Spelutvecklare: "Ökade konkurrensen från Epic Games Store endast positiv"

Permalänk
Melding Plague

Spelutvecklare: "Ökade konkurrensen från Epic Games Store endast positiv"

Supergiant Games är en av de som valt att lansera på Epic Games Store istället för Steam. Enligt dem innebär den nya spelbutiken mer konkurrens på marknaden, vilket gynnar alla.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Påhitteri. Epic Store är scam. Finns det inte på Steam så blir det inget köp helt enkelt.

Exklusivitet på PC? lol nej. PCMS sjunker inte lika lågt som konsollare.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Flibbertigibbet:

Påhitteri. Epic Store är scam. Finns det inte på Steam så blir det inget köp helt enkelt.

Okej? På vilket sätt är det en scam? 🤔

Skrivet av Flibbertigibbet:

Exklusivitet på PC? lol nej. PCMS sjunker inte lika lågt som konsollare.

Lägg ner detta tugget direkt, se det som en allmän uppmaning till samtliga.
Vill inte ha något plattforms-”krig” i tråden.

Gamers är gamers, punkt!

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Avstängd

Nu har jag dålig koll, men är det inte så att Epic Store egentligen bara höjer sina priser för nå mer eller mindre samma vinstmarginal som Steam? Så i slutändan för oss konsumenter blir det lika dyrt eller dyrare medan spelutvecklarna gynnas av Epic Store? På lång sikt bör de ju inte göra detta om fler konsumenter väljer andra nätaffärer framför Epic Store till slut.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Nu har jag dålig koll, men är det inte så att Epic Store egentligen bara höjer sina priser för nå mer eller mindre samma vinstmarginal som Steam? Så i slutändan för oss konsumenter blir det lika dyrt eller dyrare medan spelutvecklarna gynnas av Epic Store? På lång sikt bör de ju inte göra detta om fler konsumenter väljer andra nätaffärer framför Epic Store till slut.

Inte om dom köper exklusivitet av utvecklarna, då har konsumenterna inget val.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Mer konkurrens är bra, men Epic Store saknar en hel del matnyttigt för att konkurrera med Steam, GOG...
Och som Linux-gamer är det tråkigt att se tidigare Linuxutvecklare gå över till Epic Store, som inte har stöd för Linux (t.ex. 4A Games, SuperGiant Games)

Jag hoppas verkligen Metro Exodus släpps för Linux när de kommer tillbaka till Steam (alla tidigare Metro-spel är Linux-native)

Permalänk
Skrivet av FreddyK:

Inte om dom köper exklusivitet av utvecklarna, då har konsumenterna inget val.

Precis. Det finns ingenting för konsumenter att vinna på att köpa från Epic Store.
Det enda man gör är att bidra till exklusivitet som inte bör finnas på PC.

Permalänk
Hedersmedlem

Håller med i teorin, men i praktiken verkar ju inte EGS vara en så bra butik. Har inte testat den själv dock. Intressant poäng också om att det är svårt att sticka ut på Steam, speciellt för en indieutvecklare som Supergiant.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

Ja, Steam som tar 30% är lite i överkant kan jag tycka.
Jag tror att vi i längden kommer tjäna på att det finns fler utmanare till Steam.
Det bästa vore ju såklart att alla gick över till Epic Store så att Steam inte fick några intäkter från deras store och gör klart Half Life 3 någon gång.

Skrivet av NordhNet:

Gamers är gamers, punkt!

Högst subjektiv åsikt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk

Relevant.

Skrivet av Lodisen:

Ja, Steam som tar 30% är lite i överkant kan jag tycka.

Och med det får man SteamWorks vilket ger dig otroligt mycket (se bild ovan).

Permalänk
Medlem

Låter bra i teorin men i praktiken stämmer det inte och EGS är kasst.

För det första kostar spelen lika mycket för oss konsumenter ändå men visst är det trevligt för utvecklaren att de får mer pengar.

För det andra så saknar EGS i princip alla funktioner som Steam har.

För det tredje så gillar ingen att bli tvingad att handla på en viss plattform. Visst, ha det på EGS, superbra! Men ta för bövelen inte bort det från Steam eller andra plattformar genom exklusivitet.

Det där med exklusivitet är bara en rädsla för att om spelet hade funnits både på EGS och på Steam så hade det ändå sålt skit på EGS eftersom få ser någon anledning att skippa Steam.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Mejlade Epicstore när jag hade problem med Metro. Fick inget svar. Det var releasedagen så jag har väntat ett tag nu

Gick in på deras forum men hittade inget kategori för spelet så jag skrev inget.
Nu fick jag spelet att funka ändå men gav inte något ökat förtroende. Förhoppningsvis kan dom fixa bättre support nu när dom fått in cash.

Permalänk
Hedersmedlem

Finns väl ett gäng olika delar som är av relevans.
För kunden blir det lika nedlåst så länge spelet bara finns i en launcher. Läget kommer exempelvis för metro exodus vara låst till epic istället för steam under första året så den tiden blir det plus minus noll. Eller ja det blir väl extra minus där för att man behöver fler launchers.
För spelutvecklarna är det en annan femma. Att 30% av intäkterna försvinner i butiken är inge vidare (vilket har varit steams pris). Iaf när det går att göra mycket billigare. Det är ju därför origin, uplay, gog med flera uppkommit. För att butikens påslag i steam varit för saftigt. Här gör konkurrensen en hel del nytta för publishers och utvecklare. 10% istället för 30% är en bra mycket bättre deal som gör att man behöver sälja färre spel för att få tillbaka det investerade beloppet. Det i sin tur gör att riskerna blir mindre vilket lättar på trycket i alla led. Det öppnar för möjligheten till lägre priser eller mer utvecklartid på samma spel för samma slutpris eller att spel som hamnat på fel sida gränsen för att utvecklas på grund av förväntad försäljning nu faktiskt ändå kan produceras. Det är givetvis inga garantier och det kan bli mer vinster för innehavarna också men det öppnar onekligen upp möjligheter i många led om ca 10% istället för en tredjedel av säljpriset försvinner i butiken.
Dessutom får ett spel som exodus en helt annan front row av att publiceras på epic store istället för att drunkna i steams stora bibliotek så på så sätt förstår jag också publishers/utvecklares intresse att kolla igenom alternativen.

Så från publishers/spelutvecklares point of view finns allt att vinna på att det öppnas upp med konkurrens mot steam. Och jag ser även möjlighet att det kan gagna oss konsumenter till sist på flera sätt. Inte i alla lägen och inte alltid. Men ändå.
Nackdelen är att det finns mer än en launcher vilket vi ju haft i ett gäng år nu.

Vi får väl se framöver hur vanligt det blir att kunna köpa spel på mer än ett ställe. Exklusivitet lär inte gälla överallt i längden. Exempelvis har gog och steam en hel del överlappning.
Oavsett är väl anden ur flaskan sedan några år med med än en launcher och jag tror inte att vi kommer se en återgång till en ensam launcher igen vad man än tycker om saken.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flibbertigibbet:

Relevant.

https://i.imgur.com/pr8rzIh.png

https://i.imgur.com/s9phOma.jpg

Och med det får man SteamWorks vilket ger dig otroligt mycket (se bild ovan).

Hur mycket av det där är jag som konsument villig att betala extra för?
Mycket utav det här är inte ens USPar.

Cloud saves - Ja
User profile - Nej
User Review - Nej
Forum - Nej
Mod distribution - Tveksamt
Friends list - Ja (Men knappast någon större kostnad för Steam)
Grupper - Nej
Item Trading - Nej
Library sorting (Finns i princip överallt och kommer nog till Epic Games också i takt med att utbudet ökar - En självklarhet, så Nej.
Account sharing - Ja, det här är väl en av de funktioner som sticker ut.
Streaming to other devices - Nej
Broadcasting - Nej
Screenshot capture - Nej
User-created guides - Nej
Wish list - Nej

Nästan ingenting utav ovanstående är något som höjer spelvärdet eller gör livet enklare förutom Cloud saves, Mod distribution och account sharing.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Lodisen:

Högst subjektiv åsikt.

Inte för SweClockers, vi tycker inte att du är en sämre gamer/människa för att du kanske föredrar eller inte har möjlighet till en annan plattform

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Mja att pressa Valve till att börja tillverka spel igen är jag knappast emot, men att Epic Game Store i sin nuvarande form skulle bräcka Steam finns inte på världskartan. Har varit i kontakt med Epic support en handfull tillfällen, och det ska sägas - aldrig har det varit värt mödan.

Så nej, Steam är fortsatt ljusår attraktivare än Epic Game Store, men konkurrens behövs ju!

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem

Har sett en ännu störra jämförelselista än det där ... med fler affärer också. Synd att jag inte hittar den i havet på twitter.

Någon kanske kan hitta den?

Steam har sjuuukt mycket funktionalitet som man glömmer.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Att behöva ha flera användare och login för att komma åt de olika butikerna är väl ingen fördel för oss konsumenter, bara en massa extra arbete...

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Hur mycket av det där är jag som konsument villig att betala extra för?

Du betalar inget extra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flibbertigibbet:

Påhitteri. Epic Store är scam. Finns det inte på Steam så blir det inget köp helt enkelt.

Exklusivitet på PC? lol nej. PCMS sjunker inte lika lågt som konsollare.

Steam är så fruktansvärt överskattad.
Steam är kvitto på hur det kan gå när man inte vidareutvecklar något när man saknar konkurrens, lite som Internet Explorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flibbertigibbet:

Du betalar inget extra?

I slutändan blir spelen dyrare då en stor del av kakan går till Steam.
Låt säga att deras andel var 0% så hade utvecklarna kunnat ha lägre priser.

Det finns för/neckdelar med det mesta, men att bara ta upp fördelarna med en tjänst är ungefär som den här bilden.

Många utav funktionerna är rent mumbojumbo att ta med när man jämför Epic Store vs Steam.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Skrivet av Ryssfemma:

Steam är så fruktansvärt överskattat.
Steam är kvitto på hur det kan gå när man inte vidareutvecklar något när man saknar konkurrens, lite som Internet Explorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Överskattat?

Skrivet av Lodisen:

I slutändan blir spelen dyrare då en stor del av kakan går till Steam.
Låt säga att deras andel var 0% så hade utvecklarna kunnat ha lägre priser.

Det finns för/neckdelar med det mesta, men att bara ta upp fördelarna med en tjänst är ungefär som den här bilden.
https://i.redd.it/n1wiicyp1sv11.jpg

Många utav funktionerna är rent mumbojumbo att ta med när man jämför Epic Store vs Steam.

Din logik fallerar då Epic och Steam har samma priser.

Min poäng var att det är vad du får med SteamWorks vilket ingår i dessa 30%.

Du personligen kanske inte är intresserad av något mer än att kunna starta ditt spel men det är viktigt får många.

Det går inte att förneka att Steam erbjuder otroligt mycket för utvecklare vilket Epic inte gör.

Permalänk
Medlem

Men orka med allt hat och skitsnack mot epic. Visst det är smidigt med alla spel på ett ställe (steam) men vi användare får betala ett högt pris (bokstavligen) för det med, konkurrens är bara bra för oss konsumenter samt spelstudios, det kanske inte är bra för steam

Permalänk
Skrivet av Deo:

Men orka med allt hat och skitsnack mot epic. Visst det är smidigt med alla spel på ett ställe (steam) men vi användare får betala ett högt pris (bokstavligen) för det med, konkurrens är bara bra för oss konsumenter

Klart man ska hata och skrika på när något snor alla spelen och erbjuder en värdelös tjänst.

Nej, du får betala samma pris som på Epic och få otroligt mycket mer.

Nej, Epic är inte bra för konsumenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flibbertigibbet:

Överskattat?
Din logik fallerar då Epic och Steam har samma priser.

Min poäng var att det är vad du får med SteamWorks vilket ingår i dessa 30%.

Du personligen kanske inte är intresserad av något mer än att kunna starta ditt spel men det är viktigt får många.

Det går inte att förneka att Steam erbjuder otroligt mycket för utvecklare vilket Epic inte gör.

För tillfället, ja.
Det skulle dock inte förvåna mig om de sänker priserna en aning på Epic Store i framtiden för att få ta del av en större del av vinsterna.
Jag säger inte att funktionerna är dåliga eller något negativt för Steam, men forum för diskussioner osv är oftast bättre lämpade på utvecklarnas hemsida eller Reddit där de flesta hardcorespelarna sitter.

Även om funktionerna är implementerade i Steam så är det inga USPar direkt.
Ta screenshots? Ja, det fungerar Printscreen på tangentbordet utmärkt till oavsett launcher.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flibbertigibbet:

Överskattat?
Din logik fallerar då Epic och Steam har samma priser.

Min poäng var att det är vad du får med SteamWorks vilket ingår i dessa 30%.

Du personligen kanske inte är intresserad av något mer än att kunna starta ditt spel men det är viktigt får många.

Det går inte att förneka att Steam erbjuder otroligt mycket för utvecklare vilket Epic inte gör.

När Epic Games kan erbjuda det så skaffar jag gärna deras Launcher.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deo:

Men orka med allt hat och skitsnack mot epic. Visst det är smidigt med alla spel på ett ställe (steam) men vi användare får betala ett högt pris (bokstavligen) för det med, konkurrens är bara bra för oss konsumenter samt spelstudios, det kanske inte är bra för steam

Hade hellre sett att spelet (Metro) fanns till alla spelklienter och att man kunde välja var man vill köpa det baserat på hur bra man tycker deras tjänst är t.ex.

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

För tillfället, ja.

Berätta hur Steam är överskattat när det inte finns något bättre just nu.

Skrivet av Lodisen:

Det skulle dock inte förvåna mig om de sänker priserna en aning på Epic Store i framtiden för att få ta del av en större del av vinsterna.

Erbjuder Epic bättre priser just nu? Nej.

Skrivet av Lodisen:

Jag säger inte att funktionerna är dåliga eller något negativt för Steam, men forum för diskussioner osv är oftast bättre lämpade på utvecklarnas hemsida eller Reddit där de flesta hardcorespelarna sitter.

Alla spelutvecklare har inte råd med forum och egen hosting.
Alla kollar inte separata forum.
Alla använder inte Reddit.

Det går inte att argumentera emot att gratis forum/gamehub för varje spel är något dåligt.

Skrivet av Lodisen:

Även om funktionerna är implementerade i Steam så är det inga USPar direkt.

Vad är USP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

I slutändan blir spelen dyrare då en stor del av kakan går till Steam.
Låt säga att deras andel var 0% så hade utvecklarna kunnat ha lägre priser.

Det finns för/neckdelar med det mesta, men att bara ta upp fördelarna med en tjänst är ungefär som den här bilden.
https://i.redd.it/n1wiicyp1sv11.jpg

Många utav funktionerna är rent mumbojumbo att ta med när man jämför Epic Store vs Steam.

Vilka nackdelar har Steam jämfört med Epic Store då?

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flibbertigibbet:

Berätta hur Steam är överskattat när det inte finns något bättre just nu.
Erbjuder Epic bättre priser just nu? Nej.
Alla spelutvecklare har inte råd med forum och egen hosting.
Alla kollar inte separata forum.
Alla använder inte Reddit.

Det går inte att argumentera emot att gratis forum/gamehub för varje spel är något dåligt.
Vad är USP?

Enda fördelarna jag kan tänka på just nu är bättre hastigheter vid nedladdning utav spel och ingen reklam för spel som inte är av intresse.
Med det sagt så föredrar jag självklart Steam över Epic Store, men jag hoppas att de i framtiden kan bli en värdig utmanare.
Unique Selling Point

Skrivet av Jonny Myran:

Vilka nackdelar har Steam jämfört med Epic Store då?

Inga större alls. Föredrar faktiskt Steam över Epic Store men kommer att försöka stödja Epic Store för att de i framtiden skall kunna bli en värdig utmanare.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3