Hjälp med inkoppling av högtalare/summer på GPIO-bryggan

Permalänk
Medlem

Hjälp med inkoppling av högtalare/summer på GPIO-bryggan

Hej!

*Är inte en skoluppgift*

Jag har köpt en liten högtalare som min tanke var att koppla in mig på GPIO bryggan men det verkar inte fungera då jag måste ha en Pi Zero i mellan för att få ut ljud. rätta mig om jag har fel. Frågan är om man ändå kan koppla in högtalaren för att fungera som en summer eller liknande?

Jag har hittat detta :

On recent Pis the audio jack output is provided by PWM channels 0 and 1. PWM channel 0 is fed to GPIO40 which is connected to the (stereo) right channel, and PWM channel 1 is fed to GPIO45 which is connected to the (stereo) left channel. These PWM channels may additionally be fed to user accessible GPIO. PWM channel 0 may be routed to GPIO12 and GPIO18. PWM channel 1 may be routed to GPIO13 and GPIO19. You route PWM to a GPIO by setting a particular GPIO mode as follows: GPIO12 - set mode ALT0 GPIO13 - set mode ALT0 GPIO18 - set mode ALT5 GPIO19 - set mode ALT5 See page 102 of the Broadcom spec reference above. There are various ways of setting a GPIO mode. My pigs utility uses the M command. E.g. pigs m 18 5 will set GPIO18 to mode ALT5.

Tacksam för tips och trix!

.
Visa signatur

Jcswe

Permalänk
Hedersmedlem

@Jcswe *Utbruten tråd*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...