Throwback Thursday – Intel Pentium III fyller 20 år

Permalänk
Medlem

Tack AMD för att du finns och må du leva och frodas.

http://wwwc.aftonbladet.se/it/9902/28/pentium.html

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem

Våran första dator var en PII, 450mhz och en kompis tyckte att hans dator var så mycket bättre och det var PIII, 450mhz så det var ingen skillnad i prestanda förutom kanske 1-2 frames mer i spel, vilket var roligt

Tyvärr så försvann datorn efter några flyttar

så nu har jag byggt ihop en retro dator med ett PII, 400mhz med över 256mb ram och Voodoo 3 kort. Ska kanske installera PIII, 700mhz processor i den. Slot 1 är sjukt smidigt sen hittade jag ett riva tnt2 kort i box när jag letade i förrådet så kanske blir ett till bygge

Visa signatur

"Tay aint Tay without beer" - Gromnir

Permalänk
Medlem

@Worebit:
Låter fint men håll dig till 256 till 512 om du inte vill leka med msconfig.
(windows 95 och 98 basera det virtuella minnet på hur mycket ram man har, det leder till att över 512 så börjar den allokera minne som inte finns som virtuelt. 32-bit 4GB gränsen bryts och om du startar en commando så har den inte minne för det är låst. Minnet finns men alla program kan inte nå det.) Voodoo 3 korten ska funka bra i dos, men inte testat själv. (Har inget) Minna 2 vododo2 kort hittas inte trots patcher till spel i dos. Tror det är ett BIOS minnes address fel. Och då har jag patchen till Screamer 2 mm.

Nu vet jag att det sitter några rickiga Retro Nördar hör. Det är en komplimang.
Kan rekommendera denna sida för 3dfx retro.
https://www.philscomputerlab.com/

Jag har alt utom moderkort för att sätta upp ett P3 system. Man slänger saker för att man inte har platts. Sa iofs att mitt gamla p3 3dfx system fungerade då det slängdes. Men det var inte igår.

Hur övre minnesområdet går att använda betyder mycket för hur en retro ska fixas om vi pratar MS. P4 på HP moderkort är inte det optimala för minnes adressering.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd

P3 var en intressant variant med cartridge, västan lite konsol inspirerat

Permalänk
Medlem

Men jisses, nu kände man sig ju ännu äldre än vad man är.
Minns inte riktigt vilka vi hade men nån pentium iaf.

Första datorn var kring 1989, iaf en 386, 4mb ram och 160mb hdd. Hårddisken var då riktigt stor. Grannen hade allt på diskett då deras hårddisk var liten.

Mina kusiners farsa skulle alltid ha det största och bästa och skaffade ett high tower och där var det nog nån P3. Skulle vara bra om man byggde ut, men tornet var oftast 50% luft 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av hACmAn:

@neohamster:
Var man inte tvungen att modda moderkortet med en liten kabel för det?
Polaren vart lite sur då någon inte jag denna gång glömde slå på vattenpumpen på tv stycken slipade celereons som delvis var ihoppsatta med frigolit på burk och splitters element.
Härdsmälta.

Saknar min Celemin 3dfx korten funkade på den.

Var en fint dual core bygge på den tiden.

Edit:
Det som göms i tö... Men varför IBM minns ja inte.
Katmai.
https://imgur.com/gallery/DR0zqJc

Edit helt of topick hittade denna AMD leksak från tyskland då amd och intel bråkade
Trodde båda var borta.
Varning dator porr. Nakna kretskort mm.
K7 med Alpha. + Ninja. (edit tor kortet är inställt på att köra 700Mhz tror det var sweet spott på det chippet)
https://imgur.com/a/GmIKBsH
Har inte manualen kvar men ja intel amd mot 1Ghz. Det hände saker då.

Edit: Gamla inlägget.
samanfogning.

Letade lite inte relevant men har en RH80536 750 q610A108 sl789
borde ha fler med samma pcb.
sen hittade jag denna i mitt lilla föråd . q012a309-0157 sl45t
https://imgur.com/gallery/oWAi222
Sur på imgur men dert är bilden på celeminen. Hur som haver. Sparar ju på lite professorer men ja. inte så mycket på kvalitén.

Jag hade också en Celemine 566 (8,5*112)med Peltier TEC kylning och en Alfa PEP66. Allt ligger nog i någon låda.

Visa signatur

Gigabyte b550m aorus pro, AMD 5600X, Thermalright peerless assassin 120 se, 2x16GB Corsair, Asus RX 6600 , M.2 Kingston KC3000+WD Black SN750 SE, SSD Intel, WD Ecco green 1TB, EVGA Supernova G2 750W, Fractal D R4. Samsung S24F352FH. Corsair Raptor K40, Steelseries Kana Thor.

Permalänk
Medlem

P-III

Kör en P-III 500, 128MB som router + brandvägg, tuffar på riktigt bra.

Sen fick min dual Celeron 300A @ 450 en uppgradering till 2xP-III 550 när jag fick två såna av en kompis och 300A:orna inte längre ville överklocka till 450 riktigt lika stabilt längre.

Den maskinen var i daglig drift tills för två år sen vilket väl visar vilket lyft det är med dubbel jämfört mot enkelprocessor. Maskinen används fortfarande ibland men då mest för att kompilera gamla program som inte går igenom nyare GCC.

Jo man fick borra o löda lite på processorkorten för att få igång dubbla Celeron 300A, för att höja spänningen till CPU:erna fick man tejpa över rätt guldfingrar på kontakten. P-III orna vara bara plugga in så funkade det.

Permalänk
Medlem

@hACmAn nej det fungerade direkt.
Jag hade samma som @neohamster 2st 650@882 (moderkortet stoppade vid 147Mhz fsb).

MSI 694D 3st
Ena var version 1.0 vilket hade den lila egenheten att så fort man installerade AGP gart rutinen för graikkort och startade spel med 3d accelerering hängde sig burken direkt.
Detta problemet försvann med 1.1 som jag ägt 2st av också.
Värt att nämna är att samtliga av dessa 3 moderkort alla mer eller mindre på dagen räknat från inköpsdatum fick problem med läckande kondensatorer.

Sedan har jag haft ett
Dual slot 1 Tekram BX440 mderkort
Köpte det för att slippa den sunkiga prestandan som via chipsetet gav. Problemet vara bara att ingen av alla de socket adaprrar jag köpte fungerade med detta moderkortet och 2 cpuer.

Köpt då ett Abit VP6
Det kortet fungerade klockren i 3 månader i stöten. Man kunde klocka cpuerna ca 8mhz mer FSB mot Msi 694D kortet men efter det började det alltid att tappa möjligheten att klocka stegvis. tror jag bytte 3 kort på garanti för detta och tröttnade sedan.

Sista P3 kortet jag ägt vart ett.
Tyan Thunder 2500 och ett gäng gig Rdram.

Permalänk
Medlem

Minns när AMD några månader släppte sin första Athlon generation. Ingen hade direkt räknat med dom eftersom deras K6 arkitektur inte matchade Intels snabbaste processorer. Men det var en riktig dräpare.

The New Athlon Processor - AMD Is Finally Overtaking Intel

http://www.thg.ru/cpu/19990809/onepage.html
https://www.anandtech.com/show/386

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

PIII var rätt seglivad. Körde en Slot 1 Katmai 450, i samma moderkort bröt jag gigahertz-vallen med PIII Tualatin i en moddad Asus Slotket. Det var mycket nervösare att vara en hårdvarnörd förr, i princip allt var hårdvarumoddar för att få de mest jobbiga kombinationer att lira ihop. Det var liksom en sport att få till dessa ibland "omöjliga" kombinationer av hprdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

PIII var rätt seglivad. Körde en Slot 1 Katmai 450, i samma moderkort bröt jag gigahertz-vallen med PIII Tualatin i en moddad Asus Slotket. Det var mycket nervösare att vara en hårdvarnörd förr, i princip allt var hårdvarumoddar för att få de mest jobbiga kombinationer att lira ihop. Det var liksom en sport att få till dessa ibland "omöjliga" kombinationer av hprdvara.

Ha ha! Jo, minns hur man fick löda in sladdar o borra i celeron 300A processorerna för att köra dubbelprocessor. Den burken levde riktigt länge, blev uppgraderad till 2xPIII 550MHz när jag fick två såna av en kompis som uppgraderat o celeronerna började visa tecken på att inte vilja överklocka stabilt till 450 längre. För er som inte var med på den tiden... det var mycket svårare att få ett dubbelprocessorsystem stabilt än en enkelprocessor.

En seglivad PIII gör fortfarande tjänst som router och kommer nog fortsätta med det ett bra tag till. Så länge jag inte har över 100 Mbit/s internet så lär den orka.

Permalänk
Medlem

Har kvar en Pentium III Katmai Slot 1 550MHz som är på gång att återupplivas i närtid

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Hedersmedlem

Processorer är hemligheten med livet...

Skrivet av NidoKing:

Har hört från säker källa att man blir lycklig av att spara gamla processorer ;-D
https://i.imgur.com/CuJOWpI.jpg

Det är sant

Pentium iii 1.4 GHz

Äntligen fått tag på den processor jag velat ha mest Pentium III Tualatin 1.4 GHz. Så det kan inte vara bättre

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)