ASUS GeForce GTX 1060 6GB Dual OC Grafikkort. fryser 2 sekunder då & då

Permalänk
Medlem

ASUS GeForce GTX 1060 6GB Dual OC Grafikkort. fryser 2 sekunder då & då

detta är min första tråd och jag vet inte om den hamnar rätt.

jag byggde ihop en dator som jag köpt som ett paket i delar , Komplett har själva valt ut delar som ska vara kompatibla..

PC i deler - Back to Gaming kallade dom paketet som innehöll:

Cooler Master MasterWatt 650
Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz 16GB
Phanteks Eclipse P400
Kingston A1000 240GB M.2 SSD
ASUS TUF B360-Pro Gaming, Socket-1151
Intel Core i7-8700 Processor (1 st)
ASUS GeForce GTX 1060 6GB Dual OC

Min son spelar nästan bara Rust och varje timma fryser bilden ett par sekunder.

Grafikkortet har i sin beteckning tillägget OC som jag nu läst mig till att det betyder "overclocked".
När man förr i tiden själv "klockade" upp en processor så va det oftast ett till ett högt pris som mycket sämre stabilitet,
överhettningar mm. Att nu tillverekarna själva går ut med en sån produkt är ju obegripligt.
På förpackningem till grafikkortet står det 1594/1809MHz. Alltså kortet borde köras i 1594MHz men är nu uppiskat rill 1809Mzh

Min fråga till er är:
Får man förvänta sig att produkten ska fungera felfritt efter deras överklockande? då är det väl en garantisak?
eller måste man ställa ner frekvensen till 1594MHz och att felet kvarstår innan man gör em reklamation? Vet ni nåt om detta?

Permalänk
Medlem

Jag har precis startat HWMonitor på burken, så nästa gång den fryser kan jag leta efter avvikande värden. men vad ska jag söka efter, (det finns ju enormt med parametrar)är det värmen eller bristande strömförsörjningen som blir till problem vid överklockning?