Iphone-modeller med stöd för 5G kan dröja till år 2020

Permalänk
Melding Plague

Iphone-modeller med stöd för 5G kan dröja till år 2020

Allt fler kommande telefoner får stöd för 5G-teknik. Nu talar Apples kretsleverantör Intel om att produkter med deras 5G-modem släpps 2020, vilket innebär att årets Iphone kan missa tekniken.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

"5G - Nu kan du göra slut på din datapott på under 30 sekunder. Beställ nu!"

Permalänk
Medlem

Hade inte höjt på ögonbrynen om Apple inte implementerar 5G i iPhone 2019. Tekniken är såpass mycket i sin linda än så länge att jag gärna ser något år med optimeringar innan det skulle intressera mig att köpa en telefon med stöd för tekniken.

Är det någon därute som verkligen längtar efter 5G för privat bruk i mobilen? Nyttan för företag, självkörande bilar etc. kan jag förstå - men 4G fungerar klockrent för mig 99.9% av tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Jag läste något om att ha 5G på sina modeller skulle ge en ökning på 1000kr i dagsläget. Det är därför Oppo t.ex. kommer ha en 5G version för dom som vill betala extra för det.

Permalänk
Medlem

Hur pass utbyggt är 5G ens?
Har aldrig känt *vad långsamt 4G är*. Men skulle nästa mobil ha det så hade det varit trevligt men inget krav.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lär väl dröja innan 5g nätverket är klart för konsumenter i skala, om man inte vill låta huawei bygga det hahaha

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Inaktiv

Apple har varit extremt snabba med vissa saker och raka motsatsen när det gäller annat.
När det gäller mobilanslutning så har väl Apple varit tröga, flera tillverkare var väl långt före när det gäller 3G och 4G? Att de inte då blir först med 5G är inte så konstigt.

Angående 5G så har jag länge hävdat att den största fördelen är för de som säljer mobilt bredband, tack vare 5G kan de nu sälja mer bredband till fler personer utan att dessa klagar på dåligt bredband. Detta är väldigt viktigt i centrala delar i städer med mycket folk. Jag har inte hört någon motargumentera detta påstående.

Men detta leder samtidigt att det på individnivå inte är så superviktigt att betala kanske 2000kr extra på en mobil för att redan nu få 5G på den.
Samtidigt är motargumentet att 5G är onödigt för de ej behöver det. Lite som att kritisera utbyggnad av motorväg, bara för att deras bil inte idag behöver färdas snabbare. -När fler bilar kommer på vägen storknar det, samma sak gäller 4G nätet.

Permalänk

@Leinhart: ja Huawei hade förmodligen byggt det gratis om man bara frågde.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Apple har varit extremt snabba med vissa saker och raka motsatsen när det gäller annat.
När det gäller mobilanslutning så har väl Apple varit tröga, flera tillverkare var väl långt före när det gäller 3G och 4G? Att de inte då blir först med 5G är inte så konstigt.

Angående 5G så har jag länge hävdat att den största fördelen är för de som säljer mobilt bredband, tack vare 5G kan de nu sälja mer bredband till fler personer utan att dessa klagar på dåligt bredband. Detta är väldigt viktigt i centrala delar i städer med mycket folk. Jag har inte hört någon motargumentera detta påstående.

Men detta leder samtidigt att det på individnivå inte är så superviktigt att betala kanske 2000kr extra på en mobil för att redan nu få 5G på den.
Samtidigt är motargumentet att 5G är onödigt för de ej behöver det. Lite som att kritisera utbyggnad av motorväg, bara för att deras bil inte idag behöver färdas snabbare. -När fler bilar kommer på vägen storknar det, samma sak gäller 4G nätet.

Känns som att nätutbyggnad är den viktiga biten. Ja kan tanka flera Mb/s (vilket räcker mer än väl även för en stationär dator) men enbart på ett få antal ställen så det är i stort sätt värdelöst med mobilt bredband och än mer värdelöst är det att uppgradera dom här fläckarna till 5G.

Permalänk
Medlem

Till Sverige i större skala 2020 men inget är bestämt, prestandan lider tydligen ordentligt utanför direkt sikt mot antenner (typ bakom vägg) så det kommer krävas massor av dessa inne som ute för att utnyttja tekniken fullt ut, lär ta tid så inget att hetsa upp sej för nu.

https://m3.idg.se/2.1022/1.650832/5g

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Maximo:

Känns som att nätutbyggnad är den viktiga biten. Ja kan tanka flera Mb/s (vilket räcker mer än väl även för en stationär dator) men enbart på ett få antal ställen så det är i stort sätt värdelöst med mobilt bredband och än mer värdelöst är det att uppgradera dom här fläckarna till 5G.

Jag själv har megaproblem med täckning på flera ställen. Samtidigt är det pengar som styr och det är rätt självklart att på ställen där det finns mindre folk, så är det mindre aktörer som vill lägga ut mycket pengar på bra täckning.
Jag hade mobil redan på början av 90 talet och på vissa ställen nu nästan 30år efter, så är det tusan så mycket sämre mobiltäckning nu än då...
Nå det är lite mer glesbebyggda platser, men jag vet ställen där många är med dålig täckning. Nå jag ser detta som en liten annan fråga än 5G inne i städer. En liknande fråga är att folk utan smartphones idag börjar bli lite "teknisk handikappade". Samtidigt är mobila abonnemang med bra täckning för dyra för alla.

Så bättre täckning, billigare mobilt bredband och bättre trafik i centrala områden behövs. Där 5G på mobiler är ett försök att lösa datatrafikmängden i centrala stadsdelar, troligen kan det också så småningom bli billigare, så att alla har råd med mobilt bredband. Nu i början kommer såklart leverantörerna ta mer betalt.

Jag ser det lite som sverigeparabolen, man kunde förr se tv3, kanal 5, tv6, ztv och mer helt gratis. Detta finansierades helt med reklamen. Sedan valde satellitbolagen gå över till digitalt, vilket hade den stora fördelen att det blev mycket billigare för dem att sända. Och då helt plötsligt skulle de ha mycket betalt för samma kanaler..

Permalänk
Medlem

Skiter fullständigt i 5G, 4G går väldigt fort, snabbare än mitt Wifi många gånger det är bara att täckningen kunde varit bättre på sina håll.

Permalänk
Medlem

Min egen analys är att Apple har mer att vinna på att snabbt få ut en MacBook Pro med 5G uppkoppling än en iPhone. Sälj en arbetsdator för folk som vill kunna jobba lite varsom och ändå ha en snabb och stabil uppkoppling till företagsnätverket. 5G i en mobil kommer bara innebära sämre batteritid i början.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Apple behövde ju inte ens SMS för att folk skulle höja den till skyarna, de kommer nog klara sig bra utan 5G ett tag också.

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrMacho:

Apple behövde ju inte ens SMS för att folk skulle höja den till skyarna, de kommer nog klara sig bra utan 5G ett tag också.

Nu var det väl iofs MMS, inte SMS.

Permalänk
Inaktiv

Bra klipp om 5G och vad det innebär. Och som sagt, det handlar inte bara om snabbare bandbredd till mobilen: https://www.youtube.com/watch?v=GEx_d0SjvS0
5G eller något annat som ersätter 4G är ett måste, detta måste är dock inte samma sak som att man som användare måste vara först med 5G.

Permalänk
Medlem

4G är ju inte ens tillräckligt bra i dagsläget, så vem fan bryr sig om 5G? Har ingen aning om hur folk använder sina mobiler, men jag använder min till 99% med WiFi, när jag rör mig mellan olika platser utan WiFi, då spelar nätet mindre roll eftersom jag rör mig för fort ändå den hoppar mellan master vilket är det klart större problemet. Jag surfar på webbsidor, jag sitter inte och tankar ned spel/filmer.

Det enda det här är intressant för är för de stackarna som inte har tillgång till fiber och får förlita sig på mobil uppkoppling. För telefoner känns det ruggigt ointressant.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av trickeh2k:

4G är ju inte ens tillräckligt bra i dagsläget, så vem fan bryr sig om 5G? Har ingen aning om hur folk använder sina mobiler, men jag använder min till 99% med WiFi, när jag rör mig mellan olika platser utan WiFi, då spelar nätet mindre roll eftersom jag rör mig för fort ändå den hoppar mellan master vilket är det klart större problemet. Jag surfar på webbsidor, jag sitter inte och tankar ned spel/filmer.

Det enda det här är intressant för är för de stackarna som inte har tillgång till fiber och får förlita sig på mobil uppkoppling. För telefoner känns det ruggigt ointressant.

Du är ett undantag om du använder så lite mobilt bredband.

Annars ger bristande behov för mig lite deja vu känslor från runt 2003. Många var extremt emot mycket emot 3G för strålningen, de sa dessutom att behoven inte fanns och att 3G mobiler hade så mycket brister och de aldrig någonsin skulle skaffa en sådan.
Många av dessa individer idag är såna att de knappt bryr sig om någon pratar skit om deras barn, men nåde den som säger något negativt om deras iPhone, det är något de aldrig kommer att förlåta.

Nå ett annat klipp som förklarar fördelarna med 5G, detta eller motsvarande teknik blir som sagt ett måste i framtiden. Liknelsen att bygga ut motorvägar är väldigt bra, där det handlar om något som gynnar samhället i helhet.
https://www.youtube.com/watch?v=MC_Sfkh5-zQ

Ett kort klipp som enkelt förklarar fördelar med 5G: https://www.youtube.com/watch?v=Dx7EpAquaK4
Där det kortfattat mycket handlar om att 4G inte kommer räcka till när allt ska anslutas. Förutom motorvägexemplet, ta strömnätet. Om man vet att det snart kommer att kopplas på hur mycket elslukande prylar som helst i en stad, så får man agera innan det blir problem.

Och som jag alltid har sagt, ur konsumentsynpunkt finns det få fördelar att lägga ut väldigt många tusenlappar på 5G mobil samt bredband för att vara först med 5G. Det betyder dock inte att 5G är onödigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

4G är ju inte ens tillräckligt bra i dagsläget, så vem fan bryr sig om 5G? Har ingen aning om hur folk använder sina mobiler, men jag använder min till 99% med WiFi, när jag rör mig mellan olika platser utan WiFi, då spelar nätet mindre roll eftersom jag rör mig för fort ändå den hoppar mellan master vilket är det klart större problemet. Jag surfar på webbsidor, jag sitter inte och tankar ned spel/filmer.

Det enda det här är intressant för är för de stackarna som inte har tillgång till fiber och får förlita sig på mobil uppkoppling. För telefoner känns det ruggigt ointressant.

Beror väl på vad man gör. Jag pratar mycket i telefon över 4G, kör 20mil om dagen ute i byar och skog och kan prata över 4G (Signal) genom hela sträckan utan avbrott. Ibland blir det robotröst men det försvinner efter några sekunder. Även om man ligger 140km/h så går det bra

Använder 4G kring 10h per dag, ibland mer och så länge man kör Telias nät verkar det fungera bra överallt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Rekordmedlem

5G är väl ganska ointressant teknik så länge som man ändå inte kommer att kunna använda det, när det kommer abb utan databegränsningar och till vettig kostnad och med garanterad täcknig kan det kanske bli nått, 5g kräver en massiv utbyggnad av fiber för att kunna fungera teknisk och helt andra abonnemangskonserter (oerhört mycket lägre än idag) för att bli intressant, sedan kan man ju även väga in miljöaspekten, är det ens en vettig teknik att satsa på ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

5G är väl ganska ointressant teknik så länge som man ändå inte kommer att kunna använda det, när det kommer abb utan databegränsningar och till vettig kostnad och med garanterad täcknig kan det kanske bli nått, 5g kräver en massiv utbyggnad av fiber för att kunna fungera teknisk och helt andra abonnemangskonserter (oerhört mycket lägre än idag) för att bli intressant, sedan kan man ju även väga in miljöaspekten, är det ens en vettig teknik att satsa på ?

Är det inte främst de förkortade latenserna som är mkt bra med 5G? Även om det givetvis kan skyffla över mer data.

Sen ska man väl aldrig säga aldrig. 5G bör väl inte utvecklas för gårdagens behov utan snarare för framtidens...
Vem vet hur vi använder våra kommunikationsenheter om 2-4 år.

Sedan har man ju sina telefoner längre och längre (sägs det iaf). Så om man köper en iphone 2019 och har den till 2022-23 så kanske det är surt att den inte har 5G.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

5G är väl ganska ointressant teknik så länge som man ändå inte kommer att kunna använda det, när det kommer abb utan databegränsningar och till vettig kostnad och med garanterad täcknig kan det kanske bli nått, 5g kräver en massiv utbyggnad av fiber för att kunna fungera teknisk och helt andra abonnemangskonserter (oerhört mycket lägre än idag) för att bli intressant, sedan kan man ju även väga in miljöaspekten, är det ens en vettig teknik att satsa på ?

Man kan diskutera de tekniska detaljerna på 5G och ifrågasätta dessa, men behovet av bättre bredband är ganska självklart och det satsas hur mycket som helst på detta från i princip alla större företag.

Angående utan databegränsningar till låg kostnad så är det lite som gjort för personer som ska missbruka det. Jag jämför bredband med ström, fjärrvärme eller vatten. För att dessa ska bli attraktiva så räcker det med att de blir prisvärdiga och smidigare, inte att alla billigt ska kunna ta obegränsad mängd av detta. Då det finns så otroligt många missbrukare inom allt.
Tar vi obegränsad 3G som såldes förr så hade många det som deras enda internetabonnemang hemma, det gick bra när det var så få. Men hade det fortlöp så skulle de sänka hela 3G nätet inne i städerna.

Att tänka på bredband så finns det en maximal mängd som man kan få ut med olika tekniker, när denna totala mängd som nyttjas är väldigt mycket mindre än vad systemet klarar av att leverera så är det inga problem. Men när det börjar flaska så får olika begränsningar till, det kan vara alltifrån till att strypa lokalt när det blir brist etc. Men även väl tilltagna gränser som borde räcka för alla. 100GB data i månaden just nu duger t.ex fint åt de flesta. någon säger men jag har x-tvapparater i hemmet, barn etc, ja skaffa då fast bredband i hemmet och slösa ej på vårt gemensamma trådlösa.

Permalänk
Medlem

5G är enligt mig:

Mer mobilt bredband (något bättre hastighet och något kortare fördröjning). Mer av LTE helt enkelt.

IoT möjligheter med betydligt fler enheter och bättre energieffektivitet än vad LTE och 2G klarar av att erbjuda.

Mycket låg fördröjning när man placerar servrar direkt i mobilnätet eller i nära anslutning till basstationerna. Tänk efter lite. Man kommer bara 15 mil (och tillbaka) på 1ms fördröjning med ljusets hastighet. Betydligt mindre när man ska gå från luft till fiber till luft. Så utrustningen måste stå i mobilnätet för att kunna ge den typ av fördröjning. Detta kommer att bli mycket dyrt och är en våt dröm för operatörerna.

Dessa olika dimensioner kan man inte nyttja samtidigt. Det är tre helt motstående funktioner. Dessutom tillkommer möjligheter för operatörerna att erbjuda speciella när för företag och liknande som delar spektrum med de publika näten.

5G är bara en evolution av 4G. En ny paketering av saker som tillkommit sedan 4G standardiseras. De 5G nät som öppnas först kommer att skilja sig markant från de nät vi har om tio år. Frågan är om 5g är värt för en konsument att satsa på ens 2021.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av PlogarN97:

Är det inte främst de förkortade latenserna som är mkt bra med 5G? Även om det givetvis kan skyffla över mer data.

Sen ska man väl aldrig säga aldrig. 5G bör väl inte utvecklas för gårdagens behov utan snarare för framtidens...
Vem vet hur vi använder våra kommunikationsenheter om 2-4 år.

Sedan har man ju sina telefoner längre och längre (sägs det iaf). Så om man köper en iphone 2019 och har den till 2022-23 så kanske det är surt att den inte har 5G.

Jag tror det finns några stora problem, installationskostnaderna blir höga för man måste ju ha fiber till basstationen om det ska bli bra och cellerna ska som sagt vara små troligen krävs det mindre än 100m mellan dem.
Operatörerna visar idag inget intresse av att erbjuda vettig villkor utan det är ju tvärt om.
Och vad ska man egentligen använda en snabb uppkoppling till på en mobil, speciellt i kombination med trafikbegränsningarna, det går ju inte att konsumera så mycket data att kapaciteten behövs för dagens mobila system och som tidigare skrivits i tråden, full fart i 30 sekunder för enormt mycket högre kostnad än en vanlig fiberanslutning ?

5g kan bli intressant om man från första dagen det erbjuds kan få > 100Mbit/s i verklig hastighet och minst 5 TByte (helst obegränsad) data för max 400 kr/månad så att det kan fungera som en ersättning till fast uppkoppling via fiber, alltså som en ersättare till wifi med fördelen att även funka där man inte har wifitäckning idag.
När telefonen funkar som ett modem till datorn och man kan använda 5g för att slippa ha ett separat eget fiber abb då kan det bli intressant .

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon159643:

Man kan diskutera de tekniska detaljerna på 5G och ifrågasätta dessa, men behovet av bättre bredband är ganska självklart och det satsas hur mycket som helst på detta från i princip alla större företag.

Angående utan databegränsningar till låg kostnad så är det lite som gjort för personer som ska missbruka det. Jag jämför bredband med ström, fjärrvärme eller vatten. För att dessa ska bli attraktiva så räcker det med att de blir prisvärdiga och smidigare, inte att alla billigt ska kunna ta obegränsad mängd av detta. Då det finns så otroligt många missbrukare inom allt.
Tar vi obegränsad 3G som såldes förr så hade många det som deras enda internetabonnemang hemma, det gick bra när det var så få. Men hade det fortlöp så skulle de sänka hela 3G nätet inne i städerna.

Att tänka på bredband så finns det en maximal mängd som man kan få ut med olika tekniker, när denna totala mängd som nyttjas är väldigt mycket mindre än vad systemet klarar av att leverera så är det inga problem. Men när det börjar flaska så får olika begränsningar till, det kan vara alltifrån till att strypa lokalt när det blir brist etc. Men även väl tilltagna gränser som borde räcka för alla. 100GB data i månaden just nu duger t.ex fint åt de flesta. någon säger men jag har x-tvapparater i hemmet, barn etc, ja skaffa då fast bredband i hemmet och slösa ej på vårt gemensamma trådlösa.

Jag tycker verkligen inte tekniken är intressant om den inte kan ersätta en fast uppkoppling med fiber.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Jag tycker verkligen inte tekniken är intressant om den inte kan ersätta en fast uppkoppling med fiber.

Det är vad du tycker. Det är dock väldigt många som vill ha snabbt mobilband till olika saker, det stora behovet idag är IoT och vi är lite på fel forum för att diskutera detta behov. -En stor del är konsumenter som endast ser till deras nuvarande behov på mobilen.
Då 5G handlar om så väldigt mycket och lite vad de flesta här på forumet idag gör på sin mobil.

Nå jag jobbar lite med datakommunikation och har sänkt x antal 10Gbit nätverk på olika företag med min trafik, värst är protokoll som än idag använder sig av broadcast sändningar. (dessa blir mindre idag)
Nå min poäng är att om ett företag skaffar ett nytt wifi, som kommande Wi-Fi 6. Och säger jag skönt att slippa min egna 10 Gbit ethernetkabar, här ska mina prylar kopplas på. Så säger "alla" att det ger du fan i.
Varvid ja säger att det är ingen mening med att skaffa bättre wifi om inte alla kan maxa den hur mycket som helst?

Nå exakt samma sak är det med 5G, jag hoppas inte att de gör det så att vissa individer kan sänka det bara för att de är lata, snåla och inte vill dra fasta kablar till fast utrustning. Visst mindre fasta saker går an, men att hela bostäder ska köra 5G för samma pris som fast är som gjort för att förstöra det för alla så att alla får dåligt mobilt bredband.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMacho:

Apple behövde ju inte ens SMS för att folk skulle höja den till skyarna, de kommer nog klara sig bra utan 5G ett tag också.

Skrivet av anon170706:

Nu var det väl iofs MMS, inte SMS.

Att Apple inte hade MMS på den första iPhone de gjorde är inte så konstigt, den var endast avsedd för den amerikanska marknaden och i USA mailade man bilder, så de hade inget behov utav MMS.

Permalänk
Medlem

Känns inte som att 5G är så viktigt idag. Ser hellre bättre täckning på nuvarande nät istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Beror väl på vad man gör. Jag pratar mycket i telefon över 4G, kör 20mil om dagen ute i byar och skog och kan prata över 4G (Signal) genom hela sträckan utan avbrott. Ibland blir det robotröst men det försvinner efter några sekunder. Även om man ligger 140km/h så går det bra

Använder 4G kring 10h per dag, ibland mer och så länge man kör Telias nät verkar det fungera bra överallt.

Jag skulle då påpeka att du inte pratar i telefon över 4G nätet alls då det nätet endast är för dataöverföring, samtal går på GSM-nätet (eller 2G om du föredrar det) och i viss mån på 3G-nätet (om det är mycket trafik på 2G-nätet).
5G-nätet kommer även det vara för endast datatrafik, så inga röstsamtal där heller.

Permalänk
Medlem

internet of things eller vad det heter kommer nog ställa rätt höga krav på att nätet ska klara stora datamängder och samtidigt hålla låga latenser. om allt kommer vara uppkopplat i framtiden kan 5g behövas...MEN 5g kommer i framtiden och inte nu.
Om alla bilar blir självkörande kommer nog alla de behöva uppkoppling och skyffla stora mängder data om var de befinner sig och eventuella hinder eller liknande för att inte tala om uppdateringar.

kommer finnas behov av detta helt klart men det ligger nog minst ett par år framåt i tiden.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.