Permalänk
Medlem

PSU slutkörd?

Hej!

Har en dator med Corsair RM650x inköpt hösten 2016. Idag när jag satte igång min master/slave grendosa som datorn, skärmar och högtalare är kopplat till, så small det till och blått ljus kom från hörnet där datorn står och säkringen gick. Går nu inte att sätta igång datorn, men grendosan funkar precis som den ska och den indikierar att surge protection fortfarande funkar.

Antar att PSUn har tackat för sig och jag får kontakta återförsäljaren för nytt ex, men tror ni att något mer har tagit skada? Kollade in i datorn och det såg inte ut som något har tagit skada, och det luktar inget heller.

Permalänk
Medlem

Har PSUn en egen I/O knapp skulle jag rekommendera att alltid stänga av den i samband med in/urkoppling/grendosa sätts på/av. Eller att du skaffar dig en en grendosa med egen säkring.

Förstår att detta inte är så hjälpfullt nu i efterhand, men kanske kan hjälpa dig för framtiden.

(med andra ord litar jag inte på en produkt för under 300kr att styra min elektronik)

Permalänk
Medlem
Skrivet av beejac:

Har PSUn en egen I/O knapp skulle jag rekommendera att alltid stänga av den i samband med in/urkoppling/grendosa sätts på/av. Eller att du skaffar dig en en grendosa med egen säkring.

Förstår att detta inte är så hjälpfullt nu i efterhand, men kanske kan hjälpa dig för framtiden.

Som jag förstod det har min grendosa just en sådan säkring, och grendosan indikerar att den funkar som den ska. Men ska komma ihåg det till framtiden!

Permalänk
Medlem

@Hanrax: vad jag kan se på produkten du länkade står det "överspänningskydd: nej".

Permalänk
Medlem
Skrivet av beejac:

Har PSUn en egen I/O knapp skulle jag rekommendera att alltid stänga av den i samband med in/urkoppling/grendosa sätts på/av. Eller att du skaffar dig en en grendosa med egen säkring.

Förstår att detta inte är så hjälpfullt nu i efterhand, men kanske kan hjälpa dig för framtiden.

(med andra ord litar jag inte på en produkt för under 300kr att styra min elektronik)

Offtopic, men själv har jag gjort en egen grendosa med ett vanligt utanpåliggande vägguttag från Clas Ohlson med en gammal kabel från ett nätagg.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanrax:

Som jag förstod det har min grendosa just en sådan säkring, och grendosan indikerar att den funkar som den ska. Men ska komma ihåg det till framtiden!

Skrivet av beejac:

@Hanrax: vad jag kan se på produkten du länkade står det "överspänningskydd: nej".

En säkring är ett rent kortslutningsskydd medans överspänningsskydd är skydd mot överspänningar som exempelvis åska/blixtnedslag kan ge!

Att grenuttaget fortfarande fungerar är förmodligen för att säkringen reagerade snabbt precis som den ska göra! Denna säkring kostar förmodligen inte många kronor gissningsvis betydligt mindre än 300:-

Edit: Ja en säkring är även ett överlastskydd kan man säga. Rätta mig gärna om jag har fel.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless