4A Games: "Ray tracing fullt möjligt med nästa generations spelkonsoler"

Permalänk
Melding Plague

4A Games: "Ray tracing fullt möjligt med nästa generations spelkonsoler"

Utvecklaren 4A Games menar att Nvidias hårdvara inte är ett krav för ray tracing, utan samma teknik skulle kunna användas på tillräckligt kraftfulla spelkonsoler.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ray tracing kan förmodligen bli en stor grej på konsol då utvecklare oftare satsar på grafik framför fps.

Permalänk
Sötast

Så 4A gör sig först ovän med sin kundbas och sedan nVidia

Permalänk
Medlem

Klart att det är möjligt men sannolikheten är nog rätt låg. Om man ändå ska pröjsa 12k för en konsol kan man ju lika gärna köpa en pc.

Permalänk
Medlem

Menar han att nästa generations konsoler kommer ha minst 32-kärniga cpu:er då eller?

Är inte detaljinsatt, men jag tycker allt att det låter som skitsnack.

Men jag har gärna fel. Råtrasning är fint.

Notera att jag inte försöker försvara Nvidias RT-kärnor, det var inte därför jag köpte mitt 2080 Ti, jag har inte ens testat det då prestandan är för låg.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv

Vänta nu... det går inte köra ray-tracing med bra resultat på låt oss säga ett 1080ti eller Titan Xp, men det kan komma gå göra det på nästa generations spelkonsoler. Skulle bli mäkta förvånad om grafikdelen i PS5 var bättre än ett 1080ti...

Permalänk
Medlem

Jag blir förvånad om grafikdelen i nästa generations konsoler slår GTX 1080

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Jag blir förvånad om grafikdelen i nästa generations konsoler slår GTX 1080

Varför?
Xbox One X har en RX580 och den släpptes november 2017.

Ryktena säger att PS5/X2 kommer ha en Vega 64 på 7nm så det är inte helt otänkbart.

Man får också tänka på att när PS5/X2 släpps, siså 2020, så kommer Vega 64/GTX 1080 prestandan vara rätt så lågt, jämförd med PC-marknaden.

RTX2080/Radeon 7 har redant sprungit ifrån den med 30-50% och 7nm kommer att vara "billigare" vid den tidpunkten.

För min del, med tanke på alla rykten, allt annat än minst GTX 1080/Vega 64 nivå på GPU prestandan, skulle bädda för fiasko för PS5/X2.

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Medlem
Skrivet av birdman:

Varför?
Xbox One X har en RX580 och den släpptes november 2017.

Ryktena säger att PS5/X2 kommer ha en Vega 64 på 7nm så det är inte helt otänkbart.

Man får också tänka på att när PS5/X2 släpps, siså 2020, så kommer Vega 64/GTX 1080 prestandan vara rätt så lågt, jämförd med PC-marknaden.

RTX2080/Radeon 7 har redant sprungit ifrån den med 30-50% och 7nm kommer att vara "billigare" vid den tidpunkten.

För min del, med tanke på alla rykten, allt annat än minst GTX 1080/Vega 64 nivå på GPU prestandan, skulle bädda för fiasko för PS5/X2.

Priset RTX 2080 och Vega VII är dyra kretsar en konsol krets ska vara billig gissar på GTX 1080 prestanda i bästa fall för bas konsolerna.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av birdman:

Varför?
Xbox One X har en RX580 och den släpptes november 2017.

Ryktena säger att PS5/X2 kommer ha en Vega 64 på 7nm så det är inte helt otänkbart.

Man får också tänka på att när PS5/X2 släpps, siså 2020, så kommer Vega 64/GTX 1080 prestandan vara rätt så lågt, jämförd med PC-marknaden.

RTX2080/Radeon 7 har redant sprungit ifrån den med 30-50% och 7nm kommer att vara "billigare" vid den tidpunkten.

För min del, med tanke på alla rykten, allt annat än minst GTX 1080/Vega 64 nivå på GPU prestandan, skulle bädda för fiasko för PS5/X2.

Jag skulle inte våga satsa på det. Skulle inte bli förvånad om nästa generations konsoler har bara runt 50 % mer GPU-kraft än One X men däremot kraftigare CPU, det är den som håller tillbaka dagens konsoler mest.

Sedan har de naturligtvis inget optiskt media.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av birdman:

Varför?
Xbox One X har en RX580 och den släpptes november 2017.

Ryktena säger att PS5/X2 kommer ha en Vega 64 på 7nm så det är inte helt otänkbart.

Man får också tänka på att när PS5/X2 släpps, siså 2020, så kommer Vega 64/GTX 1080 prestandan vara rätt så lågt, jämförd med PC-marknaden.

RTX2080/Radeon 7 har redant sprungit ifrån den med 30-50% och 7nm kommer att vara "billigare" vid den tidpunkten.

För min del, med tanke på alla rykten, allt annat än minst GTX 1080/Vega 64 nivå på GPU prestandan, skulle bädda för fiasko för PS5/X2.

Av den enkla anledningen att de alltid lägger sig för lågt när det kommer till prestanda samt att priset på en grafikdel med den prestandan är dyrare än en hel konsol. Finns dock en möjlighet om de höjer priset på nästa generations konsoler.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hulle:

Jag skulle inte våga satsa på det. Skulle inte bli förvånad om nästa generations konsoler har bara runt 50 % mer GPU-kraft än One X men däremot kraftigare CPU, det är den som håller tillbaka dagens konsoler mest.

Sedan har de naturligtvis inget optiskt media.

/hulle.

Exakt, hos dagens konsoler är det Jaguarprocessorn som håller tillbaka riktigt rejält.

Även i vissa Indiespel, eller enklare spel har Jaguarprocessorn svårt att hålla stadig FPS (BroForce som exempel)

Tror PS5 får samma eller liknande GPU-kraft som dagens PS4 Pro, dock med en Ryzenprocessorn.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Klart att det är möjligt men sannolikheten är nog rätt låg. Om man ändå ska pröjsa 12k för en konsol kan man ju lika gärna köpa en pc.

Du har ju såklart rätt.
Men är det inte lite konstigt att en spelkonsoll som oftast håller i många år inte får kosta mer än 5000:- eller så.
Men ingen reagerar längre när priset på en bra telefon, som kanske håller ett år, börjar på 5000:- och fortsätter in i himlen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av birdman:

Ryktena säger att PS5/X2 kommer ha en Vega 64 på 7nm så det är inte helt otänkbart.

Har du någon källa på Vega 64 i ryktesväg?

Anledningen att Navi existerar sägs vara pga PS5, det skulle i så fall inte stämma om AMD väljer en annan arkitetur.

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av birdman:

Varför?
Xbox One X har en RX580 och den släpptes november 2017.

Ryktena säger att PS5/X2 kommer ha en Vega 64 på 7nm så det är inte helt otänkbart.

Man får också tänka på att när PS5/X2 släpps, siså 2020, så kommer Vega 64/GTX 1080 prestandan vara rätt så lågt, jämförd med PC-marknaden.

RTX2080/Radeon 7 har redant sprungit ifrån den med 30-50% och 7nm kommer att vara "billigare" vid den tidpunkten.

För min del, med tanke på alla rykten, allt annat än minst GTX 1080/Vega 64 nivå på GPU prestandan, skulle bädda för fiasko för PS5/X2.

Jag håller med om att next-gen konsolerna behöver komma upp i minst GTX 1080/Vega 64 nivå för att det inte ska kännas "meh" men One X har inte en RX580 och ryktena säger Navi, inte Vega (tack o lov).

Ang nyheten så är det inget överraskande i det, klart att RTRT inte kräver Nvidias RT-cores. Frågan är om nån next-gen konsol kan utföra RTRT tillräckligt snabbt för att det ska vara värt att implementera, i nån form.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Du har ju såklart rätt.
Men är det inte lite konstigt att en spelkonsoll som oftast håller i många år inte får kosta mer än 5000:- eller så.
Men ingen reagerar längre när priset på en bra telefon, som kanske håller ett år, börjar på 5000:- och fortsätter in i himlen.

Det konstiga är priset på dagens telefoner, i mitt tycke.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Du har ju såklart rätt.
Men är det inte lite konstigt att en spelkonsoll som oftast håller i många år inte får kosta mer än 5000:- eller så.
Men ingen reagerar längre när priset på en bra telefon, som kanske håller ett år, börjar på 5000:- och fortsätter in i himlen.

Olika målgrupper en konsol ska helst vem som helst kunna köpa till och med folk med låg inkomst det är därför både Sony och Microsoft inte vill gå högre än 4000 kr.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Raytracing i "cinema experience" aka 24 fps. Inte omöjligt att sälja det till massan.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk

Väldigt tveksamt på att nästa generation konsoler klarar ray tracing. Tror inte att vi ens kommer se något stort hopp i teknik, utan det kommer nog bli större fokus på att fler beräkningar görs i molnet för att de ska kunna hålla ner priset.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: R4 ROG: Maximus VI Formula i7 4770K, 16GB RAM, GTX 760
Skärm: Acer Predator XB271HU
Bärbar: Lenovo Ideapad 720S 14"

Permalänk
Medlem
Skrivet av birdman:

Varför?
Xbox One X har en RX580 och den släpptes november 2017.

Ryktena säger att PS5/X2 kommer ha en Vega 64 på 7nm så det är inte helt otänkbart.

Man får också tänka på att när PS5/X2 släpps, siså 2020, så kommer Vega 64/GTX 1080 prestandan vara rätt så lågt, jämförd med PC-marknaden.

RTX2080/Radeon 7 har redant sprungit ifrån den med 30-50% och 7nm kommer att vara "billigare" vid den tidpunkten.

För min del, med tanke på alla rykten, allt annat än minst GTX 1080/Vega 64 nivå på GPU prestandan, skulle bädda för fiasko för PS5/X2.

Alltså Vega64 kostar och drar långt mer än en hel konsoll i dagsläget. 7nm och Navi måste ge enormt mycket för att kunna gå om givet att de inte kommer släppa en konsoll på över 200W. Sen tror jag inte det omöjligt alls att nästa generation kan prestera som en PC med ett vega64, men tror inte det är osannolikt att de skulle lägga sig under i teoretisk kapacitet då det skulle kräva en fördubbling mot xbox one X samtidigt som den inte får dra speciellt mycket mer för att matcha.

Blir ju även lite speciellt denna generation där de släppte kraftfullare modeller istället för en ny generation halvvägs, så steget från dom kommer nog inte vara lika stort som man normalt ser, dock blir ju steget från baskonsollerna rätt rejält oavsett.

Vi vet ju i princip att de kommer ha en modern CPU-arkitektur, och antagligen den senaste grafikarkitekturen från AMD och på modern tillverkningsnod. Och de kommer inte släppa en dyr konsoll på över 200w bara för att det ska se bra ut mot den senaste PC-hårdvaran, utan prestandan blir vad den blir givet strömbudgeten, om de inte hittar på något otippat så blir prestandan helt enkelt det tekniken tillåter.

Permalänk
Medlem

Ja next gen 30fps confirmed

Permalänk
Medlem

Handlar inte bara om hårdvara. Minst lika mycket, om inte mer, handlar om att förbättra mjukvaran.

Vem idag ser PhysX som ett problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Med tanke på skillnaden mellan dagens konsoler och pc så ser jag det som ganska troligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Hoppas verkligen inte att detta blir av. 30 fps spel igen? Nej tack borde slutat redan vid lansering av ps4/xb1

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det konstiga är priset på dagens telefoner, i mitt tycke.

Det konstiga är inte priset, det konstiga är att folk är villiga att betala 5000, 10000, 15000 kr för en mobil.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Datavetare
Citat:

Those calculations can be done in standard compute if the computer cores are numerous and fast enough (which we believe they will be on the next gen consoles). In fact, any GPU that is running DX12 will be able to “run” DXR since DXR is just an extension of DX12.

Sättet DXR är designad på känns riktigt genomtänkt (ray tracing stödet i Vulkan är i princip helt identiskt).

Just att DXR definierar APIet för väldigt specifik del av ray tracing på ett väldigt relevant, men ändå väldigt på en relativt hög abstraktionsnivå, är huvudanledningen till att jag tror vi kommer få se DXR-stöd i HW från i princip alla tillverkare rätt snabbt.

Och oavsett vad "Star Citizen" gänget påstår kring deras egen motor, så är en av de stora fördelarna med DXR just att sättet det är tänkt att användas gör det relativt enkelt att lägga till som en valbar option i spelmotorer.

Citat:

Other things that really affect how quickly you can do ray tracing are a really fast BVH generation algorithm, which will be handled by the core APIs; and really fast memory.

Och här ligger anledningen till varför dagens GPUer har väldigt svårt att effektivt implementera DXR...

RT-kärnorna i Turing har bara en enda uppgift: att accelerera hanteringen av BVH. Värt att notera är att DXR inte kräver att man använder just BVH, men idag är det egentligen den enda algoritm man bryr sig om att implementera och analysera för högpresterande ray tracing programvara/maskinvara.

Problemet för dagens GPUer är att deras "compute shader engines" har svårt att effektivt köra BVH. Går absolut att köra BVH, är ju precis det t.ex. Blender gör när man GPU-accelererar renderingen. GPUer har så brutalt mycket högre råkraft för flyttalsberäkningar jämfört med CPUer att de i praktiken blir snabbare än CPUer, men är ju inte precis någon realtids rendering det handlar om i program som Blender, Arnold, Octane m.fl...

Har gjorts en massiv mängd forskning på att designa varianter av BVH som effektivt går att köra på den typ av design som GPUer men även CPUer har i form av SSE/AVX (finns liknande teknik för andra CPU-arkitekturer, så en väldigt generell design). Så här långt har man inte lyckats bättre än att vissa typer av scener fungerar OK, men för de flesta scener behövs något likt RT-kärnor eller liknande specialdesignat kisel för att det ska bli riktigt effektivt.

Nu finns det en del patentansökningar från AMD som om tekniken implementeras i Navi helt klart skulle hjälpa till med effektiviteten kring BVH. Möjligt att 4A Games har insikt i detta och mer eller mindre råkade försäga sig, vi lär få se framöver.

Är ju inte omöjligt att Navi på konsoler har extra kisel för något som DXR, även om det saknas i PC-versionen. GPU-delen i XboxOne X är väldigt nära släkt med RX580, men finns en del skillnader i detaljer (t.ex. "rapid math" saknas t.ex. hos XBO, samt XBO har fler men lägre klockade CUs).

Samma sak gäller PS4, på detaljnivå finns det saker som skiljer sig mot både PC versionen av Polaris och XBO varianten av kretsen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Exakt, hos dagens konsoler är det Jaguarprocessorn som håller tillbaka riktigt rejält.

Även i vissa Indiespel, eller enklare spel har Jaguarprocessorn svårt att hålla stadig FPS (BroForce som exempel)

Tror PS5 får samma eller liknande GPU-kraft som dagens PS4 Pro, dock med en Ryzenprocessorn.

Det går ju massa rykten om att Navi skall finnas i PS5 då Sony varit med och betalat för utvecklingen av den, så tänk dig Zen2/Navi kombo i nästa gen. spelkonsol så kanske det kan bli något att hänga i julgranen.

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk

Självklart kommer nästa generation konsoller, som släpps om fem-tio år, att ha stöd för raytracing.
Och när de konsollerna släpps, kommer alla nya spel att från början vara gjorda för det. Till dess kommer raytracing bara att vara ett extra rendermode utvecklare lägger till i efterhand vid release till PC.
Precis samma som att vi i ett årtionde satt med spel gjorda för XBox Celeronprocessor och 512MB RAM där utvecklarna bara la till högre upplösta texturer vid release till PC.

Permalänk
Skrivet av N0tepad:

Har du någon källa på Vega 64 i ryktesväg?

Allt jag hört tyder på att nästa generation ska vara ultratunna klienter som streamar alla spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0tepad:

Har du någon källa på Vega 64 i ryktesväg?

Anledningen att Navi existerar sägs vara pga PS5, det skulle i så fall inte stämma om AMD väljer en annan arkitetur.

Nu verkar det som att ni har missförstått mig med "Vega 64" rykten jag nämnde tidigare.
Jag menade såklart prestandanivå med Vega 64 fast på billigare/mindre på 7nm och inte att det ska vara just en krympt Vega 64.

Källa

Alla verkar vara överens om att PS5/X2 kommer att ha Navi/Arcturus arkitektur på GPU-fronten.
Tro såklart inte att det blir en "standard" Navi/Arcturus som de kommer "trycka in" i konsolen, utan en anpassad sådant med fördelar som PC-varianterna inte kommer att dra nytta av.

Jag förväntar mig en Navi/Arcturus GPU i nivå med eller något snabbare än Vega 64 på PS5/X2 konsolen.

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB