Vilken av mina hårddiskar gör missljudet?

Permalänk
Medlem

Vilken av mina hårddiskar gör missljudet?

https://youtu.be/fVN2bEwlW0U?t=104

Har en hårddisk som gör liknande ljud, fast mer långdraget.
Det händer kanske en gång varannan dag, kanske en gång var 14 timme totalt.
Därav så är det svårt att få det på film/ljudklipp.

Men, då inte SMART datan på disken indikerar något fel, så vet jag ej/kan ej gissa vilken disk som kan vara boven.
Har ett flertal hårddiskar i min dator.
Det är ej heller möjligt att ta ut alla diskarna och lyssna vilken som gör oljudet, då det skulle krävas dagar av felsökande, tid alltså jag inte känner att jag har för tillfället. Då jag redan har backup på allt så är det alltså inte hela världen om en disk kollapsar. Bara hoppas att det inte är min nyaste 4tb disk, då dens backup är splittrad på en mängd 500gb diskar..

Men, vill ju gärna skippa det oroande ljudet.
Är inte helt 100% att det är hårddisken, men skulle säga att jag är så där, 90% säker, magkänslan säger att det är hårddisken.

Så.. Tips och tips utöver kolla SMART data, och utan att behöva ta ut alla diskar?

Tack på förhand!

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Det är det ljudet som är vid 1:44 (där länken startar) du menar (bara för att vara 100% säker då det är en video med flera olika ljud).

Och vad är det som är mer långdraget pip/tjut/vinandet heller klick/nåt annat?
Och hur mer långdraget nån sek/flera/minuter/timmar?
När det händer hur långe håller det på.
Under tiden det händer kan du läsa/skriva till alla oliak hd/ssd ok heller inte? (kan ju va svårt att testa om det handlar om ett par sek i tid).

Rent generellt så skulle jag tipsa om att plugga i/ur ström o sata kablarna (båda ändar) det kanske är nåt glapp/dålig kontakt, kanske prova annan/andra sata kab/el/ar.
SATA kablar kan förövrigt dö utan förvarning hänt mig mer än en gång.
Tex första en hd som funkade felfritt i 3-4 år som satt i en burk som blåstes ur (dvs damm med tryckluft) en gång under den tiden och då utan att flyttas dvs bara öppnade sidan och blåste o tillbaks med sidan.
Över ett år efter ur dammningen så började en hd att helt plötsligt försvinna i windows men alltid kom tillbaks efter en omstart.
Så började kopiera över det viktigaste från den och sen med det mindre viktiga dagen efter så blev det värre o värre o till slut var den helt borta i windows/uefi/bios.
Det tog 1-1/5 dag för den att börja krångla till helt försvunnen och nån gång under den tiden tog jag en smart rapport men såg inget vid en snabb koll.

Var meningen att jag skulle ta en till för o jämföra men glömde bort så när den var borta så kollade jag mer noggrant på den jag hade och såg nåt liknande SATA error/cable error heller nåt åt det hållet (kommer ej hihåg exakt namn men det pekade åt SATA heller kabel problem) som hade 3-4 st errors.
Hmmmm kan ha varit så många gånger hd försvann i windows så tänkte prova en annan sata kabel och hd´n funkade i flera år efter det.
Provade den dåliga sata kabeln i ett par olika hd/ssd/moderkort och japp stendöd och det utan att nån har ens petat på den i flera år och chassi har ej flyttas så den kan ej ha rört sig på grund av chassit flexade heller, den kan möjligen ha rört sig nån mm av lufttrycket från tryckluftsburken ett år innan (och jag var 5+cm från allt när jag blåste).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!