Permalänk
Medlem

Kraftiga pingtoppar

Hej kära vänner!

Sedan en någon månad sedan har jag erfarat en hel del pingtoppar som gör det praktiskt taget omöjligt att spela online.
Jag får varannan sekund en ping på cirka 700ms och detta följer ett bestämt mönster. Jag laddade ned pingplotter för att analysera vidare och det bekräftade mönstret ännu mer eftersom pingen i stort sett går exakt likadant hela tiden.

Det är i stort sett precis när jag startat datorn jag har en stabil ping, vanligtvis runt 20ms. Detta gör mig än mer fundersam eftersom jag aldrig kan spela onlinespel på vårt wifi här hemma med mobilen.

Än så länge har jag provat:
- Stänga av "Delivery Optimization" i win 10
- Avaktivera OneDrives synk

Är ju ingen vidare på hela nätverksdelen så hade uppskattat er hjälp! Vad tror ni är problemet?

Stort tack på förhand!

Visa signatur

ASUS P6T DELUXE V2 X58 | XEON X5670 @ 4,03GHz | 24GB DDR3 | RX5700 | OCZ AGILITY 3 240GB | SAMSUNG 850 PRO 512GB

Permalänk

Jag hade ett liknande problem för ett tag sedan, det jag gjorde var att avaktivera "auto-config" då det visade sig att mitt Asus pce-ac-56 sökte efter nya nätverk vilket resulterade i ping spikar.

Permalänk
Medlem

ICPM (ping) är lågprioriterat protokoll så spikarna beror troligen på någon annan aktivitet med högre prioritet. Tror att Bluesmith9 är på rätt spår.

Skrivet av Bluesmith9:

Jag hade ett liknande problem för ett tag sedan, det jag gjorde var att avaktivera "auto-config" då det visade sig att mitt Asus pce-ac-56 sökte efter nya nätverk vilket resulterade i ping spikar.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

@Bluesmith9
Intressant! Så vad kan jag göra rent praktiskt för att motverka detta? Vart hittar jag autoconfig? (:

Visa signatur

ASUS P6T DELUXE V2 X58 | XEON X5670 @ 4,03GHz | 24GB DDR3 | RX5700 | OCZ AGILITY 3 240GB | SAMSUNG 850 PRO 512GB

Permalänk

instruktion:

Open command prompt (type in "CMD" in cortana's search, right click, run as admin).

Type in: netsh wlan show settings (then hit enter)

Second to last line will say something to the effect of: Auto configuration logic is enabled on interface "Wi-Fi" (where Wi-Fi will be specific to your machine, so take notes)

Then type in: netsh wlan set autoconfig enabled=no interface=Wi-Fi (subbing Wi-Fi for whatever yours shows itself as) then hit enter

Double check it worked by re-typing netsh wlan show settings

You should see the 2nd to last or last line now saying: Auto configuration logic is disabled on interface "Wi-Fi"

Dold text

Jag kunde tyvärr inte hitta källan, men det funkar för mig.

Permalänk
Medlem

Stort tack för guiden! Jag ska prova detta!
Som jag förstår det så handlar denna lösning om att förhindra att den trådlösa anslutningen försöker leta efter andra WiFi varannan sekund?
Kan detta lösa pingspikarna för en trådad anslutning också? Detta fenomen uppstår nämligen på samtliga anslutna enheter i nätverket, trådat som otrådat.
Har gått i tankarna att det är routern som inte längre orkar med. Att det kan ha något med QoS att göra?

Visa signatur

ASUS P6T DELUXE V2 X58 | XEON X5670 @ 4,03GHz | 24GB DDR3 | RX5700 | OCZ AGILITY 3 240GB | SAMSUNG 850 PRO 512GB

Permalänk

Ja, den förhindrar ditt nätverkskort från att söka efter nätverk men det låter långsökt att det skulle vara det nu när du säger att det är så på alla dina enheter, det är nog mer troligt att det är något fel på routern då. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med det. Men jag hade nog rekommenderat att testa med en annan router och se om det löser problemet.

Permalänk
Medlem

Jag provade kommandot och slog direkt i en vägg att den inte hittade någon WiFi-enhet. Jag har dessvärre ingen annan router att testa med och går därför i tankarna att skaffa en ny.

Visa signatur

ASUS P6T DELUXE V2 X58 | XEON X5670 @ 4,03GHz | 24GB DDR3 | RX5700 | OCZ AGILITY 3 240GB | SAMSUNG 850 PRO 512GB