Permalänk
Medlem

6 pin till 8 pin.

Hejsan.
Köpte en äldre dator igår med en Corsair vx450w PSU.
Har satt i ett Asus GTX970 Turbo 4bg gpukort i datorn.
PSUn har bara en 6 pins Pci-e kontakt och jag undrar ifall jag kan använda en 6 pin till 8 pin adapter och strömförsörja det kortet?

Provade att driva det enbart med 6 pin kontakten men det stod bara att det behövde mer power.

Mvh Tedde

Permalänk
Medlem

Det finns sån adapter men är väll egentligen inte rekomenderar.
Jag rekomenderar nytt nötagg

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det finns sån adapter men är väll egentligen inte rekomenderar.
Jag rekomenderar nytt nötagg

Skickades från m.sweclockers.com

Varför rekommenderar du inte det? Enligt vad jag har hört så får du den typen av adapter till vissa grafikkort.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Teddyie:

Varför rekommenderar du inte det? Enligt vad jag har hört så får du den typen av adapter till vissa grafikkort.

För att 6pin har en maxbegränsning för vad kablarna är specifierade att klara av i strömstyrka. Har man satt en 8-pinskontakt på en enhet så innebär det vanligen att enhetens strömbehov är större än en 6-pinskontakt är certifierad att klara av att leverera.

Med en adapter från 6 till 8 pin kommer enheten kunna dra mer ström så den lär blir matad med tillräcklig stömmängd, men det innebär också att man kör mer ström i 6pinskabeln än den är garanterad att klara. Det kan innebära att kablarna/kontakterna blir för varma vilket är... mindre önskvärt.
Med det sagt så är standarderna för tjockleken på plasten och även kopparn väl tilltagna så även om man överskrider kablarnas maximala satta ampere-märkning så fungerar det säkert bra.

Men ja. Jag hade själv undvikit den typen av lösning och håller mig hellre inom rekommenderade belastningsstandarder för kablarna för att hålla nere riskerna för brand.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Ja, ibland fungerar det men är väl som sagt inte att rekommendera egentligen. Har du en sådan redan är det ju bara att testa dock.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

För att 6pin har en maxbegränsning för vad kablarna är specifierade att klara av i strömstyrka. Har man satt en 8-pinskontakt på en enhet så innebär det vanligen att enhetens strömbehov är större än en 6-pinskontakt är certifierad att klara av att leverera.

Med en adapter från 6 till 8 pin kommer enheten kunna dra mer ström så den lär blir matad med tillräcklig stömmängd, men det innebär också att man kör mer ström i 6pinskabeln än den är garanterad att klara. Det kan innebära att kablarna/kontakterna blir för varma vilket är... mindre önskvärt.
Med det sagt så är standarderna för tjockleken på plasten och även kopparn väl tilltagna så även om man överskrider kablarnas maximala satta ampere-märkning så fungerar det säkert bra.

Men ja. Jag hade själv undvikit den typen av lösning och håller mig hellre inom rekommenderade belastningsstandarder för kablarna för att hålla nere riskerna för brand.

Aha. Då förstår jag.
För att klargöra lite så bygger jag datorn åt min sambos väninna. Hon är ensamstående med 2 barn och har väldigt begränsad budget och hennes son som fyller 7 önskar sig en dator.

Jag vill inte vara orsaken till en brand i deras hem och kommer därför att lyssna på era råd och leta rätt på en annan PSU.

Kan ni rekommendera en kanske?
Specs:
Moderkort: Asus H97M-Plus (mATX)
CPU: Intel Core i3 4360
RAM: 2x4GB DDR3 (HyperX Genesis)
Kylare: Noctua NH-L9i
Wifi: ASUS PCE-AC68 (AC1900, PCI-Express) ingår såklart externa längre antennvarianten
SSD: Samsung 840 Evo 120 GB
GPU: Asus GTX970 Turbo 4gb

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

I ditt fall rekommenderar jag en PSU på 400W med minst 80+bronze certifiering. Här har du ett exempel: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4692859

Visa signatur
Permalänk
Medlem

"molex to 8pin" kanske vore något?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

"molex to 8pin" kanske vore något?

Har faktiskt tittat på det också. Är det mer driftsäkert än 6pin till 8 pin?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddyie:

Har faktiskt tittat på det också. Är det mer driftsäkert än 6pin till 8 pin?

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte, tror det bästa är nytt agg.
Verkar finns risk för problem vid för hög belastning.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Teddyie:

Har faktiskt tittat på det också. Är det mer driftsäkert än 6pin till 8 pin?

Skickades från m.sweclockers.com

Nu är jag inte helt säker på vilka kontakter nätagget har men om vi återgår till 6-8pin så finns det lösningar även för detta.
2st 6pin till 1st 8pin fungerar bra. Det hag jag själv använt tidigare också. Blir lite mer sladdar än en ensam 8pinskontakt men det är bililgare än att behöva byta nätagg!

På samma sätt kan 2st molex till 8pin fungera förutsatt att de kommer från olika kablar hela vägen.

Så länge få kablar inte behöver stå för strömförsörjningen utan det finns 4st olika kablar för strömmen (plus 4 nollor) hela vägen så fungerar båda lösningarna.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddyie:

Har faktiskt tittat på det också. Är det mer driftsäkert än 6pin till 8 pin?

Skickades från m.sweclockers.com

Lite snabb googling verkar säga följande:

6-pin PCI-E: 75W
8-pin PCI-E: 150W
Molex: 132 W (på 12V)

Molex ser med andra ord ut att vara närmare vad en 8-pin kan leverera. Har sett adaptrar som konverterar 2 molex till 1 PCI-E 8-pin. Med en sådan ska det inte vara något som helst problem. Borde gå att hitta för max en hundralapp. Följer också med en del grafikkort så har du någon sådan liggande kan du kanske donera den till dem.

Jag hade åtminstone testat med en sådan adapter och sedan testat köra lite benchmarks för att säkerställa att inte nätagget stänger av sig på grund av överbelastning. Gör det inte det bör det fortsätta fungera även i faktiska spel som ofta belastar grafikkortet mindre än Furmark och liknande.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nu är jag inte helt säker på vilka kontakter nätagget har men om vi återgår till 6-8pin så finns det lösningar även för detta.
2st 6pin till 1st 8pin fungerar bra. Det hag jag själv använt tidigare också. Blir lite mer sladdar än en ensam 8pinskontakt men det är bililgare än att behöva byta nätagg!

På samma sätt kan 2st molex till 8pin fungera förutsatt att de kommer från olika kablar hela vägen.

Så länge få kablar inte behöver stå för strömförsörjningen utan det finns 4st olika kablar för strömmen (plus 4 nollor) hela vägen så fungerar båda lösningarna.

Förstår inte 4 st olika kablar hela vägen?
1 kabel med molex + 1 kabel med molex = 1 st 8 pin.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddyie:

Förstår inte 4 st olika kablar hela vägen?
1 kabel med molex + 1 kabel med molex = 1 st 8 pin.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror att han syftar på 1 12V + 1 jord i varje av de två molex-kontakterna.

Nedan ser du förslag på en sådan adapter jag pratade om. Baserat på hur mycket de är specificerade klara så borde 2x Molex till 1 PCI-E 8-pin inte vara något problem så länge nätagget orkar att leverera det kortet kräver. Det tror jag nog att det ska göra dock.

https://www.webhallen.com/se/product/252727-Deltaco-adapterka...

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av blunden:

Lite snabb googling verkar säga följande:

6-pin PCI-E: 75W
8-pin PCI-E: 150W
Molex: 132 W (på 12V)

Molex ser med andra ord ut att vara närmare vad en 8-pin kan leverera. Har sett adaptrar som konverterar 2 molex till 1 PCI-E 8-pin. Med en sådan ska det inte vara något som helst problem. Borde gå att hitta för max en hundralapp. Följer också med en del grafikkort så har du någon sådan liggande kan du kanske donera den till dem.

Jag hade åtminstone testat med en sådan adapter och sedan testat köra lite benchmarks för att säkerställa att inte nätagget stänger av sig på grund av överbelastning. Gör det inte det bör det fortsätta fungera även i faktiska spel som ofta belastar grafikkortet mindre än Furmark och liknande.

Rena fantasisiffror för Molex på ett begagnat agg där kontakten dragits i och ur några gånger och tappat spänsten. Tror dessutom inte att det handlar om mer än runt 8A med helt nya grejer, för säker drift. Just VX450 har dessutom tunnare kablar än normalt av kostnadsskäl (jag har flera, därför vet jag), dock osäker om det gällde alla kablar och orkar inte riva isär och börja mäta nu.

Skrivet av Teddyie:

Har faktiskt tittat på det också. Är det mer driftsäkert än 6pin till 8 pin?

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut inte. Då blir det i värsta fall en enda 12V-ledare istället för 3 som med med pcie.

Just med VX450 (som jag har flera av och fortfarande kör) så är jag tämligen säker på att det iaf delvis har extra tunna kablar av kostnadsskäl, typ AWG 24 istället för AWG20, och därför skulle jag inte använda det agget alls med adaptrar till ett GTX970. Det är byggt med kvalitetskomponenter men slutade väl säljas för 7-8 år sedan? Rejält gammalt alltså. Det är också gruppreglerat (som i stort sett alla budgetagg var då) och därför påverkas alla spänningar av varandra, beroende på belastning. Låg belastning på 12V kan ge för hög spänning på 5V och tvärtom.

Sammantaget hade jag inte använt några av mina datorer med en sådan konfiguration även om jag gillar VX450 och fortfarande kör bl a NAS och TV-bruk med sådana.

Med det sagt kan det fungera ändå, men blir datorn instabil och/eller kablar och kontakter varma, vet ni antagligen anledningen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Jag tror att han syftar på 1 12V + 1 jord i varje av de två molex-kontakterna.

Nedan ser du förslag på en sådan adapter jag pratade om. Baserat på hur mycket de är specificerade klara så borde 2x Molex till 1 PCI-E 8-pin inte vara något problem så länge nätagget orkar att leverera det kortet kräver. Det tror jag nog att det ska göra dock.

https://www.webhallen.com/se/product/252727-Deltaco-adapterka...

Spelar det någon roll om jag tar denna istället https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkompone...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Teddyie:

Förstår inte 4 st olika kablar hela vägen?
1 kabel med molex + 1 kabel med molex = 1 st 8 pin.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det finns lite olika lösningar för molexkontakterna. En del har bara 2 strömkablar + 2 nollor och så förgrenar sig dessa till 2 eller tre kontakter. Det innebär att strömmen för allt man kopplar in behöver gå genom 2 kablar.

I andra fall finns det inga förgreningar på molexkablarna och då kan man välja vilka man vill.

Blir enklast att visa med bild kanske.

Rådet är följande:
Använd inte två molexkontakter med samma färg (jag har satt ringar kring respektive kontakt) till denna lösning. Så en från röda och en från gröna till en Y-koppling är fine.
Men jag hade inte använt två gröna eller två röda kontakter eftersom att de delar samma ledning vilket innebär att all ström behöver gå genom endast 2 kablar en bit vilket är helkass.

Om det här är det nätagget du har så finns ju även två separata 6-pins som man kan slå ihop med en Y-kabel till en 8pin ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Lite snabb googling verkar säga följande:

6-pin PCI-E: 75W
8-pin PCI-E: 150W
Molex: 132 W (på 12V)

Molex ser med andra ord ut att vara närmare vad en 8-pin kan leverera. Har sett adaptrar som konverterar 2 molex till 1 PCI-E 8-pin. Med en sådan ska det inte vara något som helst problem. Borde gå att hitta för max en hundralapp. Följer också med en del grafikkort så har du någon sådan liggande kan du kanske donera den till dem.

Jag hade åtminstone testat med en sådan adapter och sedan testat köra lite benchmarks för att säkerställa att inte nätagget stänger av sig på grund av överbelastning. Gör det inte det bör det fortsätta fungera även i faktiska spel som ofta belastar grafikkortet mindre än Furmark och liknande.

Detta har varit uppe på tapeten många gånger. En 8pin har inte fler 12v kablar i sig än en 6pin. Specen säger 75w/150w men det är kraftigt underbelastat för att vara på säkra sidan. Jag har dragit 240w på EN 8pin i flera månader utan den ens blir ljummen.
Jag hade inte tvekat en millisekund att köra med en Ykabel till ett 970 med det nätagget TS har.
Nätagget lägger av långt innan kablarna med det vi pratar om här.
Hade det varit ett 980TI så hade jag köpt ett annat nätagg.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja det finns lite olika lösningar för molexkontakterna. En del har bara 2 strömkablar + 2 nollor och så förgrenar sig dessa till 2 eller tre kontakter. Det innebär att strömmen för allt man kopplar in behöver gå genom 2 kablar.

I andra fall finns det inga förgreningar på molexkablarna och då kan man välja vilka man vill.

Blir enklast att visa med bild kanske.
https://i.imgur.com/gq5PEP9.png

Rådet är följande:
Använd inte två molexkontakter med samma färg (jag har satt ringar kring respektive kontakt) till denna lösning. Så en från röda och en från gröna är fine. Men jag hade inte använt två gröna eller två röda kontakter eftersom att de delar samma ledning vilket då ger en hög strömbelastning på få kablar.

Om det här är det nätagget du har så finns ju även två separata 6-pins som man kan slå ihop till en 8pin ;).

Wow. Tackar ödmjukast för hjälpen. Det kan faktiskt vara möjligt att det ligger en till 6 pin undangömd i chassit då föregående ägare dolt oanvända kablar väl. Skall hem direkt efter jobbet och undersöka detta.

Men som jag förstår det så förespråkar du 2 st 6 pin till 1 st 8 pin?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Om det här är det nätagget du har så finns ju även två separata 6-pins som man kan slå ihop till en 8pin ;).

Ja, om det finns två 6-pin känns det vettigare att köra med en från dem. Gäller bara att hitta en sådan adapter i butik. Vet att de finns.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Teddyie:

Wow. Tackar ödmjukast för hjälpen. Det kan faktiskt vara möjligt att det ligger en till 6 pin undangömd i chassit då föregående ägare dolt oanvända kablar väl. Skall hem direkt efter jobbet och undersöka detta.

Men som jag förstår det så förespråkar du 2 st 6 pin till 1 st 8 pin?

Skickades från m.sweclockers.com

Både molex y-koppling och 2st 6pin till 8pin fungerar bra så jag tror inte det ena är bättre än det andra (så länge man följer mitt tidigare kopplingsråd).
Båda två innehåller 12V-linor som gör samma sak så det borde vara hugget som stucket.
Finns säkert mer att grotta ned sig i om det finns 2 power lines eller nå sånt men jag tror inte det är så viktigt i det här läget.

Med det sagt så är det vanligen lättare att jobba med pci-expresskontakterna eftersom de inte har massa kontakter på vägen så det är lättare att få till önskad kabeldragning 2 6-pinskontakter tänker jag mig. Och så är det väl lite mer failsafe eftersom att det inte kan bli fel hehe.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Både molex y-koppling och 2st 6pin till 8pin fungerar bra så jag tror inte det ena är bättre än det andra (så länge man följer mitt tidigare kopplingsråd).
Båda två innehåller 12V-linor som gör samma sak så det borde vara hugget som stucket.
Finns säkert mer att grotta ned sig i om det finns 2 power lines eller nå sånt men jag tror inte det är så viktigt i det här läget.

Med det sagt så är det vanligen lättare att jobba med pci-expresskontakterna eftersom de inte har massa kontakter på vägen så det är lättare att få till önskad kabeldragning 2 6-pinskontakter tänker jag mig. Och så är det väl lite mer failsafe eftersom att det inte kan bli fel hehe.

Verkar svårare att hitta 2 st 6 pin till 8 pin dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En sak som tog ett tag innan det klarnade för mig är att den stora begränsningen oftare är själva kontaktdonen snarare än kablarna. Kablarna klarar ofta bra mycket mer än det står i standarden utan att spontanantända, men kontaktdonen hinner bli förkolnade långt innan dess. Anledningen har att göra med kontaktyta och kontakttryck, där bägge två ger exponentiellt större resistans när de minskar.

Till exempel kan en dålig piratkopia av "Molex 4-pin" (som ju egentligen hette "AMP MATE-N-LOK" och numera "TE MATE-N-LOK") bli så varm att man omedelbart bränner sig på den långt innan den når gränsen för vad originalet klarar. För den intresserade finns det en jättebra illustrerande graf på sida 6 i databladet för MATE-N-LOK.

En "lösning" för att klara av dåliga eller fel kontaktdon är att slänga på fler och dela resistansen mellan fler ytor. Men med dålig kvalité, typ de Kina-specialare för någon krona styck (komplett äkta MATE-N-LOK med hölje och stift kostar ca 15 SEK i stora kvantiteter på ELFA) som många lösa adaptrar ändå är byggda med, kan kontaktdonen ändå ge för taskiga marginaler för att vara helt säkra. Ska man vara riktigt pedantisk är det bara TEs egna kontaktdon som ska användas överhuvudtaget.

Kort sagt, skaffa nytt nätagg istället för att koppla med adaptrar. Det är rätt lösning och är (för nätagg inhandlade i Sverige) garanterat säker.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

En sak som tog ett tag innan det klarnade för mig är att den stora begränsningen oftare är själva kontaktdonen snarare än kablarna. Kablarna klarar ofta bra mycket mer än det står i standarden utan att spontanantända, men kontaktdonen hinner bli förkolnade långt innan dess. Anledningen har att göra med kontaktyta och kontakttryck, där bägge två ger exponentiellt större resistans när de minskar.

Till exempel kan en dålig piratkopia av "Molex 4-pin" (som ju egentligen hette "AMP MATE-N-LOK" och numera "TE MATE-N-LOK") bli så varm att man omedelbart bränner sig på den långt innan den når gränsen för vad originalet klarar. För den intresserade finns det en jättebra illustrerande graf på sida 6 i databladet för MATE-N-LOK.

En "lösning" för att klara av dåliga eller fel kontaktdon är att slänga på fler och dela resistansen mellan fler ytor. Men med dålig kvalité, typ de Kina-specialare för någon krona styck (komplett äkta MATE-N-LOK med hölje och stift kostar ca 15 SEK i stora kvantiteter på ELFA) som många lösa adaptrar ändå är byggda med, kan kontaktdonen ändå ge för taskiga marginaler för att vara helt säkra. Ska man vara riktigt pedantisk är det bara TEs egna kontaktdon som ska användas överhuvudtaget.

Kort sagt, skaffa nytt nätagg istället för att koppla med adaptrar. Det är rätt lösning och är (för nätagg inhandlade i Sverige) garanterat säker.

Om kontaktdonen på adaptrarna vore så dåliga som du säger borde man ha hört om folk som haft problem med att de är väldigt varma eller smälter. Det har jag dock personligen aldrig hört och jag tror inte heller att butikerna i så fall skulle våga sälja dem. Många av datorbutikerna säljer kablar från Deltaco som brukar tillhandahålla datablad för alla sina kablar samt öven gå att kontakta direkt om man har frågor om produkterna (har personligen gjort det två gånger). Då de lever i princip enbart på att sälja kablar i Norden och Baltikum tvivlar jag på att de skulle våga sälja vilken skit som helst. De har trots allt ett varumärke att värna om.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Om kontaktdonen på adaptrarna vore så dåliga som du säger borde man ha hört om folk som haft problem med att de är väldigt varma eller smälter. Det har jag dock personligen aldrig hört och jag tror inte heller att butikerna i så fall skulle våga sälja dem. Många av datorbutikerna säljer kablar från Deltaco som brukar tillhandahålla datablad för alla sina kablar samt öven gå att kontakta direkt om man har frågor om produkterna (har personligen gjort det två gånger). Då de lever i princip enbart på att sälja kablar i Norden och Baltikum tvivlar jag på att de skulle våga sälja vilken skit som helst. De har trots allt ett varumärke att värna om.

Efter dunderadaptern de lurade på mig (DisplayPort utan skärmledaren kopplad) skulle jag aldrig lita på Deltaco för något kritiskt. Att de tillhandahåller datablad säger inget alls när de inte förstår detaljerna på produkterna de säljer, vilka jag för övrigt har god anledning att tro bara är ommärkt skräp från Kina.

Deltaco åsido, dåliga kontakter finns det gott om och den största anledningen till att du inte hör något om det är just att det finns så stora säkerhetsmarginaler att det ofta klarar sig tillräckligt bra för att prylarna ska fungera ändå. Det kan variera mellan något sämre överklockning till att datorn inte är stabil vid hög last. Har flera kloner av MATE-N-LOK hemma där pinnarna knappt pekar i rätt riktning och behöver styras av kablarna för att passa. Vidare blir dessa bedrövligt varma redan vid några ampere medan sladdarna (rimlig bit bort från kontaktdonet) knappt är märkbart uppvärmda. Sladdar är ju vad de flesta kollar på och är relativt lätta att tillverka, så de vinner mer på att fuska med kontaktdonen istället.

Och ärligt talat, hur många går ändå och känner temperaturen på kontaktdonen vid last? Rent spontant gissar jag på att jag är en av få som faktiskt gör det ibland. Testa någon gång, du kommer att bli förvånad över hur varma vissa kontaktdon blir. Kom ihåg att även originalet ska bli märkbart varmt vid hög last såsom indikerat i databladet.

För att illustrera min poäng om att kontaktdonen är den känsliga biten gjorde jag en labbkoppling för många år sedan med samma kontaktdon som PWM-styrda fläktar använder. Kommer inte ihåg av vilket märke men tvivlar ju starkt på att det var från JST. Hade räknat fel på strömmen och körde 3A DC genom dem per par, alltså 1,5A kontinuerligt per stift. Kablarna gick att hålla i medan kontaktdonet bokstavligt gick upp i rök efter en stund. Kan se efter om jag har kvar bilden på resterna någonstans.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

@Defender: Jo, en 8-pins PCI-e kabel har enligt standarden 3x 12V och 5x jord kablar, och en 6-pins har 2x 12V och 3x jordkablar.
Dock så brukar de flesta PSU tillverkarna fullkoppla deras 6-pins PCI-e kablar med 3x 12V och 3x jord.
Sen så klarar en Molex Mini-Fit-jr godkänd för 9 A, samt att är det en AWG18 kabel (vilket detta nätaggregat har till PCI-e uttaget) på nätaggregatet så är den godkänd för 10 A.

Vilket gör att du teoretiskt sett i alla fall borde kunna dra totalt 2x12x9=216W ur en 6-pins som bara har 2x 12V inkopplade, och eftersom de flesta ändå har alla 3x 12V inkopplade så borde man ju kunna dra mycket mer än så.

Därav skall det egentligen inte vara några problem med att använda en 6->8 pins adapter, även om det är bäst att ha rätt kabel från början.
Och en 6->8 pins adapter är ju klart mycket bättre än en "Molex"-> PCI-e adapter.

Permalänk
Medlem

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/nataggregat/icke...
Klarar jag mig på detta? PC specs finns längre upp i tråden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips och svar. Jag valde att köpa en ett nytt nätaggregat. https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/nataggregat/icke...

Vågar inte ta risken med eventuell överhettning och brand även om risken verkar vara väldigt liten.

Tack ännu en gång!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Efter dunderadaptern de lurade på mig (DisplayPort utan skärmledaren kopplad) skulle jag aldrig lita på Deltaco för något kritiskt. Att de tillhandahåller datablad säger inget alls när de inte förstår detaljerna på produkterna de säljer, vilka jag för övrigt har god anledning att tro bara är ommärkt skräp från Kina.

De var samtidigt en av väldigt få märken som hade korrekta USB-A till USB-C-kablar på svenska marknaden, även när vissa betydligt mer välkända internationella märken/tillverkare sålde felkopplade kablar (Belkin exempelvis, om jag inte minns helt fel). Att kablarna tillverkas i Kina råder det knappast något tvivel om men de verkar ibland ha modeller som jag inte hittat på Alibaba eller AliExpress så de verkar göra mer än lägga beställningar där i alla fall. Många tillverkare har ju dock inga problem att tillverka saker efter dina egna specifikationer så troligen är det så de gör. Ser dock inte nödvändigtvis något fel i det, förutsatt att varorna kvalitetstestas.

Skrivet av Djhg2000:

Och ärligt talat, hur många går ändå och känner temperaturen på kontaktdonen vid last? Rent spontant gissar jag på att jag är en av få som faktiskt gör det ibland. Testa någon gång, du kommer att bli förvånad över hur varma vissa kontaktdon blir. Kom ihåg att även originalet ska bli märkbart varmt vid hög last såsom indikerat i databladet.

Ja, det är förmodligen ganska ovanligt att folk gör det. Så länge det inte innebär en brandrisk borde det vara ett mindre problem dock.

Belkin, inte BenQ
Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q