Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Server uppe på vinden, hur styra?

Permalänk
Avstängd

Server uppe på vinden, hur styra?

Hej bästa Sweclockers!

Jag ska installera 8st nätverkskameror i vårt hus.

Eftersom jag är ljudkänslig tänkte jag ha servern som spelar in uppe på vinden.

Det finns en del NVR-hårdvaror och NVR-mjukvaror på marknaden, att styra dessa över diverse web-if för att t.ex titta på någonting inspelat verkar inte alls lika smidigt som att vara direkt uppkopplad mot servern med mus/skärm.

Önskar att jag kunde dra hdmi och mus/tng ända upp till vinden, vilket dessvärre inte är möjligt. Endast nätkverkskabel går upp till vinden i ett tunt rör.

Är tacksam för tips hur ni skulle gjort.

Permalänk
Medlem

SSH är standardsvaret, men beroende på vad du vill styra kanske något annat krävs. De flesta tjänster jag kör på min server har också någon form av webgränssnitt som kan nyttjas.

Vill du köra mus och tangentbord är VNC eller liknande att rekomendera.

Permalänk
Medlem

Skall du köra windows?
Isf finns det ju Remote Desktop inbyggt som fungerar prima.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Om mjukvaran skiljer när man tittar lokalt än den gör remote så måste du tittat på något mindre bra system.
Ingen tittar nog lokalt på servern idag...

Permalänk
Medlem

Fjärrskrivbord till servern från valfri dator i huset?

Eller så finns det KVM extender över nätverkskabel så du får skärm/tangentbord/mus i huset. Dock kräver de flesta av dessa att du kör en dedikerad nätverkskabel för det så då får du inget nätverk via samma kabel. Sen är upplösningen ofta begränsad med på dessa bl.a.

Permalänk
Medlem

@swealpha: Har du testa Real VNC? Jag har kört det på allt från raspberry pi till servrar. Funkar mycket bra och är väldigt smidigt att koppla upp till

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem

Behöver du köra uppspelningen på servern eller endast komma åt filerna? Om det är sista valet så kan du dela ut katalogen där filerna sparas.

Så svaret kommer säkert variera beroende på vilken mjukvara du ska använda dig av.

Permalänk
Avstängd

Hej! Tack för alla svar!

Precis, uppspelningen är på servern.
Det går väl inte särskilt bra att titta på video med Real VNC utan att det laggar?

Skrivet av Spiffman:

Om mjukvaran skiljer när man tittar lokalt än den gör remote så måste du tittat på något mindre bra system.
Ingen tittar nog lokalt på servern idag...

@Spiffman:
Jag har läst till mig att Blue Iris verkar väldigt populärt bland amerikanerna, som tyvärr endast funkar med Windows.

Jag kanske helt enkelt får försöka leta efter någon NVR mjukvara eller hårdvara som har bättre "web-if"!

Tack för alla tips!

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har ett hus med massa smarta hem prylar o servrar etc. Jag har ca 10st unifi kameror.

Så jag har en ESX burk som kör bland annat unifi NVR kontroller. Fungerar SJUKT smidigt. Kan se både via webben eller appen på telefonen vad som spelats in, alt se live.

Detta gäller för unifi kameror.

Jag har även andra märken som Arlo, dlink kameror. Då har jag en VM som snurrar "synology DSM" men heter Xpenology. finns ett stort forum för det. Så kan jag använda en app elelr gå via webben för o se vad som händer/har hänt. Tror den biten kallas för "Synology Surveilence station"

Som sagt finns massa möjligheter än att dra en massa kablar för o styra allt.

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Livsnjutare 😎

Kolla in Milestone som mjukvara, det spelar upp filerna direkt på klienterna via interface’t.

Annars har även Windows i senare revisioner stöd för accelererad videouppspelning i RDP. (Tror dock man behöver aktivera det i inställningarna)

Är servern inkopplad till resten utav nätet med kabel eller tänker du köra uppkopplingen trådlöst ?
Det sistnämnda är inte att föredra om du skall stream’a video utav förklarliga skäl - även om det är smidigt och erbjuder komfort.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Använder du en riktigt server som har IPMI / ILO så är det väl bara dra upp en extra nätkabel till den, via tex ILO kommer du både konsol och start/stoppa servern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swealpha:

Hej! Tack för alla svar!

Precis, uppspelningen är på servern.
Det går väl inte särskilt bra att titta på video med Real VNC utan att det laggar?

@Spiffman:
Jag har läst till mig att Blue Iris verkar väldigt populärt bland amerikanerna, som tyvärr endast funkar med Windows.

Jag kanske helt enkelt får försöka leta efter någon NVR mjukvara eller hårdvara som har bättre "web-if"!

Tack för alla tips!

Vilket operativ skall du köra?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Avstängd

Wow vilket välbesökt forum Sweclockers har blivit sedan 2005! Tack för alla svar!

Känner att jag kanske borde starta en ny tråd, då ämnet är lite offtopic nu.
Moderatör får gärna meddela mig vad som är mest passande.

Skrivet av OceanK:

Hej!

Jag har ett hus med massa smarta hem prylar o servrar etc. Jag har ca 10st unifi kameror.

Så jag har en ESX burk som kör bland annat unifi NVR kontroller. Fungerar SJUKT smidigt. Kan se både via webben eller appen på telefonen vad som spelats in, alt se live.

Detta gäller för unifi kameror.

Jag har även andra märken som Arlo, dlink kameror. Då har jag en VM som snurrar "synology DSM" men heter Xpenology. finns ett stort forum för det. Så kan jag använda en app elelr gå via webben för o se vad som händer/har hänt. Tror den biten kallas för "Synology Surveilence station"

Som sagt finns massa möjligheter än att dra en massa kablar för o styra allt.

Jag vill egentligen bara ha något som fungerar, vill inte lägga ner allt för mycket tid på det.
Någon liten NVR-server som spelar in och som det är lätt att titta på inspelningar ifrån.

Synology Surveilence station låter intressant! Ska läsa på.

Har även fått tips om Qnap QVR PRO, vad tror du om det?

unifi NVR kontroller - vad menar du där?
Har du en maskin som virtualiserar någon NVR ifrån UNIFI? Jag gillar UNIFI men tyvärr är deras kameror tydligen inte alls lika bra i low light som kameror ifrån Dahua Starlight-sortimentet (kostar ca 1500kr på Alibaba).

@Lodisen
Är egentligen inte bestämt, jag ska nog som sagt försöka leta efter någon annan NVR som fungerar bättre än att försöka bygga något "KVM-IP"-system för att själva NVR:en suger i sig.

Tack så mycket!!!!

Permalänk
Medlem

@swealpha: Tjena igen!

Ja precis, har en VM som virtualiserar Unifi kontroller. O därmed kan jag använda appen uni video o kolla på videon snabbt o enkelt samt se live video.

Ang kvaliteten på kamerorna i low light så vet jag inte om du sett dem nya? Dem har ju nightvision eller snarare IR belysning och IR filter :https://www.webhallen.com/se/product/281488-Ubiquiti-UniFi-G3-AF-1080p-IndoorOutdoor-IP-HD-Camera-with-Infrared

Har väldigt fina bilder/video med dem, sen har jag dock inte provat dem du nämner så kan inte jämföra.

Sedan har jag dedikerat 20TB total disk till NVR och där kan du även ställa in hur länge den ska spara osv osv.

Sjukt smidigt o enkelt och jag har testat en massa olika innan detta. Sedan använder jag som sagt synology/NAS(egenbyggd xpenology) också vilket är lika enkelt.

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem

Ang. fjärrstyra dator så har jag gjort det lätt för mig.
Laddat ner Teamviwer14, dessutom gratis, som fungerar ypperligt för mig. Öppnar ett fjärrfönster så det är som att sitta framför datorn och bara köra.
Kan nästan allt jag kan komma på

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av swealpha:

Hej bästa Sweclockers!

Jag ska installera 8st nätverkskameror i vårt hus.

Eftersom jag är ljudkänslig tänkte jag ha servern som spelar in uppe på vinden.

Det finns en del NVR-hårdvaror och NVR-mjukvaror på marknaden, att styra dessa över diverse web-if för att t.ex titta på någonting inspelat verkar inte alls lika smidigt som att vara direkt uppkopplad mot servern med mus/skärm.

Önskar att jag kunde dra hdmi och mus/tng ända upp till vinden, vilket dessvärre inte är möjligt. Endast nätkverkskabel går upp till vinden i ett tunt rör.

Är tacksam för tips hur ni skulle gjort.

Inte vad du ville ha svar på men har du kollat på "MotionEye" ?
Gratis och väldigt smidigt.
En RPI verkar orka med 4 kameror, lite beroende på hur mycket bandbredd man vill ha per kamera får man anta.
Och de flesta kameror verkar gå att få och fungera, så länge den är nätverksansluten.
Att styra den gör man ju enkelt via webinterface över nätverket.
Rörelseaktivering med inspelning är görenkelt att få till.
Lika så att spara ner på valfri plats lokalt eller på nätverket, plus automatisk borttagning efter X tid om man vill.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OceanK:

@swealpha: Tjena igen!

Ja precis, har en VM som virtualiserar Unifi kontroller. O därmed kan jag använda appen uni video o kolla på videon snabbt o enkelt samt se live video.....

.....Sjukt smidigt o enkelt och jag har testat en massa olika innan detta. Sedan använder jag som sagt synology/NAS(egenbyggd xpenology) också vilket är lika enkelt.....

Low light står för hur ljust kameran kan visa när det är ganska mörkt ute, som just nu kl 16:55 i Stockholm.
Du har säkert märkt hur vissa mobilkameror filmar väldigt mörkt när ögat kan se klart utomhus.
Night vision är nog sak samma med hjälp av IR belysning.

Coolt med Unifi kontroller, du har inte möjlighet att låta mig titta hur det ser ut ifall det inte är massa hemligheter med inomhuskameror?

Jag håller just nu på att titta på synology och qnap. Synology verkar bäst och smidigast.

Ska nog starta en ny tråd om detta, så det inte blir massa offtopic.
Inte hört något ifrån moderatorerna.

Tack så hemskt mycket kim_82!!!

EDIT: Startade en ny tråd istället så att det blir rätt:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1549117-vilken-nvr-set...

Tack!