Ljudnivåutjämning för allt ljud?

Permalänk
Medlem

Ljudnivåutjämning för allt ljud?

Detta gäller primärdator, Windows 10 Home med ljudkortet Conexant SmartAudio HD.

Letar efter ett sätt att jämna ut ljudnivån för allt ljud som spelas upp. Alltså minska det dynamiska omfånget, det vill säga en kompressor, som normaliserar allt ljud.

Det ska finnas inbyggt i vissa versioner av Windows eller för vissa ljudkort så som t.ex. denna skärmbild visar:

Tyvärr finns det inte för mig, där det ser ut så här:

Så därför är min fråga hur man kan åstadkomma denna effekt på något annat sätt?

Observera att jag vill att effekten ska påverka ALLT ljud, inte endast för något visst program.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Svaret som gavs i den tråden är en Equalizer, det jag frågar efter är en Kompressor. Så det är inte riktigt samma. (Kan dock förstå att det lätt kan missförstås då Windows kallar sin inbyggda kompressor "Loudness equalizer"). För förtydligande jämför:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Equalizer
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kompressor_(ljudteknik)

Alltså något liknande program som det länkade "Equalizer APO", som kan vara igång konstant i bakgrunden och köras i realtid men ändå tar lite CPU-kraft, fast vars funktion är (eller iaf innehåller) kompressor.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

TLDR: Sökes: Kompressor till Windows

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

Är väl ändå en limiter du söker? Kompressor gör lite annat än att begränsa ljudnivån.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Är inte "Night Mode" också någon form av dynamikbegränsning? Går det att lura den funktionen att göra det du vill?

Eller går det att ersätta tillverkarens drivrutin med Windows' standarddrivrutiner och på så sätt komma åt funktionen?

Permalänk
Medlem

TS menar förstås program som ser till att ljudnivån hålls mera konstant på samma nivå oberoende av vad som spelas upp, t.ex. kollar YouTube videor eller spelar något spel osv. att det känner av vad för ljudnivå som spelas upp och justerar automatiskt så den hålls ungefärligt detsamma på önskad nivå.

Tror inte det finns någon bra lösning till detta (kanske inte tekniskt möjligt att avläsa aktuell RMS från ljudenheten i Windows? Annars skulle väl en "volume balanser" program vara relativt populärt kan jag tänka mig för den bekväma hörlursfantasten, skulle ju också va bra som en slags spärr så du undviker riktigt höga ljudnivåer) men om det finns så är jag också intresserad (hörlursanvändare utan någon volymkontroll förutom windows volymbaren) Kör mestadels med exakt samma volymnivå inställning i Windows men förstås olika spel är olika ljudnivå eller videor eller vad man nu kollar på så kan ju variera litegrann att gärna hade man haft samma nivå hela tiden utan att behöva manuellt justera, ibland lyssnar man med lite lägre volym osv men bäst hade ju varit att det skulle hållas vid önskad nivå hela tiden.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av evirob:

Är väl ändå en limiter du söker? Kompressor gör lite annat än att begränsa ljudnivån.

Skickades från m.sweclockers.com

En limiter utför inte normalisering utan limitering, dvs den bestämmer en maximal utnivå vilket inte är samm sak.

Skrivet av Hieronymus Bosch:

Är inte "Night Mode" också någon form av dynamikbegränsning? Går det att lura den funktionen att göra det du vill?

Eller går det att ersätta tillverkarens drivrutin med Windows' standarddrivrutiner och på så sätt komma åt funktionen?

Nigthmode är en "Dolbyfunktion" som inte heller bara gör normalisering, den ökar tex taluppfattbarheten.

TS: jag tror du får försöka med win standarddrivrutin eller via separat hårdvara.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

TS: jag tror du får försöka med win standarddrivrutin eller via separat hårdvara.

1. Vad menar du med win standarddrivrutin? Om det är den "Loudness Equalization" som jag skrev om i första inlägget så finns som sagt inte det alternativet på den här datorn, se skärmbild 2.

2. Separat hårdvara, som i att leda datorns utaudiosignal till en extern hårdvara där kompressionen utförs? Varför behövs hårdvara till detta? Det är ju bara en digital signalbehandlingsalgoritm egentligen, alltså ren mjukvara.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

1. Vad menar du med win standarddrivrutin? Om det är den "Loudness Equalization" som jag skrev om i första inlägget så finns som sagt inte det alternativet på den här datorn, se skärmbild 2.

2. Separat hårdvara, som i att leda datorns utaudiosignal till en extern hårdvara där kompressionen utförs? Varför behövs hårdvara till detta? Det är ju bara en digital signalbehandlingsalgoritm egentligen, alltså ren mjukvara.

Din dator har alltså ett ljudkort som inte stödjer denna funktion. Du skulle kunna välja att använda ett externt ljudkort som stödjer detta, för att få denna funktion "system wide".

Annars brukar denna inställning finnas i uppspelningsprogram som t.ex. VLC eller MPC-HC.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Din dator har alltså ett ljudkort som inte stödjer denna funktion. Du skulle kunna välja att använda ett externt ljudkort som stödjer detta, för att få denna funktion "system wide".

Det är som sagt en signalbehandlingsalgoritm, alltså inget som behöver vara inbyggt i hårdvaran.

Skrivet av Galvanizer:

Annars brukar denna inställning finnas i uppspelningsprogram som t.ex. VLC eller MPC-HC.

Vilket jag tydligt skrev i OP att det INTE var vad jag frågade efter. Till och med i rubriken står det "Ljudnivåutjämning för ALLT ljud". Så testa läs vad det faktiskt frågas efter.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

Du borde kunna fixa något via https://sourceforge.net/projects/equalizerapo/ har för mig det finns kompressor och annat att köra via VST.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Det är som sagt en signalbehandlingsalgoritm, alltså inget som behöver vara inbyggt i hårdvaran.

Vilket jag tydligt skrev i OP att det INTE var vad jag frågade efter. Till och med i rubriken står det "Ljudnivåutjämning för ALLT ljud". Så testa läs vad det faktiskt frågas efter.

Precis som jag skrev. Vill du kunna tillämpa detta på ALLT ljud ut ifrån datorn så får du använda dig av ett ljudkort som stödjer detta. Om det inte fungerar med andra drivrutiner till det du har just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Precis som jag skrev. Vill du kunna tillämpa detta på ALLT ljud ut ifrån datorn så får du använda dig av ett ljudkort som stödjer detta. Om det inte fungerar med andra drivrutiner till det du har just nu.

Alla ljudkort stödjer detta eftersom det är en enkel signalbehandlingsalgoritm. Varför tror du att det krävs någon särskild hårdvara för det?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk

Någon typ av virtuell mixer kanske kan lösa det åt dig? Vet att t.ex Voicemeeter (https://www.vb-audio.com/Voicemeeter/banana.htm) har kompression.

Visa signatur

| 5820K @ 4Ghz | Asus Strix X99 | KFA2 1080 EXOC | HyperX 16GB | Asus Xonar U7 | RM750x | Fractal Design Define S | custom loop 420+280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Alla ljudkort stödjer detta eftersom det är en enkel signalbehandlingsalgoritm. Varför tror du att det krävs någon särskild hårdvara för det?

Det ska finnas inbyggt i vissa versioner av Windows eller för vissa ljudkort ... som du själv skrev i första inlägget.

Om nu ALLA ljudkort stödjer detta så förstår jag inte vad problemet är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Det ska finnas inbyggt i vissa versioner av Windows eller för vissa ljudkort ... som du själv skrev i första inlägget.

Om nu ALLA ljudkort stödjer detta så förstår jag inte vad problemet är?

Menade egentligen inte ljudkortet i sig utan "funktionen" i fråga där är bara själva rutan att kryssa i som aktiverar funktionen. Problemet är att när aktiveringen saknas. Men det är ju ett mjukvaruproblem, inte hårdvara.

Vad som är konstigast är väl att det inte finns mängder av lösningar till detta oavsett ljudkort. Hur många gånger har man inte stört sig på att t.ex. lyssnat på musik på normal volym sedan när man öppnar en video på youtube där någon idiot satt ljudnivån till "tegelväggssprängläge" som är 30 gånger högre. Borde vara straffbart

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Skrivet av roxkz:

Du borde kunna fixa något via https://sourceforge.net/projects/equalizerapo/ har för mig det finns kompressor och annat att köra via VST.

Korrekt: https://linustechtips.com/main/topic/980855-guide-take-full-c...

Kika en bit ner, där finns en punkt om kompressorer i equalizer apo

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är du beredd att betala? Använder själv Breakaway som fungerat perfekt i 5+ år. Lätt att sätta upp och fungerar transparant för programvaran, du får ett nytt virtuellt ljudkort allt ljud skickas via. Finns demo att ladda ner för att prova med i 30 dagar.

https://www.claessonedwards.com/home-audio/

Permalänk
Medlem

Jag har loudness equalization i min panel (HDMI genom grafikkortet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Menade egentligen inte ljudkortet i sig utan "funktionen" i fråga där är bara själva rutan att kryssa i som aktiverar funktionen. Problemet är att när aktiveringen saknas. Men det är ju ett mjukvaruproblem, inte hårdvara.

Vad som är konstigast är väl att det inte finns mängder av lösningar till detta oavsett ljudkort. Hur många gånger har man inte stört sig på att t.ex. lyssnat på musik på normal volym sedan när man öppnar en video på youtube där någon idiot satt ljudnivån till "tegelväggssprängläge" som är 30 gånger högre. Borde vara straffbart

Jag tänkte på att denna funktion finns inbakat i drivrutinerna/mjukvaran till ljudkortet. Och eftersom drivrutinerna är specifika för varje ljudkort, oftast, så kan man behöva byta ljudkort.

Osäker på vad det är för ljudkort integrerat på mitt moderkort, men jag har den här loudness-inställningen aktiv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av t0t4l str3:

Korrekt: https://linustechtips.com/main/topic/980855-guide-take-full-c...

Kika en bit ner, där finns en punkt om kompressorer i equalizer apo

Skickades från m.sweclockers.com

Det där funkade perfekt! Tack!

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.