Permalänk
Medlem

PS4 hårddisk byte

Tja,

Mitt ps4 pro lagt av, så nu tänker jag mig att köpa ps4 slim.
Fråga: kan jag bara byta ut 500gig Hdd i det nya ps4 slim till den jag hade i ps4 pro?

/Jonas

Permalänk
Medlem

Ja, PS4 pro och slim använder samma storlek, dvs. 2.5" max 9.5mm.
Bara att byta ut, vet dock ej hur det är med mjukvaran om det kommer fungera rätt av eller om det kräver ominstallation. Men hårddisken passar.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Japo71:

Tja,

Mitt ps4 pro lagt av, så nu tänker jag mig att köpa ps4 slim.
Fråga: kan jag bara byta ut 500gig Hdd i det nya ps4 slim till den jag hade i ps4 pro?

/Jonas

Har du testat reklamera den? PRO varianten är väl inte 3 år än.

Stoppar du i den gamla hårddisken i den nya enheten så kommer du ändå få formatera den.

Permalänk
Sötast

Instämmer med jimjans, 3 års reklamationsrätt, du har minst ett halvt år kvar.
Hade börjat där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Har du testat reklamera den? PRO varianten är väl inte 3 år än.

Stoppar du i den gamla hårddisken i den nya enheten så kommer du ändå få formatera den.

Hmmm, jo ... om jag säger så här jag
har klantat till det, så reklamation är nog inte att tänka på tyvärr.

Så ni menar att de spel som låg kvar på disken är förlorade? Grabben har en massa sparat på fortnite. Går det förlorat?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har ni tur och har PS Plus så är de flesta spelen sparade i molnet automatiskt nuförtiden
https://manuals.playstation.net/document/sw/ps4/settings/data...

Får man fråga vad som hänt? kanske går att reparera skälv? Är det något liv i konsolen alls? Felsäkert läge? Är det de så kanske det går att säkerhetskopiera det ni behöver eller flytta allt över till det nya om det är liv i den.
https://manuals.playstation.net/document/sw/ps4/index.html

Ja byter du HDD i ett PS4 så kommer den vilja formatera, ominstallera och börja om

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Du kan inte behålla information från en PS4 till en annan genom att flytta disken.

Varje PS4 ser det som ny unik enhet och formaterar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Japo71:

Så ni menar att de spel som låg kvar på disken är förlorade? Grabben har en massa sparat på fortnite. Går det förlorat?

Skickades från m.sweclockers.com

Varför gör man inte backup om det är så viktigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Japo71:

Hmmm, jo ... om jag säger så här jag
har klantat till det, så reklamation är nog inte att tänka på tyvärr.

Så ni menar att de spel som låg kvar på disken är förlorade? Grabben har en massa sparat på fortnite. Går det förlorat?

Är inte fortnite helt online? Eller vad är det som är sparat på konsolen? Videor? Bilder? Du bör kunna koppla in hårddisken i en dator och spara över filerna. Antingen via vanlig SATA eller om du har en dockningstation med USB. De är inte jättedyra om det är data värd att spara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Är inte fortnite helt online? Eller vad är det som är sparat på konsolen? Videor? Bilder? Du bör kunna koppla in hårddisken i en dator och spara över filerna. Antingen via vanlig SATA eller om du har en dockningstation med USB. De är inte jättedyra om det är data värd att spara.

Eget filformat på HDD så går inte i en dator att plocka ut information dessvärre.

Till trådskaparen. Fortnite är kopplat till Epic-konto så just det är lugnt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Har ni PS plus, så sparas det mesta i save filer online. Bytade själv disk för ett tag sedan till SSD, galen skillnad i laddtider. Men då sparade jag allt online först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Eget filformat på HDD så går inte i en dator att plocka ut information dessvärre.

Till trådskaparen. Fortnite är kopplat till Epic-konto så just det är lugnt.

Skickades från m.sweclockers.com

Mmmm... hade PS+ innan jag klantade till det. Har jag tur så kanske man kan bara förnya ps+ o man kan hämta hem. För är ju tyvärr några spel man köpt online o då känns det surt om det går förlorat.

Jag har en dockstation för olika hårddiskar , skulle man inte kunna föra över direkt till den nya Ps4 då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Japo71:

Mmmm... hade PS+ innan jag klantade till det. Har jag tur så kanske man kan bara förnya ps+ o man kan hämta hem. För är ju tyvärr några spel man köpt online o då känns det surt om det går förlorat.

Jag har en dockstation för olika hårddiskar , skulle man inte kunna föra över direkt till den nya Ps4 då?

Nej det går inte..

Spel du köpt kan du ladda hem igen när du loggar in igen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Japo71:

Mmmm... hade PS+ innan jag klantade till det. Har jag tur så kanske man kan bara förnya ps+ o man kan hämta hem. För är ju tyvärr några spel man köpt online o då känns det surt om det går förlorat.

Jag har en dockstation för olika hårddiskar , skulle man inte kunna föra över direkt till den nya Ps4 då?

Allt du köpt/laddat ner från ps store fins på ditt konto. Bara att logga in (behöver inte Plus för det) på den nya med samma konto och börja ladda ner allt igen.
Det du isåfall kommer förlora är sparfilerna/framstegen i vissa spel. Samt bilder och filmer om sådant är sparat på disken.

Man kan föra över allt direkt till den nya PS4. MEN då måste båda konsollerna fungera!!! Man gör det via nätverkskabel, står i manualen.

Du kan INTE kopiera disken genom datorn till den nya.

Du vill inte berätta vad som hänt/är fel då? Det kanske går att laga om än tillfäligt bara för att kanske kunna rädda det på disken om det nu är så viktigt
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Allt du köpt/laddat ner från ps store fins på ditt konto. Bara att logga in (behöver inte Plus för det) på den nya med samma konto och börja ladda ner allt igen.
Det du isåfall kommer förlora är sparfilerna/framstegen i vissa spel. Samt bilder och filmer om sådant är sparat på disken.

Man kan föra över allt direkt till den nya PS4. MEN då måste båda konsollerna fungera!!! Man gör det via nätverkskabel, står i manualen.

Du kan INTE kopiera disken genom datorn till den nya.

Du vill inte berätta vad som hänt/är fel då? Det kanske går att laga om än tillfäligt bara för att kanske kunna rädda det på disken om det nu är så viktigt
Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är pinsamt o berätta vad jag gjort, skulle vilja backa tiden o låta det vara ogjort.

Ps4 fläkten gick verkligen på högvarv o lät fruktansvärt när det spelades.
Då kollade jag runt lite o det tipsades om att rengöra fläkt från damm.
Så skruvade isär för att rengöra (kollade på guider youtube) , men kom till steget när kraftdelen skulle lossas från moderkortet så satt kontakten för hårt o jag klantade mig o tog i för hårt o vipps så gick sönder. Detta går tyvärr inte laga, så nu får jag inte igång enheten.

Trodde inte jag skulle skriva detta , skäms för att man klanta till det så.

Ni garvar säkert.... men what a fuck , hänt har hänt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Japo71:

Ja det är pinsamt o berätta vad jag gjort, skulle vilja backa tiden o låta det vara ogjort.

Ps4 fläkten gick verkligen på högvarv o lät fruktansvärt när det spelades.
Då kollade jag runt lite o det tipsades om att rengöra fläkt från damm.
Så skruvade isär för att rengöra (kollade på guider youtube) , men kom till steget när kraftdelen skulle lossas från moderkortet så satt kontakten för hårt o jag klantade mig o tog i för hårt o vipps så gick sönder. Detta går tyvärr inte laga, så nu får jag inte igång enheten.

Trodde inte jag skulle skriva detta , skäms för att man klanta till det så.

Ni garvar säkert.... men what a fuck , hänt har hänt.

Bor du i sthlm? Jag kan nog fixa det där åt dig, pro bono

Permalänk
Medlem
Skrivet av Japo71:

Ja det är pinsamt o berätta vad jag gjort, skulle vilja backa tiden o låta det vara ogjort.

Ps4 fläkten gick verkligen på högvarv o lät fruktansvärt när det spelades.
Då kollade jag runt lite o det tipsades om att rengöra fläkt från damm.
Så skruvade isär för att rengöra (kollade på guider youtube) , men kom till steget när kraftdelen skulle lossas från moderkortet så satt kontakten för hårt o jag klantade mig o tog i för hårt o vipps så gick sönder. Detta går tyvärr inte laga, så nu får jag inte igång enheten.

Trodde inte jag skulle skriva detta , skäms för att man klanta till det så.

Ni garvar säkert.... men what a fuck , hänt har hänt.

Om det bara är kontakten är det bara att löda på den igen går ju även att köpa nya powers supplys ..

Gissar att det är kontakten som ses i steg sju som gått sönder https://www.ifixit.com/Guide/PlayStation+4+Pro+Power+Supply+U...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Japo71:

Ja det är pinsamt o berätta vad jag gjort, skulle vilja backa tiden o låta det vara ogjort.

Ps4 fläkten gick verkligen på högvarv o lät fruktansvärt när det spelades.
Då kollade jag runt lite o det tipsades om att rengöra fläkt från damm.
Så skruvade isär för att rengöra (kollade på guider youtube) , men kom till steget när kraftdelen skulle lossas från moderkortet så satt kontakten för hårt o jag klantade mig o tog i för hårt o vipps så gick sönder. Detta går tyvärr inte laga, så nu får jag inte igång enheten.

Trodde inte jag skulle skriva detta , skäms för att man klanta till det så.

Ni garvar säkert.... men what a fuck , hänt har hänt.

Ingen som garvar, alla gör vi fel och misstag någon gång, utan mistag så hadde vi inte haft mikrovågsugnen och antibiotika bland annat
Och du har ju redan fått två personer som vill hjälpa dig med
Det går säkert att laga även om även om du samt jag inte har den kunskapen och grejerna för att göra det. Kolla med PSXcare (kan ju va biligare än en ny konsol) om du inte hittar en du litar på som vill hjälpa här på forumet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Om det bara är kontakten är det bara att löda på den igen går ju även att köpa nya powers supplys ..

Gissar att det är kontakten som ses i steg sju som gått sönder https://www.ifixit.com/Guide/PlayStation+4+Pro+Power+Supply+U...

Det är ju tyvärr kontakten som slitit med sig kontaktstiften från moderkortet och är inte bara att löda tillbaka för det sitter på ledningsbanor , har försökt fixa . Men tyvärr utan att lyckas.

Sedan är det faktiskt lite konstigt när man ser på guider (youtube klipp)hur lätt de kan lossa kontakten från moderkortet. Det var det inte för mig., sedan så är det förbaskat klantigt att jag tar i med övervåld för att försöka lossa(det bör jag veta att man ska ta det försiktigt med sådana här saker).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Ingen som garvar, alla gör vi fel och misstag någon gång, utan mistag så hadde vi inte haft mikrovågsugnen och antibiotika bland annat
Och du har ju redan fått två personer som vill hjälpa dig med
Det går säkert att laga även om även om du samt jag inte har den kunskapen och grejerna för att göra det. Kolla med PSXcare (kan ju va biligare än en ny konsol) om du inte hittar en du litar på som vill hjälpa här på forumet

Skickades från m.sweclockers.com

Tack det värmer när du säger det.

Sedan så är det häftigt att så många vill hjälpa till.

Tusen tack till alla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Japo71:

Det är ju tyvärr kontakten som slitit med sig kontaktstiften från moderkortet och är inte bara att löda tillbaka för det sitter på ledningsbanor , har försökt fixa . Men tyvärr utan att lyckas.

Sedan är det faktiskt lite konstigt när man ser på guider (youtube klipp)hur lätt de kan lossa kontakten från moderkortet. Det var det inte för mig., sedan så är det förbaskat klantigt att jag tar i med övervåld för att försöka lossa(det bör jag veta att man ska ta det försiktigt med sådana här saker).

Skickades från m.sweclockers.com

Jo men är det i själva powersupply delen där banorna gått av i denna alltså https://www.ifixit.com/Store/Game-Console/PlayStation-4-Pro-P...

Eller i det egentliga moderkortet?
Det går ju även att löda direkt på banorna ta en bild och visa hur det ser ut.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Japo71:

Det är ju tyvärr kontakten som slitit med sig kontaktstiften från moderkortet och är inte bara att löda tillbaka för det sitter på ledningsbanor , har försökt fixa . Men tyvärr utan att lyckas.

Sedan är det faktiskt lite konstigt när man ser på guider (youtube klipp)hur lätt de kan lossa kontakten från moderkortet. Det var det inte för mig., sedan så är det förbaskat klantigt att jag tar i med övervåld för att försöka lossa(det bör jag veta att man ska ta det försiktigt med sådana här saker).

Skickades från m.sweclockers.com

Som sagt det är sådant kan jag fixa. Man går bara tillbaka lite längre på banorna, skrapar bort lacken och löder dit nya ledare. Jobbar som elektriker med elektronik som hobby. Om du bor i sthlm är det bara komma över på en fika så fixar jag det
Sen är det rätt fin ton här på SweClockers. Det finns några få rötägg men de brukar bli bannade till och från haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Som sagt det är sådant kan jag fixa. Man går bara tillbaka lite längre på banorna, skrapar bort lacken och löder dit nya ledare. Jobbar som elektriker med elektronik som hobby. Om du bor i sthlm är det bara komma över på en fika så fixar jag det
Sen är det rätt fin ton här på SweClockers. Det finns några få rötägg men de brukar bli bannade till och från haha

Jag ska skruva isär konsolen efter helgen o se om det finns någon räddning efter jag har mina misslyckade försök till lagning :), Jag tar bilder o visar så kanske det går göra en bedömning om det går laga.

Ha en jättebra helg... o tusen tusen tack

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Japo71:

Jag ska skruva isär konsolen efter helgen o se om det finns någon räddning efter jag har mina misslyckade försök till lagning :), Jag tar bilder o visar så kanske det går göra en bedömning om det går laga.

Ha en jättebra helg... o tusen tusen tack

Så länge det inte blivit kortslutet så går det att rädda

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Så länge det inte blivit kortslutet så går det att rädda

Kan man skicka bilder till dig endast ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Japo71:

Kan man skicka bilder till dig endast ?

Skickades från m.sweclockers.com

Jadå, bara att skicka via PM. Klicka på mitt namn så ska det komma upp på höger sida under kontakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Jadå, bara att skicka via PM. Klicka på mitt namn så ska det komma upp på höger sida under kontakt.

Ska kolla på datorn imorgon, jag hittar inget när jag tittar i telefon

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tänkte bara höra hur det går?

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Inaktiv

@Mega-Dark: den gick tyvärr inte att reparera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

@Mega-Dark: den gick tyvärr inte att reparera.

Okej tråkigt att höra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.