Risk för eld? (Göra egna sleevade kablar)

Permalänk

Risk för eld? (Göra egna sleevade kablar)

Tjenare!

Är i startskottet att pröva sleeva mina egna kablar men vad som håller mig tillbaka är OM jag behöver ha koll vilken sladd som ska vara i säg 24pin etcetc. Om jag "endast" ska göra extensions har det någon annan betydelse?

Sitter och ska beställa strömkablar, pinns, paracord, kontakter etcetc men dem guider jag tittat på nämner aldrig detta? Jag har ett modulärt psu och känns som att det inte spelar någon roll men vill vara säker. Förstår om man har ett icke modulärt och ska klippa i kablarna kan det vara bra och komma ihåg vilken sladd som ska till vilken pinn.

Någon med erfarenhet eller lite mer koll som kan svara på detta?

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem

@jnilssonn:

Ja, det är viktigt att inte blanda ihop sladdarna. Det blir kanske inte brand utav det, men med otur kan det ryka rätt bra och din dator pajar.

Du kan alltid kontrollera tex din 24-pin med en multimeter att du har rätt spänning på rätt pin.
Det finns schema. Jag brukat bara bildgoogla "24-pin" så får man en tydlig bild.

Är det ett modulärt nätagg kan du ju ta loss en kabel i taget, sleeva den och sätta tillbaka den i samma pin där den satt.

Permalänk
Skrivet av tBiorrith:

@jnilssonn:

Ja, det är viktigt att inte blanda ihop sladdarna. Det blir kanske inte brand utav det, men med otur kan det ryka rätt bra och din dator pajar.

Du kan alltid kontrollera tex din 24-pin med en multimeter att du har rätt spänning på rätt pin.
Det finns schema. Jag brukat bara bildgoogla "24-pin" så får man en tydlig bild.

Är det ett modulärt nätagg kan du ju ta loss en kabel i taget, sleeva den och sätta tillbaka den i samma pin där den satt.

Tack för svaret! Nu vet jag inte hur sladdarna ska ”blandas ihop”. Jag ska alltså göra kablarna från grunden med egna kontakter. Men det har fortfarande betydelse? Tänkte när det finns så många som säljer extensions som ska passa till alla nätagg borde det inte bara någon större skillnad från att göra egna extensions. Har jag fel där?

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem

@jnilssonn:

det är skillnad på att göra egna kablar och egna förlägnare till bef. kablage
där det är EXTREMT viktigt att hålla koll på vilken tråd som går vars ifall du gör en helt egen kabel
gör du förlägnare är det bara att se till att kablarna går rakt och inte korsas

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

@jnilssonn: Med hjälp av en redan befintlig kabel till ditt nätagg + en multimeter ohm mätning, (vissa multimetrar tjuter också när det är direkt kontakt mellan 2 punkter) så bör det underlätta.
Då kan du mappa upp vilket stift på nätagget som går till vilket stift på tex 24pins kontakten, PCIe osv

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Sötast

Jag vill endast rekommendera dig att vara väldigt försiktig i ditt projekt då du inte verkar ha tillräcklig elkunskap för att göra egna kablar.

Se till att hitta en solid guide och följ den till punkt och pricka.

Köp en multimeter och bekräfta att din kabel är korrekt innan du använder den i en dator.

Edit:

Dessa kablar är standardiserade sedan väldigt många år tillbaka. Det är därför du kan köpa sladdar från valfri tillverkare.
Alla sladdar du köper har exakt samma uppsättning av kablar på exakt samma platser.

Om du inte vill att dina komponenter skall dö en snabb död så måste du se till att din dina hemmagjorda sladdar/kontakter håller sig till samma standard annars är det kört.

Permalänk

Jag förstår! Tack för all input då kommer jag vara noggrann och läsa till mig innan jag börjar med något sådant!

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag vill endast rekommendera dig att vara väldigt försiktig i ditt projekt då du inte verkar ha tillräcklig elkunskap för att göra egna kablar.

Se till att hitta en solid guide och följ den till punkt och pricka.

Köp en multimeter och bekräfta att din kabel är korrekt innan du använder den i en dator.

Edit:

Dessa kablar är standardiserade sedan väldigt många år tillbaka. Det är därför du kan köpa sladdar från valfri tillverkare.
Alla sladdar du köper har exakt samma uppsättning av kablar på exakt samma platser.

Om du inte vill att dina komponenter skall dö en snabb död så måste du se till att din dina hemmagjorda sladdar/kontakter håller sig till samma standard annars är det kört.

Det är väl endast komponenter som har en standard på anslutningarna, på PSU sidan så skiftar det väl mellan tillverkarna.
Därav att du aldrig ska skifta kablar mellan olika nätaggregat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Skrivet av BengaBang:

Det är väl endast komponenter som har en standard på anslutningarna, på PSU sidan så skiftar det väl mellan tillverkarna.
Därav att du aldrig ska skifta kablar mellan olika nätaggregat.

På PSU sidan skiftar det från tillverkare till tillverkare och vissa har till och med delat upp moderkortskontakten på 2 anslutningar på PSU allt beror på hur tillverkaren valt att göra från början vad jag vet finns det ingen standard som säger att SÅ SKA det vara när man bygger ett PSU förutom det som krävs för att få olika 80 certifieringar och CE anmärkning m.m.

På moderkortsidan är det alltid likadant 20+4 (skrev 20+4 pga äldre mobos som mer regel än undantag hade just 20 pins bara fram till S1336~)

Det man kan göra är att ta en befintlig kabel och klippa upp ev. originalsleve och buntband och följa varje enskild kabel mellan anslutningarna till den man tillverkar och den gamla så de är kopplade exakt likadant.

Det enda man kan skifta är svarta när det är flerfärgade då dessa är GND men ej rekommenderat. finns även tillverkare som gör dessa kablar i olika färger.

Grön brukar användas som starttrigger på nätagg med en intilliggande GND som exempel.

Ett bra tips till TS är att läsa på grundligt om både nätagg el och kopplingsschema och kolla ex. youtube videos på hur folk gör.

Scheman på nätet är bra att börja med brukar även finnas över kända nätagg att hitta.

Och på moderkortsidan är det alltid likadant med hur pin kopplar när det gäller 24pin.

Dock skulle jag inte göra detta utan kunskap om EL på dyrare saker. Speciellt då stift kan vara lösa och dålig kvalité när man köper och ej ansluta eller ligga och glappa. Vilket kan leda till att moderkortet går sönder och kan dra med sig fler komponenter ex minnen grafikkort och annat som är anslutet.

Här kan du få lite info av mig TS:
1 +3.3V Orange +3.3 VDC
2 +3.3V Orange +3.3 VDC
3 COM Svart GND
4 +5V Röd +5 VDC
5 COM Svart GND
6 +5V Röd +5 VDC
7 COM Svart GND
8 Ström på Grå Ström aktiv
9 +5VSB Lila +5 VDC Viloläge
10 +12V1 Gul +12 VDC
11 +12V1 Gul +12 VDC
12 +3.3V Orange +3.3 VDC
13 +3.3V Orange +3.3 VDC
14 -12V Blå -12 VDC
15 COM Svart GND
16 PSU_PÅ Grön Nätagg på
17 COM Svart GND
18 COM Svart GND
19 COM Svart GND
20 NC Vit -5 VDC Bortagen i ATX12V v2.01
21 +5V Röd +5 VDC
22 +5V Röd +5 VDC
23 +5V Röd +5 VDC
24 COM Svart GND

Spalt 1 = pin; Spalt 2 = Namn; Spalt 3 = Färg; Spalt 4 = Beskrivning

IDE har följande
1 Gul +12 volt
2 Svart GND
3 Svart GND
4 Röd +5 Volt

Sata har följande
1-3 Orange +3.3V
4-6 Svart GND
7-9 Röd +5.5V
10-12 Svart GND
13-15 Gul +12V

PCI-E 8 Pin
1-3 Gul +12V
4-8 GND

Kan skriva ut alla om du vill men mitt minne sviker mig på vissa. Och som sagt som du ser skiljer det sig mellan olika Volt på olika pins.

Edit läs övriga kommentarer med, Dom under får fylla på med mer men att skapa egna kablar från grunden kan vara enkelt men också helt förödande om man inte har elkunskap eller vet vad man faktiskt gör. Det jag skriver är inte från att avråda utan tvärs om att lära men om det är första gången och man inte har någon grund att stå på kan det vara bra med en billigare experiment rigg, Learn by doing.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem

som någon annan skrev. Är det extensions, så är det bara att se till att kablarna inte korsas. och självklart inte för dålig kabel.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Entusiast

Skulle rekommendera att kolla Lutro0s guider på youtube. Bra och genomgående guider...
https://www.youtube.com/user/lutro0

Ska du göra extensions så är det väldigt simpelt. Ska du göra helt egna från psu till komponent så måste du ha koll på pinout och hur kablaget korsas, vilket det gör väldigt ofta. För 24-pin skulle jag dessutom rekommendera att du löder då det oftast är 10+18 eller liknande kombination på PSU-sidan

Sen när det kommer till pinout för just ditt nätagg så finns det förhoppningsvis en tabell här: https://www.overclock.net/forum/18082-builds-logs-case-mods/1...

Permalänk
Skrivet av Lordkiller:

På PSU sidan skiftar det från tillverkare till tillverkare och vissa har till och med delat upp moderkortskontakten på 2 anslutningar på PSU allt beror på hur tillverkaren valt att göra från början vad jag vet finns det ingen standard som säger att SÅ SKA det vara när man bygger ett PSU förutom det som krävs för att få olika 80 certifieringar och CE anmärkning m.m.

På moderkortsidan är det alltid likadant 20+4 (skrev 20+4 pga äldre mobos som mer regel än undantag hade just 20 pins bara fram till S1336~)

Det man kan göra är att ta en befintlig kabel och klippa upp ev. originalsleve och buntband och följa varje enskild kabel mellan anslutningarna till den man tillverkar och den gamla så de är kopplade exakt likadant.

Det enda man kan skifta är svarta när det är flerfärgade då dessa är GND men ej rekommenderat. finns även tillverkare som gör dessa kablar i olika färger.

Grön brukar användas som starttrigger på nätagg med en intilliggande GND som exempel.

Ett bra tips till TS är att läsa på grundligt om både nätagg el och kopplingsschema och kolla ex. youtube videos på hur folk gör.

Scheman på nätet är bra att börja med brukar även finnas över kända nätagg att hitta.

Och på moderkortsidan är det alltid likadant med hur pin kopplar när det gäller 24pin.

Dock skulle jag inte göra detta utan kunskap om EL på dyrare saker. Speciellt då stift kan vara lösa och dålig kvalité när man köper och ej ansluta eller ligga och glappa. Vilket kan leda till att moderkortet går sönder och kan dra med sig fler komponenter ex minnen grafikkort och annat som är anslutet.

Här kan du få lite info av mig TS:
1 +3.3V Orange +3.3 VDC
2 +3.3V Orange +3.3 VDC
3 COM Svart GND
4 +5V Röd +5 VDC
5 COM Svart GND
6 +5V Röd +5 VDC
7 COM Svart GND
8 Ström på Grå Ström aktiv
9 +5VSB Lila +5 VDC Viloläge
10 +12V1 Gul +12 VDC
11 +12V1 Gul +12 VDC
12 +3.3V Orange +3.3 VDC
13 +3.3V Orange +3.3 VDC
14 -12V Blå -12 VDC
15 COM Svart GND
16 PSU_PÅ Grön Nätagg på
17 COM Svart GND
18 COM Svart GND
19 COM Svart GND
20 NC Vit -5 VDC Bortagen i ATX12V v2.01
21 +5V Röd +5 VDC
22 +5V Röd +5 VDC
23 +5V Röd +5 VDC
24 COM Svart GND

Spalt 1 = pin; Spalt 2 = Namn; Spalt 3 = Färg; Spalt 4 = Beskrivning

IDE har följande
1 Gul +12 volt
2 Svart GND
3 Svart GND
4 Röd +5 Volt

Sata har följande
1-3 Orange +3.3V
4-6 Svart GND
7-9 Röd +5.5V
10-12 Svart GND
13-15 Gul +12V

PCI-E 8 Pin
1-3 Gul +12V
4-8 GND

Kan skriva ut alla om du vill men mitt minne sviker mig på vissa. Och som sagt som du ser skiljer det sig mellan olika Volt på olika pins.

Edit läs övriga kommentarer med, Dom under får fylla på med mer men att skapa egna kablar från grunden kan vara enkelt men också helt förödande om man inte har elkunskap eller vet vad man faktiskt gör. Det jag skriver är inte från att avråda utan tvärs om att lära men om det är första gången och man inte har någon grund att stå på kan det vara bra med en billigare experiment rigg, Learn by doing.

Tack som tusan för all info! Har kikat på lite kopplingsscheman för olika PSU så ska överväga om jag ska börja med extensions eller gå all in på helt egna

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Skrivet av walkiii:

som någon annan skrev. Är det extensions, så är det bara att se till att kablarna inte korsas. och självklart inte för dålig kabel.

Skrivet av Zpnk:

Skulle rekommendera att kolla Lutro0s guider på youtube. Bra och genomgående guider...
https://www.youtube.com/user/lutro0

Ska du göra extensions så är det väldigt simpelt. Ska du göra helt egna från psu till komponent så måste du ha koll på pinout och hur kablaget korsas, vilket det gör väldigt ofta. För 24-pin skulle jag dessutom rekommendera att du löder då det oftast är 10+18 eller liknande kombination på PSU-sidan

Sen när det kommer till pinout för just ditt nätagg så finns det förhoppningsvis en tabell här: https://www.overclock.net/forum/18082-builds-logs-case-mods/1...

Var därför jag tog upp extensions först då jag tyckte det kändes som ett bra första steg med ett sådant projekt.

Som jag förstår det: pluggar in säg 24pin i en extension så måste jag dra kablarna så första kabeln högst upp till vänster på 24pin-kontakten förlängs genom extensionkontakten till samma ställe på ändra änden som sedan går in i moderkortet på samma ställe sett första kabeln högst upp från vänster, osv med alla andra kablar.

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk

Har läst till mig en del så känns bekvämare nu. Hittade ett kopplingsschema också!

Men när jag ska beställa alla delar blir kostanden upp mot 2000kr med all material + verktyg. (två 24pin 3st 6pin och 3st 8pin, tänkte göra nån extension till en polare). Fortfarande cirka 1500kr för all material, visst jag får lite mer sladd för pengarna men är inte långt ifrån att beställa egna helt sleevade från grunden då jag bara räknat på extensions.

I ordern är det: MDPC-X

16awg Kabel vit 40m
4 färger 10m/st PET
200 hane pinn
200 Hona pinn
Kontakter 24pin,6pin,8pin
Cablecombs 3st/kabel
Heatshrinks

Känns detta rimligt? Trodde man skulle ”spara” mer pengar men kanske hade fel i det?

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem

@jnilssonn:

fullt rimligt
som första investering med verktyg, sleeve, pins mm kostar det en del att komma igång att sleeva själv

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Skrivet av BengaBang:

Det är väl endast komponenter som har en standard på anslutningarna, på PSU sidan så skiftar det väl mellan tillverkarna.
Därav att du aldrig ska skifta kablar mellan olika nätaggregat.

Japp, jag har eldat upp en SSD på det sättet, rykte ganska rejält.

Permalänk
Medlem

för dom pengarna får du typ cable mods exklusivaste kablar.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]