Permalänk

Köpråd nätagg PSU

Hej!

Datorn dör under gaming, temps på CPU och GPU är normala. Nätagget är väldigt varmt när jag lägger handen på det så misstänker att det är slut och ska därför köpa nytt.

Min dator:
CPU: i5 4670K
Mobo: Asus (tror jag) Z-87a
GPU: Gigabyte GTX 1080TI
Skärm (om det spelar roll): 3440x1440 100hz
PSU: Corsair CX750M

Går i tankarna om denna då den nu är på kampanjpris: https://www.webhallen.com/se/product/263114-Corsair-PowerSupp...

Annars var jag inne på: EVGA Supernova G3 850W.

Vad tror ni? vilket av dessa är bäst, är båda kassa? varför?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Bägge är väldigt bra kvalité agg, 10 års garanti <3 Kommer fungera lika bra oavsett.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av Vzano:

Bägge är väldigt bra kvalité agg, 10 års garanti <3 Kommer fungera lika bra oavsett.

Tack för svaret! kanske låter priset avgöra detta helt enkelt.

Permalänk
Medlem

G3 har kass fläkt.
850W är overkill för alla 1 GPU system.

Permalänk
Skrivet av Sinery:

G3 har kass fläkt.
850W är overkill för alla 1 GPU system.

Jag vet, men har läst nånstans att PSU mår bäst när dem pushas typ halvvägs av vad de är kapabla till, det kanske inte stämmer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CamelActivate:

Jag vet, men har läst nånstans att PSU mår bäst när dem pushas typ halvvägs av vad de är kapabla till, det kanske inte stämmer?

Det är inte så mycket deras välmående man tänker på, utan hur effektiva dem är, och det brukar maxa runt halv belastning. Sen kanske det inte är så bra för agget att lastas 100% hela tiden, men du behöver inte punga upp extra för att hamna på exakt 50%.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Det är fem års garanti på agget du har, så om du kan verifiera att det är slut så kan du säkert få ett nytt om det nu inte är äldre?

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av CamelActivate:

Jag vet, men har läst nånstans att PSU mår bäst när dem pushas typ halvvägs av vad de är kapabla till, det kanske inte stämmer?

Visst HX850 kommer va effektivare än RM750X iaf i hög load, men RM kommer leverera bättre ström till komponenterna.

Permalänk

Kan rekommendera detta nätagg se länk:https://www.inet.se/produkt/6902431/seasonic-focus-plus-650w-gold riktigt kvalitets agg för inte alls mycket pengar, man får även 10 års garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sigmaBeta:

Kan rekommendera detta nätagg se länk:https://www.inet.se/produkt/6902431/seasonic-focus-plus-650w-gold riktigt kvalitets agg för inte alls mycket pengar, man får även 10 års garanti.

Duger inte för OC Z390 builds dock.
Sedan är 1k för ett nätagg inte lite pengar, mer att det är idioti att spendera något mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

G3 har kass fläkt.
850W är overkill för alla 1 GPU system.

Jag kör ett 1000w till ett 1gpu system. Av den enkla anledningen att jag inte vill att fläkten skall starta överhuvudtaget.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk

@Sinery: Han sitter på en gammal i5:a tror knappast han behöver mer än 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sigmaBeta:

@Sinery: Han sitter på en gammal i5:a tror knappast han behöver mer än 650W.

Låter som det är dags för en uppgradering.

Permalänk
Avstängd

Corsair röstar jag för.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Jag kör ett 1000w till ett 1gpu system. Av den enkla anledningen att jag inte vill att fläkten skall starta överhuvudtaget.

Jag kör en 550w psu till överklockad 3570k och gtx 1060, nätagget har ett silent mode där fläkten ej startar under 40%. Går knappt igång när jag spelar

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Sinery:

Duger inte för OC Z390 builds dock.
Sedan är 1k för ett nätagg inte lite pengar, mer att det är idioti att spendera något mer.

Varför är det idioti? Låter mer dumsnålt att spara in pengar på nättagg särskilt om man ska överklocka med Z390 och där också en 9900K antar jag att du menar. Visst 1k för nättagg kan låta mycket för en del men spara in ett par hundra kr och halvera eller i värre fall sänka till garantitiden till 3 år låter inte speciellt ekonomiskt på långt sikt men det är bara min 2 ören. Hörs 2028 när garantin på mitt SF går ut

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Varför är det idioti? Låter mer dumsnålt att spara in pengar på nättagg särskilt om man ska överklocka med Z390 och där också en 9900K antar jag att du menar. Visst 1k för nättagg kan låta mycket för en del men spara in ett par hundra kr och halvera eller i värre fall sänka till garantitiden till 3 år låter inte speciellt ekonomiskt på långt sikt men det är bara min 2 ören. Hörs 2028 när garantin på mitt SF går ut

"Något mer." Som i en del mer.
Det är idioti att spender mer än en Focus+Gold 750 / RM750.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Sinery:

"Något mer." Som i en del mer.
Det är idioti att spender mer än en Focus+Gold 750 / RM750.

Idioti är det aldrig, idioti är att ta en ace of sweden och tungt belasta den med törstiga delar. Overkill? Ja, kan det vara men bättre att ha för stor effekt än för liten eller? Vill TS slänga så mycket på agg så får väl TS göra om ekonomin tillåter det.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av sigmaBeta:

@Sinery: Han sitter på en gammal i5:a tror knappast han behöver mer än 650W.

Skrivet av Sinery:

Låter som det är dags för en uppgradering.

Jiddra inte med min i5! den håller måttet än idag

Skrivet av VadSaDu:

Corsair röstar jag för.

Corsair blev det, men inte den jag länkade till den fanns inte på lager.'

Skrivet av Vzano:

Idioti är det aldrig, idioti är att ta en ace of sweden och tungt belasta den med törstiga delar. Overkill? Ja, kan det vara men bättre att ha för stor effekt än för liten eller? Vill TS slänga så mycket på agg så får väl TS göra om ekonomin tillåter det.

Mycket bättre! därför landade jag på ett Corsair RM1000i 1000W

Permalänk
Medlem

Mycket watt är inte alltid bättre, om du inte använder så mycket. Ska helst vara så nära som det antal watt du använder. Jag gick lite overkill med PSU'n denna gång och köpte en SeaSonic Snowsilent 750W. Har aldrig vart mer nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeCommando:

Mycket watt är inte alltid bättre, om du inte använder så mycket. Ska helst vara så nära som det antal watt du använder. Jag gick lite overkill med PSU'n denna gång och köpte en SeaSonic Snowsilent 750W. Har aldrig vart mer nöjd

Skillnaden i effektivitet i 30% och 100% load är typ 2% enheter.
Skillnaden mellan en RM750 och RM850 båda i 750W load är mindre än 1% enhet.
(Uppskattat från Toms grafer RMX v2 reviews)

Ytterligare anledning till att inte köpa överkapacitet.

Permalänk
Medlem

@Sinery: Sant, folk stirrar sig blinda på att sikta på just 50% belastning för högsta effektiviteten.
Problemet är att när datorn står på idle, så är du ju under 30% belastning och därunder sjunker ju effektiviteten rätt så snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@Sinery: Sant, folk stirrar sig blinda på att sikta på just 50% belastning för högsta effektiviteten.
Problemet är att när datorn står på idle, så är du ju under 30% belastning och därunder sjunker ju effektiviteten rätt så snabbt.

Justerarde inlägget, fick min vinkling fel mot ditt tidigare inlägg.

Permalänk
Skrivet av Sinery:

Låter som det är dags för en uppgradering.

Ok ok ok, du har nog rätt. Min stackars i5 ligger på 100% load över alla kärnor när jag spelar och jag misstänker en flaskhals..

Vad vore en bra uppgradering, i5 9600k?

Jag minns när jag byggde burken för en massa år sen att man inte skulle ha i7 för gaming, att i5 va lika bra liksom. Det stämmer kanske inte nu för tiden? (kanske inte ens stämde då..)

Är AMD Ryzen nått att ha kanske?

Tacksam för svar

GPU: 1080 TI

Permalänk
Medlem

Ska inte va långt kvar till Zen 2/Ryzen 3, kanske vänta lite?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CamelActivate:

Ok ok ok, du har nog rätt. Min stackars i5 ligger på 100% load över alla kärnor när jag spelar och jag misstänker en flaskhals..

Vad vore en bra uppgradering, i5 9600k?

Jag minns när jag byggde burken för en massa år sen att man inte skulle ha i7 för gaming, att i5 va lika bra liksom. Det stämmer kanske inte nu för tiden? (kanske inte ens stämde då..)

Är AMD Ryzen nått att ha kanske?

Tacksam för svar

GPU: 1080 TI

Skulle säga att klocka en 4790k men dom är svindyra.
Klocka den du har eller köp en 9700k, Ryzen är meh för gaming.

Sitter själv på en 4790k och det blir banne mig inte någon uppgradering på ett bra tag tid, med då sitter jag i 1440p också.

Permalänk
Skrivet av circedge:

Ska inte va långt kvar till Zen 2/Ryzen 3, kanske vänta lite?

jaha ok, bör kanske göra det..

Skrivet av Sinery:

Skulle säga att klocka en 4790k men dom är svindyra.
Klocka den du har eller köp en 9700k, Ryzen är meh för gaming.

Sitter själv på en 4790k och det blir banne mig inte någon uppgradering på ett bra tag tid, med då sitter jag i 1440p också.

jag sitter på 3440x1440 och 100hz, ska nog försöka klocka och se om det blir stabilt och någon skillnad..

Permalänk
Medlem

@CamelActivate: Det är inte så att agget är "igendammat"? Provat att blåsa det rent?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av Bael:

@CamelActivate: Det är inte så att agget är "igendammat"? Provat att blåsa det rent?

Jo det testade jag med luft på burk tjossan men blev ingen skillnad. Datorn dog inkonsekvent, ibland inom 5 minuter ibland efter flera timmars spelande så tror inte det va damm.