Permalänk
Medlem

Ny gaming dator - Budget 15k

Hejsan Sweclockers!
Hoppas ni kan hjälpa en okunnig gamer med en ny dator, det är definitivt på tiden - Just för tillfället rockar jag en dammig 5 årig dator med ett gtx770 i sig, det är inte så optimalt och numera har jag lämnat den tills döden tar över.
Därav behöver jag en ny dator och jag har mer eller mindre en budget på 15000. Som det ser ut idag har jag redan W10 licens men om det är ett måste i någon dator/bygge så är jag inte alltför känslig.

Elgigantens 20% rabatt tror jag inte har undgått många på detta forum och jag har även kikat på detta djur; https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Jag kommer definitivt att köpa den om det är så att jag inte kan få tag i något liknande, prestanda och prismässigt, före den 5/3. Så vad säger ni Sweclockers? Jag försökte bygga ihop den här via inet då jag har handlat av dem förr och varit väldigt nöjd, men det saknas tillräckligt mycket specifikationer ifrån elgigantens hemsida för att jag ska kunna göra det men min nuvarande kunskapsnivå. Kan jag få tag i en liknande dator prestandamässigt till ett liknande pris innan den 5/3?
OBS: Kom ihåg att i den här elgiganten datorn finns OS medräknat, detta behöver jag inte från inet om jag inte misstar mig.

Jag tackar så hjärtligt för hjälpen på förhand!
Mvh,
Oteknisk gamer

Permalänk
Skrivet av Guthan:

Hejsan Sweclockers!
Hoppas ni kan hjälpa en okunnig gamer med en ny dator, det är definitivt på tiden - Just för tillfället rockar jag en dammig 5 årig dator med ett gtx770 i sig, det är inte så optimalt och numera har jag lämnat den tills döden tar över.
Därav behöver jag en ny dator och jag har mer eller mindre en budget på 15000. Som det ser ut idag har jag redan W10 licens men om det är ett måste i någon dator/bygge så är jag inte alltför känslig.

Elgigantens 20% rabatt tror jag inte har undgått många på detta forum och jag har även kikat på detta djur; https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Jag kommer definitivt att köpa den om det är så att jag inte kan få tag i något liknande, prestanda och prismässigt, före den 5/3. Så vad säger ni Sweclockers? Jag försökte bygga ihop den här via inet då jag har handlat av dem förr och varit väldigt nöjd, men det saknas tillräckligt mycket specifikationer ifrån elgigantens hemsida för att jag ska kunna göra det men min nuvarande kunskapsnivå. Kan jag få tag i en liknande dator prestandamässigt till ett liknande pris innan den 5/3?
OBS: Kom ihåg att i den här elgiganten datorn finns OS medräknat, detta behöver jag inte från inet om jag inte misstar mig.

Jag tackar så hjärtligt för hjälpen på förhand!
Mvh,
Oteknisk gamer

Då är min fråga vilken gpu vill du ha? 2060 eller 2070? Som jag såg så var den på din budget en r5 2600 med rtx2060.. isf kan du tänka dig denna med konfigurationen med corsair rgb minne på 3000mhz 16gb och fortfarande billigare är på Elgiganten.. https://www.komplett.se/product/11461/datorer/komplett-pc/kom....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lite OT men jävlar vad grymma elgiganten har blivit på senaste tiden på gaming. Var i deras Megastore i Barkaby och de hade en hel section dedikerad till bara pc-gaming. Kul att de även lägger in benchmarks på sina sidor på riggarna de säljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guthan:

Hejsan Sweclockers!
Hoppas ni kan hjälpa en okunnig gamer med en ny dator, det är definitivt på tiden - Just för tillfället rockar jag en dammig 5 årig dator med ett gtx770 i sig, det är inte så optimalt och numera har jag lämnat den tills döden tar över.
Därav behöver jag en ny dator och jag har mer eller mindre en budget på 15000. Som det ser ut idag har jag redan W10 licens men om det är ett måste i någon dator/bygge så är jag inte alltför känslig.

Elgigantens 20% rabatt tror jag inte har undgått många på detta forum och jag har även kikat på detta djur; https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Jag kommer definitivt att köpa den om det är så att jag inte kan få tag i något liknande, prestanda och prismässigt, före den 5/3. Så vad säger ni Sweclockers? Jag försökte bygga ihop den här via inet då jag har handlat av dem förr och varit väldigt nöjd, men det saknas tillräckligt mycket specifikationer ifrån elgigantens hemsida för att jag ska kunna göra det men min nuvarande kunskapsnivå. Kan jag få tag i en liknande dator prestandamässigt till ett liknande pris innan den 5/3?
OBS: Kom ihåg att i den här elgiganten datorn finns OS medräknat, detta behöver jag inte från inet om jag inte misstar mig.

Jag tackar så hjärtligt för hjälpen på förhand!
Mvh,
Oteknisk gamer

Tyvärr blir det dyrare hur man än gör om man ska låta någon annan bygga ihop den åt dig. Kan man bygga själv går det att få ungefär samma pris som datorn från Elgiganten.

Såhär skulle det se ut om Inet bygger den åt dig:

https://www.inet.se/produkt/b1064894/15-6tkr

Blir 15 600kr efter medlemsrabatt. Gör ett konto hos Inet så ser du rabatten (gäller till den 18:e). Du får också med en spelkod till antingen Anthem eller BF:V (tror ej du får detta med datorn från Elgiganten).

Väldigt lik den från Elgiganten - men med ett grafikkort som har en betydligt bättre kyllösning. "Turbo"-kortet som används i datorn från Elgiganten är varken tyst eller kyler bra. Kylaren till processorn är också lite bättre.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadow666:

Då är min fråga vilken gpu vill du ha? 2060 eller 2070? Som jag såg så var den på din budget en r5 2600 med rtx2060.. isf kan du tänka dig denna med konfigurationen med corsair rgb minne på 3000mhz 16gb och fortfarande billigare är på Elgiganten.. https://www.komplett.se/product/11461/datorer/komplett-pc/kom....

Skickades från m.sweclockers.com

Det är 20% på datorerna - något som inte syns förrän man lägger till datorn i varukorgen.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@Shadow666: Din länk fungerade inte för mig! Men jag är faktiskt efter något prisvärt men som är någorlunda framtidssäkrat, och definitivt för dagens spel vad det nu än må vara. I dagsläget är det Apex som spelas men jag är alltid nyfiken när nya intressanta spel kommer och då vill jag inte behöva oroa mig ett par år framöver. Så det kan väl vara ett 2060 eller 2070, kanske till och med något annat men det sticker i ögonen när jag ser 10XX serien, även om 1080ti är ett undantag.
Utöver det är jag lite intel-kåt, men det har faktiskt ingen rimlig grund i mitt resonemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Tyvärr blir det dyrare hur man än gör om man ska låta någon annan bygga ihop den åt dig. Kan man bygga själv går det att få ungefär samma pris som datorn från Elgiganten.

Såhär skulle det se ut om Inet bygger den åt dig:

https://www.inet.se/produkt/b1064894/15-6tkrhttps://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1064894/15-6tkr

Blir 15 600kr efter medlemsrabatt. Gör ett konto hos Inet så ser du rabatten (gäller till den 18:e). Du får också med en spelkod till antingen Anthem eller BF:V (tror ej du får detta med datorn från Elgiganten).

Väldigt lik den från Elgiganten - men med ett grafikkort som har en betydligt bättre kyllösning. "Turbo"-kortet som används i datorn från Elgiganten är varken tyst eller kyler bra. Kylaren till processorn är också lite bättre.

Den där ser riktigt fin ut - Hade dem alla dessa prylar hemma?
Tack för hjälpen med grafikkortet också, det hade jag inte en aning om.
Är det någonting annat du tycker bör förändras om du antar att jag är lite flexibel?

Permalänk
Skrivet av Guthan:

Den där ser riktigt fin ut - Hade dem alla dessa prylar hemma?
Tack för hjälpen med grafikkortet också, det hade jag inte en aning om.
Är det någonting annat du tycker bör förändras om du antar att jag är lite flexibel?

Märkte det efteråt när jag kollade upp det själv XD. Men såg den som en la upp i tråden för nästan 15k lite över som såg vettigare ut med msi kortet som har passiv kylning som inte går i gång förens det blir för varmt. Men asus turbo kort är inte så dåliga som han säger visst fläkten går i ett men det behöver man inte bry sig om när det är en fd r6 chassi pga att den är ljuddämpad så den på Elgiganten hade jag nog tagit ändå men det är upp till dig. Har en r5 med en sido fläkt på (utan plexiglas) fläktarna blåser för fullt för att jag har ställt in dem så hörs inget. Min bror som vill ha en tyst dator frågade mig om dator var på när jag satt å spelade på den hehe så tyst går en fd r5/r6 så om asus kortet låter som ett jetplan i andra som inte är ljuddämpad så kommer du inte ens höra den i r6 chassit.. Men det är upp till dig att välja.. ta 600kr mer för bättre kylning på gpun (fast asus turbo som många tycker är bra fast den har referens design på kortet och kyler bättre än Nvidias gamla referens design) eller gå på den som är typ 1000kr billigare.. för samma prestanda..

Edit: kolla på filmen som finns på inet om det chassit finns på avsändaren över på tråden. Om du tar den på Elgiganten så har du råd att stoppa in en extra ssd/hdd för 1000kr.. och den han länkade var bara med en ssd på Elgigantens dator får du med en m2 ssd som sitter rakt på modekortet. Och m2 korten läser och skri er data snabbare än ssd så om jag hade fått välja så hade jag nog tagit Elgigantens dator och köpt till en extra sdd eller hdd på 500gb - 1tb men det är vad jag skulle ha gjort. Nu har du 2 val möjligheter att tänka på.. beslutet är upp till dig och ingen annan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Shadow666: När jag gick in och läste om Armor kontra Turbo korten så är det delvis som du säger, båda korten fungerar utmärkt, men Turbo kortet blir ca 10c varmare och låter väsentligt mycket mer, sen får man definiera hur viktigt det är för en personligen. Jag vill dock anmärka att 10c varmare känns inte fantastiskt för överlevnaden i det långa perspektivet.

Det här med m2/inte m2 SSD, är det något en random användare som jag märker av mycket eller är det mer en nisch-grej? Jag förstår givetvis att det går fortare, men är det stor skillnad tycker ni?

Jag är också lite ambivalent kring mitt val av inget OS. När jag köpte min dator från inet sist, 2014, fick dem installera OS etc åt mig. Idag har jag kvar en CD-skiva för detta OS, windows 8, som jag i efterhand har uppgraderat gratis till Windows 10 - Men det är fortfarande W8 jag har på skivan. Hur får man till installationen av detta på ett vettigt sätt om inte inet gör det åt en, eller är det bara dumsnålt och det istället kanske är värt att köpa ett W10 och låta dem installera alternativt ta Elgiganten datorn med OS i?

Permalänk
Medlem

Kan det vara värt att satsa på ett 2080? Inet har fint pris på 7990:- just nu - Är det isåfall något annat jag bör ändra för att detta ska köra optimalt ihop? Allt detta går på 17299 - Är det någonsin värt att uppgradera till z390 och I7 istället eller är det ovärt om jag mest kommer att spela och möjligtvis streama en del?

https://www.inet.se/produkt/b1065357/datorbygge

Permalänk
Medlem

Hjälp mig att bestämma! Jag känner mig nöjd med i princip allt, men jag undrar om det är ett väldigt bra värde på 2080 kortet för 7995 eller om jag ska hålla mig till 2070 kortet för 6295, som verkar ha lite sämre värde? Blir jag bara lurad av fina röda priser här eller är det faktiskt meriterat rent prestandamässigt i relation till priset?
Kan vara värt att anmärka att jag knappast kommer köra högre än 1080p, möjligtvis 1440 i framtiden men inga större ambitioner än så.

Permalänk
Skrivet av Guthan:

Hjälp mig att bestämma! Jag känner mig nöjd med i princip allt, men jag undrar om det är ett väldigt bra värde på 2080 kortet för 7995 eller om jag ska hålla mig till 2070 kortet för 6295, som verkar ha lite sämre värde? Blir jag bara lurad av fina röda priser här eller är det faktiskt meriterat rent prestandamässigt i relation till priset?
Kan vara värt att anmärka att jag knappast kommer köra högre än 1080p, möjligtvis 1440 i framtiden men inga större ambitioner än så.

Nu vet jag inte hur du gjorde.. men om det var jag så hade jag tagit Elgigantens dator och köpt till en extra ssd eller sshd. Om du byggde ihop allt så får man inte en sånn dator under 15k som du kunde fått från Elgiganten..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om denna burk från Webhallen, nedsatt 4000 :-

https://www.webhallen.com/se/product/291743-Webhallen-Config-...

Då får du en vassare processor och ett vassare grafikkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Anime is the only valid reason to skip school.