Permalänk

Ram minnen och ram minnen

Hejsan! Salam!
Jag ska försöka få mig förstådd.

Det är så här att jag har ett datorbygge på G och har precis köpt ett nytt moderkort.

Det är ca 13 år sedan jag tittade in i en dator
Mitt moderkort är ett Asus H170 pro gaming
Och stödjer minnen upp till 2133mhz.
Tydligen så stödjer mitt moderkort något nytt för mig som heter Xmp, ni vet nog alla va de e.
Trots att mitt moderkort stödjer 2133mhz så gick jag och köpte 3000mhz med min tanke att dom antagligen går att klocka mer i Xmp än vad 2133mhz skulle.
Är jag helt ute? Kommer mitt moderkort stödja dessa ramminnerna? Är det så att jag kommer kunna klocka dessa 3000mhz mer än vad jag skulle om jag hade kört på 2133mhz? Tacksam för något svar.
Mvh

Permalänk
Medlem

@Ismailone: XMP är färdiga överklockningsprofiler som moderkortet stödjer, alla moderkort har en bashastighet och använder man snabbare minne måste man ställa in en XMP profil för att minnena skall köras i den hastigheten.

MEN ditt moderkort kommer inte kunna köra minnena i 3000MHz eftersom det är max vad det moderkortet klarar.
Eventuellt/förmodligen kan du använda minnena men dom kommer inte köras mer än i 2133MHz.
Vill du kunna köra minnena i 3000MHz behöver du ett moderkort med Z170 chippet.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

@Ismailone: XMP är färdiga överklockningsprofiler som moderkortet stödjer, alla moderkort har en bashastighet och använder man snabbare minne måste man ställa in en XMP profil för att minnena skall köras i den hastigheten.

MEN ditt moderkort kommer inte kunna köra minnena i 3000MHz eftersom det är max vad det moderkortet klarar.
Eventuellt/förmodligen kan du använda minnena men dom kommer inte köras mer än i 2133MHz.
Vill du kunna köra minnena i 3000MHz behöver du ett moderkort med Z170 chippet.

Hejsan! Efter bios uppdatering så ska minnena gå att köra i 2400 MHz . Vet ej om det går med en generation 6 processor men med en generation 7 går det iallafall. Det borde gå att sen clocka minnena ännu högre eftersom moderkortet stödjer Xmp 2.0.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Ismailone: Visst kan du klocka minnena manuellt, men går du över vad XMP profilerna säger så brukar det återställas vid var omstart av datorn och du måste göra om OC.
Sen spelar det inte någon större roll om du kör i 2133/2400MHz eller 3000MHz, du kommer inte märka någon skillnad.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

@Ismailone: Visst kan du klocka minnena manuellt, men går du över vad XMP profilerna säger så brukar det återställas vid var omstart av datorn och du måste göra om OC.
Sen spelar det inte någon större roll om du kör i 2133/2400MHz eller 3000MHz, du kommer inte märka någon skillnad.

Tack för svar. Försäljningsknep right? Finns en del sådana när det gäller datorkomponenter har jag märkt. Speciellt när man ska prata med nån i personalen i någon Datoraffär.
Tror du jag skulle klara mig med en i5 6600k när det gäller Fallout 4,76 och senaste tomb raider spelen eller är det en i7 6700k minimum.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Ismailone: Vet inte vad dom spelen kräver, men jag hade nog hellre valt i7 när det kommer till dom gamla modellerna med 4 kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ismailone:

Tack för svar. Försäljningsknep right? Finns en del sådana när det gäller datorkomponenter har jag märkt. Speciellt när man ska prata med nån i personalen i någon Datoraffär.
Tror du jag skulle klara mig med en i5 6600k när det gäller Fallout 4,76 och senaste tomb raider spelen eller är det en i7 6700k minimum.

Skickades från m.sweclockers.com

i5 6600k verkar gå bra med dom spelen om man kollar systemkraven så länge du inte måste spela på absolut högsta inställningarna.

Visa signatur

HP 800 G1