar att tappa marknadsandelar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pepsin:

Problemen kommer troligen ej heller att lösas över en natt. Om de börjar få ordning på produktionen i augusti lär det dröja x antal månader innan detta slagit igenom hos datortillverkare och återförsäljare.
Sedan tror jag Ryzen 3000 skulle stå sig bra även om Intel skulle haft full kapacitet

Precis det jag tänkte, om nu Ryzen 3000 är så bra som jag tror. Alltså att de slår Intel's nuvarande cpu:er på fingrarna så kommer inte Intel ha något att kontra med förrän de får igång 10mn produktionen i full kapacitet vilket kommer ta ett tag.

Så om de släppte sin Ryzen 3000 nu skulle de ha upp åt 9 mån eller till och med längre de kunde dominera marknaden och ta marknadsandelar.

Permalänk
Inaktiv

Perfekt för intel som kan öka sina priser och få in mer pengar till utveckling.

Permalänk
Master of Overkill

Svåra för AMD är ju inte få mer kunder, svåra är behålla dom när Intel tar i med stora grävskopan och kan spotta ut nya / nuvarande produkter.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon298854:

Perfekt för intel som kan öka sina priser och få in mer pengar till utveckling.

Inte Intel som tjänar de extra pengarna tyvärr, de förlorar pengar på tillverkningsproblemen.

Priserna på Intel cpu:er pressas upp på cpu:erna under resans gång till butikerna. Alltså distributörer "de som köper från Intel och säljer till butikerna" passar på att höja priserna eftersom de inte kan få in cpu:er som täcker efterfrågan från alla butikerna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Svåra för AMD är ju inte få mer kunder, svåra är behålla dom när Intel tar i med stora grävskopan och kan spotta ut nya / nuvarande produkter.

Syftar du på grävmaskinen vid Alamogordo City i Mexiko som grävde upp spelen ET från Atari? Ja de stora hål som blev borde Intel kunna fylla med något annat som deras processorer.

Skämt åsido. Intel har och har gjort bra processorer ett bra tag, de har dock medvetet gjort sämre processorer på konsumentmarknaden för att ej konkurrera med deras dyrare processorer. Nu har Intel fått tillverkningsproblem, löser de detta så får AMD tufft, speciellt när AMD också har det tufft på grafikkortsidan.

Man måste tillbaka till runt 2003 (P4) eller liknande innan Intel gjorde dåliga processorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Svåra för AMD är ju inte få mer kunder, svåra är behålla dom när Intel tar i med stora grävskopan och kan spotta ut nya / nuvarande produkter.

NNuvarande produkter tror jag inte. Vem vill ha 9900K när Ryzen 3000 väl är släppt? Eller ja det lär väl finnas de som "ska ha Intel. punkt slut", men de flesta av oss tittar nog mer på vem som har bäst pris/prestanda, vad som är bra för konkurrensen, vilken CPU som bäst lämpar sig för ens specifika ändamål etc.

Min poäng är att när väl Intel får ordning på 14nm tillverkningen igen så är 9900K "gammal".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

NNuvarande produkter tror jag inte. Vem vill ha 9900K när Ryzen 3000 väl är släppt? Eller ja det lär väl finnas de som "ska ha Intel. punkt slut", men de flesta av oss tittar nog mer på vem som har bäst pris/prestanda, vad som är bra för konkurrensen, vilken CPU som bäst lämpar sig för ens specifika ändamål etc.

Min poäng är att när väl Intel får ordning på 14nm tillverkningen igen så är 9900K "gammal".

Jag pratar mer enterprise segment sorry jag inte skrev det.

Privat marknaden har jag inte ens reflekterat över.

Finns gott om Z CPUs nu.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jag pratar mer enterprise segment sorry jag inte skrev det.

Privat marknaden har jag inte ens reflekterat över.

Finns gott om Z CPUs nu.

Aha OK, då är jag med. Jo men det stämmer nog. Enterprise är en mycket trögare marknad. Men samtidigt så kan det ju vara så att när man väl köpt in en serverhall med Epyc så är det inget man bara kastar ut så fort Intel har sina Xeon i lager igen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Aha OK, då är jag med. Jo men det stämmer nog. Enterprise är en mycket trögare marknad. Men samtidigt så kan det ju vara så att när man väl köpt in en serverhall med Epyc så är det inget man bara kastar ut så fort Intel har sina Xeon i lager igen.

Nej självklart det jag menar är sen är riktiga uppgiften att behålla kunderna över tid

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon159643:

Syftar du på grävmaskinen vid Alamogordo City i Mexiko som grävde upp spelen ET från Atari? Ja de stora hål som blev borde Intel kunna fylla med något annat som deras processorer.

Skämt åsido. Intel har och har gjort bra processorer ett bra tag, de har dock medvetet gjort sämre processorer på konsumentmarknaden för att ej konkurrera med deras dyrare processorer. Nu har Intel fått tillverkningsproblem, löser de detta så får AMD tufft, speciellt när AMD också har det tufft på grafikkortsidan.

Man måste tillbaka till runt 2003 (P4) eller liknande innan Intel gjorde dåliga processorer.

Mm för Intel har råd göra nya CPUs och prisdumpa så att Amd får det tufft.
På nya och befintliga segment

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Mm för Intel har råd göra nya CPUs och prisdumpa så att Amd får det tufft.
På nya och befintliga segment

Skickades från m.sweclockers.com

Har intel någonsin prisdumpat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Svåra för AMD är ju inte få mer kunder, svåra är behålla dom när Intel tar i med stora grävskopan och kan spotta ut nya / nuvarande produkter.

Enligt artikeln så har inte Intel en grävskopa just nu, typ mer något i stil med en liten plastspade. Det är klart att det fortfarande finns friktion när det gäller att få nya kunder för AMD, men släpper de en bättre generation där Intel inte kan matcha, då blir det nog oljan som tar bort mycket av den sista friktionen. Så jag tror nog att det kommer förbättra ställningen för AMD processorer på alla fronter mot privatpersoner och även mot företag.

Skrivet av anon159643:

speciellt när AMD också har det tufft på grafikkortsidan.

De har det nog inte så jättetufft. På horisonten är nästa konsolgeneration. Det är där pengarna ligger för AMD.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Både bra och inte bra.
Plats för AMD att ta marknadsandelar. Bra.
Möjlighet för AMD att hålla priserna uppe då de kan leverera ut processorer. Inte bra.
Grymt fönster för 3000 serien. Bra.
Inget behov att rea ut 2000 serien för den har ingen konkurrens (i lager det vill säga). Inte bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Både bra och inte bra.
Plats för AMD att ta marknadsandelar. Bra.
Möjlighet för AMD att hålla priserna uppe då de kan leverera ut processorer. Inte bra.
Grymt fönster för 3000 serien. Bra.
Inget behov att rea ut 2000 serien för den har ingen konkurrens (i lager det vill säga). Inte bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Dock ska tilläggas att priserna på AMD:s konsument-CPU:er i 2000-serien är grymt bra. Ryzen 5 2600 går att få för ca 1800:-. Det är enormt billigt sett till vad man får.

Har man sovit under en sten de senaste 3 åren och ser vad man får för CPU idag för motsvarande pengar så har det blivit en enorm skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Både bra och inte bra.
Plats för AMD att ta marknadsandelar. Bra.
Möjlighet för AMD att hålla priserna uppe då de kan leverera ut processorer. Inte bra.
Grymt fönster för 3000 serien. Bra.
Inget behov att rea ut 2000 serien för den har ingen konkurrens (i lager det vill säga). Inte bra.

Sant. Dock så är det inte något som kommer att hålla under någon längre period. Så det kommer antagligen mest bli att AMD kan ta marknadsandelar ostört under en viss tid och sedan får vara i den vanliga fighten. Mycket kommer att hänga på prestandan och pris på 3000. Det kan vara så att den blir riktigt jävla dyr (nästan lika mycket som Intel) p.g.a nodkympningen.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Perfekt för intel som kan öka sina priser och få in mer pengar till utveckling.

För det fungerar ju så per automatik.

Problemet Intel har är att de kommer tappa kunder i alla segment eftersom de inte kan leverera nog många processorer ens till sina största aktörer. Med andra ord... Det är inte alls perfekt för Intel. Faktum är att det är nog en hel del panik hos Intel just nu.

Skrivet av sgtspiff:

Både bra och inte bra.
Plats för AMD att ta marknadsandelar. Bra.
Möjlighet för AMD att hålla priserna uppe då de kan leverera ut processorer. Inte bra.
Grymt fönster för 3000 serien. Bra.
Inget behov att rea ut 2000 serien för den har ingen konkurrens (i lager det vill säga). Inte bra.

Skickades från m.sweclockers.com

AMD sitter inte i någon sits att tvinga upp priser. Man måste har marknadsandelar (Helst majoritet) för att pressa upp priserna som Intel och ändå hoppas att man inte tappar kunder pga. detta. AMD har varken PR, marknadsandelar eller närvaro hos de stora företagen för att pressa priser. Så chansen att priserna pressas hos just AMD är nog så nära noll man kan komma.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av HenrikM:

Har intel någonsin prisdumpat?

ja men oftast är det inte så mycket.

Men jag tror blir dom tillräckligt tilltryckta och om aktie ägarna säger ifrån så tror jag vi kan se lägre priser.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd

Äh, allt drar ju ändå lika mycket ström och avger lika mycket värme som en fem år gammal processor.
Allt presterar ju ändå bara marginellt bättre.
Och allt lider ändå av Meltdown, Spectre, mfl sårbarheter. Så jag är totalt ointresserad av ny dator eller ny processor.

Permalänk
Inaktiv

@robalm: Det är för att våra processorer laddade upp sidan snabbare Skämt åsido, har bara haft intel innan min nuvarande Ryzen 2600 men är ett stort fan av konkurrens framförallt så ser fram emot AMDs nya processorer till sommaren. Aldrig bra när någon (i detta fall Intel får sitta "ostört" på tronen för länge.

Permalänk
Medlem

Rätt sjukt ändå att det bara finns två aktörer egentligen, där David nu beräknas TREDUBBLA sina marknadsandelar och ändå bara knyta 30% av marknaden. Goliat höjer priserna och släpper nya produkter inom sinom tid och skrattar hela vägen till världsbanken.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Tråkiga nyheter för oss som tänker köpa nästa gen Ryzen vid launch, det kommer innebära högre priser.