Nvidia Geforce GTX 1650 får 4 GB GDDR5

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Geforce GTX 1650 får 4 GB GDDR5

När arkitekturen Turing intar instegssegmentet med Geforce GTX 1650 får det 4 GB grafikminne av den äldre typen GDDR5, till skillnad från andra grafikkort i familjen som nyttjar GDDR6.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

3,5 + 0,5? 😉

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att det är så trevligt att "lågpriskorten" har blivit dyra. Ett sådant här kort kanske jag hade varit beredd att lägga 750-1500Kr på, max, men det här är ju väldigt dyrt för vad man får.

Bra dock att de förmodligen använder överblivet GDDR5. Med så dåliga specs så öär ju inte något snabbare behövas så kan de på det här sättet rensa lagren från utdaterad teknik så är det nice Jag är alltså positivt inställd.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett den under 2000:- utan vid reor och kampanjer då. I det här segmentet spelar varenda 100-lapp roll.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Bara jag som inte hänger med eller är namnen väldigt förvirrande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Bara jag som inte hänger med eller är namnen väldigt förvirrande?

Du är knappast ensam, förstår inte riktigt varför nvidia ansåg det fel kalla detta för 2050 och 1660ti för 2050ti istället. Sen också brukar ju alltid Ti korten komma efter vanliga modellen om jag inte har fel? Som gjort för förvirring.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Bara jag som inte hänger med eller är namnen väldigt förvirrande?

Korten är positionerade mellan 10xx och 20xx serierna, men Nvidia vill att de skall ses som närmare den nyaste serien.

Permalänk
Medlem

Jag trodde det svagaste kortet skulle vara Geforce GTX 1660 efter RTX 2060, hade varit bra om det hade varit så så hade inte grafikstandarden sjunkit så mycket. Kommande spel framöver kommer kräva typ ett RTX 2060 närmaste 4-5 åren typ (gissar jag).

Om det kommer ytterligare ett svagare kort TU117, så undrar jag vad framtidsplanen är om man ska köpa ett kort för kommande spelen ca 3-5 år fram, då kan man nästan lika bra köra på den inbyggda iGPU kretsen i cpu typ.. Det är nästan så det blir meningslöst att köpa ett externt grafikkort vs inbyggda grafiken i cpu, den typen av spelare nöjer sig nog med att köra på mediun/low settings i 1080p (kanske tom 720p) och inga 60 fps

Nivdia borde sänka priserna runt en 1000 lapp för rtx 2070/2060 och GTX 1660 Ti, så hade det inte behövts några svagare kort (och sänkt grafikstandard).

kommande generation i spel kommer förmodligen vara 4k anpassade och ray tracins närmaste åren. Om en stor massa skaffar TU117 så kommer den gamla standarden sega vidare och det tar längre tid att övergå till nya standard.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Jag trodde det svagaste kortet skulle vara Geforce GTX 1660 efter RTX 2060, hade varit bra om det hade varit så så hade inte grafikstandarden sjunkit så mycket. Kommande spel framöver kommer kräva typ ett RTX 2060 närmaste 4-5 åren typ (gissar jag).

Om det kommer ytterligare ett svagare kort TU117, så undrar jag vad framtidsplanen är om man ska köpa ett kort för kommande spelen ca 3-5 år fram, då kan man nästan lika bra köra på den inbyggda iGPU kretsen i cpu typ.. Det är nästan så det blir meningslöst att köpa ett externt grafikkort vs inbyggda grafiken i cpu, den typen av spelare nöjer sig nog med att köra på mediun/low settings i 1080p (kanske tom 720p) och inga 60 fps

Alla spelar inte och alla har inte cpu:er med inbyggd grafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Du är knappast ensam, förstår inte riktigt varför nvidia ansåg det fel kalla detta för 2050 och 1660ti för 2050ti istället. Sen också brukar ju alltid Ti korten komma efter vanliga modellen om jag inte har fel? Som gjort för förvirring.

Jag tycker det är rätt straight forward. RTX korten börjar med en tvåa och GTX korten börjar med en etta? Men jag tycker rent generellt att det börjar lukta slutskede för dedikerade grafikkort som vi känner dem. 3D stackade APU:er kanske är framtiden för PC-plattformar och inte bara spelkonsoller. Den här prissättningen som vi ser kommer inte hålla i längden sett till med vad man kommer kunna uppnå med betydligt billigare alternativ.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag tycker det är rätt straight forward. RTX korten börjar med en tvåa och GTX korten börjar med en etta? Men jag tycker rent generellt att det börjar lukta slutskede för dedikerade grafikkort som vi känner dem. 3D stackade APU:er kanske är framtiden för PC-plattformar och inte bara spelkonsoller. Den här prissättningen som vi ser kommer inte hålla i längden sett till med vad man kommer kunna uppnå med betydligt billigare alternativ.

Jo är sant, på det sättet är det ju enkelt att särskilja dom. Hade faktiskt inte tänkt ur just den aspekten

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Alla spelar inte och alla har inte cpu:er med inbyggd grafik.

Den typen av folk som inte spelar bör ju kolla på vad de köper för cpu! De flesta cpu har ju inbyggd grafik, det är mer ovanligt att folk köper cpu utan grafikkrets. Iaf den typen av folk får ju lära sig köpa rätt cpu om de inte spelar än att punga ut med ytterligare 2000 kr bara för att surfa och köra kontorsprogram. För dem blir ett separat grafikkort overkill och onödig kostnad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Den typen av folk som inte spelar bör ju kolla på vad de köper för cpu! De flesta cpu har ju inbyggd grafik, det är mer ovanligt att folk köper cpu utan grafikkrets. Iaf den typen av folk får ju lära sig köpa rätt cpu om de inte spelar än att punga ut med ytterligare 2000 kr bara för att surfa och köra kontorsprogram. För dem blir ett separat grafikkort overkill och onödig kostnad.

Alla köper inte Intel.

AMD har ju förnuvarande bara några apu:er med inbyggd grafik. Men 1800, 2700, Threadripper, osv kommer inte med inbyggd grafik.

Edit: Man kan göra rätt resurskrävande saker på en dator som inte kräver gpu, det är inte bara spel alternativt office.

Permalänk
Medlem

skulle vara konstigt om dom gav den gddr6...

Med tanke på prisbilden tror jag att det skulle kosta mkt mer än det smakar för dem att köra med nya ddr,,,

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Alla köper inte Intel.

AMD har ju förnuvarande bara några apu:er med inbyggd grafik. Men 1800, 2700, Threadripper, osv kommer inte med inbyggd grafik.

Edit: Man kan göra rätt resurskrävande saker på en dator som inte kräver gpu, det är inte bara spel alternativt office.

Jag vet, men den typen av users borde satsa mer på en i7:a eller i9 eller motsvarade för AMD om de tex ska pyssla med videoredigerig eller liknande

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Du är knappast ensam, förstår inte riktigt varför nvidia ansåg det fel kalla detta för 2050 och 1660ti för 2050ti istället. Sen också brukar ju alltid Ti korten komma efter vanliga modellen om jag inte har fel? Som gjort för förvirring.

För att skilja på RTX och GTX-korten. Sen har de lite space i sina nummerserier. Om du släpper 2160 RTX så kan de släppa 1760 GTX o.s.v.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Jag vet, men den typen av users borde satsa mer på en i7:a eller i9 eller motsvarade för AMD om de tex ska pyssla med videoredigerig eller liknande

Och motsvarande för AMD kommer inte med integrerad gpu....

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

För att skilja på RTX och GTX-korten. Sen har de lite space i sina nummerserier. Om du släpper 2160 RTX så kan de släppa 1760 GTX o.s.v.

Makes sence now when I think about it

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Makes sence now when I think about it

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det verkar logiskt. Nu är det dock en gissning.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Min gissning (1060 3GB = 1650) och (1060 6GB = 1650 Ti)

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Den kommer ju isf lägga sig på samma prestandanivå som RX570.

RX570 finns från 1800 SEK.....

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite skumt att Nvidia verkar ha kopierat 1050 Ti/1060 modellerna rakt av när det gäller minnesmängden. Har alltid tyckt det var lite skumt att 1050 Ti hade 4 GB, medan 1060 som var snabbare kunde ha mindre RAM (3 GB). Verkar bli så även på nya Turing då alltså...,

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Alla köper inte Intel.

AMD har ju förnuvarande bara några apu:er med inbyggd grafik. Men 1800, 2700, Threadripper, osv kommer inte med inbyggd grafik.

Edit: Man kan göra rätt resurskrävande saker på en dator som inte kräver gpu, det är inte bara spel alternativt office.

Du har rätt.

Frågan är om inte ett GT 1030 är ett vettigare val än GTX 1650 för de flesta av dessa användare.
Om man kan få ett GT 1030 för tusenlappen och GT 1650 kostar det dubbla.
GT 1030 är tillräckligt strömsnålt att det går att göra ett med en kylare som har låg ljudnivå eller är helt passiv utan att den behöver vara så stor eller påkostad.
GTX 1050 / 1050Ti finns med helt passiva versioner också men kostar mer.

Men om man spelar ibland eller gör något annat som använder GPU accelerering så kan eventuellt GTX 1650 vara en rimlig mellanväg mellan GT 1030 och de snabbare dyrare strömhungrigare korten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av iRonNuke:

Tycker det är lite skumt att Nvidia verkar ha kopierat 1050 Ti/1060 modellerna rakt av när det gäller minnesmängden. Har alltid tyckt det var lite skumt att 1050 Ti hade 4 GB, medan 1060 som var snabbare kunde ha mindre RAM (3 GB). Verkar bli så även på nya Turing då alltså...,

Det har med minnesbussarna att göra.
Om du har en ”jämn binär buss”, exempelvis 64 bitar, 128 bitar, 256 bitar osv så är det mest logiska att använda ”jämna binära minnesmänngder”, exempelvis 2GB, 4GB, 8GB osv.
Har du ”udda minnesbussar” som 192 bitar eller 384 bitar osv så är det mer logiskt att använda ”udda minnesmängder” som 3GB, 6GB osv.

Det är möjligt att göra andra varianter, exempelvis GeForce GTX 970 som hadde en udda minnesbuss, men ändå den jämna minnesmängden 4GB.
Där var lösningen att dela upp minnet i 2 pooler där du har en på 3.5GB minne i full hastighet och en med 0.5 GB långsamt minne.

Men för att undvika forumtrådar med 42 sidor arga inlägg om ”oanvändbart minne” så är det bättre att matcha minnet med minnesbussen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Och sen kom Navi och räddade oss från ett dyrt mellansegment 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk

Förstår inte riktigt vad hela den här tron på Navi kommer ifrån.

Recap för två av Amd's kort:

Förväntningar på Fury: Skulle krossa 980 Ti ---> slog inte ens 980 i 1080P

Förväntningar på polaris: Skulle krossa mellansegmentet--> slog inte ens gtx 970 och kostade inte
så värst mycket mindre än det kortet heller.

Förväntningar på Vega: Minst lika bra som ett 1080 Ti eller åtminstone lika bra till lägre pris ---> "Som väntat".

Förväntningar på Navi: Ska prestera som ett rtx 2070 (vilket kostar 5700 kr) för halva priset --> Ska vi säga fjärde gången gillt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det har med minnesbussarna att göra.
Om du har en ”jämn binär buss”, exempelvis 64 bitar, 128 bitar, 256 bitar osv så är det mest logiska att använda ”jämna binära minnesmänngder”, exempelvis 2GB, 4GB, 8GB osv.
Har du ”udda minnesbussar” som 192 bitar eller 384 bitar osv så är det mer logiskt att använda ”udda minnesmängder” som 3GB, 6GB osv.

Det är möjligt att göra andra varianter, exempelvis GeForce GTX 970 som hadde en udda minnesbuss, men ändå den jämna minnesmängden 4GB.
Där var lösningen att dela upp minnet i 2 pooler där du har en på 3.5GB minne i full hastighet och en med 0.5 GB långsamt minne.

Men för att undvika forumtrådar med 42 sidor arga inlägg om ”oanvändbart minne” så är det bättre att matcha minnet med minnesbussen.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det är klart. Det är bra förklarat Ja det blev ett ordentligt ramaskri om 970 som var värdelöst för den sista 0.5 GB var långsamt. Riktigt så var inte fallet.

Men fortfarande, dom släpper en 3 GB versionen av 1160 Ti, när 1150 kommer med 4 GB. 6 GB endast hade varit bättre tycker jag. Så även tidigare på 1060'n då.

Permalänk
Medlem

@Nästrimmarmannen: Jag hoppas Navi blir det alla hoppas på men troligtvis har du helt rätt vilket är synd för vi behöver 2 bolag priserna hade gått ner inte en chans ett 2070 hade kostat 5,500-6,500 annars .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag tycker det är rätt straight forward. RTX korten börjar med en tvåa och GTX korten börjar med en etta? Men jag tycker rent generellt att det börjar lukta slutskede för dedikerade grafikkort som vi känner dem. 3D stackade APU:er kanske är framtiden för PC-plattformar och inte bara spelkonsoller. Den här prissättningen som vi ser kommer inte hålla i längden sett till med vad man kommer kunna uppnå med betydligt billigare alternativ.

Fast med tanke på att du redan särskiljer dem med GTX och RTX är detta överflödigt. Och var kommer 6an ifrån?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

De nya 16 serie korten är ett konstigt o desperat försök av nvidia att öka försäljningen efter RTX fiaskot