Powerbank Anker 20100Mah klara ej ladda ipaden fullt

Permalänk

Powerbank Anker 20100Mah klara ej ladda ipaden fullt

Köpt en ny powerbank anker. 20100mha
Är det normalt att den ska dra 40 45% av sin kapacitet? Laddade en ipad gen 3 9.7 tums skärm. Har skärmen på inget video material. Laddade från 60 till 100% på ipaden. Och 45% drogs av powerbank. Måste vara fel på den va?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3715427

Permalänk
Medlem

Googla hur mycket kapacitet din Ipad har i batteriet, inte konstigare än så?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Googla hur mycket kapacitet din Ipad har i batteriet, inte konstigare än så?

Jo lite konstigare än så är det

@Svanslösa: Låter rimligt, de marknadsför 20Ah på 3,6V celler eller lägre, inte på 5V som USB använder.

enl. tillverkaren

Citat:

Capacity:20100 mAh/72.36Wh

W/A=V
72,36/20100 = 3,6V
Så enl. specen så räknar vi fram att cellerna är på 3,6V vilket brukar vara vanligt.

Så ska vi räkna om på 5V som usb är på så blir det "effektiv" Ampere:
W/V = A
72,36/5=14,472Ah. (14472mAh)

Ipad 3 har en kapacitet på 11560mAh?, vilket motsvarar typ att en full laddning av ipad tömmer nästan hela battery-packen, räkna med lite värme-spill och kapacitetsförlust vid transformering från 3,6V till 5V samt kanske lite sämre kvalitet på cellerna och dess livslängd.

Edit: för övrigt har jag för mig att kring 80Wh är maximalt tillåtet på flesta flyg (max en per person samt max en laptop per person), bra att tänka på om man vill ha med en sån på resan. Så en större än 20Ah är inte att tänka på i dessa fall då dessa redan ligger i 72Wh ish nivån.

Permalänk

Ok för när ja fick powerbanken. Så va den helt slut på ström. Ha lärt mig att batterier aldrig ska ligga tomma. Så trodde det va derför den tog slut så fort. Då är det omöjligt få dom i toppskick igen. Funderade stark på reklamera den. Men låter som det inte är nått fel då. Trodde iallafall den skull kunna ladda paddan minst en gång vid drift. Rätt dyr powerbank annars

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ipad air 2 heter den paddan jag har.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Svanslösa: i de flesta instruktionerna... yes RTFM så brukar det stå att man skall ladda den i flertalet timmar oavbrutet första gången. Vissa tillverkare (GP powerbank?) brukar ladda batterierna i förväg så att du slipper.
Som sagt RTM

Permalänk

Hade den på laddning hela natten. Men du tror inte batterierna har blivit sämre pga att powerbanken va tom när ja fick den?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svanslösa:

Ok för när ja fick powerbanken. Så va den helt slut på ström. Ha lärt mig att batterier aldrig ska ligga tomma. Så trodde det va derför den tog slut så fort. Då är det omöjligt få dom i toppskick igen.
Skickades från m.sweclockers.com

Gamla myter gällande laddning gäller inte för moderna batterier längre.

Li-ion batterier ska helst inte laddas mer än ca. 80% för att få bra livslängd och inte laddas ur under ca. 20%, så om din powerbank kom med 0% så är det inte optimalt alls, dock kan det finnas intelligens i bra powerbanks och övrig elekronik som alltid lämnar en viss reserv kvar för att inte skada cellerna.

Ska du sen långtidsförvara något med ett Li-ion battery t.ex. så ska det ha 50-70% laddning, därav kommer t.ex. även en helt nyproducerad laptop eller mobil inte med 100% batteri.

Permalänk

Ok för ja är alltid riktigt noga med alla batterier. Håller dom alltid underhållsladdade. Det lös en blå lampa när jag fick den. 10 lampor fulladdat. Sen slocknade lampan efter nån minut. Kanske behåller den ändå. Vet ej om garantin gäller om ett år om batteriet blir dåligt fort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ett litium batteri skall hållas storage laddat när det inte används och ska levereras så, brukar ligga på 40-50% laddning.

Jag har själv ett likadant batteri och det klarar att ladda det mest inklusive en nintendo switch samt vissa laptops.

Minns inte exakt men tror min kom storage-laddad. Jag hade nog bett om en ny och hänvisat till storage laddning vid leverans.

Visa signatur

Asus Strix Rog B550-F gaming | AMD Ryzen 7 5800x | 2x16GB Ballistix 3600MHz CL16 | ASUS TUF RTX 3080 |Gigabyte AORUS FI27Q-X 27" 1440p 240hz IPS + AOC 27" 1440p 144hz

Permalänk

Känns som alla deras powerbank kommer vara i samma ålder dock. Hade 50 på lager. Dom kan ej se hur länge dom haft dom hemma heller sa dom. Så få ja en ny så är troligen den också slut eller lyser max en lampa

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det sitter ju klisterlappar på kartongen så ja tro inte dom får öppnar upp dom för att underhållsladda dom heller. För då bryter dom kartongen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tycket butikerna borde ha mer ordning på detta med batterier. Köpte själv en iphone 6s för ett år sedan. Den hade säkert butiken haft på lager minst ett år iallafall. Den va helt slut på batteri vid leverans

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Litiumbatterier har i princip ingen självurladdning så de behöver inte underhållsladdas. Det är isf. om de sitter i en enhet som "tjuvdrar" ström.

Den största anledningen till att de skall hållas runt 50% vid lagring är att de är känsliga för att spänningen (volten) blir antingen för hög eller låg. Vilket kan fluktuera beroende på temperatur.

Jag har tävlat ganska mycket med radiostyrda bilar så sysslat rätt mycket med litiumbatterier av olika slag. Jag hade själv mina batterier i källaren orörda i ca 1.5 år och de hade precis 50% laddning när jag tog fram dem, precis som jag lämnade dem.

Visa signatur

Asus Strix Rog B550-F gaming | AMD Ryzen 7 5800x | 2x16GB Ballistix 3600MHz CL16 | ASUS TUF RTX 3080 |Gigabyte AORUS FI27Q-X 27" 1440p 240hz IPS + AOC 27" 1440p 144hz

Permalänk

Ok svårt bestämma mig hur ja ska gör? Den värka ju leverera som den ska just nu. Men känns tråkigt behålla den ändå när batteriet va nästan helt slut vid leverans. Då kan man undra hur länge den legat i butik

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svanslösa:

Ok svårt bestämma mig hur ja ska gör? Den värka ju leverera som den ska just nu. Men känns tråkigt behålla den ändå när batteriet va nästan helt slut vid leverans. Då kan man undra hur länge den legat i butik

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, driver du med mig?! Köpte en likadan igår, också urladdad! :/ Ska använda den till mitt nintendo switch och telefon. Ska köra ärenden idag så skall prova den då, denna har laddat hela natten! Återkommer (razer phone ver.1)

Permalänk
Skrivet av Lignos:

Haha, driver du med mig?! Köpte en likadan igår, också urladdad! :/ Ska använda den till mitt nintendo switch och telefon. Ska köra ärenden idag så skall prova den då, denna har laddat hela natten! Återkommer (razer phone ver.1)

Kanske därför dom hade kampanj på den i helgen. Hade stort lager på web. Är jävligt pedant med batterier så det känns ej så bra hehe

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Troligen märker man inte av det i början att batterierna tagit stryk. Men på sikt tror ja batterierna dör fortare än batterier som aldrig ha fått laddats ur.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svanslösa:

Kanske därför dom hade kampanj på den i helgen. Hade stort lager på web. Är jävligt pedant med batterier så det känns ej så bra hehe

Skickades från m.sweclockers.com

Snackade med Inet nyss, de sa att dagens batterier har ej samma känslighet, så det skall ej spela roll. Annars var det bara att lämna tillbaka den på garantin!

Permalänk
Skrivet av Lignos:

Snackade med Inet nyss, de sa att dagens batterier har ej samma känslighet, så det skall ej spela roll. Annars var det bara att lämna tillbaka den på garantin!

Visst är inte lika känsliga som bly batterier. Men fortfarande ej bra ladda ut helt. Men gäller garanti på förslitning av batteriena tror du.tänker om man kommer efter 1 år. Då kan dom ju säga förbrukningsvara tänker ej garantin

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Svanslösa: Är du det minsta nörding så skaffa en sådan här: https://www.direktronik.se/direktronik/Kommunikation-Datacent...

Eller beställ på nätet för en tiodel av summan: https://www.ebay.com/itm/Mini-USB-Voltage-Current-Detector-Mo...

Har själv den senare modellen och har haft så sjukt mycket nytta av den.