Fortsatt sjunkande priser på SSD-enheter – 1 TB för runt 1 500 kronor 

Permalänk
Melding Plague

Fortsatt sjunkande priser på SSD-enheter – 1 TB för runt 1 500 kronor 

På bara fyra månader har det skett stora förändringar på marknaden för SSD-enheter, där många modeller i de större storleksklasserna börjar komma ned i pris.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Snart kan det bli värt att bygga en NAS med bara SSD-diskar

Permalänk
Inaktiv

Fortfarande dyrt. Problemet är att även om ssd sjunker i pris, så ökar ens behov för varje år.
Jag minns tider när folk frågade vad tusan skulle man som privatperson med 1TB ssd till, idag är det mer vad som skulle vara bra för en stor skara även om de är lite för dyra.

Permalänk
Medlem

Härligt att se att det börjar hända lite grejer efter att ha stagnerat ett tag. Lite billigare bara sen ryker mina HDDer.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

För en NAS skulle jag nog fortsatt använda HDD, då det vid diskstrul är galet mycket lättare att plocka fram data från en snurrdisk jämför med en SSD. Dessutom är inte mina prestandabehov galet höga (inte ens när jag importerar bilder behöver det gå så fort).

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det är verkligen på tiden. Sett i ett längre tidsperspektiv är nedgången inte så dramatisk, det var många år sedan 500 GB gick ner till under 1500:-.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

@anon159643: Du kanske ska prioritera vad du lagarar på SSD.

Ja, det är nice o ha allt på SSD. men data som du inte rör mer än nån gång per år är bara onödigt att ha på SSD, där är mekaniska diskar mycket bättre lämpade.

Jag spelar en del men en 500 GB ssd räcker för alla spel som jag för stunden spelar och resten är ju typ en webläsare. I min NAS har jag 16TB lagring och det är mest för foton och diverse arkiv - men bortsett från bilderna är inget oersättligt och dom har jag på andra ställen också.

Men att ha 10TB SSD bara för att ha är fan onödigt. Du kan nog lätt frigöra utrymme och kommer du och säger att du behöver det för videoredigering ja då är du inte målgruppen för detta och kan nog mycket väl köpa stora feta dyra SSD'er om det är ditt leverne.

Permalänk
Medlem

Nice! Förhoppningsvis kan man köpa en billig 2tb till PS5 när den kommer.

Permalänk
Medlem

Jag håller ögonen på 4TB-versionen av Samsung QVO, men det är aningen för dyrt ännu. Tråkigt dock att Samsung manipulerar marknaden genom att "anpassa" produktionen. Får hoppas att någon annan tillverkare istället gasar på så att de kan använda lägre pris.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Rekordmedlem

Snart så kanske det kommer en seriös hdd ersättare som funkar som ensam lagring internt, dvs 3-4 Tbyte för max 3000kr. Det krypar ju ditåt men det verkar gå väldigt sakta med enheter större än 1 TByte
Kommer ihåg när vi fick de första datorerna med HDD på jobet , Macar med 20Mbyte hdder som kostade en månadslön och lät som en stenkross, den första hdd jag själv köpte var på 120 MByte till Amiga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Snåla inte nu, ju mer SSD i världen desto lägre blodtryck hos befolkningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

2TB är inte mycket dyrare per GB nu heller. Snart värt att köpa sådana istället.

Permalänk
Medlem

Det här en smula förbittrande att se SSD-priser såhär, och sen för mig som fotograf kolla på CFast-priser som är pretty much små SSD:ar fast i 3x4cm minnskortsform, och se där istället att 128GB kostar typ 4000...

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av boibo:

@Johan86c: Du kanske ska prioritera vad du lagarar på SSD.

Ja, det är nice o ha allt på SSD. men data som du inte rör mer än nån gång per år är bara onödigt att ha på SSD, där är mekaniska diskar mycket bättre lämpade.

Jag spelar en del men en 500 GB ssd räcker för alla spel som jag för stunden spelar och resten är ju typ en webbläsare. I min NAS har jag 16TB lagring och det är mest för foton och diverse arkiv - men bortsett från bilderna är inget oersättligt och dom har jag på andra ställen också.

Men att ha 10TB SSD bara för att ha är fan onödigt. Du kan nog lätt frigöra utrymme och kommer du och säger att du behöver det för videoredigering ja då är du inte målgruppen för detta och kan nog mycket väl köpa stora feta dyra SSD'er om det är ditt leverne.

Jag som många arbetar med datorer, har runt 50TB SSD idag. Inga filmer och annat dritt utan arbetsmaterial. Men bara för att man jobbar med något betyder det inte att man har obegränsat med pengar.

Det jag påstod var dock att 1TB börjar bli bra för den stora skaran, bara att det fortfarande är för dyrt. Förklaringen är enkel, den stora skaran köper en laptop, i denna har de en enda lagringsenhet som ska rymma allt. En och samma ssd blir då på flera sätt det bästa, det kan också bli det billigaste. Nu när man får 1TB för 1500kr, så är det inte större mening att ha 500GB ssd + 500GB hdd och det blir snart en dyrare lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag som många arbetar med datorer, har runt 50TB SSD idag. Inga filer och annat dritt utan arbetsmaterial. Men bara för att man jobbar med något betyder det inte att man har obegränsat med pengar.

Det jag påstod var dock att 1TB börjar bli bra för den stora skaran, bara att det fortfarande är för dyrt. Förklaringen är enkel, den stora skaran köper en laptop, i denna har de en enda lagringsenhet som ska rimma allt. En och samma ssd blir då på flera sätt det bästa, det kan också bli det billigaste. Nu när man får 1TB för 1500kr, så är det inte större mening att ha 500GB ssd + 500GB hdd och det blir snart en dyrare lösning.

50TB SSD. Inte illa

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag som många arbetar med datorer, har runt 50TB SSD idag. Inga filer och annat dritt utan arbetsmaterial. Men bara för att man jobbar med något betyder det inte att man har obegränsat med pengar.

Det jag påstod var dock att 1TB börjar bli bra för den stora skaran, bara att det fortfarande är för dyrt. Förklaringen är enkel, den stora skaran köper en laptop, i denna har de en enda lagringsenhet som ska rymma allt. En och samma ssd blir då på flera sätt det bästa, det kan också bli det billigaste. Nu när man får 1TB för 1500kr, så är det inte större mening att ha 500GB ssd + 500GB hdd och det blir snart en dyrare lösning.

Lagras inte arbetsmaterialet i filer?

Permalänk
Avstängd

Snart som bensin bara skatt o avgifter man betalar.

Permalänk
Hjälpsam

Verkligen tråkigt nu tjänar ju tillverkarna mindre pengar!

Nä förresten!

edit
Om vi antar att en porrbild tar 100 kB, så ryms då 10 miljoner porrbilder på en 1TB SSD disk och man får supersnabb access till dessa.

Tekniken har verkligen gått framåt sedan man fick konsumera porr via gamla sketna porrtidningar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv

@MarkSix: Skrev fel, filmer menade jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Verkligen tråkigt nu tjänar ju tillverkarna mindre pengar!

Nä förresten!

edit
Om vi antar att en porrbild tar 100 kB, så ryms då 10 miljoner porrbilder på en 1TB SSD disk och man får supersnabb access till dessa.

Tekniken har verkligen gått framåt sedan man fick konsumera porr via gamla sketna porrtidningar.

Porrbilder är lite oldschool P-rullar i 4K ska det va, 10GB per rulle räcker bara till 100 filmer

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av MarkSix:

Porrbilder är lite oldschool P-rullar i 4K ska det va, 10GB per rulle räcker bara till 100 filmer

Bara 100 filmer!

Sa du 4k!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pepsin:

Det är verkligen på tiden. Sett i ett längre tidsperspektiv är nedgången inte så dramatisk, det var många år sedan 500 GB gick ner till under 1500:-.

Beror väl lite på mättillfälle. Vet att priserna var lägre innan mdn sedan började priserna öka rätt så saftigt efter det. Var nog mindre än ett år sedan jag lade 1600 spänn på en 500GB 2,5" samsungSSD (ej pro). Förbenat dålig timing för övrigt
Halvering på ett år är ganska markant nedgång ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Om vi antar att en porrbild tar 100 kB,

Nu pratar vi vintage hoppas jag. B-)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av mkk:

Nu pratar vi vintage hoppas jag. B-)

Skickades från m.sweclockers.com

Old School!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Vad händer med Raptordiskarna? Hittade ett gammalt kvitto från Inet. 74gb 1495kr. Jävlar vad det rasslade om den med var snabbare än den befintliga 5400 IDE disken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

@Knotvillage: Det blev för svårt att tillverka diskar med så hög rotationshastighet till ett rimligt pris, i takt med att lagringsdensiteten fortsatte att öka. Det finns inte många diskar kvar över 7200 RPM idag och inga i stora storlekar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Vad händer med Raptordiskarna? Hittade ett gammalt kvitto från Inet. 74gb 1495kr. Jävlar vad det rasslade om den med var snabbare än den befintliga 5400 IDE disken.

Skickades från m.sweclockers.com

De, vissa modeller iaf, är ju 2,5-diskar monterade i en 3,5"-adapter och tillika kylfläns.

När disken rasat funkar adaptern/kylflänsen klockrent för att montera 2,5" SSD:er i 3,5"-trays som saknar hål för 2,5" i och med att de gör att anslutningarna hamnar på rätt ställe

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Beror väl lite på mättillfälle. Vet att priserna var lägre innan mdn sedan började priserna öka rätt så saftigt efter det. Var nog mindre än ett år sedan jag lade 1600 spänn på en 500GB 2,5" samsungSSD (ej pro). Förbenat dålig timing för övrigt
Halvering på ett år är ganska markant nedgång ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Vill du må bättre så köpte jag en samsung 2,5" evo 1Tb för 1499 på blackfriday i julas.... Eller vänta det har nog motsatta effekten. Så jag gissar att den kan trilla ner några hundralappar till tills det börjar ta slut på flashminnes lagren igen om gissningsvis 6-12 månader

Permalänk
Medlem

Vad passande att detta kom upp på SweClockers samtidigt som man tänkte köpa en ny slö hårddisk istället för SSD. 500GB var inte alls så farligt dyrt.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11