Hur länge håller en oanvänd hårddisk?

Permalänk
Medlem

Hur länge håller en oanvänd hårddisk?

Har en mac mini som jag haft i 10 år som jag kanske använde i 6 månader innan den pensionerades. Har använt den typ en vecka vart 5:e år under den tiden när jag fått för mig att sätta upp en minecraftserver och en emulatordator, men inget annat.

Jag funderar egentligen på hur länge komponenterna håller i den när man inte använder dem. HDD borde inte åldras om den inte används? Är det några komponenter på den som slits när de inte används? Typ resistorer eller så?

Försöker räkna på om det finns någon livlängd på den som jag behöver oroa mig över. Har ju datorer som använts mycket mer under 6-7 år.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Vila i frid

Det skrivna på HDD'en kan "fäjda" över tid och bli oläslig om man inte "scrubbar" den. Kondensatorer kan "torka ut" dvs elektrolyten åldras. Det är väl det enda...

Permalänk
Avstängd

Jag har hdd från slutet av 1990-talet som fortfarande fungerar. Eller snarare... jag har ingen som lagt av av åldersskäl. Märkligt nog är det väl snarare så att äldre mindre hdd med litet lagringsutrymme har längre livslängd än nyare hdd med stort lagringsutrymme. Dvs de nyare "stora" hdd krashar tidigare och oftare än de äldre "mindre". Fråga mig inte varför.

Permalänk
Rekordmedlem

Smörjningen kan ju också åldras så att lagringen och läshuvudenas höjd över skivan ändras (nyare diskar roterar ju inte heller längre i luft utan de använder Helium för att läshuvudet ska kunna flyga närmare skivan utan att röra den och för att minska rotationsfriktionen så Heliumgasen får väl också klassas som smörjmedel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

HDD

@kelthar:
Hade en extern HDD 1Tbit som som jag inte hade inkopplad på över ett år och plötsligt
va den trasig! lät som fan, skruva upp och titta då satt det i en HDD från Hitachi.
Köpt från Netonnet en gång i tiden.

Permalänk

Kondensatorer

@hasenfrasen:
Ja speciellt elektrolyt har sett i gammla plasma TV:n där det är höga strömmar så är de det första
som oftast pajar och att man inte ska spara elektrolyt kondensatorer för länge
och inte återanvända från gammla burkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Har en mac mini som jag haft i 10 år som jag kanske använde i 6 månader innan den pensionerades. Har använt den typ en vecka vart 5:e år under den tiden när jag fått för mig att sätta upp en minecraftserver och en emulatordator, men inget annat.

Jag funderar egentligen på hur länge komponenterna håller i den när man inte använder dem. HDD borde inte åldras om den inte används? Är det några komponenter på den som slits när de inte används? Typ resistorer eller så?

Försöker räkna på om det finns någon livlängd på den som jag behöver oroa mig över. Har ju datorer som använts mycket mer under 6-7 år.

En 10 år gammal mac-mini är en väldigt bra kandidat för en SSD.
Gör underverk för prestandan på dom.

Vissa hårddiskar verkar kunna tuffa på hur länge som helst, medans andra ger upp efter ett par år.
Har själv ett helt gäng från 90 talet som fortfarande rasslar på fint.
Däremot så verkar diskar med vätske lagring (fluid dynamic bearing) vara känsliga för att bli liggande längre perioder.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Skrivet av Svensktiger:

En 10 år gammal mac-mini är en väldigt bra kandidat för en SSD.
Gör underverk för prestandan på dom.

Vissa hårddiskar verkar kunna tuffa på hur länge som helst, medans andra ger upp efter ett par år.
Har själv ett helt gäng från 90 talet som fortfarande rasslar på fint.
Däremot så verkar diskar med vätske lagring (fluid dynamic bearing) vara känsliga för att bli liggande längre perioder.

Har en SSD liggandes över som jag skulle kunna slänga in i den, men när jag kollade guider så verkade det vara ett jävla meck. Kommer bara ha den som byggserver, så jag kommer inte direkt använda något som kräver någon responsivitet egentligen :). Men om disken slänger in handduken, så kommer jag försöka göra det utan att skada chassit för mycket.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Alla moderna hårddiskar har vätskelagring - problem eller inte har mer att göra med vissa modeller eller att de ligger med fel sida nedåt under väldigt lång tid. för moderna diskar är det ett ickeproblem då de enligt datablad oftast kan monteras i vilket läge som helst.

Oron att datat skulle vekna över tiden ser jag som en smula överdriven - dom tänkta 10 år som tillverkarna designar magnetlagringen för, är vid disken tänkta maxtemperatur (runt 50-55 grader C oftast) och typ alltid snurrar och en bootsektor som skall läsas vid varje start och aldrig skrivits om sedan disken var ny.

vid förvaring i rumstemperatur så kommer denna hållbarhet vara utökad rejält.

Jag har snurrdiskar som skrevs med data vid 1984 som än idag fullt läsbara utan minsta tvekan - det är diskar på 12 Mbyte med ST506-gränsnitt och stegmotor för läsarmen... körde igång en sådan för två somrar i ABC1600, sedan provade miniscribe-diskar på hela 70 MB i slutet av 80-talet i sagda ABC1600 och fungerade också alldeles utmärkt med all data kvar, skriven runt 1986 utan minsta hick i läsning.

Appropå vätskelagren (aka glidlager) - de gamla kullagren innan vätskelagren ersatte dessa var något som hördes - på somliga diskmodeller ökända för sitt (höga) ljud och karaktär och det fans uttryck som "en gång hörd - aldrig glömd" för vissa diskmodeller. dvs de låter som att de håller på att skära reda som nya, och 4 år senare så lät de om möjligt ännu värre, och serverdiskar var verkligen inte tysta...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Svensktiger:

En 10 år gammal mac-mini är en väldigt bra kandidat för en SSD.
Gör underverk för prestandan på dom.

Vissa hårddiskar verkar kunna tuffa på hur länge som helst, medans andra ger upp efter ett par år.
Har själv ett helt gäng från 90 talet som fortfarande rasslar på fint.
Däremot så verkar diskar med vätske lagring (fluid dynamic bearing) vara känsliga för att bli liggande längre perioder.

Håller med. Fick en MacBook Pro från 2009. Den blev en helt ny dator med en 500GB SSD!

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

3 veckor i kylen, 6 månader i frysen

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Chrisism8:

3 veckor i kylen, 6 månader i frysen

Det var en HDD det frågades om och inte en falukorv

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hannulainen:

@hasenfrasen:
Ja speciellt elektrolyt har sett i gammla plasma TV:n där det är höga strömmar så är de det första
som oftast pajar och att man inte ska spara elektrolyt kondensatorer för länge
och inte återanvända från gammla burkar.

Samsung 🤪?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

på komponenter kan tiden variera mycket från några år till massa år mekaniska hårddiskar kan hålla datan i många år ..

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av pompa_kumla:

Samsung 🤪?

Det är inte tillverkaren av prylar man ska gå på utan fabrikatet på kondesatorerna man hade "råd" med att montera i produkten. Top-of-the-line originalet (som man misslyckades med att piratkopiera) görs fortfarande av Rubycon.

Permalänk
Medlem

@hasenfrasen:

Det är många som säger men jag har sett väldigt få bevis för det.

Möjligen att en svårläst sektor blir oläslig efter många år, men när skivan förlorar magnetismen så är hårddisken bara att kasta, det är massa servoinformation på skivan som behövs för funktionen, denna kan du inte skriva om.

För väldigt länge sedan kunde man lågnivåformatera en disk, men sen väldigt lång tid tillbaka görs detta en gång på fabrik och aldrig mer.
Antingen genom hål i chassit i en speciell utrustning som styr läsarmen, eller med skivpacket i en speciell maskin.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Tack för alla svar!

Har en SSD liggandes över som jag skulle kunna slänga in i den, men när jag kollade guider så verkade det vara ett jävla meck. Kommer bara ha den som byggserver, så jag kommer inte direkt använda något som kräver någon responsivitet egentligen :). Men om disken slänger in handduken, så kommer jag försöka göra det utan att skada chassit för mycket.

Men tänk på att en SSD blir oläslig av strömlös lagring mycket fortare än en mekanisk hårddisk.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jag har kvar alla mina hårddiskar från första datorn jag köpte 1997. Har alltid sålt vidare de gamla datorerna utan hårddisk. Ska bli intressant att testa diskarna någon dag. Den äldsta är minst 22 år gammal och jag tror den är på 500mb någonting. Efter att ha läst kommentarena här så är jag dock förberedd på alla möjliga fel

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Jag har kvar alla mina hårddiskar från första datorn jag köpte 1997. Har alltid sålt vidare de gamla datorerna utan hårddisk. Ska bli intressant att testa diskarna någon dag. Den äldsta är minst 22 år gammal och jag tror den är på 500mb någonting. Efter att ha läst kommentarena här så är jag dock förberedd på alla möjliga fel

Har en Quantum Bigfoot 8 GB som har gått kontinuerligt sen den var ny... torde vara 20++ års drifttid på den nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Jag har kvar alla mina hårddiskar från första datorn jag köpte 1997. Har alltid sålt vidare de gamla datorerna utan hårddisk. Ska bli intressant att testa diskarna någon dag. Den äldsta är minst 22 år gammal och jag tror den är på 500mb någonting. Efter att ha läst kommentarena här så är jag dock förberedd på alla möjliga fel

Gick igenom en hög med gamla diskar för ett tag sedan, förvånansvärt sällan de packar ihop av sig själva faktiskt.. Men sen är det också så att ju äldre disk och glesare data, desto mindre känsligt för toleransavvikelse i komponenter, dagens diskar är ju rätt maxade och pressar gränserna mycket hårdare.

Den jag inte lyckades lösa var en disk på några hundra Meg som inte identifierades korrekt under Freebsd, en labbmaskin med ATA som annars sväljer det mesta. Går säker ange CHS manuellt men inte orkat kolla på det.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Joppis:

Jag har kvar alla mina hårddiskar från första datorn jag köpte 1997. Har alltid sålt vidare de gamla datorerna utan hårddisk. Ska bli intressant att testa diskarna någon dag. Den äldsta är minst 22 år gammal och jag tror den är på 500mb någonting. Efter att ha läst kommentarena här så är jag dock förberedd på alla möjliga fel

Du får se till att behålla nått som du kan koppla in den på också, 97 är iofs inte så gammalt men även om den har pata-ide anslutning så finns ju det inte på nya standardmoderkort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tänkte direkt i banor likt schrödinger's cat.
Kan en HDD verkligen gå sönder när den inte används eller är det först när man försöker använda den som den går sönder oavsett tidigare status.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

både och - de som håller på med vintagedatorer upplever kretsar enstaka kretsar på stora kort med många av dem som slutar att fungera efter lång lagring - temperaturväxlingar är en stor skurk i det hela - till detta är en del serier/batcher/tillverkare mer benägna att gå sönder än andra.

strömpåslag är alltid en stressfaktor - det går flera gånger så mycket ström genom motordrivkretsar som under normal drift och det fanns maxtordiskar vars motordrivkrets var så opålitlig att man aldrig vågade stänga av diskarna - och om man tvingades till det - såg till att göra en fullbackup innan... - detta problem såg man inte på nya diskar utan det var på diskar som hade snurrat norr om 10000 timmar typ. - dessa diskar var dock fortfarande modellen att man kunde ta en annan kontrollerkort från en lika i samma familj (behövde inte vara samma storlek) och så kunde man rädda ut innehållet.

detta är inget man kan räkna med idag utan att eprom eller hela ARM-chippet måste flyttas med för att kalibreringsparametrar sitter i dess flash-minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det är inte tillverkaren av prylar man ska gå på utan fabrikatet på kondesatorerna man hade "råd" med att montera i produkten. Top-of-the-line originalet (som man misslyckades med att piratkopiera) görs fortfarande av Rubycon.

Nee jag vet föredrar givetvis med japanska men samsung snålar medvetet så skippar det märket helt

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

både och - de som håller på med vintagedatorer upplever kretsar enstaka kretsar på stora kort med många av dem som slutar att fungera efter lång lagring - temperaturväxlingar är en stor skurk i det hela - till detta är en del serier/batcher/tillverkare mer benägna att gå sönder än andra.

strömpåslag är alltid en stressfaktor - det går flera gånger så mycket ström genom motordrivkretsar som under normal drift och det fanns maxtordiskar vars motordrivkrets var så opålitlig att man aldrig vågade stänga av diskarna - och om man tvingades till det - såg till att göra en fullbackup innan... - detta problem såg man inte på nya diskar utan det var på diskar som hade snurrat norr om 10000 timmar typ. - dessa diskar var dock fortfarande modellen att man kunde ta en annan kontrollerkort från en lika i samma familj (behövde inte vara samma storlek) och så kunde man rädda ut innehållet.

detta är inget man kan räkna med idag utan att eprom eller hela ARM-chippet måste flyttas med för att kalibreringsparametrar sitter i dess flash-minne.

Ja det är framförallt två kretsar jag tänker på när kretsar dör av att bara ligga. Dels PDP-11/23 CPU:er och dels tangentbordskontrollerkretsen till vanligaste 386 moderkorten.