Uppgradera till en VR-gamingdator. Spara in onödiga komponentköp

Permalänk

Uppgradera till en VR-gamingdator. Spara in onödiga komponentköp

Min gamingdator har några år på nacken. Börjat se mig om för köpa ny i delar. Väldigt vilsen.

Kravet är att det ska inte vara några problem med VR och 4K gaming. Så det gör inget om det kostar lite mer. Gillar "tysta & högpresterande" grafikkort. Bryr mig inte om överklockning eller lysande RGB-lampor alls.

Men jag hoppas på att inte behöva köpa komponenter i onödan och kunna "slakta" gamla datorn.

Sakerna jag hoppas kunna återanvända är följande;

Ett väldigt praktiskt Fractal design medium Chassi
Nätaggregat Corsair på (antingen 550W eller 650W kommer inte ihåg....)
En fet Processorfläkt som sitter på min nuvarande Intel i5. Svårt att veta kompabiliteten men jag gissar den passar fortfarande..är nog runt 5-6 år? funkar fint fortfarande.

Sen såklart BR/dvd/diskläsaren och mina hårddiskar. men det är ett mindre problem.
Köper ev. en ny SSD med ny Windows 10 för fräsch start.
Vad händer om jag tar min nuvarande SSD med windows 10 och kopplar in på det nya komponenterna?
Blir det katastrof med gamla Moderkorts/grafikkorts drivrutinerna eller kommer de överleva på att falla tillbaka på något tills jag installerar de nya?
Kommer windows 10 protestera?

Nedanstående är de sakerna jag funderat på att köpa, kom gärna på förslag på alternativ om ni har mer "prisvärda" förslag.

Permalänk
Medlem

Med rätt stor sannolikhet kommer du åtminstone kunna starta datorn med en windowsinstallation från ett tidigare bygge. Däremot skulle jag aldrig rekommendera det då du inte vet vad för problem som kan dyka upp.

Mitt tips är att alltid ominstallera windows när man byter ut moderkort eller cpu. Om du har möjlighet att ominstallera din nuvarande installation kan du göra det (Om licensen inte är låst till hårdvaran så att säga) och då slipper du köpa en ny windows licens.

Gällande CPU-fläkt så är det rätt goda möjligheter att den kommer fungera idag i och med att socketen inte ändrat åtminstone sedan din förra cpu släpptes (om det är 5-6 år). Dock hade jag om jag vore du definitivt kollat upp vad det är för cpu-fläkt för att verifiera så det verkligen går.

Nätaggregatet borde gå utmärkt även om det skulle vara 550W. Tänk dock på att den antagligen har degraderats något under åren.

Chassit är inga problem att återanvända så länge du kollar upp att grafikkortet får plats.

Permalänk

@AfterShock: Licensen jag sitter på nu är gratisuppdateringen till windows 10 som alla fick. Tror senaste var windows 7 jag har skiva på. Hoppade över windows 8/9.

En ny SSD och win10-licens går i runda slängar på 2000:- så det är inte hela världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chemicalburn:

@AfterShock: Licensen jag sitter på nu är gratisuppdateringen till windows 10 som alla fick. Tror senaste var windows 7 jag har skiva på. Hoppade över windows 8/9.

En ny SSD och win10-licens går i runda slängar på 2000:- så det är inte hela världen.

Om din nuvarande disk som har windows fortfarande är duglig till att fortsätta användas som OS-disk kan du förstås bara installera över den med en ny installation ändå