1440p Gamingdator med RTX 2080ti/Titan, budget 45k

Permalänk

1440p Gamingdator med RTX 2080ti/Titan, budget 45k

Hej Sweclockers, det börjar bli dags att bygga PC och jag har kopierat subredditet "buildmeapc"'s format här nedan.
Jag är ute efter en riktigt framtidssäker dator, och lämnar över detta till er experter. Det kanske inte behöver bli så pass dyrt som min budget avser för att nå dom målen jag har, men det är så mycket jag kan tänka mig att lägga ut om det är nödvändigt, så ha det i åtanke. Ställ gärna frågor om något känns oklart eller om ni vill ifrågasätta något.

Vad tänker jag göra med datorn, och vilken sorts spel vill jag spela?
Planerar att spela AC:O RDR2 (när det kommer) Metro Exodus, Kingdom Come Deliverance och andra spel på bästa möjliga sätt.
Vilken är min maxbudget?
Jag tänkte sätta ett tak vid 45 000.
När tänker jag köpa datorn?
Det blir i Mars, i samband med att vi flyttar till en ny lägenhet.
Vad behöver jag i budgeten? (Burk/OS/Skärm/Tgtbord/Mus etc)
Burken, en 1440p 140hz skärm, och tgtbord och mus (Logitech G810 och Razer Naga exempelvis)
Var tänker du beställa/köpa ifrån?
Iom att man bor i Sverige så är väl Inet en av dom vanligaste sidorna man beställer ifrån, annars varsom bästa priserna finns såklart.
Återanvänder jag några komponenter/delar?
Nej, hela min nuvarande dator går i arv till min flickvän.
Tänker jag överklocka, nu eller längre fram? GPU CPU eller båda?
Jag kommer nog vilja överklocka på en gång, och förmodligen både CPU och GPU.
Finns det några särskilda önskemål om komponenter eller funktioner jag vill ha med i bygget?(ex: SSD, mycket lagringsutrymme, RAID-setup etc)
En bra SSD till operativsystemet och utvalda spel, och en tillräcklig HDD till spel/media. 32gb ram om budget tillåter, och lite RGB.
Finns några särkilda önskemål om chassit (storkelmässigt som ITX/microATX/mid-tower/full-tower, stil, färg, fönster eller ej, LED belysning, etc), eller särsklit färgtema till datorn?
Ett chassi med bra luftflöde till komponenterna blir bra, RGB belysning på komponenterna vore såklart kul och i så fall ett sätt att kontrollera belysningen på.
Behövs Windows? I så fall vilken typ.

Ja valfri Windows 10-licens.

Permalänk
Medlem

@LASER KENNETH: Här är väl det jag skulle ta Windows licens brukar man kunna hitta på marknaden för halva priset eller så finns det massvis på ebay. Sen om du vill kan du lägga till några Noctua fläktar Om du länkat ditt SweC konto till Inet så kommer priset landa på 44 642kr

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12315196

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Här är mitt bidrag.
2TB SSD så la inte in någon HDD.
Massa RBG.
750W nätagg räcker gott och väl.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12315271

Här kommer en lite billigare variant, är rätt så övertygad om att i7 9700k kommer prestera lika bra som 9900k även i framtiden. I 2560 x 1440 så är grafikkortet flaskhalsen i vilket fall. Och valde en billigare skärm ifall du inte känner att Quantom Dot är värt 4k extra.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12315297

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Ett varningens finger: Jag rekommenderar verkligen inte EVGA RTX 2080 Ti Black Edition.
Det är ett "budget"-RTX 2080 Ti (varmt, högljutt, B-chip) som kostar som ett premium-kort.
Finns betydligt bättre RTX 2080 Ti för ~14k, t.ex. MSI Trio X Gaming.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Varför dessa budgetförslag till moderkort när han ska klocka cpu.
16gb räcker till spel.
Går alltid att uppgradera eftersom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hej!

Här kommer mitt bidrag, detta är utan peripherals så som tbord och mus, sådant tycker jag man ska känna och klämma på och med tanke på olika typer av mekaniska eller ej switchar är det en smaksak.

Jag har valt ut det som jag tycker är ett riktigt framtidssäkert val!

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12315444

- Chassi med riktigt bra luftflöde, ljuddämpat och rymligt. Samtidigt som det är snyggt.
- GPU med inbyggd vattenkylning, ser bra ut med RGB och riktigt kraftfullt.
- CPU som är bland det vassaste som finns just nu med goda överklocknings möjligheter.
- Moderkort som klarar av I-9ans VRAM krav.
- PSU av kvalitet.
- Supersnabb SSD.
- Har själv denna vattenkylning, låter inget alls om du inte belastar CPU hårt, snyggt dessutom.
- Bra bildskärm efter dina specifikationer, hade själv gått efter LGs nya skärmar men det är dubbla kostnaden och endast 210hz
- 16GB RAM, det klarar du dig på ett bra tag och kan enkelt vid behov uppgradera.

Den här datorn kommer med enkelhet klara vad du än kastar på den i en bra lång tid framöver.
Hoppas du finner något av detta intressant, lycka till med ditt bygge!

Visa signatur

GPU: EVGA GeForce GTX 1080 8GB ACX3.0 FTW Hybrid | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz | CPU-kylare: be quiet! Silent Loop 240mm | Moderkort: Aorus Master Z390 | RAM: Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO Svart | M.2 SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB | SSD: Samsung 860 EVO 500GB | PSU: Fractal Design Integra M 650W | Chassi: Fractal Design Define R6 USB-C Svart TG |

Permalänk
Medlem

Windows 10 Pro från Kinguin för 400 kr. Visst, priset är något över 45k, men vattenkyld CPU och GPU får du för det. (Samt spel för 1500 kr får inte förringas.. )

Går att spara in pengar på bland annat cpu, tangentbord, skärm, chassi och AiO kylare.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12316012

Permalänk
Medlem

Du kan få 960 GB SSD för 1390 kr från NetOnNet.

Visa signatur

W.11 PRO--ASUS Z690--13600KF (@5.1GHZ)--NH-D15--GIGABYTE GAMING OC RTX 4090--KINGSTON 32GB DDR5 (5600MHZ)--SAMSUNG 870 2x1TB SSD--SAMSUNG 860 1TBB SSD--GIGABYTE 1000W (GULD)--FRACTAL DESIGN MESHIFY 2--TII SOUNDSYSTEM--SAMSUNG QN90B 50" 'QLED' 4K (@120HZ & G-SYNC )--RAZER ORNATA--LOGITECH MX MASTER 2--THRUSTMASTER JOYSTICK--ADSL 600/50--PC INKÖPT 01-2023

Permalänk
Skrivet av Paddglutt:

@LASER KENNETH: Här är väl det jag skulle ta

Skrivet av kwame:

Här är mitt bidrag.

Skrivet av MinscS2:

Ett varningens finger: Jag rekommenderar verkligen inte EVGA RTX 2080 Ti Black Edition.
Det är ett "budget"-RTX 2080 Ti (varmt, högljutt, B-chip) som kostar som ett premium-kort.
Finns betydligt bättre RTX 2080 Ti för ~14k, t.ex. MSI Trio X Gaming.

Skrivet av _F1GHT3R_:

Varför dessa budgetförslag till moderkort när han ska klocka cpu.
16gb räcker till spel.
Går alltid att uppgradera eftersom.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av CyberNerd:

Komplett Gamer Xtreme i260

Skrivet av Naxer:

Den här datorn kommer med enkelhet klara vad du än kastar på den i en bra lång tid framöver.
Hoppas du finner något av detta intressant, lycka till med ditt bygge!

Skrivet av GoldenGoose:

Windows 10 Pro från Kinguin för 400 kr. Visst, priset är något över 45k, men vattenkyld CPU och GPU får du för det. (Samt spel för 1500 kr får inte förringas.. )

Går att spara in pengar på bland annat cpu, tangentbord, skärm, chassi och AiO kylare.

Skrivet av Datocc:

Du kan få 960 GB SSD för 1390 kr från NetOnNet.

Tack allihopa för förslag och idéer! Jag har spånat lite efter att ha läst igenom svaren, och kommit fram till att 16gb ram duger fint, samt att köpa en windows-licens senare via exempelvis Kinguin eller annan källa kan vara smart. Tgtbord och mus går jag och köper i butik vid annat tillfälle, efter att ha kikat på alla bidrag och läst lite om passande moderkort till 9900k och överklockning gjorde jag en sådan här build, ni kan väl titta och se om det är något som inte passar eller skulle vara kompatibelt? Tack än en gång för tid och engagemang!

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12317166

Permalänk
Skrivet av LASER KENNETH:

Tack allihopa för förslag och idéer! Jag har spånat lite efter att ha läst igenom svaren, och kommit fram till att 16gb ram duger fint, samt att köpa en windows-licens senare via exempelvis Kinguin eller annan källa kan vara smart. Tgtbord och mus går jag och köper i butik vid annat tillfälle, efter att ha kikat på alla bidrag och läst lite om passande moderkort till 9900k och överklockning gjorde jag en sådan här build, ni kan väl titta och se om det är något som inte passar eller skulle vara kompatibelt? Tack än en gång för tid och engagemang!

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12317166https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/12317166

Den ser bra ut. Jag hade köpt 3 extrafläktar också för 1k dom jag länkade.
Sen hade jag nog köpt 250gb m.2 för Windows och alla program. Och 1tb vanlig ssd för spel då boottiden är minimal i skillnad i spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

@LASER KENNETH: Exempel 1: Ska jag vara ärlig så tycker jag att du ska ta ett lite mer high-end nät agg, du har trots allt en dator för över 30K som ska drivas av det.

Intel 660P vet jag inte hur det är med nu men förr minns jag att det var en katastrof till SSD (tror Linus Tech Tips har en video på det)

Asus skärmen skulle jag inte ta, det är bättre att lägga en tusenlapp på att få en skärm med VA eller IPS panel. Nu är visserligen TN panelerna skapligt bra men det är ett tips jag önskade jag fick när jag skulle köpa skärm för det är en satans skillnad på färger.

Som du sagt själv så klarar du dig på 16, det går att uppgradera senare om behovet kommer för mer.

Moderkortet är överdrivet dyrt, det är säkert grymt på att överklocka, frågan är bara är du grym på att överklocka? xD du bränner ca 1k extra på ett moderkort som proffs har review'at o överklockat med. Eller tänk så får du otur i silikon lotteriet så att prollen inte kan överklocka speciellt mycket, då är det ett ganska onödigt köp.

Om du tittar på mitt bygge som jag gjorde så landar datorn på ca 34.800kr vilket lämnar 10K i din budget till skärm och annat, den går att få billigare om du ändrar RAM till 16gb t.ex.

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Skrivet av _F1GHT3R_:

Den ser bra ut. Jag hade köpt 3 extrafläktar också för 1k dom jag länkade.
Sen hade jag nog köpt 250gb m.2 för Windows och alla program. Och 1tb vanlig ssd för spel då boottiden är minimal i skillnad i spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Paddglutt:

@LASER KENNETH: Exempel 1: Ska jag vara ärlig så tycker jag att du ska ta ett lite mer high-end nät agg, du har trots allt en dator för över 30K som ska drivas av det.

Intel 660P vet jag inte hur det är med nu men förr minns jag att det var en katastrof till SSD (tror Linus Tech Tips har en video på det)

Asus skärmen skulle jag inte ta, det är bättre att lägga en tusenlapp på att få en skärm med VA eller IPS panel. Nu är visserligen TN panelerna skapligt bra men det är ett tips jag önskade jag fick när jag skulle köpa skärm för det är en satans skillnad på färger.

Som du sagt själv så klarar du dig på 16, det går att uppgradera senare om behovet kommer för mer.

Moderkortet är överdrivet dyrt, det är säkert grymt på att överklocka, frågan är bara är du grym på att överklocka? xD du bränner ca 1k extra på ett moderkort som proffs har review'at o överklockat med. Eller tänk så får du otur i silikon lotteriet så att prollen inte kan överklocka speciellt mycket, då är det ett ganska onödigt köp.

Om du tittar på mitt bygge som jag gjorde så landar datorn på ca 34.800kr vilket lämnar 10K i din budget till skärm och annat, den går att få billigare om du ändrar RAM till 16gb t.ex.

Allright, tackar än en gång ödmjukt för feedbacken! Skönt med människor som motiverar sina svar och inte bara svarar entydigt! Jag har överklockat två gånger tidigare, så skulle inte påstå mig själv vara grym på att överklocka, så där kan jag kanske spara in några tusenlappar på moderkortet som du säger, Paddglutt! Kommer även ta med extrafläktarna F1GHT3R nämnde i åtanke då jag vill builden ska vara ordentligt kyld.

Då ser det ut som såhär just nu, det enda jag har gjort är egentligen tagit bort tgtbord och mus samt lagt till tre fläktarna _F1GHT3R_ rekommenderade. Sparar denna kundkorgen och tänker lägga till att Inet monterar också, då det momentet alltid gör mig för nojig ^^

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12318158

Permalänk
Skrivet av LASER KENNETH:

Allright, tackar än en gång ödmjukt för feedbacken! Skönt med människor som motiverar sina svar och inte bara svarar entydigt! Jag har överklockat två gånger tidigare, så skulle inte påstå mig själv vara grym på att överklocka, så där kan jag kanske spara in några tusenlappar på moderkortet som du säger, Paddglutt! Kommer även ta med extrafläktarna F1GHT3R nämnde i åtanke då jag vill builden ska vara ordentligt kyld.

Då ser det ut som såhär just nu, det enda jag har gjort är egentligen tagit bort tgtbord och mus samt lagt till tre fläktarna _F1GHT3R_ rekommenderade. Sparar denna kundkorgen och tänker lägga till att Inet monterar också, då det momentet alltid gör mig för nojig ^^

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12318158https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/12318158

Hade fortfarande gått på aorus moderkort. Du ser länken som jag skickade safe choices for 9900k längst ut till höger.
Köp aorus pro Wifi som är billigare istället. Ligger på 2500kr tror jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

@LASER KENNETH: Ser riktigt bra ut

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO