Hjälp mig "upptäcka" RPG´s!

Permalänk
Medlem

Hjälp mig "upptäcka" RPG´s!

Är zipp i huvudet.

Vill, verkligen vill grotta ner mig och fastna i/för RPG´s men kan inte!

Försökt med ett antal genom åren men ledsnar totalt efter ett tag. Min upplevelse är "överdos av pratpratprat och texttext!"!

Försökt med Baldurs Gatespelen. Falloutspelen, köpte Fallout 4 med passet för att tvinga mig själv till att lira men kanske la ner 20 minuter totalt i spelet. Köpt Witcherspelen. Har nog ytterliggare spel i steamkatalogen jag glömt av.

Laddade ner Pillars of Entity jag fått av en vän igår och startade upp. Efter att ha smädött en smula av allt prat innan jag kom igång för att plocka bär så reagerade min hjärna med att stänga av liret istället och avinstallera.

Ta inte illa upp nu! Jag vet att det är mig det är fel på!

Hur ska jag gå till väga och vad kan jag ta som "insteg" till RPGvärlden?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

@Beginner: Haha, följer denna då jag känner exakt samma som dig

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

Bra spel:
Final Fantasy 7
Skyrim
Dark Souls
Fallout 2

Permalänk
Medlem

Testa Divinity Original Sin 2. Inte så farligt mycket prat men fortfarande en tydlig RPG-känsla.

Annars så känns det ju inte riktigt som att RPG är din "cup of tea".

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Divinity, original sin 1 och 2. Dragon Quest 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Är zipp i huvudet.

Vill, verkligen vill grotta ner mig och fastna i/för RPG´s men kan inte!

Försökt med ett antal genom åren men ledsnar totalt efter ett tag. Min upplevelse är "överdos av pratpratprat och texttext!"!

Försökt med Baldurs Gatespelen. Falloutspelen, köpte Fallout 4 med passet för att tvinga mig själv till att lira men kanske la ner 20 minuter totalt i spelet. Köpt Witcherspelen. Har nog ytterliggare spel i steamkatalogen jag glömt av.

Laddade ner Pillars of Entity jag fått av en vän igår och startade upp. Efter att ha smädött en smula av allt prat innan jag kom igång för att plocka bär så reagerade min hjärna med att stänga av liret istället och avinstallera.

Ta inte illa upp nu! Jag vet att det är mig det är fel på!

Hur ska jag gå till väga och vad kan jag ta som "insteg" till RPGvärlden?

20 minuter i Fallout 4... du har ju knappt tagit dig igenom introt, baserat på den informationen så skulle jag säga att RPG inte är något för dig.

Och hela grejen med RPG är det man väljer när man levlar upp och gjort några misstag och sen kanske resettar builden för att gå en annan väg.

Witcher är ännu segare i början och jäkla köttande för väldigt lite rewards, speciellt i början.

Permalänk
Medlem

@Beginner: Jag är likadan som du, har testat Witcher 3 två gånger men tröttnade båda gångerna då det är så jäkla segt!
Jag blev totalt hooked på God of War! Lagom mycket sidequests och man kan mix and match med förmågor och utrustning lite grann men inte för mycket. Underbart bra story, riktigt snyggt grafiskt också.

Jag spelade ut spelet häromdagen. Nu ska jag testa Witcher 3 en tredje gång och se om jag fastnar. Annars blir det nog Horizon Zero Dawn till PS4 eller Zelda: Breath of the Wild emulerat på PC.

Red Dead Redemption 2 har jag inte provat själv, men det ska finnas mängder med saker att göra vad jag har hört. Råna banker, fiska, jaga, samla whatever. Återigen är vi tillbaka till att du behöver köpa en konsol om du inte redan har det.
Jag har varit en inbiten PC-spelare i många år, men ärligt talat är det så härligt enkelt med konsol. Köp ett spel, så vet du att det funkar!

Permalänk
Medlem

Tror Dark Souls-serien är nyckeln här, nästan inget prat alls och det prat som är, är dessutom kryptiskt och går på någon sekund.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Varför vill du tvinga dig själv in i en genré som du uppenbarligen inte gillar?

Och att man inte gillar RPG är inget konstigt, alla gillar olika. Personligen klarar jag inte av att lira FPS mer än några minuter innan jag undrar vad fan jag håller på med som lirar något så trist

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Har du testat Kingdom Come: Deliverance?

Finns mycket att önska om spelet, men det är en uppfriskande fläkt när man gått igenom turbaserat som Baldurs Gate eller totalt o förlåtande som Dark souls.

Permalänk

Sätt upp ett mål så du inte irrar omkring det brukar jag göra annars tröttnar jag på spelen

Permalänk
Medlem

Man behöver lira RPG i lugn och ro har jag märkt, förr i tiden så var det bland de bästa spelgenrena men nu i dagens samhälle, jobb och allt annat så hinner man inte koppla av riktigt, förutom möjligen i slutet på semestern. Nöter just nu mer Assassins Creed (klar med Odyssey, nu Origins) då jag drog mig igenom Divinity Original Sin ett par månader innan, vart hyfsad mättad på RPG efter det spelet då det säkert tog ett par månader att ro igenom.

StarCraft kan också vara enklare att nöta igenom än ett riktigt RPG, campaign då med alla expansions.

Ska nog ge mig på Original Sin II efter AC: Origins, kommer man väl in i spelet brukar det vara riktigt kul...

Permalänk
Medlem

Tycker Tyranny fått alldeles för lite uppmärksamhet för det är ett riktigt bra RPG. Kanske för mycket läsning i det också om du inte orkade med Baldurs Gate som det påminner väldigt mycket om.

Kanske skulle Dragon Age Origins funka? Bästa spelet i serien enligt mig. En del läsning och prat där också men inte lika mycket som i BG.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Dark Souls som några andra redan sagt. Dels för att det är riktigt bra och för att det samtidigt innehåller minimalt med påtvingad story både i tal och text.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

RPGn kräver oftast att man har viljan och tiden att verkligen sätta sig in i världen omkring sig. Läsa codex entries och lära sig om historien, politiken, faunan och så vidare. Har man inte det är det ganska poänglöst och extremt svårt att fastna, synnerligen med tyngre spel som Pillars of Eternity eller Baldur's Gate.

Mitt tips är att testa Mass Effect. Dels för att jag tror många oinitierade har lättare för sci-fi än fantasy, dels är det extremt väldesignat visuellt sett, har bra karaktärer samt har ett ganska traditionellt action-inriktat stridssystem. Finns så att säga fler saker att greppa tag i för att komma in i spelet. Funkar inte det skulle jag också säga att det nog är lika bra att sluta försöka.

Dark Souls kanske fungerar och är bra spel, men för mig är det mer action-RPG i stil med Diablo och går att spela utan att bry sig det minsta om RPG-bitarna, tror personligen inte att det är mycket till inkörsport.

Permalänk
Medlem

Divinity original sin 2.
Gillade det som tusan, var lite i samma sits som trådskaparen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Who's that riding in the sun? Who's the man with the itchy gun? Who's the man who kills for fun? Psycho Dad, Psycho Dad, Psycho Dad.

Permalänk
Medlem

Baldur's Gate samt tidigare Black Isle/interplay spel som t.ex fallout 1/2 är inte spel jag skulle rekommendera för någon helt ny till genren som inte redan är erfaren rpg spelare.

Det krävs viss förståelse för hur man bygger en effektiv karaktär i ett RPG för att spelupplevelsen inte ska bli helt bedrövlig.

Prova t.ex Mass Effect 2 istället, bioware spel i mer modern form, och om du tycker om det spela Dragon Age Origins efteråt.

Permalänk
Medlem

Bara RPG och inte MMORPG?

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Citerar alla och svarar alltefter. Många bra tips!

För att förklara lite mer ordentligt. Min hjärna har inbillat mig att jag nog egentligen skulle älska att grotta ner mig i RPG´s, när jag väl sitter där så håller inte jag med min hjärna och därav mina ständiga försök i hopp om att hjärnan ska vinna.

Kan säga här i inledningen att jag glömde nämna att jag har Mass Effect 1-2-3. Påbörjat ettan ett gäng gånger, lirar på ett att och sen blir det "paus" tills nästa gång jag startar om. Var ett antal år sedan sista försöket.

Fallout 2 hade jag glömt bort. Spelade det väldigt mycket när det kom.

I övrigt spelar jag ännu WoW som en nöt men "RPG"lirar det inte. Läser aldrig questtexter, inte ens när spelet kom vilket var dumt då jag aldrig visste var jag skulle ta vägen. "Terapilirar" det mest som jag kallar det för.

Swtor lirade jag när det kom, Bounty Hunter och tyckte om det. Dingade maxlevel och började levla en Jedi som jag tog ett break från som varar än men har funderat på emellanåt att ta upp Swtor igen.

Dark Souls får jag tips om. Kollat lite på tuben och streams. Är det inte mer "arkadiga" spel? För då avslöjar jag mig ännu mer och får en del av er sura på mig. Jag ogillar "arkadspel" väldigt mycket. Ursäkta.

Ursäkta kommande stavfel! Har huvudvärk och vet att jag kommer missa dem!

Skrivet av Undie:

Bra spel:
Final Fantasy 7
Skyrim
Dark Souls
Fallout 2

FF7 blev jag tvingad av morsan och systersonen att bara med och lira. De samlirade och jag hade inget annat val. PS1. Det var inte helt dumt faktiskt. Fallout 2 hade jag glömt av, spelade det mycket när det kom. Skyrim äger jag och har gjort mina försök men vi "klickar" inte alls. :/

Skrivet av MinscS2:

Testa Divinity Original Sin 2. Inte så farligt mycket prat men fortfarande en tydlig RPG-känsla.

Annars så känns det ju inte riktigt som att RPG är din "cup of tea".

En vän tipsar om Divinityspelen även om han inte spelat dem själv men noterar! RPG´s. Som jag skrev i inledningen. Jag har en konflikt med mig själv om RPG´s.

Skrivet av Raappana:

Divinity, original sin 1 och 2. Dragon Quest 11

Divinity noterar jag och ska kolla upp Dragon Quest.

Skrivet av GuuFi:

20 minuter i Fallout 4... du har ju knappt tagit dig igenom introt, baserat på den informationen så skulle jag säga att RPG inte är något för dig.

Och hela grejen med RPG är det man väljer när man levlar upp och gjort några misstag och sen kanske resettar builden för att gå en annan väg.

Witcher är ännu segare i början och jäkla köttande för väldigt lite rewards, speciellt i början.

Nä. Antar att jag knappt kommit genom början. Tog mig ut ur basen och kom fram till någon by. Började samla på mig en massa material. Kom längre fram fram till någon boss (fick känsla av boss iallafall, den var svår) som jag med nöd och näppe vann över. Tog mer material och kunde inte gå med gubben, överlass. Visste inte vad som var bra att ha och vilket jag kunde dumpa.

Det du beskriver med RPG´s är det jag vill uppleva och fastna i/för. :/

Skrivet av tBiorrith:

@Beginner: Jag är likadan som du, har testat Witcher 3 två gånger men tröttnade båda gångerna då det är så jäkla segt!
Jag blev totalt hooked på God of War! Lagom mycket sidequests och man kan mix and match med förmågor och utrustning lite grann men inte för mycket. Underbart bra story, riktigt snyggt grafiskt också.

Jag spelade ut spelet häromdagen. Nu ska jag testa Witcher 3 en tredje gång och se om jag fastnar. Annars blir det nog Horizon Zero Dawn till PS4 eller Zelda: Breath of the Wild emulerat på PC.

Red Dead Redemption 2 har jag inte provat själv, men det ska finnas mängder med saker att göra vad jag har hört. Råna banker, fiska, jaga, samla whatever. Återigen är vi tillbaka till att du behöver köpa en konsol om du inte redan har det.
Jag har varit en inbiten PC-spelare i många år, men ärligt talat är det så härligt enkelt med konsol. Köp ett spel, så vet du att det funkar!

Ska kolla upp God of War! Zeldaspelen lirade morsan som en nöt. Såpass att jag inte kan med dem + att hon lever inte längre. Blir numer ledsen varje gång jag hör eller ser något av Zelda då jag vet att hon skulle älska att lira det. :/

RDR2 är jag riktigt sugen på. Såpass att jag var på vippen att köpa PS4probundeln med det. 3.990 under mellandagsrean men hade inte råd. Kommer det till PC är det nog rätt givet för mig.

Skrivet av Markusas:

Tror Dark Souls-serien är nyckeln här, nästan inget prat alls och det prat som är, är dessutom kryptiskt och går på någon sekund.

Som jag skrev i inledningen. Är det inte mer "arkad"feeling över Dark Soulsspelen? :/

Skrivet av TiasE:

Varför vill du tvinga dig själv in i en genré som du uppenbarligen inte gillar?

Och att man inte gillar RPG är inget konstigt, alla gillar olika. Personligen klarar jag inte av att lira FPS mer än några minuter innan jag undrar vad fan jag håller på med som lirar något så trist

Därför att min hjärna försöker få mig att fatta att jag nog gillar RPG´s innerst inne. FPS hade jag störtkul med men det var innan ålderdomen kom och pajade alla mina nervbanor och psynapser. (Sagt av mannen som påbörjade Half Life 2 men orkade inte genom det! Slutade efter bara några timmars spelande.)

Skrivet av WorriedElk:

Har du testat Kingdom Come: Deliverance?

Finns mycket att önska om spelet, men det är en uppfriskande fläkt när man gått igenom turbaserat som Baldurs Gate eller totalt o förlåtande som Dark souls.

Inte testat men skriver upp det! Iofs gillar jag tanken på turbaserat då jag kan ta tid på mig. Jag är seg på alla möjliga sätt.

Skrivet av trebrecks:

Sätt upp ett mål så du inte irrar omkring det brukar jag göra annars tröttnar jag på spelen

Bra idé men då jag aldrig "kommit in i" RPG´s så vet jag inte ens vilka mål jag bör ha.

Skrivet av Dalton Sleeper:

Man behöver lira RPG i lugn och ro har jag märkt, förr i tiden så var det bland de bästa spelgenrena men nu i dagens samhälle, jobb och allt annat så hinner man inte koppla av riktigt, förutom möjligen i slutet på semestern. Nöter just nu mer Assassins Creed (klar med Odyssey, nu Origins) då jag drog mig igenom Divinity Original Sin ett par månader innan, vart hyfsad mättad på RPG efter det spelet då det säkert tog ett par månader att ro igenom.

StarCraft kan också vara enklare att nöta igenom än ett riktigt RPG, campaign då med alla expansions.

Ska nog ge mig på Original Sin II efter AC: Origins, kommer man väl in i spelet brukar det vara riktigt kul...

Ska kolla upp Divinity! Starcraft har jag köpt men aldrig kört. Också sån där "jag borde"grej.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Horizon Zero Dawn är ett av de få spel jag pallat spela mig igenom, även far cry primal gav en skön omväxling.

Har haft svårt att sätta mig och gamea sen 2013-2014 då jag känner att man inte får den upplevelse man fick förr i tiden. Det känns som det mesta som släpps är återvunna koncept med bättre grafik/motor.

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem

@Beginner:

Jag var nog lite otydlig i det jag skrev, Kingdom Come är inte turbaserat. Det jag menade var att det är en uppfriskande fläkt när man tröttnat på turbaserade spel.

Kolla några streams så får du snabbt en uppfattning om spelet

Permalänk
Medlem

Om du vill börja med något lättsmält, kör Diablo 3. Visst, mer action-RPG/Hack'n'slash, men finns ju en story, man bygger sin karaktär o.s.v.

Om du var sugen på Red Dead Redemption, har du kört GTA 4/5? Där finns ju också en del story.

Tänker att det kan vara bra att "mjukstarta" lite innan man hoppar in i de längsta och mest invecklade textbaserade spelen...

EDIT: Och om du funderat på Zelda men inte vill spela just det, kolla in Darksiders 1/2/3. Också mer åt action-håller, men med en del pussel o.s.v.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

@Cyne: Darksiders är riktigt bra, har inte spelat 3:an men fått det varmt rekommenderat av fortfarande inbitna gamers

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem

Låter som du vill ha ett RPG spel med ganska mycket fart och fläkt och kul combat och inte så mycket snack? I sådana fall går Baldur's Gate och Pillars of Eternity fetbort, älskar dom spelen men det är riktiga RPG-nörd spel. Skulle reka:

Mass Effect 2 med all DLC (kan vara lite förvirrande att hoppa in i första 2-4 timmarna men det är ett grymt spel med rätt mycket action och bra story)

Mass Effect 3 med all DLC

Divinity Original Sin 2: Grymt RPG och man behöver inte ha spelat ettan, det är en helt ny story.

Fallout New Vegas: Kul spel med bra blanding av story och action.

Witcher 3 är grymt men det tar nog en 10-20 timmar för spelet att verkligen komma igång. Allt som händer i White Orchard är bara en prologue egentligen.

Kanske Far Cry 3 eller 4: Det är väldigt RPG-light men ändå att man spelar en karaktär som gör val och får nya stats etc.

Kanske Tomb Raider också på samma sätt. Väldigt RPG-light men ändå att man spelar en karaktär och får nya stats etc.

Spel som Uncharted, Tomb Raider och Far Cry är nog en ganska vanlig inkörsport till "riktiga" RPG.

Kingdom Come skulle jag nog inte reka, det är ganska hardcore-RPG och mest för de som redan gillar RPG skulle jag nog säga.

Om man gillar Star Wars bör man ju kika på Knights of The Old Republic. Kan ta ett tag att vänja sig vid grafiken men två grymma spel.

Annars Grim Dawn också som är ett modernt action-RPG i stil med Diablo 2 fast bättre grafik etc.

Permalänk
Medlem

@Beginner:
Jag tror att du hade mått bra av en konsol faktiskt. Det är rätt nice att slöspela med, gentemot dator där man mer sitter aktivt i game-mode om du förstår vad jag menar.

Eftersom att du även nämner FPS tänker jag Tomb Raider. "Första" Tomb Raider från 2013 kostar inte mycket pengar idag, men är fortfarande väldigt snyggt. Playstatation har även Uncharted som ska vara i samma stuk fast med en manlig huvudkaraktär.

Prova även GTA 5 om du inte redan har gjort det. Inte så mycket RPG över det, men mycket sidequests och sånt.

Permalänk
Medlem

Testa att ge dig på Diablo eller liknande?
Jag är själv i en liknande situation och har varit så ett ganska bra tag: Mass Effect och Dragon Age går bort för att det är för slött och styrt medan just Diablo går bort för att det saknar tillräckligt djup. Bra för mig är Skyrim. The Witcher testade jag men kontrollerna var... inte min grej... helt enkelt. Finns även Kingdom Come som kan vara värt att testa.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar och tips!

Kan inte förklara riktigt. Jag vill spela "rejäla" RPG´s. Jag fattar att de ger mycket men när jag väl sätter mig så kopplar hjärnan ifrån. Jag har garanterat någon störning. Var likadant i skolan och än idag i vuxen ålder. Ska jag läsa på om något så tackar hjärnan för sig och "Elvis has left the building!". :/

Skrivet av Leinhart:

Horizon Zero Dawn är ett av de få spel jag pallat spela mig igenom, även far cry primal gav en skön omväxling.

Har haft svårt att sätta mig och gamea sen 2013-2014 då jag känner att man inte får den upplevelse man fick förr i tiden. Det känns som det mesta som släpps är återvunna koncept med bättre grafik/motor.

Du är nog inne på ett spår. Jag lider rätt gravt av "det var bättre förr". Känner mest att jag sett saker förr, RPG´s borträknat. Inte rätt tråd men det finns spelupplägg jag saknar från förr som inte finns idag.

Skrivet av WorriedElk:

@Beginner:

Jag var nog lite otydlig i det jag skrev, Kingdom Come är inte turbaserat. Det jag menade var att det är en uppfriskande fläkt när man tröttnat på turbaserade spel.

Kolla några streams så får du snabbt en uppfattning om spelet

Nej då. Du var inte otydlig! Det var jag som var det. Vet att Kingdom Come inte är turbaserat, jag som menade att det iofs är rätt skönt att ha spel turbaserade.

Skrivet av Cyne:

Om du vill börja med något lättsmält, kör Diablo 3. Visst, mer action-RPG/Hack'n'slash, men finns ju en story, man bygger sin karaktär o.s.v.

Om du var sugen på Red Dead Redemption, har du kört GTA 4/5? Där finns ju också en del story.

Tänker att det kan vara bra att "mjukstarta" lite innan man hoppar in i de längsta och mest invecklade textbaserade spelen...

EDIT: Och om du funderat på Zelda men inte vill spela just det, kolla in Darksiders 1/2/3. Också mer åt action-håller, men med en del pussel o.s.v.

Lirade Diablo 3 ihärdigt när det kom. Mest för att försöka hänga på de jag wowade med. Lirade såpass att jag blev snudd på fysiskt illamående när jag loggade in sista gångerna. Kanske ska testa igen, var ett tag sen.

Köpte GTA5 på rea till pc. Köpte det till 360 när det begav sig. La ner när jag kom till ett uppdrag där man skulle köra bil och jaga efter en lastbil med båt på. (Hoppas vid alla högre makter nu att det är GTA5 så jag inte svamlar!). Klarade det för mitt liv inte.

Ska Youtuba lite på Darksiders!

Skrivet av Leinhart:

@Cyne: Darksiders är riktigt bra, har inte spelat 3:an men fått det varmt rekommenderat av fortfarande inbitna gamers

Som sagt ovan, ska Youtuba Darksiders.

Skrivet av CFSsss:

Låter som du vill ha ett RPG spel med ganska mycket fart och fläkt och kul combat och inte så mycket snack? I sådana fall går Baldur's Gate och Pillars of Eternity fetbort, älskar dom spelen men det är riktiga RPG-nörd spel. Skulle reka:

Mass Effect 2 med all DLC (kan vara lite förvirrande att hoppa in i första 2-4 timmarna men det är ett grymt spel med rätt mycket action och bra story)

Mass Effect 3 med all DLC

Divinity Original Sin 2: Grymt RPG och man behöver inte ha spelat ettan, det är en helt ny story.

Fallout New Vegas: Kul spel med bra blanding av story och action.

Witcher 3 är grymt men det tar nog en 10-20 timmar för spelet att verkligen komma igång. Allt som händer i White Orchard är bara en prologue egentligen.

Kanske Far Cry 3 eller 4: Det är väldigt RPG-light men ändå att man spelar en karaktär som gör val och får nya stats etc.

Kanske Tomb Raider också på samma sätt. Väldigt RPG-light men ändå att man spelar en karaktär och får nya stats etc.

Spel som Uncharted, Tomb Raider och Far Cry är nog en ganska vanlig inkörsport till "riktiga" RPG.

Kingdom Come skulle jag nog inte reka, det är ganska hardcore-RPG och mest för de som redan gillar RPG skulle jag nog säga.

Om man gillar Star Wars bör man ju kika på Knights of The Old Republic. Kan ta ett tag att vänja sig vid grafiken men två grymma spel.

Annars Grim Dawn också som är ett modernt action-RPG i stil med Diablo 2 fast bättre grafik etc.

Många tips att kolla upp! Du ser. Glömde av KOTORspelen! Spelat igenom dem. De var bra och kul. Köpte någon spelsamling från Webhallen med Mass Effect 1-2-3, vet inte om det var med dlc´s. Visste inte ens att det finns dlc´s till dem, även om jag inte är alltför förvånad.

Skrivet av tBiorrith:

@Beginner:
Jag tror att du hade mått bra av en konsol faktiskt. Det är rätt nice att slöspela med, gentemot dator där man mer sitter aktivt i game-mode om du förstår vad jag menar.

Eftersom att du även nämner FPS tänker jag Tomb Raider. "Första" Tomb Raider från 2013 kostar inte mycket pengar idag, men är fortfarande väldigt snyggt. Playstatation har även Uncharted som ska vara i samma stuk fast med en manlig huvudkaraktär.

Prova även GTA 5 om du inte redan har gjort det. Inte så mycket RPG över det, men mycket sidequests och sånt.

Jodå. Skulle nog kunna tänka mig att ha en konsol men blir svårt att få tid att lira då tvn går varm med annat utbud.

GTA5, skriver om det ovan, köpte det på rea till pc. Kanske ska testa det och se om uppdraget so sket sig jag skrev om ovan fungerar bättre på pc.

Skrivet av MsSmith:

Testa att ge dig på Diablo eller liknande?
Jag är själv i en liknande situation och har varit så ett ganska bra tag: Mass Effect och Dragon Age går bort för att det är för slött och styrt medan just Diablo går bort för att det saknar tillräckligt djup. Bra för mig är Skyrim. The Witcher testade jag men kontrollerna var... inte min grej... helt enkelt. Finns även Kingdom Come som kan vara värt att testa.

Diablo 3, skriver ovan om det lite. Spelade det så ihärdigt när det kom för att hänga med folk jag wowade med så till slut mådde jag nästan illa när jag loggade in i D3 men kanske ska testa det igen.

Ska kolla in gameplayklipp på Kingdom Come!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

@Beginner:

Jag påminner om Tomb Raider 2013.
Kostar 3 euro på Steam just nu.

https://store.steampowered.com/agecheck/app/203160/

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

@Beginner:

Jag påminner om Tomb Raider 2013.
Kostar 3 euro på Steam just nu.

https://store.steampowered.com/agecheck/app/203160/

Tack för tips men om det är minsta "arkadmoment" så går det bort tyvärr. Alltid varit urkass på arkadmoment (brist på bättre ord!). Systersonen älskade Mariospelen när han var liten. Jag testade och det sket sig hela tiden för jag har noll timing och då är jag decennier äldre idag.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Jag förstår hur du menar att en del RPG’s kan kännas för slöa. Jag spelar nästan bara rpg’s i alla olika former. Det jag insett är att ibland är dom för slöa men det kan vara väldigt lite som gör att man fastnar totalt eller tröttnar snabbt. Jag har några tips att testa av olika anledning.

Tips 1. Som alla sagt Divinity original sin 2. Grymt bra spel. Mycket RPG känsla och en hel del snack. Men inte för mycket. Va noga att köra samma antingen magic eller ”physical” på alla i gruppen. Annars blir det fan så mycket svårare.

Tips 2. Mutant year zero road to eden. Ruggigt bra spel. Det jag tror passar dig bäst. Bra att börja med tänker jag. Lagom mycket story, grym stämning och riktigt kul combat. Och det är även ett rätt kort spel, vilket kan vara skönt så du känner att du kan köra klart det. Läste precis i tråden ovan att det finns ett demo att testa på
Steam.

Tips 3. Jag vet vad du sa om Pillars of eternity och jag håller med dig. Jag körde iof lite längre men jag körde aldrig klart det då de va såå segt. Och jag gillar inte combat. Jag har nyss börjat köra PoE 2 deadfire. Såå mycket bättre spel, är inte lika långsamt och känns mycket mer intressant att köra. Här har du ett riktigt rollspel som de kändes förr i tiden. Och det finns turn based combat nu vilket är grymt mycket roligare.

Skickades från m.sweclockers.com