Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag chansade på en billig på hornbach. Sambon garvade när jag åkte och köpte en för 2 helger sen.... Då var det lagerstatus runt 60st i min närmsta butik. Nu har dom 2 kvar.

Förra sommaren var hemsk, räcker med att det blir 1 vecka i den stilen för att investeringen ska kännas värd.

Är det https://www.hornbach.se/shop/Luftkonditionering-HANTECH-porta... ? Har funderar på den men inte kommit till slag. Har du testat hur den funkar? Funderar på att dra en beställning idag

Permalänk
Medlem

Jag har värmepump och split maskiner blir bara inte så mkt tystare. Värmepumpar brukar bli det då kompressor och allt sitter på utsidan.

Såg för fyllda system på tex jula, billiga värmepumpar där alla rör är förseglade som bryts när man trycker ihop systemet vilket gör att man slipper vakumpumpa och sedan tillsätta kylmedium, men dom är alltså olagliga nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av BasseBaba:

Jag chansade på en billig på hornbach. Sambon garvade när jag åkte och köpte en för 2 helger sen.... Då var det lagerstatus runt 60st i min närmsta butik. Nu har dom 2 kvar.

Förra sommaren var hemsk, räcker med att det blir 1 vecka i den stilen för att investeringen ska kännas värd.

Skrivet av timerx:

Är det https://www.hornbach.se/shop/Luftkonditionering-HANTECH-porta... ? Har funderar på den men inte kommit till slag. Har du testat hur den funkar? Funderar på att dra en beställning idag

Den (eller den lite större) är jag nyfiken på med. Vettigt pris, samt vill helst ha en variant som sprutar ut kondensen i slangen för att slippa (glömma) tömma behållare.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Hur är hornbachs jämfört med bauhaus? Vilken ska man köra på?
https://www.bauhaus.se/aircondition-tectro-tp2020

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Den (eller den lite större) är jag nyfiken på med. Vettigt pris, samt vill helst ha en variant som sprutar ut kondensen i slangen för att slippa (glömma) tömma behållare.

Precis, fick köpa en begagnad av en bekant förra sommaren som har en vattenbehållare. Rätt störigt att behöva gå och tömma titt som tätt. Så letar efter en som matar ut kondensen genom slang.
Denna är också lite intressant https://www.tretti.se/tradgard/klimat-och-ventilation/aircond... dock mycket dyrare, men den har WiFi

Permalänk
Medlem

Börjar bli dags att bestämma sig för vad jag för inför i år. Förra året köpte jag en för sent så hade inte så mycket val, blev en sådan: https://www.wilfa.se/product/klima-og-varme-sv-2/sval-12w-cop...

Den kyler bra men låter väldigt mycket och är specad till 65 dB.

Funderar dels på att försöka hitta något portabelt split aggregat så man slipper täta så mycket vid utblåset. Eller köpa en tystare enhet med utblåst, sen kan jag ju alltid ha kvar det jag köpte förra året såklart.

Har kikat på antingen det Electrolux som nämns tidigare i tråden som verkar vara specat till under 50 dB. Men hur tyst är det egentligen? Någon som testat ljudnivån på det?

Ett annat alternativ är detta: https://luftmiljobutiken.se/produkt/ac-venezia-18k-g/
Då får jag mer kyla också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Börjar bli dags att bestämma sig för vad jag för inför i år. Förra året köpte jag en för sent så hade inte så mycket val, blev en sådan: https://www.wilfa.se/product/klima-og-varme-sv-2/sval-12w-cop...

Den kyler bra men låter väldigt mycket och är specad till 65 dB.

Funderar dels på att försöka hitta något portabelt split aggregat så man slipper täta så mycket vid utblåset. Eller köpa en tystare enhet med utblåst, sen kan jag ju alltid ha kvar det jag köpte förra året såklart.

Har kikat på antingen det Electrolux som nämns tidigare i tråden som verkar vara specat till under 50 dB. Men hur tyst är det egentligen? Någon som testat ljudnivån på det?

Ett annat alternativ är detta: https://luftmiljobutiken.se/produkt/ac-venezia-18k-g/
Då får jag mer kyla också.

Schyst kylare! Det är den första portabla jag sett som kan kyla så effektivt. Har du några erfarenheter från luftmiljobutiken?

Jag funderar på att köpa en större till vardagsrummet(40kvm) och en lite mindre till sovrummet(10kvm), finns det någon bättre lösning tror ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekker:

Schyst kylare! Det är den första portabla jag sett som kan kyla så effektivt. Har du några erfarenheter från luftmiljobutiken?

Jag funderar på att köpa en större till vardagsrummet(40kvm) och en lite mindre till sovrummet(10kvm), finns det någon bättre lösning tror ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Ne ingen erfarenhet direkt, de har däremot en butik i närheten så tänkte gå dit och kika och se ifall de har en uppställd för demo eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Köpte den här:
https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/klimat-varme/luftkond...

Har bara testat den och är än så länge väldigt nöjd.
Ska beställa och installera fönstertätning innan den körs igång, vill inte ha in en massa mygg på sommaren.

Köpte också den där, var mellan den och NetOnNet men hittade den runt 1k billigare på electrolux home så blev electrolux tillslut. Har ej testat än men vad jag har läst verkar det funka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RSX:

Har den behållare som man måste tömma hela tiden? Funderar själv på köpa den.

Nej ingen behållare, en plugg däremot som man kan dränera från vid behov.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Ja den är jag med inne på att köpa.

Vart hitta du fönster kittet?
Lyckas inte lokalisera det.

Skickades från m.sweclockers.com

Hittat hos Trotec24 i Tyskland, men är osäker då dem har fått riktigt dåliga omdömen.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Hej! Vad gjorde att ditt val för på den? Någon särskild funktion?

Skickades från m.sweclockers.com

Electrolux AC har över lag fått bra omdömen. Resonerar också som så att en bra maskin kommer att sälja sig själv medan en med sämre kvalitet behöver extra bling för att sälja.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Skrivet av FireFox:

Nej ingen behållare, en plugg däremot som man kan dränera från vid behov.

Så du måste ha slang till avloppet eller??

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Så du måste ha slang till avloppet eller??

Skickades från m.sweclockers.com

Nej den ska ta med sig kondensvatten ut med varmluften, dränering vid behov ifall det skulle till en extremt varm och fuktig dag (100% RH).

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Electrolux AC har över lag fått bra omdömen. Resonerar också som så att en bra maskin kommer att sälja sig själv medan en med sämre kvalitet behöver extra bling för att sälja.

Har du testat den och kan säga något om ljudnivån? Gärna om du har erfarenhet av andra portabla enheter också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Har en Xiaomi också och den är inte dålig men Auto läget upplever jag inte alls att den renar så bra som andra maskiner gör på Auto (men den är tystare på Auto än andra). Den låter helt enkelt partikelnivån gå upp mer innan den ökar på fläkten. Skruvar man upp fläkthastigheten låter den dessutom mer än andra maskiner för liknande nivåer.

Har den avslagen när jag sover så inget jag störs av direkt

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Att åka och titta är klart rekommendabelt - men snälla, skippa alla maskiner som är mindre än 10000 BTU/3kW i kyleffekt - du kommer inte bli nöjd med deras kylkapacitet... 10000 BTU som minst för mindre rum och 12000 - 15000 BTU för större vardagsrum typ, har man mer än 1 maskin igång och i anslutande rum så kommer de hjälpa varandra då genom att kyla rummen intill så kommer värmestrålningen och värmeöverföringen via väggarna minska på rummen och kylbehovet minska med kanske 20-30% och det märks mycket.

länken till woods ovan är riktigt monster - största jag sett hittills, men räkna med enorm grova slangar för frånluften och stor luftomsättning under drift och att de låter mycket.

---

60 dB upplevs dubbelt så ljudligt som 50 dB (egentligen är 10 ggr högre om man mäter rent linjärt)

De med ställbar hastighet på fläktar anger ofta intervall mellan 55-65 dB då fläktarna och brusljud från luftflödena står för en stor del av totala bullret - det är från 200 till 400 m^3 luft per timme som skall pressas igenom och med dom relativt för flödet små utblås-areorna och fläktstorlekar och höga flödeshastigheter så blir det inte ljudlöst pga. turbulens.

det finns ingen 'tyst' portabel AC - alla bullrar och brusar mer eller mindre högt och man får titta på hörselproppar om man skall sova med dem på natten.

Permalänk
Medlem

Det verkar som om Hornbach får ett besök snart.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Skrivet av FireFox:

Nej den ska ta med sig kondensvatten ut med varmluften, dränering vid behov ifall det skulle till en extremt varm och fuktig dag (100% RH).

Aha ok smart!
Funderar på att placera den så jag får utblåset till vinden men jag har inget avlopp i närheten. Men det borde fungera då alltså?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

De portabla luftkonditioneringsenheter med två delar kostar hur som helst därför mer än AC/värmepump + installation så det är bara till att kontakta din lokala kyltekniker som sagt, om du inte kan köra med enhet med utblås.

Billigaste lösningen idag är alltså AC med inne+utdel. Enheter utan easy fit är billigare, AC+installation är billigare än delad portabel.

Du får installera delad portabel AC som är vattenkyld, och behöver inte dra dessa genom fönster eller dylikt utan kan ta upp hål för vattenledningarna, men de får du betala multum för.

Du bor inte i BRF eller hyresrätt inser jag - du pratar om en option som en stor del av Sveriges befolkning inte har tillgång till då det i de flesta fallen är förbjudet med fasta installationer på kanske den enda lilla balkongutrymmet som finns pga. (stom)ljud, risk för läckande kondens, utseendeskäl etc. - har man egen villa så har man helt andra möjligheter.

Nu finns det väldigt tysta uteenheter med stor kondens/evaporatoryta och stora långsamtgående fläktar och tysta inverterkompressorer, men då pratar vi inte om några 10000:- maskiner från Jula utan Daikin-maskiner för proffs-AC med prislapp norr om 30000:-

Vattenkyld AC är också något som kanske inte får användas i tider med vattningsförbud och det är som störst behov av kyla och dessa drar också 200-300 Liter vatten i timmen som också belastar BRF/Hyresvärden med avsevärd kostnad om det blir en vanlig lösning hos de boende - vatten kostar mellan 10 - 20 kr kubikmeter beroende på landsdel och tätort och det kostar betydligt mer än elströmmen som den vattenkylda AC:n drar. - den kostnaden kanske man kan hantera när det är som värst om det var fri tillgång till vatten - men vattningsförbudet som i somras hindrar sådant och började redan i juni och sedan genom hela sommaren i orten jag bor.

Evaporativ vatten/luft-kyld portabel AC (med kompressor alltså) är näst intill omöjlig att få tag på Europa - där ångar man upp vatten från dunk med en scrubber på en del av evaporatorn som man ställer in i maskinen och på så sätt ökar verkningsgraden och kapaciteten ganska mycket. Används i tex Australien då man med detta kan minska på luftmängden som skickas ut genom slangen och den vägen inte drar in så mycket hetluft utifrån.

Den gamla maskinen jag har har exakt en sådan scrubber ( då det fanns modeller med luft/vattenkylning i den modellserien och samma inkrom) och då det är en 7000 BTU-maskin så kan man med att hälla i vatten få en kylverkan att nå uppemot 9000 BTU av just anledningen att kondensorn med detta blir kallare och kondensatet mer underkyld och kvaliten blir högre (dvs. mindre av kondensatet behöver gasa av sig för att kyla sig själv) i det som sprutas in i evaporatorn via kapillärröret samt kompressorn går ett par hundra Watt lägre i förbrukning för att mottrycket är lägre och också suger bättre på lågtryckssidan iom. mindre tryckhöjning och mindre med restgaser i kompressorns dödutrymme i cylindertoppen - mer kyla skapas och mindre med energi som dras, bara för att man fuktar upp och håller kondensorn våt... temperaturen sjunker med uppemot 3 grader C i utblåset i jämförelse när det går utan hjälp av vattenkylning och det märks _mycket_ .

Det finns dock en nackdel med denna typ av vattenkylning - all kalk och mineraler i vattnet och man behöver egentligen avhärdningspatron för att det inte skall kalka igen fort i skrubbern. Brukar få rengöra med vinsyra (lösligheten för den upplösta kalken är mycket större med vinsyra än citronsyra/fosforsyra - och kan köpas i påsar i kryddhyllan) inför varje säsong...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Har du testat den och kan säga något om ljudnivån? Gärna om du har erfarenhet av andra portabla enheter också.

Den låter ju självklart, har ingen större erfarenhet av tidigare portabla enheter förutom de man fått prova på diverse elektronikbutiker.

Utifrån min erfarenhet skulle jag vilja säga att den varken låter mer eller mindre än en normal maskin, ställer man sig riktigt nära så hör man hur det gurglar till i kompressorn/rören som innehåller kylmediet när det förångas och sedan kyls ned till vätska igen, det är samma principen som hur en kyl eller frys fungerar och låter, dock med en lägre ljudnivå eftersom att mängden kylmedia, rör och kompressor är mindre.

Skrivet av dalledalle:

Aha ok smart!
Funderar på att placera den så jag får utblåset till vinden men jag har inget avlopp i närheten. Men det borde fungera då alltså?

Skickades från m.sweclockers.com

Du vill inte ha utblåset upp i vinden p.g.a fuktskador som kan uppstå då varmluften innehåller ånga, hellre att du leder ut den varma luften genom ett fönster eller ventil ifall du inte har central från-luft (lägenhet, etc.)

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av timerx:

Precis, fick köpa en begagnad av en bekant förra sommaren som har en vattenbehållare. Rätt störigt att behöva gå och tömma titt som tätt. Så letar efter en som matar ut kondensen genom slang.
Denna är också lite intressant https://www.tretti.se/tradgard/klimat-och-ventilation/aircond... dock mycket dyrare, men den har WiFi

Screw it, slog till på den "lilla" på Hornbach. Priset är såpass bra att det är okej om den inte känns perfekt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Alla aggregat med frånluftslang behöver tillförsel av luft via ventiler eller öppna fönster. Dvs du suger in varmluft som du sedan skall kyla. Därför är ett 2-delat aggregat överlägset. Men jag för står att alla inte har möjligheten att ha ett sådant.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av FireFox:

Den låter ju självklart, har ingen större erfarenhet av tidigare portabla enheter förutom de man fått prova på diverse elektronikbutiker.

Utifrån min erfarenhet skulle jag vilja säga att den varken låter mer eller mindre än en normal maskin, ställer man sig riktigt nära så hör man hur det gurglar till i kompressorn/rören som innehåller kylmediet när det förångas och sedan kyls ned till vätska igen, det är samma principen som hur en kyl eller frys fungerar och låter, dock med en lägre ljudnivå eftersom att mängden kylmedia, rör och kompressor är mindre.

Du vill inte ha utblåset upp i vinden p.g.a fuktskador som kan uppstå då varmluften innehåller ånga, hellre att du leder ut den varma luften genom ett fönster eller ventil ifall du inte har central från-luft (lägenhet, etc.)

Mjo möjligt. Men gäller det även på sommaren när det ändå är typ 40c+ på vinden ?
Kanske dumt o chansa iofs

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Mjo möjligt. Men gäller det även på sommaren när det ändå är typ 40c+ på vinden ?
Kanske dumt o chansa iofs

Oavsett temperatur vill du inte ha upp fuktig luft på vinden.
Om frånluften används för att transportera bort fukten kan du räkna med hög luftfuktighet i frånluften, då räcker det med någon grads temperatursänkning för att du skall få utfällning vilket kan resultera i både fuktskada och mögel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Den låter ju självklart, har ingen större erfarenhet av tidigare portabla enheter förutom de man fått prova på diverse elektronikbutiker.

Utifrån min erfarenhet skulle jag vilja säga att den varken låter mer eller mindre än en normal maskin, ställer man sig riktigt nära så hör man hur det gurglar till i kompressorn/rören som innehåller kylmediet när det förångas och sedan kyls ned till vätska igen, det är samma principen som hur en kyl eller frys fungerar och låter, dock med en lägre ljudnivå eftersom att mängden kylmedia, rör och kompressor är mindre.

Min erfarenhet är att när kompressorn slår på i dessa portabla enheter låter det bra mycket mer än gurglande och vibrerar en hel del. Då har jag hört ett antal olika portabla enheter på olika platser. När kompressorn går hör man inget gurglande för det överröstas. Så på din beskrivning låter det bra mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Du bor inte i BRF eller hyresrätt inser jag - du pratar om en option som en stor del av Sveriges befolkning inte har tillgång till då det i de flesta fallen är förbjudet med fasta installationer på kanske den enda lilla balkongutrymmet som finns pga. (stom)ljud, risk för läckande kondens, utseendeskäl etc. - har man egen villa så har man helt andra möjligheter.

53 % av Sveriges befolkning bor i småhus, jag gör det inte däremot. Finns givetvis fastighetsägare och föreningar som tillåter AC, de gör det varje gång för affärslokaler, men för lägenheter så krävs säkert att huset är på tok för varmt för att de ska tillåta. Alla ingrepp måste såklart gå att återställa och inte skada fastigheten. En portabel AC med frånluft skulle inte göra mycket nytta i min lägenhet och störa ventilationen.

Jag syftade inte på luftkylare eller evaporativt kyld kondensor (evaporativ kondensor), eller ens de som skickar tillbaka kylvattnet i avloppet, det finns enheter som består av två enheter där ena kyler bara är en radiator/värmeväxlare för den andra med vatten. De kostar säkert 30k däremot. Såklart billigare med s.k. fönsterenheter om du måste installera själv.

Daikin låter kanske 50 dBa, Lp om utomhusdelen. Många modeller från Daikin är uppe i 60 dBa, Lp också. Fullt jämförbart med billigare system. När det gäller lägenheter så kommer nog portabel AC med frånluft störa mer. När det gäller villa vill ingen sitta bredvid en portabel AC som kör för fullt heller p.g.a. ljudnivån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag har värmepump och split maskiner blir bara inte så mkt tystare. Värmepumpar brukar bli det då kompressor och allt sitter på utsidan.

Såg för fyllda system på tex jula, billiga värmepumpar där alla rör är förseglade som bryts när man trycker ihop systemet vilket gör att man slipper vakumpumpa och sedan tillsätta kylmedium, men dom är alltså olagliga nu?

Bara kyltekniker får installera dem nu, så de säljs inte längre av ÅF som Jula.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Screw it, slog till på den "lilla" på Hornbach. Priset är såpass bra att det är okej om den inte känns perfekt.

Same same. Tog tydligen den sista.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av SUMITOMO:

Same same. Tog tydligen den sista.

Såpass! Tur jag inte drog ut på det då. Var slut hos lokala Hornbach, så blir väl leverans någon gång i veckan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S