Throwback Thursday – AMD lanserar Athlon XP 3000+ med kärnan "Barton"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Hade en T-bred 1700+ som jag skrämde upp. Nästa system blir ett AMD.

Hade denna efter min Duron 1200. Fantastisk processor för sin tid!

Permalänk
Medlem

Det här var länge sen, men om jag minns rätt så hade jag ett tag en T-bred 1700+ och bytte sen till en Barton 2500+. Innan dess tror jag att jag satt med en celeron 300 -> 450 och efteråt så körde jag enbart mac ett tag innan jag byggde en pc igen. Första pc:n jag byggde (-94?) hade en P75:a. Nostalgin flödar.

Permalänk
Medlem

Står i sign vad min Barton hade för sig om dagarna på 24/7 hastighet.
För övrigt den cpu som har procentuellt högst klock mot standardhastighet i mitt stall.

Permalänk
Medlem

fick från farbror någon,, kommer inte ihåg. gick att spela

Permalänk

Ojdå, mitt första egna byggda och även min första AMD var en Athlon 2000+, skaplig CPU tror ännu den finns kvar nånstans i någon moderkortslåda med fungerande minnen hdd och moderkort
kanske måste bli en nostalgi boot av den

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem

Känns som att hårdvaran var roligare förr. Mer pill, blyertspennor (silverfärg om man var riktigt seriös), egna vattenloopar som faktiskt gav en riktig skjuts över luft... Hålsågar, sticksågar, deltafläktar och runda pata-kablar fanns i alla entusiasters verktygslåda.

Minns redan då att ATi och AMD var öppnare och roligare att ha att göra med.
Nvidia var ju inte jätteglada när jag patchade deras drvrutin till nf3 för att aktivera nätverksfunktioner som egentligen utlovades men som ”aldrig fungerade” på nf3, för att dyka upp i fungerande form på nf4.

Edit: Kanske var olika versioner av nf3 och inte nf4... minns inte riktigt. Fungerade efter patchad rutin i alla fall.

Trots att jag gav dom koden så var de kinkiga... hahah soft-cappa chipset gillades inte av mig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag hade 2600+ med Barton-kärnan. Var mitt första egna bygge och första AMD-prollen

Mitt första bygge var också en 2600+ fast med thoroughbred kärnan

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Avstängd

Min första barton skickades tebaxx till dåvarande "datorbutiken.com" med moderkortet...sen fick jag runt 20 trasiga bartons tillbaka, som påvisade felet på min propp..
Jag hade lyckats knäcka hörnet på den, när jag väldigt försiktigt satte dit cpu kylaren....
Så jag fick köpa en ny, men den blev det halva priset på.
Sista andningen den burken gjorde är inte klar än...den står i min mammas förråd i Hägersten, med nåt MSI kort med extra pata kontakter för raid...och hela 3! minnesplatser

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Medlem

Nån som känner igen denna go sak som rädda en så man inte skadade kärnan som var oskyddad

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Mitt första bygge var också en 2600+ fast med thoroughbred kärnan

Det var bra skumt där ett tag. Det blev liksom ett lotteri vilken kärna man fick. Jag hade ingen aning om det vid köpet utan läste om det flera månader senare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Byggde ny dator med en Athlon XP2700+ (2167MHz) understudietiden på högskola kring 2002/2003. Minns att det gav en ganska skön bump från den Athlon 1.2GHz jag hade i bygget innan. Då bytte jag nog även från GeForce 2 MX till Geforce Ti 4200. Första Far Cry kom kring den tiden också. Jösses vilka minnen!

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Kunde överklocka min Barton 2500+ till 2400mhz om jag minns rätt.

Roliga grejer att leka med

Om jag minns rätt så dök både min 2400+ och senare 2500+ upp som 1800+ I bios/Windows och var tvugna att överclockas för att dyka upp som 2400+ respektive 2500+
Men ja det var härliga tider ihop med ett gf fx5600 ultra 256mb😄

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Min var AMD 1900+ Palomino

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

Hade en i mitt första datorbygge. NF7-S, Blått Chieftec chassi, Zalman CPU-fläkt som maxade 4000+ rpm etc. Klockade riktigt bra och spöade alla andra som hade P4:or med råge

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Hade en T-bred 1700+ som jag skrämde upp. Nästa system blir ett AMD.

Samma här, ungefär.. För mig var det en 2400+ som jag fick upp i 2,4 GHz (12x med 200mhz FSB). Datorn levererade över förväntan! Sweclockers bjuder på en nostalgitripp helt oväntat.

Väntar du också på Zen 2?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Första egna bygget! Tror jag har kvar den på vinden..
(Vill minnas min cpu var en ”black edition”, kan det stämma med denna processorn?)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Första egna bygget! Tror jag har kvar den på vinden..
(Vill minnas min cpu var en ”black edition”, kan det stämma med denna processorn?)

Skickades från m.sweclockers.com

Black Edition är väl 64 bitars CPU:er.

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Har faktiskt två Athlon XP3000+ Kvar i en låda
En Ahtlon 64 socket S-939 1.8Ghz
En Athlon socket S-462 2,17Ghz
Samt en Sempron 3000+ 1,8Ghz socket S-754
Oj 10år sedan inköp mycket har hänt...
Sedan har jag ett gäng allt ifrån XP2500 - XP6400+ kvar också...
Lite nörd är man nog...har ca29st olika AMD Kvar och har sålt runt 20st genom åren...:)

Gick inte du över till Intel?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tangentbord:

Samma här, ungefär.. För mig var det en 2400+ som jag fick upp i 2,4 GHz (12x med 200mhz FSB). Datorn levererade över förväntan! Sweclockers bjuder på en nostalgitripp helt oväntat.

Väntar du också på Zen 2?

Jajemän. För min del så blir det en lämplig 8-kärnig/16-trådar Zen 2.

Permalänk

Jag har en Barton AXIA som sitter i ett ABIT NF7-S v2.0 moderkort. Den är undervoltad just nu och gör 2400 Mhz med Oc minnen timing 2-2-2-4 och ett Nvidia 7800 GT
Jag kan minnas fel då den stått stilla i några år, men den står i barnens gamla rum så bara att starta!

Visa signatur

Gigabyte b550m aorus pro, AMD 5600X, Thermalright peerless assassin 120 se, 2x16GB Corsair, Asus RX 6600 , M.2 Kingston KC3000+WD Black SN750 SE, SSD Intel, WD Ecco green 1TB, EVGA Supernova G2 750W, Fractal D R4. Samsung S24F352FH. Corsair Raptor K40, Steelseries Kana Thor.

Permalänk
Medlem

@AMD-FX:
Jorå har ett par sådana också 9st från i3-i7
Försöker att få igång en Ryzen 7 1700x som strular...
Knepigt att få till det med win7 och M.2 SSD.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Finns en snabbare barton.

AMD Athlon XP 3200+ - AXDA3200DKV4E

Endast för OEM dock, var aldrig till salu i retail.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.