Permalänk
Medlem

Jag byggde en tv-bänk

Jag måste bara visa upp mitt bygge. Jag tröttnade på att alla möbler till salu knappt rymmer stora förstärkare så jag byggde min egen. Med 60 cm djup så sväljer den allt. Sidorna är högtalartyg som släpper igenom IR och förhoppningsvis även värme.

Kostnad ca 2000 kr på Bauhaus.

Jag har lagt in bilder på konstruktionen. Sidorna hålls på plats med små runda magneter, man kan se en av dem på sidan på en mutter uppe i hörnet. Gängstängerna är M20. Mellanhyllan går att justera i höjd, det är bara att skruva på muttrarna. Ekskivan på toppen är bara att lyfta av vilket gör allting lättjobbat när kablar ska dras. Mitt mål förutom rymlighet och ventilation var just att det skulle vara lättjobbat. Nu är kablarna inte snyggt dragna i varje fall i och för sig... Hela bänken är tung som f-n och extremt stabil. Jag tror bottenplanet klarar i princip vilken elektronik som helst.

Som ni ser på långsidan så är det en tunn metallstång på mitten. Den behövdes för att när jag spände tyget så bågnade träet något vilket gav glipor upp och nertill. Stången pressar tillbaka sidorna och sitter bara fastklämd. Den syns i princip inte när allting är på plats.

Man kan spara en femhundring om man gör som jag och väljer björkskivor där det inte syns och ek ovanpå, istället för att ta ek hela vägen. Ek väger betydligt mer också. Bauhaus har även en mörk ekskiva som är riktigt snygg. Jag fräste ut gropar på undersidan av ekskivan så att gängstängerna går in lite grann för extra stabilitet.

Tyget kommer från Ljudia och finns även i svart.

Jag fick skäll för att det inte fanns bygglogg
Permalänk
Medlem

Snyggt, gått i samma tankar själv. Att göra en enda låda med hyllor i samt tyg på sidorna.

Var köpte du tyget, hur byggde du lådan? Lägg gärna upp fler bilder eller en längre beskrivning

Permalänk
Medlem

ser bra ut, men vart är byggloggen?
har själv problem med att min förstärkare sticker ut i framkant för att den inte får plats =(

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem

Nu tänker jag vara sån
"Jag måste bara visa upp mitt bygge." och sen visar du inte upp hur du gjort utan en färdig bänk som lika väl skulle kunna vara köpt? :/
Hade väl kanske velat haft lite mera "in dept" hur du gjort och kanske en /ett par bilder under byggandets gång

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Avstängd

Vart hittade du vitt högtalartyg ? XD minns att jag letade efter det förut av samma anledning 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk