Vad är det för regler som gäller kring timanställning när det kommer till dygnsvila och hur mycket man får arbeta?

Permalänk
Inaktiv

Vad är det för regler som gäller kring timanställning när det kommer till dygnsvila och hur mycket man får arbeta?

Hej. Jag har läst att man om arbetare har rätt till 11 timmars dygnsvila innan man ska jobba igen. Gäller det här bara heltidsanställda eller också timanställda? Sen undrar jag hur mycket en timanställd får arbeta på ett dygn.

Permalänk
Medlem

@anon292978: Skall gälla alla. Men jobbar du inom vården så gäller den inte, då lagen om vård och omsårg går före och nattvilan kan tullas på rätt friskt.
Angående hur länge man får jobba per dag, så har jag i alla fall gått 7-21 pass vid tillfällen som timanställd, men det var ett tag sedan nu.

Permalänk
Inaktiv

@loefet: Är inte gränsen 18 timmar per arbetspass? Jag har för mig det. Räknas vård regeln om man städar inom vården?

Permalänk
Skrivet av loefet:

@anon292978: Skall gälla alla. Men jobbar du inom vården så gäller den inte, då lagen om vård och omsårg går före och nattvilan kan tullas på rätt friskt.
Angående hur länge man får jobba per dag, så har jag i alla fall gått 7-21 pass vid tillfällen som timanställd, men det var ett tag sedan nu.

Och @anon292978
Jag tror det är rätt olika vad man jobbar med så kolla upp med ditt fackförbund.
Jag som jobbar till sjöss har rätt till 10timmars vila var dag, varav en rast ska vara minst 5h.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@anon292978: Ingen aning om det finns någon maxgräns på 18 timmar.
Tror inte städ gäller, Vård och omsorgsbiten, då du inte har hand om några patienter.
Anledningen att jag vet att Vård och omsorg trumfar nattvilan är att jobbade själv inom äldrevården när just nattvilan kom i ropet, visst det blev ett schema för att försöka få i hop det hela, sedan hänvisades det bara till att Vård och Omsorg hade förtur, så då försvann alla krav på nattvila helt enkelt.

Men som @StuntmanMike: sa, kolla med facket.