Permalänk
Medlem

Tack igen för samtliga svar. Har nu ändrat mitt beslut. Jag kommer ha kvar min n66 koppla bort wifi och köpa en Ubiquiti UniFi UAP-AC-LR. Börjar och testar med detta. Sen byta ut routern till edgeroutern om jag inte blir nöjd. Samt finns möjligheten att utöka med en till AP.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonnin01:

Nu kommer en idiotisk fråga. Men varför måste jag ha Raspberry vad har den för funktion och hur kopplar jag in den i Edgerouter?

Skickades från m.sweclockers.com

Om du köper en raspberry pi zero så kopplar du den genom att köpa en liten micro-usb till ethernet och kopplar sedan in den. Kontrollern behövs köra 24/7 om du vill använda dig av ett gäst-nätverk annars klarar du att installera all med en ikopplad dator bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonnin01:

Tack igen för samtliga svar. Har nu ändrat mitt beslut. Jag kommer ha kvar min n66 koppla bort wifi och köpa en Ubiquiti UniFi UAP-AC-LR. Börjar och testar med detta. Sen byta ut routern till edgeroutern om jag inte blir nöjd. Samt finns möjligheten att utöka med en till AP.

Skickades från m.sweclockers.com

Låter som ett mycket bra beslut! Du borde inte behöva byta router i framtiden heller (om inte något skulle hända alltså). Lycka till!

Ett tips när du installerar accesspunkten är att gå under inställningar och kryssa i "Enable Advanced Features" då får du en ny kategori hos AP inställningarna som heter "Band Steering" välj där "Prefer 5G" då kommer allt bli bättre, eftersom de går på 5g oftare.

Permalänk
Medlem

Tack ska absolut göra det. Nu är den beställd och leverans imorgon.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Använder själv R7800 som jag bytte till då jag fick dumpa AC PRO för att den va för trög att spela på över wifi.
Bara för info så använder R7800 1990kr samma hårdvara (men consumer varianten istället för Enterprise) som Ubiquiti Networks UniFi AP AC HD som kostar 3300 kr.
Både AP AC LR och AP AC PRO är riktigt dåliga när det gäller wifi hastighet så inget jag personligen kan rekommendera om du ska spela. Dessa har Wave 1 AC medan R7800 och AC HD har Wave 2 med 3x3 mimo.
Behöver du snabb hastighet över wifi bör du inte välja AC LR eller AC PRO, men kör du spel och liknande på kabel så är AC LR en prisvärd produkt, dock utdaterad då den saknar mu-mimo och 3x3 5ghz. Har du mer än 500 mbit internet kommer AC LR inte räcka till.
Googla t.ex. slow speed AC PRO så kommer hur mycket som helst upp och denna är snabbare än AC LR.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det är den bästa lösningen för dig, men jag har en Asus RT-AC87U som jag är riktigt nöjd med. 500/500 går bra, mitt 1000/1000 kopplas på om någon dag och då får man se vad den går för på riktigt. Räknar inte med att den klarar full belastning åt båda hållen samtidigt fullt ut. Hur som helst så är jag väldigt nöjd med den med nuvarande hastighet, speciellt för spel och streaming då den ger mätbart lägre latency än annat jag har testat. Får inget störande buffrande på Netflix, Prime Video eller YouTube.

Jag bor inte i en bostad på 165m2 själv så kan inte riktigt svara ang. räckvidd, men jag kan sitta på restaurangen på andra sidan gatan (~50m) och surfa på mitt eget wifi med godkänd hastighet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Använder själv R7800 som jag bytte till då jag fick dumpa AC PRO för att den va för trög att spela på över wifi.
Bara för info så använder R7800 1990kr samma hårdvara (men consumer varianten istället för Enterprise) som Ubiquiti Networks UniFi AP AC HD som kostar 3300 kr.
Både AP AC LR och AP AC PRO är riktigt dåliga när det gäller wifi hastighet så inget jag personligen kan rekommendera om du ska spela. Dessa har Wave 1 AC medan R7800 och AC HD har Wave 2 med 3x3 mimo.
Behöver du snabb hastighet över wifi bör du inte välja AC LR eller AC PRO, men kör du spel och liknande på kabel så är AC LR en prisvärd produkt, dock utdaterad då den saknar mu-mimo och 3x3 5ghz. Har du mer än 500 mbit internet kommer AC LR inte räcka till.
Googla t.ex. slow speed AC PRO så kommer hur mycket som helst upp och denna är snabbare än AC LR.

Måste varit ett dåligt exemplar du fått för de har fungerar perfekt för mig med maxade hastigheter. Köpte en UniFi AP AC Pro till min farfar då han har 1000/1000 och då får man cirka 880-910 mbit/s över wi-fi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugo0814:

Måste varit ett dåligt exemplar du fått för de har fungerar perfekt för mig med maxade hastigheter. Köpte en UniFi AP AC Pro till min farfar då han har 1000/1000 och då får man cirka 880-910 mbit/s över wi-fi...

Jag har aldrig fått ut 880-910 mbit/s över wifi på den. I recensioner brukar den ligga mycket lägre. Var får du det ifrån?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Jag har aldrig fått ut 880-910 mbit/s över wifi på den. I recensioner brukar den ligga mycket lägre. Var får du det ifrån?

Skickades från m.sweclockers.com

Bredbandskollen. Stod ca 2m ifrån den dock.

Permalänk
Medlem

Först passa på och tacka för hjälpen UniFi fungerar super har inte tappat nätverket sen installationen för några dagar sen. Men jag har fortfarande en fundering. När jag ansluter enheterna trådlöst fungerar det klockrent får ut ca 245 av mina 250mbit när jag kör tester. Men om enheten har används en längre tid i nätverket och kör samma tester hamnar jag på runt 100mbit. Men så fort jag reconnectar enheten har jag mina 250mbit igen. Gäller vid både laptop och telefon.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonnin01:

Först passa på och tacka för hjälpen UniFi fungerar super har inte tappat nätverket sen installationen för några dagar sen. Men jag har fortfarande en fundering. När jag ansluter enheterna trådlöst fungerar det klockrent får ut ca 245 av mina 250mbit när jag kör tester. Men om enheten har används en längre tid i nätverket och kör samma tester hamnar jag på runt 100mbit. Men så fort jag reconnectar enheten har jag mina 250mbit igen. Gäller vid både laptop och telefon.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du uppdaterat till senaste firmware?
Vad testar du hastigheten med? Speedtest app är mycket bättre än bredbandskollen t.ex.
Har du stängt av wifi radios på din gamla router och inte bara ”dolt” wifi?