AMD Ryzen Threadripper med Zen 2 bekräftas för 2019

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen Threadripper med Zen 2 bekräftas för 2019

Enligt en produktplan från AMD ska Ryzen Threadripper baserad på Zen 2 lanseras under 2019. Plattformen tros vara delad med serverfamiljen Rome, som kommer med upp till 64 kärnor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Om de släpper något som mördar i7 6700k till rimligt pris så blir det ett köp.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk

Moors lag har övergått från dubblerat antal transistorer per 2 år till dubblerat antal kärnor för varje år.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lite konfunderad kring TR, entusiast och proffsplattformen. Ska de fixa AVX-stödet denna gång?

Jag satt i dagarna och skulle fila fram en h264-konverteringsmaskin. Konvertera 1x videofil bestående av XDCAM/DNxHD till 4x H264:or (olika settings, tc i bild, upplösningsskillnader etc) och tänkte att med så många encodes samtidigt så borde 2970WX vara grym rent prisVprestandamässigt, men kollade sen benchmarks och såg att TR verkar ligga riktigt dåligt till jämfört med Skylake-X i allt rörande h264.

Tycker lite att sådant där inte kan överses i de mer "seriösa" plattformarna. Men kanske bara är jag och mina arbetsområden som gjort mig besviken.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Kommer det en variant med 16 kärnor och 4.5GHz eller bättre boost så byts min 1950X ut

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Moors lag har övergått från dubblerat antal transistorer per 2 år till dubblerat antal kärnor för varje år.

Men två kärnor har dubbelt så många transistorer som en!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Lite konfunderad kring TR, entusiast och proffsplattformen. Ska de fixa AVX-stödet denna gång?

Jag satt i dagarna och skulle fila fram en h264-konverteringsmaskin. Konvertera 1x videofil bestående av XDCAM/DNxHD till 4x H264:or (olika settings, tc i bild, upplösningsskillnader etc) och tänkte att med så många encodes samtidigt så borde 2970WX vara grym rent prisVprestandamässigt, men kollade sen benchmarks och såg att TR verkar ligga riktigt dåligt till jämfört med Skylake-X i allt rörande h264.

Tycker lite att sådant där inte kan överses i de mer "seriösa" plattformarna. Men kanske bara är jag och mina arbetsområden som gjort mig besviken.

De har omarbetat AVX i Zen 2 så den ska ge upp till dubbel prestanda mot Zen 1 så det kommer vara bättre.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Kommer det en variant med 16 kärnor och 4.5GHz eller bättre boost så byts min 1950X ut

Har vi "tur", och läckorna stämmer så kommer de speccen redan till Ryzen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Gah, varför dröjer det så länge Möv it!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Hoppas AMD har fixat så deras processorer blir ett alternativ för DAW-system. Ryzen or Threadripper är tyvärr inte det idag för det är latency-problem.

Permalänk
Medlem

Håller tummarna på att dem kan slänga ut Gen 3 innan nya kemikalieskatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoster:

Håller tummarna på att dem kan slänga ut Gen 3 innan nya kemikalieskatten.

Kemikalieskatten gäller inte datorkomponenter. https://www.sweclockers.com/nyhet/27042-regeringen-foreslar-h...
"Fotnot: Datorkomponenter omfattas inte av kemikalieskatten."

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

Hoppas AMD har fixat så deras processorer blir ett alternativ för DAW-system. Ryzen or Threadripper är tyvärr inte det idag för det är latency-problem.

Jag skulle säga att Threadripper är ett fullt möjligt alternativ för ett DAW-system, men det beror helt och hållet på vad för arbetslaster den kommer ha. För låglatenssessioner, t.ex. När du vill göra live-inspelningar med många instrument samtidigt så är Threadripper antagligen inte det bästa valet. Men det finns fall där Threadripper kan vara en bättre lösning än andra motsvarande lösningar. Det beror på vad för mjukvaruprogram och effektpluggar du använder samt det du vill göra. Det är en enorm skillnad på hur många pluggar du kan köra parallellt mellan Altiverb, B2 och exempelvis Breeze, där B2 och Altiverb i helhet kräver mer sekventiella beräkningar än exempelvis Breeze. Om du använder tungt enkeltrådade pluggar med liten bufferstorlek (i.e 64smps) så kommer en Threadripper antagligen vara mindre lämpad för arbetet än exempelvis en i7-7940X. Däremot om arbetslasten är väldigt parallelliserad med större bufferstorlek (>512-1024smps) så kan en Threadripper 1950x fungera utmärkt eller till och med vara bättre än en i7-7940X. För den typiske EDM-producenten så kommer en Threadripper inte vara det bästa valet. Men för en film/spelkompositör eller en masteringingejör som använder över 400 mixerkanaler och inte bryr sig om latenser så kan Threadripper vara ett helt okej val. Film eller spelkompositören kan dock fortfarande behöva låga latenser för inspelningar såklart. Men det finns massvis av sätt att kunna använda ett Threadrippersystem samtidigt som en använder sig av låg bufferstorlek. Prioriteringar och preferenser.

Jag har utvecklat musik till olika spel med en 1950x där det har använts massiva instrumentmallar med hundratals instrument och effektpluggar där mycket av arbetslasten har fördelats till olika trådar med hjälp av bland annat Vienna Ensemble Pro.

Källa: Scan Pro Audio

Det stämmer att de två första generationerna av Threadripper inte är de mest ideella valen av CPU:er för generell musikarbete, men dem går definitivt att jobba med. Det ska bli intressant att se om Threadripper 3 kommer att bli ett bättre alternativ än många av Intels motsvarande produkter i den fronten. Jag är tveksam på att dem kommer bli det, men jag hoppas på det.

Grammatik.
Visa signatur

PC: 5950x, Arctic Liquid Freezer II 420, X570-E Gaming, 4090 Phantom, RM850i, Ballistix 4x32GB 3600MHz CL14, 960 PRO 2TB, 980 Pro 2x2TB, CS3030 2TB med mera.

Permalänk
Medlem

Jag som håller på mycket i Cinema 4D, After Effects och Handbreak skulle möjligtvis threadripper passa som min sekundära PC dock endast som Workstations och inte gaming.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Kommer det en variant med 16 kärnor och 4.5GHz eller bättre boost så byts min 1950X ut

Skulle kunna bli så roligt att denna generation Threadripper börjar på 24 eller rent av 32 kärnor. Nya Ryzen borde nå 16 kärnor under året om inte direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Fan, då hade jag helt misstolkat det. BRA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Jag som håller på mycket i Cinema 4D, After Effects och Handbreak skulle möjligtvis threadripper passa som min sekundära PC dock endast som Workstations och inte gaming.

Möjligtvis att gen 3 TR är det då, men de tre programmen du listar (förutsatt att du använder inbyggda renderaren i C4D) är i nuläget inte särskilt bra lämpade för TR.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Inaktiv

Ryzen blir då troligen bara 12 core och den populäraste Threadripper blir en 16 core.
Det känns att konsument marknaden med fler än 16 core på en dyrare plattform med dagens minnespriser är för liten för att denna ska vara lönsam. Sedan är det självklart att varenda nörd som gör något vid datorn måste ha mer än 16 core och minst 10Gbit gärna 40Gbit ethernet hemma. Det betyder dock inte att dessa nördar är så många så att det just nu är en lönsam satsning.

För min egen del just nu 16 core per host är lagom, behöver jag fler datakraft så köp fler hostar. Nu kanske prissteget upp till 24 core med threadripper är lågt och varför inte skaffa en sådan då istället?

Off topic raderat /mod
Permalänk
Inaktiv

Och det är samma sak jag tror med Ryzen, blir den 16 core, så blir det en liten skara som behöver ha den dyrare plattformen threadripper hemma. Att det finns privatpersoner som behöver ha det, betyder ej att antalet blir så stort så det var lönsamt.
Jag ser det lite som de vikbara telefonerna, något analysföretag trodde mindre än 2 miljoner skulle säljas 2019 och detta skulle vara dåligt: https://computersweden.idg.se/2.2683/1.715289/analytiker-vikb...

Jag skulle snarare kalla 2 miljoner vikbara telefoner under 2019 som en otrolig succé, men det mesta behöver upp i extrema volymer. Samma är det med Threadripper, där räcker ej med att de största nördarna skaffar dem utan fler bör göra det.
Om Threadripper 16 core då saknar konkurrens både från Ryzen serien och Intels prisvärdiga så kan den ändå sälja bra.

Permalänk
Inaktiv

För att var övertydlig. Min poäng med att blanda in 10Gbit var att poängtera att för Threadripper precis som med nätverket så räcker det inte att man känner några få som skulle köpa dem privat hemma, för att de ska slå igenom så måste de få upp lite högre volymer.
Blir Ryzen endast 12 core, så finns det ändå ett stort sug efter Threadripper. Skulle det visa sig att Threadripper även presterar bra för det mesta som användaren gör vid datorn inkl spel så kan det bli ett val.
Förr i tiden typ 10 år sedan eller liknande, så var valet en speldator eller en arbetsdator för tungt arbete? De få som hade råd med båda kunde såklart köpa båda, men i princip alla struntade i en dator för arbete.
Så spelprestanda på Threadripper har väldigt stor betydelse, inte för att att de som endast kommer spela mainstreamspel på datorn kommer att köpa en Threadripper, utan för att de som behöver en kraftfull arbetsdator, kanske inte nödvändigtvis vill lägga ut + 20 000kr extra på en separat dator som de endast spelar på.

*edit*
Angående klassisk arbetscpu som suger till mycket så har jag flera gånger stött på liknande Xeon E7-4820 8 core @ Max 2.27 GHz, denna ofta kopplad till värdens slöaste hdd san.
https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/53675/in...
Och den är såklart snabb på vissa saker, men känns som man sitter vid en Intel core 2 duo vid vardagliga saker.

Permalänk
Hedersmedlem

*Sidospår flyttat till egen tråd*

Vänligen fortsätt nätverksdiskussionen i Vad behöver man 10Gbit eller t.om 40Gbit till hemma?-tråden.
Nu tillbaka till topic: AMD Ryzen Threadripper med Zen 2 bekräftas för 2019

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd

Jag sitter på min 5 år gamla dator. Tror att jag väntar ytterligare 5 år till innan jag uppgraderar. Kanske längre än så.

Min Intel Core i7 4770K "Haswell" presterar bra.
Nyare processorer är inte strömsnålare, alstrar inte mindre värme, och presterar bara marginellt bättre än min nuvarande processor som redan presterar bra.

Permalänk

blir nog en uppgradering av min ryzen 1600 när dessa släpps xD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Jag sitter på min 5 år gamla dator. Tror att jag väntar ytterligare 5 år till innan jag uppgraderar. Kanske längre än så.

Min Intel Core i7 4770K "Haswell" presterar bra.
Nyare processorer är inte strömsnålare, alstrar inte mindre värme, och presterar bara marginellt bättre än min nuvarande processor som redan presterar bra.

Sitter på en Haswell i3 och känner samma sak (och ett GTX 760). Den gör allt jag vill och mer därtill. Är ibland sugen på att uppgradera, men håller jag mig borta from datorforum ett tag försvinner lusten.