Throwback Thursday – Geforce GTX Titan fyller sex år

Permalänk
Skrivet av hACmAn:

@tvelander:
Minns att jag försökte räkna ut hur mycket din rigg kostade då du hade fyra stycken i datorn samt nypris på andra delar utom skärmarna och kändes som över 100 000kr. Men det var några år sedan. Men garanterat inte under 80k.
Det var det ända Titan kortet värt namnet.

Han säger "över 90k" i videon vid ca 3:15 in

https://www.youtube.com/watch?v=DXFdQwnCD40

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem

@kallandes:
Jo fast, vi kollade på vad han hade då i sign, inte på någon video vi inte kände till. Så någorlunda gissning var det ju.
Edit:

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av hACmAn:

@kallandes:
Jo fast, vi kollade på vad han hade då i sign, inte på någon video vi inte kände till. Så någorlunda gissning var det ju.
Edit:

Ja verkligen bra gissat var absolut ingen kritik, missförstod nog dig lite bara. Trodde du fortfarande undrade vad den kostade

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem

Hmm, kolla min Firestrike-score från november 2014 (2600K och 780): https://www.3dmark.com/fs/3173325

OC, javist, men bättre än 780ti och 970? WTF?

Permalänk

Sitter fortfarande på 2 st GTX Titan

Köpt begagnade på sweclockers marknad.
Och dem får hålla ett tag till, dyrt att uppgradera.

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att ni testar Rise of the Tomb Raider istället för det nyare Shadow of the Tomb Raider?

I vilket fall som helst, trevligt att se att dessa kort fortfarande håller. Eventuellt kan ju dock GTX Titan fortsättningsvis få fördel gentemot 780 Ti då fler och fler spel kräver mer VRAM för högre texturkvalitet.

Permalänk

Just innan titan släpptes hade jag nyligen spenderat ett gäng sparade studiebidrag på ett Gtx 670 när komplett gick ut med tävlingen om ett titan Gtx. Fick hjälp av min far att fota ett bidrag och hade turen att vinna första pris. Det grafikkortet gjorde inte bara min dator till ett monster men det fick mig även att bilda ett intresse för datorer generellt. Köpte lite senare ett begagnat titan från swec marknad och mekade ihop min första custom loop

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Enda anledningen varför jag inte köpt ett beggat titan ännu är pga av kylaren. Den är väldigt bra för att vara stock, men mina öron behöver en eftermarknadskylare. Möjligtvis om jag hittar ett vattenkylt, redo att montera i mina andra dator.

Permalänk

Beställde på releasedagen, fick hem 2 av misstag. Som vanligt så var det svårt att finna dom i lager, så jag skulle avboka min första beställning som fick försenat datum efter att ha lyckats fånga ett annat från en annan affär, men tydligen så hade jag lyckats fånga det första kortet också då jag fick mail om att det skickats samtidigt som jag höll på att knappa igenom avbokningen (knappt en timme efter beställning). Nästa dag fick jag båda korten på posten och tänkte bara "yolo" och slängde in dom i datorn.

Har aldrig använt samma kort så länge som jag använde mina Titan, plus att det var under en tid då jag sysslade mycket med 3d-modellering/rendering som nyttjade den extra kraften fint. Så trots 18k i pris så kändes det värt när jag tillslut pensionerade dom från speldatorn 4 år senare med ett 1080Ti.

Ärligt talat så var mitt problem i slutändan snarare SLI-döden, då korten i sig fortfarande var väldigt dugliga men drivrutinerna säckade efter allt mer och diverse spel slutade plötsligt stödja det helt och hållet (GR: Wildlands var droppen). Ett ensamt kort hängde inte med i 1440p tyvärr. Mycket synd tycker jag då jag hade kört med minst x2 GPU-lösningar sedan Voodoo 5500 och jag gillar konceptet med att kunna sätta i fler kort när ett helt enkelt inte duger (PC Master Race).

Har dom kvar fortfarande och används enskilt till och från i olika burkar.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro