Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Uppgradering av CPU mm.

Det är dags att uppgradera trotjänaren i5 4670K, men jag har inte hundra koll på vad som gäller i dagsläget. Moderkort, CPU, minnen och chassi är det jag tänkt då jag vill byta från mATX till ATX. Som student är dock budgeten något begränsat och jag vill hålla mig så nära 5000-strecket som möjligt.

Jag har ett Be Quiet 580W-nätagg som jag tänker borde funka fortsättningsvis oxå, ett GTX 970 och hårddiskar som får följa med.

Det här är vad jag plockat ihop:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12312105

Vet inte varför rabatterna inte syns på bilden men kundvagnen för mig ligger på 5778kr.

Jag har inte någon vidare koll på processorn då det oftast är de dyrare varianterna som rekommenderas, men då budgeten som sagt är stram såg 9400F mest intressant ut. Som jag förstår det så är den inte upplåst men jag kommer med största sannolikhet inte överklocka något ändå, så det spelar mindre roll.

Alternativet skulle väl vara att gå över till AMD men där har jag noll koll.

Datorn kommer inte användas till något tyngre än spel, surf och eventuell streaming.

Vore tacksam för någon second opinion innan jag klickar hem det!

Permalänk

Jag kör på AMD och tycker det fungerar bra. I dagens läge så känns det som att det inte spelar någon större roll iom att grejerna är så pass bra. Testa släng ihop en AMD dator och se vad priset landar på. Tror det blir billigare för dig. Du borde också överväga att köpa nytt grafikkort, 970 är helt OK men det börjar halka efter i dagens grafik.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Ryzen 2600/2600x. Bra processorer.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12312265

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasFriberg:

Jag kör på AMD och tycker det fungerar bra. I dagens läge så känns det som att det inte spelar någon större roll iom att grejerna är så pass bra. Testa släng ihop en AMD dator och se vad priset landar på. Tror det blir billigare för dig. Du borde också överväga att köpa nytt grafikkort, 970 är helt OK men det börjar halka efter i dagens grafik.

Ska kika på det. Angående grafikkortet så håller helt enkelt inte budgeten och det känns som om nuvarande CPU och framförallt minnen (8GB DDR3) är det som är mest akut. Spelar främst CSGO och nu Apex som alla andra och det funkar ganska bra.

Permalänk
Medlem

Tack, ska kolla in det där!

Permalänk

Behåll det du har... Den processorn du länkar är sämre än din nuvarande. Dyrt moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Behåll det du har... Den processorn du länkar är sämre än din nuvarande. Dyrt moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Känner att jag behöver byta upp mig i minnen och nuvarande moderkort (MSI Z87M) har inte stöd för DDR4 vad jag kan finna. Hur kan den processorn vara sämre än den jag har? Vad gäller moderkortet så ligger det på 1690kr med rabatt, jag skulle inte köpa det för fullpris.