Sätta ett lösenord på en del av hemsidan.

Permalänk
Medlem

Sätta ett lösenord på en del av hemsidan.

Har försökt googlat fram svar men hittar inget. Har en väldigt enkel hemsida skapad i Dreamweaver. Jag kan skapa hemsidor men med extremt enkel kodning. Mesta dels fuskar jag och använder program istället. Nu vill jag låsa en del av min hemsida dvs klickar du på tex rubriken resor så ska du komma till en sida där du får slå in ett lösenord för att komma vidare. Som sagt jag har försökt hitta hur man gör detta. Gissar att de krävs en annan typ av kod än den jag kan.
Kan någon på ett lätt sätt förklara för mig vore jag tacksam. Om jag kan göra den enkla vägen eller den svåra.

Permalänk
Medlem

Testa detta. Det lär nog hjälpa dig på traven.

- https://www.google.com/search?q=html+page+password+protect&oq...

Finns många träffar. Du lär dig tidsnog.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Om du använder dig av PHP, så är lösningen enkel. Är dock lite ringrostig gällande följande lösning (använder mig av $.ajax() gällande sånt här), men du får i alla fall ett hum om hur det kan se ut

<?php $password = 'a_pA5sw0rd'; if(isset($_POST)) { if($_POST['the-password'] == $password) { header("Location: index.php?hidden=content"); exit; } else { die('Fel lösenord! Gå tillbaka och försök igen'); } } else { if(isset($_GET['hidden']) AND $_GET['hidden'] == 'content') { ?> Innehållet som ska vara lösenordsskyddat. <?php } else { ?> <form action="index.php" method="POST"> <input type="password name="the-password"> <input type="submit" value="OK"> </form> <?php } ?>

Det går annars att använda sig av .htpasswd. Du kan läsa igenom den här guiden för att veta hur.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Tack för all info, nu vet jag nästa steg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Om du använder dig av PHP, så är lösningen enkel. Är dock lite ringrostig gällande följande lösning (använder mig av $.ajax() gällande sånt här), men du får i alla fall ett hum om hur det kan se ut

<?php $password = 'a_pA5sw0rd'; if(isset($_POST)) { if($_POST['the-password'] == $password) { header("Location: index.php?hidden=content"); exit; } else { die('Fel lösenord! Gå tillbaka och försök igen'); } } else { if(isset($_GET['hidden']) AND $_GET['hidden'] == 'content') { ?> Innehållet som ska vara lösenordsskyddat. <?php } else { ?> <form action="index.php" method="POST"> <input type="password name="the-password"> <input type="submit" value="OK"> </form> <?php } ?>

Det går annars att använda sig av .htpasswd. Du kan läsa igenom den här guiden för att veta hur.

Skulle inte rekommendera koden ovan, då det räcker med att emdast gå in index.php?hidden=content så kommer du förbi lösenords-checken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av westenx:

Skulle inte rekommendera koden ovan, då det räcker med att emdast gå in index.php?hidden=content så kommer du förbi lösenords-checken.

Skickades från m.sweclockers.com

Yepp! Såg missen nu Skyller på bihåleinflammationen. Får inte heller ändra, men kan lägga in det jag har missat här:

<?php $password = 'a_pA5sw0rd'; if(isset($_POST)) { if($_POST['the-password'] == $password) { $_SESSION['loggedin'] = 'Yes!'; header("Location: index.php?hidden=content"); exit; } else { die('Fel lösenord! Gå tillbaka och försök igen'); } } else { if(isset($_GET['hidden']) AND $_GET['hidden'] == 'content' AND isset($_SESSION['loggedin']) AND $_SESSION['loggedin'] == 'Yes!') { # Döda sessionen direkt efter inloggning. # På så sätt måste man logga in varje gång man laddar om sidan. session_unset(); session_destroy(); ?>

Kan nog vara lite overkill med AND $_SESSION['loggedin'] == 'Yes!'-kollen efter kollen om sessionen har blivit satt, men äh.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.