Kand. i datavetenskap vs Dataingenjör

Permalänk
Medlem

Kand. i datavetenskap vs Dataingenjör

Hallå där!
Har bestämt mig att äntligen börja studera - 10 år efter jag gått ur gymnasiet. Har hela tiden avvaktat då jag inte vet vad jag vill studera, jag vet fortfarande inte till 100% men har tänkt ta tjänstledigt och ge det ett försök - lär ju känna ganska fort om jag valt rätt program.

Det står mellan Kandidatprogram i Datavetenskap (möjligt att jag läser extra många HP inom matematik för att få en teknologieexamen i Datavetenskap) och Högskoleingenjör i datateknik.
Någon som är lite insatt som kan förklara lite vad jag kan tänkas jobba med beroende på vad jag väljer?
Känns som att datavetenskap så kommer jag främst jobba med programmering och Högskoleingenjör lite bredare, men har egentligen ingen aning om vad förutom programmering som jag kan tänkas jobba med då?
Någon här som studerat något av dessa två program - vad jobbar ni med idag? Är ni nöjda med erat val?

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Något många missar är att dataingenjör är just det. En ingenjör. Med allt vad det innebär. Sen är data bara en inriktning.

Den andra linjen är mer renodlad bara datagrejer.

Vad som är roligast för dig kan ingen mer än du svara på

PS, läste dataingenjör men hade valt annorlunda om jag pluggade idag. Jobbar inom utveckling idag med QA.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Något många missar är att dataingenjör är just det. En ingenjör. Med allt vad det innebär. Sen är data bara en inriktning.

Den andra linjen är mer renodlad bara datagrejer.

Vad som är roligast för dig kan ingen mer än du svara på

PS, läste dataingenjör men hade valt annorlunda om jag pluggade idag. Jobbar inom utveckling idag med QA.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad hade du valt idag och varför? Mer inriktat mot just utveckling?

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

@kwame:
Vad föreställer du dig att du vill jobba med framförallt?
Inom branschen som helhet så är det extremt brett, dina val kanske förfinar det hela något men mycket beror ju även på dig som person.
Utöver de självklara bitarna som behandlas i din frågeställning så kan du i slutändan jobba med vad som helst från försäljning till programmering som i sig varierar väldigt stort beroende på var dina starka sidor ligger (Ex. matematiskt, teoretiskt, estetiskt etc).

Hur mycket uppskattar du exvis matte, allmän problemlösning, ledarskap etc. och hur skulle du värdera dem mot varandra.

Har du någon existerande programmeringskunskap, om inte vad är det som lockar?

Berättar du mer om dig och hur du tänker blir det lättare att skapa sig en uppfattning om varthän du lutar.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Hallå där!
Har bestämt mig att äntligen börja studera - 10 år efter jag gått ur gymnasiet. Har hela tiden avvaktat då jag inte vet vad jag vill studera, jag vet fortfarande inte till 100% men har tänkt ta tjänstledigt och ge det ett försök - lär ju känna ganska fort om jag valt rätt program.

Det står mellan Kandidatprogram i Datavetenskap (möjligt att jag läser extra många HP inom matematik för att få en teknologieexamen i Datavetenskap) och Högskoleingenjör i datateknik.
Någon som är lite insatt som kan förklara lite vad jag kan tänkas jobba med beroende på vad jag väljer?
Känns som att datavetenskap så kommer jag främst jobba med programmering och Högskoleingenjör lite bredare, men har egentligen ingen aning om vad förutom programmering som jag kan tänkas jobba med då?
Någon här som studerat något av dessa två program - vad jobbar ni med idag? Är ni nöjda med erat val?

Jag går civilingenjör IT och vi läser väldigt många kurser tillsammans med datavetarna som började samtidigt som oss. De få sakerna som jag minns på rak arm har skiljt oss är några matematikkurser samt att vi har läst en djupare operativsystemkurs på 20 hp där de läste 15 hp. Jag vet inte hur olika civil- och högskoleingenjörer är men jag gissar att det är liknande upplägg där datavetarna delar många kurser.

Det jag tror att många missförstår är att bilden av "programmeraren" som bara sitter och kodar backend själv är helt felaktig. Programmering är bara en del av det du gör och en mer korrekt term är "utvecklare" då du arbetar mycket med planering, design, dokumentation o.s.v.
Vår lärare berättade en anekdot om att personen som gjorde startmenyn för Vista eller W7 fick i slutändan ut under 1 000 rader C#-kod på flera år då man bestämde sig för att göra om designen ett antal gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

@kwame:
Vad föreställer du dig att du vill jobba med framförallt?
Inom branschen som helhet så är det extremt brett, dina val kanske förfinar det hela något men mycket beror ju även på dig som person.
Utöver de självklara bitarna som behandlas i din frågeställning så kan du i slutändan jobba med vad som helst från försäljning till programmering som i sig varierar väldigt stort beroende på var dina starka sidor ligger (Ex. matematiskt, teoretiskt, estetiskt etc).

Hur mycket uppskattar du exvis matte, allmän problemlösning, ledarskap etc. och hur skulle du värdera dem mot varandra.

Har du någon existerande programmeringskunskap, om inte vad är det som lockar?

Berättar du mer om dig och hur du tänker blir det lättare att skapa sig en uppfattning om varthän du lutar.

Jag tycker matematik och problemlösning är kul, därav föreställer jag mig att programmering kan vara kul. Är absolut ingen talang i Matematik dock, har läst upp till Matematik 4 och Fysik 2 på distans med betyget C. Hade inga svårigheter samtidigt som jag inte kände att jag bemästrade det med lätthet så är lite orolig över Ingenjörsmatematiken, även om det bara är 30HP så hoppas jag att jag klarar av tempot.

Jag är väldigt lättlärd, så tror jag skulle bli en ganska effektiv programmerare - men att bara programmera skulle nog bli för enformigt för mig, därav kanske just Ingenjör skulle vara ett bättre val, lite bredare, och mer karrirärsmöjligheter (föreställer jag mig i alla fall). Samtidigt blir jag extremt lätt uttråkad, så massa möten på ett arbete jag inte finner det intressant skulle jag inte klara av. Så blir jag Ingenjör skulle jag vara tvungen att hamna på ett företag där jag faktiskt brinner för det..

Jag har ingen aning om vad jag föreställer mig att arbeta med, jag vet inte vad jag finner kul. Möjligen att först tänka ut en produkt och sedan vara med och utveckla den, känns som att jag kan känna ett driv i det. Ett varierande jobb - motsatsen till vad jag har idag. Välbetalt och varken fysiskt eller psykiskt påfrestande, men det är ointressant och väldigt enformigt så man känner inget driv direkt. (trivs dock i övrigt, väldigt bra arbetskamrater och man har massvis med tid att prata osv med dom)

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Jag tycker matematik och problemlösning är kul, därav föreställer jag mig att programmering kan vara kul. Är absolut ingen talang i Matematik dock, har läst upp till Matematik 4 och Fysik 2 på distans med betyget C. Hade inga svårigheter samtidigt som jag inte kände att jag bemästrade det med lätthet så är lite orolig över Ingenjörsmatematiken, även om det bara är 30HP så hoppas jag att jag klarar av tempot.

Fördelen med mitt civilingenjörsprogram på UU (om man inte är jättesugen på matematik som jag) är att matematiken enbart är 33 % i 1:an, 25 % i 2:an och ännu mindre i 3:an. Flera av de jobbigare matematikkurserna så som flervariabelanalys, vilket är en obligatorisk kurs för andra ingenjörslinjer, är frivilliga tillval i årskurs 4/5.

Permalänk
Medlem

Kan bara tala för UUs datavetenskap (DV) kontra IT och det jag kan säga är väl kort och gott att standardprogrammet på DV är något enklare än ITs standard, men det är inte extrem skillnad. Däremot kan DV utformas av studenten själv till ett mer utmanande program än IT-programmet, förutsatt att man då läser kandidat + master inom DV. DV-programmet kan också göras enklare än standardutbudet.

Hur man angriper detta är upp till en själv men om man verkligen skyr vissa kurser kan det alltså vara bättre att välja DV då man har lite mer frihet kring vilka kurser man faktiskt går. Vissa är dock obligatoriska och första två åren är programmen (IT och DV) väldigt lika. Jag uppskattade valfriheten inom DV och kunde också välja ett utmanande kursutbud som var svårt att få ihop för många ITare då antalet hp som var valfria är mindre.

Man ska dock komma ihåg att det inte spelar särskilt stor roll i arbetslivet vilka exakta kurser man har gått, jobb får i princip alla som kan bete sig bland folk (viktig aspekt!) och slutfört majoriteten av sitt program. Sedan är det skicklighet och tur (ja, tur!) som avgör hur man avslutar sin karriär.

Jag skulle rekommendera att studera 5 år (dvs Civ. IT eller DVK + DVM) i alla fall men rent karriärmässigt är det ganska redundant att göra det idag förutsatt att du är någorlunda duktig. Jag valde att läsa en master främst för att det fanns områden som intresserade mig som inte fick plats i kandidaten men också mycket tack vare gemenskapen och vännerna på universitetet. Jag hade inte jobbat med det jag gör idag utan den heller, men rent karriärmässigt är nyttan inte helt solklar. Men för mig är lärande något större än så, men många håller nog inte med.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem

Jag har gått samma väg som du, började plugga för ett år sedan och då var det 12 år sedan jag gick ut gymnasiet. Jag läser 3-årig datateknik på KTH och är hittills nöjd med programmet. Matten var lite tuff i början men nu verkar jag ha väckt gymnasiekunskaperna till liv och då funkar det. Jag kan inte påstå att jag är något mattesnille men jag klarar ändå av att hänga med, tempot är högt men lägger man sina 8 timmar om dagen så går det bra.

Av naturliga skäl kan jag dock inte uttala mig om utbildningens påverkan på jobb ännu, men jag har fått uppfattningen att även Hing i datateknik är gångbart. Jag valde 3-årigt för att jag helt enkelt inte har råd att plugga i 5 år, jag skulle överleva men det blir ett rätt saftigt inkomsbortfall. Jag tror att jag med mina ca 11 år i yrkeslivet och en utbildning ändå kommer kunna få tillräckligt roliga och välbetalda jobb.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Vad hade du valt idag och varför? Mer inriktat mot just utveckling?

Jag var intresserad av data, men satt o plugga matte o fysik mest. Visst, ska man utveckla microkretsar så var elläran bra... Men jag ville jobba med mjukvara.

Hade valt ett renodlat program där man INTE blir ingenjör

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Enligt egen erfarenhet är högskoleingenjörerna ingenjörer med allt det innebär i form av extra kurser osv, datavetenskap är inte programmering (utan det lär man sig på köpet) utan en utbildning i datavetenskap, det är mycket matematik och kombinatorik, den är mer teoretisk än högskoleingenjör i datateknik. Det är liksom inga kurser i att lära sig skriva miniräknare i java utan det är mycket räkna på papper och implementera i labbar i form av kod. Min bror på datavetenskap och jag har erfarenhet från ingenjörssidan, fråga på i PM om du vill veta mer.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |