Kan inte se fienden i Battlefield V

Permalänk
Medlem

Kan inte se fienden i Battlefield V

Jag har spelat Battlefield V i runt 5 timmar nu och blir fullständigt ägd. Kommer från BF3 där jag har några tusen timmar spelade och en KDr på omkring 2,5 så jag är ingen nybörjare, men såvida fiender inte springer ut framför en eller kommer rakt emot en så kan jag knappt märka av dom i BFV. Dom smälter in i bakgrunden och helt plötsligt märker man att någon börjar skjuta på en. Det verkar inte heller gå att spotta fiender så dom markeras.

I BF3 var spelkaraktärerna tydliga gentemot bakgrunden och genom att spotta dom med Q-tangenten så fick dom en orange ikon ovanför huvudet.

Går det att göra fiender mer tydliga på nåt sätt med grafikinställningarna, få dom att sticka ut mer från bakgrunden så man iaf har chansen att se dom innan dom börjar skjuta?

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Jag har spelat Battlefield V i runt 5 timmar nu och blir fullständigt ägd. Kommer från BF3 där jag har några tusen timmar spelade och en KDr på omkring 2,5 så jag är ingen nybörjare, men såvida fiender inte springer ut framför en eller kommer rakt emot en så kan jag knappt märka av dom i BFV. Dom smälter in i bakgrunden och helt plötsligt märker man att någon börjar skjuta på en. Det verkar inte heller gå att spotta fiender så dom markeras.

I BF3 var spelkaraktärerna tydliga gentemot bakgrunden och genom att spotta dom med Q-tangenten så fick dom en orange ikon ovanför huvudet.

Går det att göra fiender mer tydliga på nåt sätt med grafikinställningarna, få dom att sticka ut mer från bakgrunden så man iaf har chansen att se dom innan dom börjar skjuta?

3D-spotting är borta i BFV, med undantaget för en gadget som snipern har (om jag inte minns fel, inte spelat BFV annat än betan).
Just att se skillnader på fiender mot lagkompisar är något spelet fått kritik för och dessutom gjort ändringar för att det ska bli tydligare (det var alltså värre för några veckor sedan).

Utan att veta skulle jag testa att använda någon färgblindsinställning för att se om det blir någon skillnad. Annars är väl det klassiska tipset att sänka grafikinstälningarna. Proffsen spelar väl sällan på Ultra utan High med modifieringar.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av favouredhawk:

Jag har spelat Battlefield V i runt 5 timmar nu och blir fullständigt ägd. Kommer från BF3 där jag har några tusen timmar spelade och en KDr på omkring 2,5 så jag är ingen nybörjare, men såvida fiender inte springer ut framför en eller kommer rakt emot en så kan jag knappt märka av dom i BFV. Dom smälter in i bakgrunden och helt plötsligt märker man att någon börjar skjuta på en. Det verkar inte heller gå att spotta fiender så dom markeras.

I BF3 var spelkaraktärerna tydliga gentemot bakgrunden och genom att spotta dom med Q-tangenten så fick dom en orange ikon ovanför huvudet.

Går det att göra fiender mer tydliga på nåt sätt med grafikinställningarna, få dom att sticka ut mer från bakgrunden så man iaf har chansen att se dom innan dom börjar skjuta?

Fienderna var lätta att se i bf3för att de hade en knall-orange markör över sig konstant ;). Det har medvetet tagits bort. Man ska smälta in mer i miljöerna så det är väl tanken.
Men det går att tillfälligt markera fiender om man är prickskytt och väljer att skicka upp en flare som markerar fienderna under eller använda sin kikare som spotting tool.

Är det här bra då? Ja jag gillar idén. Men tycker själv att det är ganska enerverande att konstant bli nedmejad av fiender man hade svårt att se.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Vet inte hur pass relevant den fortfarande är, men kanske kan vara värt att testa.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2