Komplett dator från Elgiganten (20% rabatt denna veckan)

Permalänk
Medlem

Komplett dator från Elgiganten (20% rabatt denna veckan)

Hej!

Funderar på att slå till med min första gaming pc som jag hoppas jag kan använda länge framöver (eftersom den har nya generationens i5 9600k och rtx 2070):
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Är den prisvärd nu under rean (14000kr med 20% rabatt)? Jag kan inte bygga själv, men jag tror ändå inte att man kan få mycket bättre delar för detta priset, när jag jämfört med byggen på tex. inet.se (?).

(Funderar också på om jag ska köpa en 24" 1080p monitor eller 27" 1440p - skriv gärna vad ni hade skaffat. Kommer spela mycket FPS-spel som fortnite och cs-go, men vill ändå ha bra färger för att kolla film och youtube. Jag är van vid apple's retina-skärm och har en bra TV, så vill inte offra för mycket kontrast, färger etc.)

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pus99:

Hej!

Funderar på att slå till med min första gaming pc som jag hoppas jag kan använda länge framöver (eftersom den har nya generationens i5 9600k och rtx 2070):
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Är den prisvärd nu under rean (14000kr med 20% rabatt)? Jag kan inte bygga själv, men jag tror ändå inte att man kan få mycket bättre delar för detta priset, när jag jämfört med byggen på tex. inet.se (?).

(Funderar också på om jag ska köpa en 24" 1080p monitor eller 27" 1440p - skriv gärna vad ni hade skaffat. Kommer spela mycket FPS-spel som fortnite och cs-go, men vill ändå ha bra färger för att kolla film och youtube. Jag är van vid apple's retina-skärm och har en bra TV, så vill inte offra för mycket kontrast, färger etc.)

Tacksam för svar!

Det där är en bra dator till ett bra pris. Motsvarar de Inet och andra erbjuder så inga konstigheter.

Din fråga gällande skärm däremot är svårare att besvara... Finns 100 tals modeller och du måste välja prisnivå i relation till bildkvalité och uppdateringsfrekvens. Vilket är viktigast och vilken egenskap vill du kompromissa mest med? Själv hade jag valt en IPS panel på 27 tum med 1440p, och kompromissat på bildfrekvensen. Men du måste själv avgöra vilka dina prioriteringar är.

Titta och läs om skärmar i Sweclockers nyhetsarkiv så får du en nästan överdrivet djupgående diskussion och för och nackdelar med olika typer av skärmar i relation till priset.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

För det priset ,så köp .

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Vasadu: Tack för snabbt svar!

Angående monitorn anser jag typ denna vara den bästa: https://www.komplett.se/product/1121683/gaming/gamingskarmar/...

Men den kostar 7k, och min totala budget just nu är runt 18k (varav 14k hade tagits upp av datorn). Jag hade istället kunna tänka mig en 24" 144hz 1080p monitor med g-sync eller freesync med stöd till g-sync, och med bra färger :D. Det finns dock inte en enda IPS skärm med dessa krav... (har hört att professionella gamers inte använder sig av g- eller freesync, är detta eftersom det inte behövs eller för att de alltid vill ha den senaste framen och kan acceptera ghosting/flimmer etc???)

Permalänk
Medlem

@Roberrt: Yes tycker som sagt att priset är väldigt väldigt bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av pus99:

@Vasadu: Tack för snabbt svar!

Angående monitorn anser jag typ denna vara den bästa: https://www.komplett.se/product/1121683/gaming/gamingskarmar/...

Men den kostar 7k, och min totala budget just nu är runt 18k (varav 14k hade tagits upp av datorn). Jag hade istället kunna tänka mig en 24" 144hz 1080p monitor med g-sync eller freesync med stöd till g-sync, och med bra färger :D. Det finns dock inte en enda IPS skärm med dessa krav... (har hört att professionella gamers inte använder sig av g- eller freesync, är detta eftersom det inte behövs eller för att de alltid vill ha den senaste framen och kan acceptera ghosting/flimmer etc???)

De är detta som är det svåra... Vill du inte kompromissa blir du fattig... =).

Men i ärlighetens namn så funkar alla typer av skärmar rätt bra, om du bara undviker de absolut sämsta.... Men top of the line på alla egenskaper är det förstås inte. Men inte hela världen heller. Kanske kan köra med en äldre/sämre skärm så länge, och satsa på en bättre och finare skärm lite senare.

Däremot är jag av åsiketen att just tangentbord + mus + skärm + ljud är några av de viktigaste egenskaperna hos en dator. För de är detta du upplever... Visst är det så att du behöver ganska mycket grafik och datorkraft för vissa tillämpningar men de saker jag nämnde upplever du hela tiden, även när du skriver något eller surfar på nätet.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk

@pus99: Tjenare! Ser inte att datorn kostar 14k, står inget om 20% rabatt

Permalänk
Medlem
Skrivet av thejawaah:

@pus99: Tjenare! Ser inte att datorn kostar 14k, står inget om 20% rabatt

Vad står det på bilden till höger om beskrivningen på datorn?

Permalänk
Medlem

@Vasadu: Jo jag får nog kör på en lite billigare och eventuellt uppgradera. Har du tips på möss, tangentbord och hörlurar? Jag vill helst ha en liten keyboard (60%) men de verkar vara slut eftersom så många vill ha det pga fortnite-streamers typ... När det gäller mus är jag nog inte så känslig, men den ska ha knappar som är enkla att klicka och känns bra tänker jag. Hörlurar funderar jag på någon steelseries eller hyperx med surround sound.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thejawaah:

@pus99: Tjenare! Ser inte att datorn kostar 14k, står inget om 20% rabatt

20% rabatt på alla windows-datorer (det är fel av elgiganten att det inte står något på just denna produkten, men om du lägger till den i kassan drar dom av rabatten)

Permalänk

@pus99: Okej, tack! Fick inte upp bilden till höger när jag kollade!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pus99:

@Vasadu: Jo jag får nog kör på en lite billigare och eventuellt uppgradera. Har du tips på möss, tangentbord och hörlurar? Jag vill helst ha en liten keyboard (60%) men de verkar vara slut eftersom så många vill ha det pga fortnite-streamers typ... När det gäller mus är jag nog inte så känslig, men den ska ha knappar som är enkla att klicka och känns bra tänker jag. Hörlurar funderar jag på någon steelseries eller hyperx med surround sound.

Om du inte ska satsa pengar på en skärm direkt skulle jag se om jag kunde hitta en begagnat... En okej TN panel på 24" och Full HD upplösning borde du lätt kunna få tag på för 500 kr eller mindre... Har en själv ståendes och skräpar och säkert fler som har. (Och skärm köper du ju lokalt, kanske av någon du känner eller någon på blocket eller sweclockers).

När det gäller hörlurar så köpte jag ett par HyperX lurar för någon månad sen (för typ 800 kr). Är nöjd med dem för ändamålet, tycker att bruset minskade mot tidigare lurar i samma prisklass... Tangentbord finns ju billiga enkla logitech som funkar bra, vad det gäller mus är jag själv lite kräsen... främst då formen. Vill att den ska vara ordentligt stor... funktionen bör vara okej... men de allra billigaste kan förstås också vara lite väl risiga. Men formen är de jag främst går på... hur den känns i handen.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

Om du inte ska satsa pengar på en skärm direkt skulle jag se om jag kunde hitta en begagnat... En okej TN panel på 24" och Full HD upplösning borde du lätt kunna få tag på för 500 kr eller mindre... Har en själv ståendes och skräpar och säkert fler som har. (Och skärm köper du ju lokalt, kanske av någon du känner eller någon på blocket eller sweclockers).

Ett annat alternativ kan vara Acer K242HYL för 999 kr.

https://cdon.se/hemelektronik/acer-k242hyl-bid-p41781503
https://www.acer.com/ac/sv/SE/content/model/UM.QX2EE.B01

Permalänk
Medlem

Om fokus ligger på FPS (spel alltså) så borde du titta på skärmar med högre uppdateringsfrekvens. Allt under 120hz går bort IMO.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frisell:

Om fokus ligger på FPS (spel alltså) så borde du titta på skärmar med högre uppdateringsfrekvens. Allt under 120hz går bort IMO.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo jag tänker mig minst 144hz eftersom datorn lätt klarar av det i 1080p, kanske också i 1440p med låga inställningar.

Permalänk
Medlem

@pus99:

Då hade jag köpt en 1440p- och 144Hz-skärm. De billigaste går för 4000 kr.