Phanteks Eclipse P600S

Permalänk
Melding Plague

Phanteks Eclipse P600S

Phanteks äntrar testlabbet med sitt nya chassi Eclipse P600S, vilket ska bjuda på en genomtänkt inre design samt en uppbyggnad som fungerar för både tystnad och högt luftflöde.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Stilrent, enkelt och praktiskt. Man måste inte ha en massa lullull.

Permalänk
Medlem

Brukade ni inte göra ljud och temperatur-mätningar i era tester av chassin?

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Hade det inte varit en idé från Phanteks att kanske krympa chassiet lite genom att sänka taket lite? Ser ju ut som det är väldigt stort utrymme där som inte används..

Visa signatur

Laddar upp lite spelvideos på Youtube
Livestreamar ibland på Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceder_78:

Hade det inte varit en idé från Phanteks att kanske krympa chassiet lite genom att sänka taket lite? Ser ju ut som det är väldigt stort utrymme där som inte används..

Det ger plats för en fet radiator vilket är bra för den som vill köra på vattenkylning.

Permalänk

Bra som vanligt! 35 minuter bara flyger iväg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Finns det något chassi som någonsin fått toppklass?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Efter att ha byggt i några Phanteks är de nog favorit för min del, särskilt om man väger in priset. Tidigare var Lianli favorit men de har inte lyckats så bra sista tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Alotiat:

Stilrent, enkelt och praktiskt. Man måste inte ha en massa lullull.

Men det är ju en massa lull. Luckor som går att lossa överallt. Inte en ren yta någon stans. toppen är uppbruten, fronten är en enda mess, i profil likaså. Inte superimpad.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Proffsmobbare

Tack för en bra genomgång! Alltid lika trevligt att höra Jonas reflektioner kring chassin.

Permalänk
Medlem

Gillar fortfarande inte deras system med skjutbara paneler för att gömma kablarna. Gamla hederliga gummihål både fungerar bättre och ser bättre ut enligt mig. Sen så känns detta chassit som en avvikelse från Phanteks vanliga chassin, men designen kanske växer på en.

Uppskattar möjligheten att kunna ändra mellan tystnad och luftflöde, men undrar hur stor andel av användare som verkligen kommer byta regelbundet

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag behovet av ljuddämpade chassin har minskat betydligt på senare år. Dagens komponenter som gamers vanligtvis använder är betydligt tystare om man väljer rätt grejer. Ett ROG STRIX GPU tex låter knappt något ens vid maxbelastning och körs för det mesta i passiv drift dvs helt ljudlöst. Dagens AIO lösningar från NZXT och Corsair är även de rätt tysta jämfört med förr och kör man på luft för CPU'n så är även de whisper quiet. Chassi-fläktar kan man gummidämpa och med tanke på de lägre strömförbrukningarna som nu finns i dagens och i ännu högre grad framtidens komponenter så blir det mindre värmeutveckling och man kan köra lågvarvigt på fläktarna även vid belasting.

Lägger man dessa fakta på bordet så återstår då varför man ska betala extra för att få det ljuddämpat?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Såg verkligen fram emot detta efter CES2019. Synd att det endast går att få svarta modellen med solid sidplåt. Hade blivit köp på den vita annars, men härdat glas går verkligen bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Men det är ju en massa lull. Luckor som går att lossa överallt. Inte en ren yta någon stans. toppen är uppbruten, fronten är en enda mess, i profil likaså. Inte superimpad.

Håller med! Långt ifrån stilrent.

Visa signatur

XPS 15 9529 | i7-12700H | RTX 3050 Ti | 32 GB DDR4 | SK Hynix 1 TB | Dell U2719DC
"Computers are like bicycles for our minds."

Permalänk
Medlem

Jävlar vad Evil Jonas ser ut på thumbnailen

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk

Jag tycker Phanteks har gjort ett bra jobb jag gillade funktionaliteten med Evolve X men tyckte att prislappen var för saftig. Här får jag plötsligt möjlighet till dubbla system fast till en betydligt lägre prislapp dom har gjort avvägningen mellan pris och kvalitet helt rätt tycker jag. Jag måste bygga nytt i år så det här chassit lutar jag åt helt klart.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av tuomi:

Brukade ni inte göra ljud och temperatur-mätningar i era tester av chassin?

Jag tror faktiskt att @Dimestam brukade göra det när han körde chassirecensioner för 11-12 år sedan.

Skrivet av Cenorida:

Finns det något chassi som någonsin fått toppklass?

Inte än!

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av JonasT:

Jag tror faktiskt att @Dimestam brukade göra det när han körde chassirecensioner för 11-12 år sedan.

Inte än!

Det var tider det!

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Precis köpt ett och får hem det på Måndag. Ska bli spännande å bygga i.
Tack för en grym recension som vanligt @JonasT.

// Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Jag tror faktiskt att @Dimestam brukade göra det när han körde chassirecensioner för 11-12 år sedan.

Wow, tack för att du fick mig att känna mig gammal – verkligen!

Hursomhelst nu när en sannolikt köper fläktar utöver låda så är det kanske lite passé men ändå lite intressant då vi har mer tydligt uppdelade läger bland cases där en ofta väljer mellan luftflöde eller ljuddämpning.

En standarduppsättning med komponenter samt antal fläktar i en viss placering eller bäst uppmätta placering eller liknande.
Missförstå mig rätt jag avundas inte ert jobb vad det gäller pillande, konfigurerande, omstarter, väntande etc. etc.

Skulle en ta recensionerna av lådor till nästa nivå så kanske det vore något dock

Edit: Min huvudpoäng är väl egentligen att ni är grymma på "cold hard facts" i övriga delar och här kände jag att jag saknade något.
Ser ju givetvis hur tillverkarna och marknaden dribblat det senaste genom att bli super customizable och så har vi ju vattenkylning custom och aio etc. dvs. svårt att kvantifiera i slutändan.

För att få rätsida på det hela så tänker jag att ni skulle kunna göra en artikel likt @laxpudding där ni går igenom HAF vs ljuddämpat vs hybrid, hur bra blir det? Istället för att bara presentera dB även förklara hur det upplevs ? (Se nedan bild) Vilka frekvenser dämpas? Kanske testar några populära chassin i samma veva och hänvisar till i framtida recensioner av chassin.

Ovanstående chassi är ju utmärkt att titta på vad gör det med och utan luckan för temperatur kontra ljudnivå?

Zalman MS1000-HS2: Sida 8
Inte tänkt på innan men att använda "linjära" bar charts för att visa något som har större egentliga skillnader.
Ja ni hade era disclaimers i recensionerna om att 60 är inte det dubbla av 30 men gick inte in mer på detta. Jag är säker på att @yoshman kan hjälpa till här då han är communityts (mr) Data..

Okej, ser nu att ni har en sådan artikel: https://www.sweclockers.com/artikel/20134-sweclockers-guide-t...
Väldigt många variabler att ta hänsyn till, absolut men ändå värt att få greppbara siffror på de viktigaste punkterna i mitt tycke. Ni borde även hänvisa till denna artikel i era recensioner.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Om det inte kommer nått annat så blir det detta chassi för nästa bygge, sjukt bra genomtänkt.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Precis köpt ett och får hem det på Måndag. Ska bli spännande å bygga i.
Tack för en grym recension som vanligt @JonasT.

// Marcus

Så... hur var det?

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Så... hur var det?

Det är ju ett helt fantastiskt chassi å bygga i! Allt sitter där det ska och inga som helst konstigheter.
Detta jämfört med Fractal Design S2 (Använder deras chassin som referens då jag bygger i dom 99% av gångerna på jobbet) så är det många gånger lättare/bättre att bygga i P600S.

Sorry för potatisbilderna men det var mörkt när jag tog dom.

// Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Grymt chassi att bygga i. Min favorit hittills och det har varit några chassin genom åren

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem

Får man plats med en normal 2X140 AIO i toppen ovanför ett modernt moderkort? Z390 osv?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av marcusOCZ:

Får man plats med en normal 2X140 AIO i toppen ovanför ett modernt moderkort? Z390 osv?

Jepp!

Bilden är från Enthoo Evolv X, men det är samma stomme. 280 mm AIO i taket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Stiligare, flexiblare och dessutom billigare än Evolv X.

Permalänk
Medlem

Hade varit ett perfekt chassi för mig, men det ser så jäkla fult ut så att jag inte klarar av att genomföra köpet. Kommer må dåligt varje gång jag ser det

Ge mig bara en helt slät låda utan något lull-lull eller konstiga former så är jag nöjd.

Permalänk
Medlem

Har precis byggt min första dator på över ett år, senast var det ett Fractal Design R5. R5 är stilrenare men sedan är det slut. P600S är överlägset det bästa chassi jag någonsin byggt i. Jag har bara en passus;
Mitt bygge hade följande komponenter bla.
Asus WS Z390 Pro
Noctua NH-D15S
4st Noctua NF-A14 PWM

Moderkortet hade bara stöd för 3 fläktar, men det gör inget tänkte jag, det ingår en fläktkontroller i chassit.
Efter några timmars felsökning....
Den fläkten som kopplas till RPM (vita kontakten) spinner i lägre hastighet än de andra och stannar ibland helt.
Moderkortet är tvunget att skicka 50% på PWM för att fläktarna ska starta, normalt är 14% för dessa fläktar.
När de väl startat lät det som en jumbojet. Inga inställningar i BIOS eller Aisuite löste problemet.
Köpte en fan extension från ASUS för 150 kr som ansluter till en fempins proprietär kontakt på moderkortet för att få såväl RPM samt PWM individuellt per fläkt, fungerade klockrent.

Det stora utrymmet ovanför moderkortet är också guld värt för den här kylaren då man kan montera/demontera fläkten utan att skära sönder händerna, dessutom betyder det att kan koppla in CPU-power (EATX 12V) även när kylaren är på plats (men jag rekommenderar att göra det innan ändå.

Kopplade resetkneppen till power och kopplade inte in powerknappen då vi inte behöver reset men skall montera chassit under bord.

Nu när jag fått ordning på fläktarna så är datorn knäpptyst när den är stängd i normal last, har iofs ingen GPU än (väntar på nVida/AMDs lanseringar nästa vecka).

En gång till, mitt absoluta favoritchassi någonsin, inte vackert men inte direkt fult heller. Vilken grym kvalitet, fick det för 1200 ink moms på Inet, tror rean är slut.

Ja de medföljande tre fläktarna åkte i papperskorgen utan att testas, jag kommer aldrig mer bygga en dator med 3-pins-fläktar. Troligen fungerar den medföljande kontrollern (som också ligger i papperskorgen) bättre med dessa.

Kommer inte orka modda power-leds till fronten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pluffo:

Hade varit ett perfekt chassi för mig, men det ser så jäkla fult ut så att jag inte klarar av att genomföra köpet. Kommer må dåligt varje gång jag ser det

Ge mig bara en helt slät låda utan något lull-lull eller konstiga former så är jag nöjd.

Försök om du har möjlighet att titta på chassit i verkligheten. Det gör sig verkligen inte bra på bild eller film, ser mycket bättre ut på riktigt. Jag har den vita modellen och är sjukligt nöjd med det. Både funktionsmässigt och utseendemässigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi• Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3