Mobilt BankID stänger av fingeravtrycklegitimering

Permalänk
Lego Master

Mobilt BankID stänger av fingeravtrycklegitimering

Mitt mobila BankID har börjat dumma sig, och stänger av funktionen för att legitimera och signera med fingeravtryck titt som tätt.
Jag får då ett felmeddelande:

Citat:

Systeminställningarna för fingeravtryck eller skärmlås har ändrats. Fingeravtryck för BankID har stängts av och behöver aktiveras på nytt för att kunna användas.

Det kan fungera en eller ett par gånger, men senast dagen efter får jag meddelandet och måste återaktivera fingeravtryck om jag vill använda det.

Problemet är att jag inte alls ändrar mina systeminställningar för fingeravtryck eller skärmlås hela tiden. Så, jag misstänker att detta kan vara en artefakt av att jag tidigare hade min arbetsplats Exchange-konto inlagt på mobilen. Detta medförde ju såklart att vissa av mina säkerhetsinställningar blev överkörda och SmartLock inte fungerade alls, tex. Jag tröttnade på det och tog bort kontokopplingen, och efter det började BankID trilskas om fingeravtrycken.

Tyvärr hittar jag inte så mycket om det här felet på nätet, och BankID själva har bara nån halvkass FAQ på sin sida.

För referens har jag en Samsung Galaxy S9 med Android 9 och One UI 1.0.

Jag tittade lite på Enhetsadministratörer där jag tidigare såg att Epost-klienten lagts till för att kunna ändra säkerhetsinställningarna, och där låg även Tasker. Jag avinstallerade det för att se om det hjälpte, men det har det inte gjort.

Vad är lämpligtvis nästa steg? Jag vill i största möjliga mån undvika en fabriksåterställning av telefonen.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Vad jag kan komma på såhär direkt så kan du behöva initiera om dina fingeravtryck, alltså helt ta bort dina fingeravtryck från din telefon och lägga till på nytt om inte det funkar så är jag osäker på vad felet kan vara.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800X | ASUS ROG STRIX X570-F GAMING | Corsair Vengence LPX 32GB 3200MHz | Fractal Design Meshify S2 | Fractal Design Celsius S36 | ASUS GeForce RTX 2080 Ti | Corsair Force MP600 1TB + Sandisk Ultra II SSD 480 GB + Western Digital Red 3 TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Mitt mobila BankID har börjat dumma sig, och stänger av funktionen för att legitimera och signera med fingeravtryck titt som tätt.
Jag får då ett felmeddelande:
Det kan fungera en eller ett par gånger, men senast dagen efter får jag meddelandet och måste återaktivera fingeravtryck om jag vill använda det.

Problemet är att jag inte alls ändrar mina systeminställningar för fingeravtryck eller skärmlås hela tiden. Så, jag misstänker att detta kan vara en artefakt av att jag tidigare hade min arbetsplats Exchange-konto inlagt på mobilen. Detta medförde ju såklart att vissa av mina säkerhetsinställningar blev överkörda och SmartLock inte fungerade alls, tex. Jag tröttnade på det och tog bort kontokopplingen, och efter det började BankID trilskas om fingeravtrycken.

Tyvärr hittar jag inte så mycket om det här felet på nätet, och BankID själva har bara nån halvkass FAQ på sin sida.

För referens har jag en Samsung Galaxy S9 med Android 9 och One UI 1.0.

Jag tittade lite på Enhetsadministratörer där jag tidigare såg att Epost-klienten lagts till för att kunna ändra säkerhetsinställningarna, och där låg även Tasker. Jag avinstallerade det för att se om det hjälpte, men det har det inte gjort.

Vad är lämpligtvis nästa steg? Jag vill i största möjliga mån undvika en fabriksåterställning av telefonen.

Jag har också samma problem, började för inte så jättelänge sen, också S9, också Android 9 och One UI.

Permalänk
Medlem

Du har inte installerat någon app som fått behörighet att pyssla med fingeravtryck eller skärmlås då? Tänker att den vid uppdatering då kan trilskas med inställningarna eller att de känner av en förändring där?

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Hedersmedlem

Oooj! Jag hade missat att fingeravtryck fanns till bankID (har ju funnits i snart 2 år haha). Satte igång direkt. Tackar tackar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Zahedee:

Vad jag kan komma på såhär direkt så kan du behöva initiera om dina fingeravtryck, alltså helt ta bort dina fingeravtryck från din telefon och lägga till på nytt om inte det funkar så är jag osäker på vad felet kan vara.

Möjligt, men då kan det ju lika gärna vara BankID-appen själv som dummar sig. Jag antar att det bara är att gå igenom de olika sakerna en efter en och se vad som hjälper. Om något.

Skrivet av Soir:

Jag har också samma problem, började för inte så jättelänge sen, också S9, också Android 9 och One UI.

Kanske en gemensam nämnare där? Jag kan inte säga att det började direkt efter One UI-uppgraderingen, men det är ju inte omöjligt...

Skrivet av JoL_:

Du har inte installerat någon app som fått behörighet att pyssla med fingeravtryck eller skärmlås då? Tänker att den vid uppdatering då kan trilskas med inställningarna eller att de känner av en förändring där?

Inte mer än Epost-appen (som numer inte har Enhetsadministratörsbehörighet) och Tasker, som är avinstallerad.

Skrivet av Söderbäck:

Oooj! Jag hade missat att fingeravtryck fanns till bankID (har ju funnits i snart 2 år haha). Satte igång direkt. Tackar tackar.

Väl bekomme. ^^

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Möjligt, men då kan det ju lika gärna vara BankID-appen själv som dummar sig. Jag antar att det bara är att gå igenom de olika sakerna en efter en och se vad som hjälper. Om något.

Har du möjligtvis någon annan app som även använder fingeravtrycksautentisering? Händer samma sak med den appen? Isåfall är det något med den keychain som sparar ditt fingeravtryck på telefonen, då hjälper det att göra som jag nämnde.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800X | ASUS ROG STRIX X570-F GAMING | Corsair Vengence LPX 32GB 3200MHz | Fractal Design Meshify S2 | Fractal Design Celsius S36 | ASUS GeForce RTX 2080 Ti | Corsair Force MP600 1TB + Sandisk Ultra II SSD 480 GB + Western Digital Red 3 TB |

Permalänk
Medlem

Det verkar också ha blivit så att vissa tjänster inte längre tillåts för fingeravtryck och då kommer appen kräva kod för just dem, men fingeravtryck funkar då på de andra tjänsterna som tillåter det. Där kan man också bli lite lurad och tro att det är fel när det är någon policy som ändrats fast detta är något de infört relativt nyligen.

Beror på bank/tjänst om fingeravtryck tillåts då samt givetvis att fingeravtryck är aktiverat i Bankid-appen.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Zahedee:

Har du möjligtvis någon annan app som även använder fingeravtrycksautentisering? Händer samma sak med den appen? Isåfall är det något med den keychain som sparar ditt fingeravtryck på telefonen, då hjälper det att göra som jag nämnde.

Inte så vitt jag vet. Bara själva telefonens låsning, och BankID.

Skrivet av Airborne:

Det verkar också ha blivit så att vissa tjänster inte längre tillåts för fingeravtryck och då kommer appen kräva kod för just dem, men fingeravtryck funkar då på de andra tjänsterna som tillåter det. Där kan man också bli lite lurad och tro att det är fel när det är någon policy som ändrats fast detta är något de infört relativt nyligen.

Beror på bank/tjänst om fingeravtryck tillåts då samt givetvis att fingeravtryck är aktiverat i Bankid-appen.

Nope. Om jag sätter igång fingeravtryck och försöker logga in på min banks app, så funkar det. Sen låter jag telefonen ligga en halvtimme, och sen kräks BankID och vägrar godkänna fingeravtryck.

Det känns som att det är något med skärmlåset på telefonen...om jag håller telefonen öppen verkar det som jag kan använda fingeravtryck hur många gånger som helst, men om den får låsa sig och ligga i fred en stund, så kommer den spatta ur direkt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Samma problem här med en S9, android 9 och one UI. Kom helt klart med uppdateringen till Pie. Riktigt drygt! Så smidigt med fingeravtryck annars i Bankid.

Permalänk
Lego Master

@Macarus:
Ja, frågan är om någon haft det och lyckats lösa det?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Oooj! Jag hade missat att fingeravtryck fanns till bankID (har ju funnits i snart 2 år haha). Satte igång direkt. Tackar tackar.

Haha visste heller inte att det fanns.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

@Shudnawz:
Jag följde rådet här ovan och stoppade Samsungs E-post app ("E-post") som jag inte använder från att ändra systeminställningarna. Senaste två dagarna så har det faktiskt funkar med att köra fingeravtryck. Får se hur länge det håller. Tidigare tyckte jag det verkade som att det räckte att skärmlåset gick på så hade inställningarna ändrats. Men kan förstås vara något annat som ändrats också som jag inte har koll på...

Permalänk
Medlem

Tyvärr höll det inte länge för mig. Samma problem igen. Försökt hindra typ alla appar från att kunna ändra systeminställningarna men utan att det hjälper... 😕 Känns som det är själva låsskärmen eller något annat One UI som ändrar detta.

Permalänk
Medlem

Problemet löste sig för mig med senaste uppdateringen från Samsung.

Permalänk
Lego Master

Ja, mitt har magiskt börjat fungera igen med. Men jag kan inte säga exakt när det skedde, eller om det var någon uppdatering inblandat. Förmodligen, men oklart.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield